Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vakantiefietsen van Surly en Snel - Forum Wereldfietser

vakantiefietsen van Surly en Snel

Omdat er een scheur in de balhoofdbuis van mijn huidige vakantiefiets zit, wil ik een nieuw frame kopen en de onderdelen overzetten (ik ben me bewust van problemen die dat kan geven met stuur- en zadelpen, trapas, voorderailleur).

Ik zat lange tijd te denken aan een TravelMaster frameset van Santos (700 euro), maar gister kwam ik op Bike Motion de vakantieframes van Snel (alu en staal) en de Surly Long Haul Trucker (stalen randoneur) tegen. Die zijn meer dan 200 euro goedkoper, maar zijn ze ook goed? Heeft iemand daar ervaring mee, of wellicht andere tips?

Allebei prima, is het simpele antwoord.
Wim

Geen ervaring met Surly, wel met Snel. Prima als het past.

Ik heb ervaring met een stalen Snel-frame, en ben er niet tevreden mee. Ik trapte na zes jaar trapas + lager los uit het frame, schroefdraad weg, niet echt herstelbaar en Snel geeft niet thuis. Nu heb ik een Santos besteld.

Christiaan

alois schreef:Ik trapte na zes jaar trapas + lager los uit het frame, schroefdraad weg, niet echt herstelbaar
Een frame met BSC draad (zoals deze Snel) kun je ook opsnijden naar de iets grotere italiaanse draad

Ik weet niet wat je bedoelt met "Snel gaf niet thuis", maar als je bedoelt dat ze het gratis hadden moeten doen of zo, dan ben ik dat geloof ik niet met je eens. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar als na zes jaar je trapas los is gaan zitten en jij hebt daarmee te lang doorgereden, dan gaat de draad kapot. Zoiets kan altijd gebeuren, en als je het te laat ziet is er schade (eerder bij alu dan bij staal). Als het na een maand gebeurt is het natuurlijk een heel ander verhaal. Vervelend is het wel. Helaas kan dit bij ieder frame gebeuren.
Wim

hoewel Surly hier niet zo bekend is, hebben zij een grote naam onder het internationaal fietsreis publiek. Ik heb enkel ervaring mer hun voordrager (uniek op de markt). maar hun Frames hebben ook een enorm goede naam; De Loung Haul Trucker heeft als je een aantal blogs moet geloven, een feilloze reputatie.

kijk misschien eens op http://thelazyrandonneur.blogspot.com. Deze blog zal je wel wat informatie geven.

Ga zowiezo voor staal! Het liefst ook nog gelugd staal. Surly is helaas bij grotere frames enkel in 28inch te vinden dacht ik. Ook geen versies die aangepast zijn voor Rohloff, wat ik een minpunt vind.

Heb je Tout-terrain en VSF al in overweging genomen? Ik weet wel niet hoe het zit met losse frames bij deze merken.

Wim schreef:Ik weet niet wat je bedoelt met "Snel gaf niet thuis", maar als je bedoelt dat ze het gratis hadden moeten doen of zo, dan ben ik dat geloof ik niet met je eens. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar als na zes jaar je trapas los is gaan zitten en jij hebt daarmee te lang doorgereden, dan gaat de draad kapot. Zoiets kan altijd gebeuren, en als je het te laat ziet is er schade (eerder bij alu dan bij staal). Als het na een maand gebeurt is het natuurlijk een heel ander verhaal. Vervelend is het wel. Helaas kan dit bij ieder frame gebeuren.
Wim
Mijn eigen fietsenmaker was van mening dat de oorspronkelijke draad al verkeerd moet hebben gezeten, voor wat het waard is.

ottovds schreef:hoewel Surly hier niet zo bekend is, hebben zij een grote naam onder het internationaal fietsreis publiek.
Heb je Tout-terrain en VSF al in overweging genomen? Ik weet wel niet hoe het zit met losse frames bij deze merken.
Ik kreeg al een beetje de indruk dat Surly buiten Nederland bekender is dan erbinnen. Inderdaad, Long Haul Trucker in mijn maat (60cm) is enkel in 28" te krijgen. Vind ik niet erg want ik was juist weer tot de conclusie gekomen dat ik geen 26", maar 28" frame neem. Tout-terrain en VSF ken ik niet, maar ik ga hun websites eens doormuizen.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties! Zoals ik het nu begrijp maakt Snel of Surly weinig verschil qua kwaliteit (pech met een bracket even buiten beschouwing gelaten) en hoeft dus niet onder te doen voor de Santos TravelMaster?

Inmiddels heb ik een keus gemaakt: het wordt het frame van Surly, de Long Haul Trucker in 'utility blue'. Sympathiek merk en een goede no-nonsense kapstok om een vakantiefiets aan op te hangen, met alle ruimte voor veranderingen. Die indruk werd ook onderschreven door mijn fietsenmaker, die ook nog eens een Surly-fan bleek!

Ik heb VSF en Tout-Terrain gecheckt, maar de Surly spreekt me toch meer aan en is geloof ik ook betaalbaarder. Qua overzetten van onderdelen hoef ik alleen een voorbouw en spacers en een voorderailleur met een kleinere diameter klembandte kopen en het balhoofd in het frame te laten persen, al met al geen grote uitgaven. Voor de derailleur had mijn fietsenmaker zelfs een alternatieve oplossing, maar ik weet niet precies wat.

De voorpret van het opbouwen van een nieuw frame begint al lekker te kriebelen...

Veel plