Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fietsgereedschappen meenemen onderweg - Forum Wereldfietser

welke fietsgereedschappen meenemen onderweg

Zoek ervaringen van andere fietsers wat voor gereedschappen zij meenemen tijdens hun fietstochten en onderdelen.

Meschien neem ik te veel mee of te weinig




met groet

Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl
Vertel eens wat je zelf meeneemt.

Voor mij hangt het af van hoe lang ik weg ga. Wat ik altijd mee heb ik een plaksetje, een multi-tool gewoon en een multi-tool gereedschap (imbussen etc). Daarnaast altijd duck-tape en een paar tie wraps .
Als ik langer ga fietsen dan komt er nog wat Rohloff spul bij, extra spaken, wat kettingolie en wat extra gereedschap.
Alles past bij mij in een pennen-etui.

Kijk ook eens op de diverse paklijsten die hier in het forum staan en op internet.

Ik heb een setje imbussleutels mee, twee schroevendraaiers, een kettingpons, een spaaksleutel, een plakset met bandenlichters en een reservebinnenband. Voor gewone huis tuin en keukentochtjes.

Dit is mijn set waar ik het al jaren mee doe:

set inbussleutels
kettingpons
steeksleutel (naaf) 15
steeksleutel (naaf) 17
steeksleutel (naaf) 15/16
steeksleutel 8, 9, 10
bahco klein
crancktrekker
trapassleutel
platbektang (klein)
rohlofsleutel
thorks 8 en 20
spaaksleutel
schroevendraaier
schroevendraaier kruis
plakspullen

plus de kennis om het goed te gebruiken!!

Mijn fiets is zo opgebouwd dat ik met dit gereedschap de complete fiets uit elkaar kan halen EN weer in elkaar kan zetten. Uitzondering hierop is de verende voorvork. daarvoor heb ik gereedschap nodig die ik bij een autogaraga kan lenen.

zelf sleep ik het volgende mee,

tool van lezyne met hierin alle benodigde torx/ imbus sleutels, ketting pons en spaaksleuteltje
swiss tool (heb ik altijd bij) met de benodigde andere kleine gereedschappen en een bitsetje/ greepje
bandelichters/ plakkers/ biba
evt setje combi naafsleutels (dus 13/14 15/16)
kleine baco
CO2
tiewraps/ tape
kabels
olie/doek

en natuurlijk een boel kennis van het fixen van fietsen... :D

Bas

Topeak multitool, Y inbus-sleutel 3 gangbare maten, kettingpons, bandenplaksetje en verloopnippels ventiel voor het oppompen van de banden bij benzinepompen. Thats all :wink:

Rest is onderweg te verkrijgen, te leen bij willekeurige bewoners of garage's.

Er was een tijd dat we alles meesleepten en 'gelukkig' niet nodig hadden. Bij vliegreizen ook nog een pendaalsleutel (15)

Afbeelding


Voor fietsvakanties in de Westerse wereld neem ik dit mee. (Ik rij overigens met een Rohloff naaf, dus geen freewheel afnemer nodig).

Bovenste rij v.l.n.r.:

Spokey spaaksleutel
Slangenklem voor noodreparaties
Handleiding fietscomputer
Buitenbandplakkers
Rubber ringen (van een oude binnenband)
Reserveschroefjes
Schroevendraaiers
Reserve kettingschakeltjes/ sluitschakel, asjes

Middelste rij v.l.n.r.:
Pedaalsleutel
Imbussleutels
Opvouwbare combinatietang
Kettingpons/bandenlichter
Bahco
Plakspullen (buitenband)
Solutie
Bandenlichter (kettingpons is de ander)
Airmax bandenspanningsmeter
Zeep (zonder water te gebruiken)

Onderste rij:
Smeerset ketting (olie, tandenborstel, wc-papier)
Reservekabels/ tiewraps/noodspaak
Binnenband plakkers
Rinus Blomsteel schreef:Zoek ervaringen van andere fietsers wat voor gereedschappen zij meenemen tijdens hun fietstochten en onderdelen.

Meschien neem ik te veel mee of te weinig


met groet

Rinus Blomsteel
Wat je meeneemt hangt erg af van de situatie.
- Waar ga je fietsen. Bij een rondje NL is minder gereedschap nodig dan een rondje afgelegen en onherbergzaam.
- Wat heb je bij je (welke afmontage, welke overige uitrusting.) Wat moet je eventueel maken? Ik heb spul bij me om hydraulische remmen te repareren, maar een knelfitting heeft weinig toegevoegde waarde bij V-brakes.
- Wat is je financiële situatie. Maakt het je uit om bij problemen een taxi te bellen en naar de volgende stad (of verder) te gaan?
- Welk risicoprofiel vindt je acceptabel?

D'r is één universeel stuk gereedschap dat altijd van pas komt, Marco en Bas gaven het al aan, kennis!

Mijn lijstje gereedschap is verder:
- solutie + knipvel voor 's avonds
- Multitool
- Inbussen
- Kettingpons
- Bandenlichter
- 'pedaalsleutel'
- schroevendraaiers (plat, philips)
- inbus 4mm
- conussleutel 15/16
- kleine bahco
- spaaksleutel
- schaar (EHBO set)
- flink stuk doek
- fatsoenlijke pomp

Je vroeg ook naar reserveonderdelen:
- Tiewraps
- Duck tape
- Buitenband
- 3+ buitenbanden
- 2x sluitschakel
- knelfittingen magura
- Derailleurkabel
- Remblokken
- Spaken
- drylube
- wetlube

Vooral met zo'n multitool, probeer thuis of je d'r echt voldoende aan hebt. Zo is de slijtage afstelling van de remgrepen met mijn multitool zeer onhandig. Goed om vooraf te weten... ...wat ik dus niet wist.
Beste fietsers alle bedank voor jullie informatie betreft gereedschap meenemen onderweg.
Zelf zit ik er niet ver van af van jullie meegenomen gereedschap onderweg.
Trie Wraps zat nog niet bij mijn gereedschap.

Hartelijk bedank met groeten

Rinus

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl

Die tie-wraps is echt heel handig om bij je te hebben, in combinatie met duck tape krijg je alles wat weer vast en aan elkaar moet voor de bakker.... :wink:
Beste fietsers hartelijk bedank voor de goede informatie.
Zat er zelf niet ver naast van jullie informatie wat men meeneemt aan gereedschap onderweg.
Zeker zeer handig de tiewraps en tape,buitenband plakker, handleiding fiets computer,bandenspanningsmeter,en de zeep die men kan gebruiken zonder water zullen zeker aan mijn gereedschap lijst voor onderweg aan mijn lijstje worden toegevoegd

Hartelijk bedank en met vriendelijk groet

Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl

Graag gedaan!

Bandenspanningsmeter vind ik zelf een uitkomst. Meten is weten. En d'r zit bijna altijd minder lucht in de band dan je denkt.

Zie: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1303
Rinus Blomsteel schreef:Trie Wraps zat nog niet bij mijn gereedschap.
Zijn heel handige dingetjes, heb er zelfs een gebroken frame mee gespalkt en zo mijn reis kunnen afmaken. Heb met dat gebroken frame nog 3300km gedaan op die manier.

binnenband 2 x
vouwbuitenband 1x (optioneel)
inbus/schroevdraaierset(toolbox) 1x
kettingpons 1 x in combinatie met toolbox
plakset
combinatie/cassetteafnemer en blokkeerder 1 X(NBTII)
conussleutels 2 X
spaakspanner
noodspaak
spaken 5 X
3/16e kogels 20 X
1/4 kogels 20 X
vet
teflon
rem/derailleurkabel
boutjes en moertjes, assorti m5 m6 div
tire-rips div X
ventiel verloopnippel 2 X voor autoventiel en hollands ventiel
snel schakels ketting 2 X
slangklemmen groot en klein div
cranckafnemer
trapassleutel (optioneel)
stukje ketting
ducktape (klein rolletje Hema)
pad achterderailleur

Moet toch voldoende zijn.

Harry

Chris en Harrie bedankt voor jullie reaktie.

Heb met veel plezier naar jullie mooie site gekeken.


Met vriendelijke groet

Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl
Rinus Blomsteel schreef:Zoek ervaringen van andere fietsers wat voor gereedschappen zij meenemen tijdens hun fietstochten en onderdelen.

Meschien neem ik te veel mee of te weinig




met groet

Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl
Beste allemaal,
Wat ik ook altijd bij me heb op de bodem van een van mijn achtertassen: een stuk van van 15 cm uitgeknipte oude achterband (zonder de draadkabel). Op die manier kun je een bij een doorgeschuurde/gescheurde achterband als je geen reservebuitenband heb, het stuk tussen de binnenband en de achterband leggen. Dat deed ik bij de vroegere kinderfietsjes ook wanneer de kinderen een periode van lekker slippen hadden.
Rob
Rinus Blomsteel schreef:Zoek ervaringen van andere fietsers wat voor gereedschappen zij meenemen tijdens hun fietstochten en onderdelen.

Meschien neem ik te veel mee of te weinig




met groet

Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl
Beste allemaal,
Wat ik ook altijd bij me heb op de bodem van een van mijn achtertassen: een stuk van van 15 cm uitgeknipte oude achterband (zonder de draadkabel). Op die manier kun je een bij een doorgeschuurde/gescheurde achterband als je geen reservebuitenband heb, het stuk tussen de binnenband en de achterband leggen. Dat deed ik bij de vroegere kinderfietsjes ook wanneer de kinderen een periode van lekker slippen hadden.
Rob

Marco Meijerink schreef:Dit is mijn set waar ik het al jaren mee doe:

set inbussleutels
kettingpons
steeksleutel (naaf) 15
steeksleutel (naaf) 17
steeksleutel (naaf) 15/16
steeksleutel 8, 9, 10
bahco klein
crancktrekker
trapassleutel
platbektang (klein)
rohlofsleutel
thorks 8 en 20
spaaksleutel
schroevendraaier
schroevendraaier kruis
plakspullen
Zo weinig mogelijk meenemen, zou ik zeggen. Dus waarom zowel een bahco als steeksleutels?
Waarom naast een imbusset (waarin ook altijd 2 schroevendraaiers zitten), ook nog eens 2 schroevendraaiers meenemen?
Waarom een crancktrekker? Wat ga je doen als je de cranck er afgetrokken hebt? Wat is een trapassleutel? Om de trapaslager te verwijderen? En dan?
Overigens mis ik gereedschap om de cassette te verwijderen (NBT2 bv.).
Behalve een kettingpons zou ik ook een paar schakeltjes meenemen. Ook een pomp moet natuurlijk in het rijtje.

Jan Eleveld schreef:
Marco Meijerink schreef:Dit is mijn set waar ik het al jaren mee doe:

set inbussleutels
kettingpons
steeksleutel (naaf) 15
steeksleutel (naaf) 17
steeksleutel (naaf) 15/16
voornaven zijn vaak 13mm, bij een Rohloffnaaf zijn de grote maten niet voor de hand liggend
steeksleutel 8, 9, 10
zitten er echt nog moertjes in je fiets? 9mm is zo 80-er jaren ik verving ze altijd door 8 of 10mm

bahco klein
crancktrekker
trapassleutel
platbektang (klein)
rohlofsleutel
thorks 8 en 20
Torx (r) graag, en die 8 is we heeel klein. Sloop je je mobieltje ?
spaaksleutel
schroevendraaier
schroevendraaier kruis
plakspullen
Bahco's zijn geen moersleutels maar je kunt er van alles mee rechtbuigen. Een kleine griptang is een alternatief je bent in de war met een multitool, losse inbussleutels zijn handiger dan zo'n alles aan elkaar vast geval de fiets in een doos doen, de trapas vastzetten, de ketting weer vrij maken..... Een geintegreerde cranktrekkerbout kan ev ook en weegt minder
je mist ook de Rohloffaanwijzing ;)

Behalve een kettingpons zou ik ook een paar schakeltjes meenemen. Ook een pomp moet natuurlijk in het rijtje.

Mijn pakketje


binnenband
buitenband
buitenbandplakker
derailleuroogje
fietspomp
kettingschakeltje
magura 33 reparatiesetje
minibaco 15 voor trappers
multitool
NBT II
noodspaken
plakspullensetje
remblokjes setje
reservesleuteltjes
smeermiddel kettingwax
spakenspanner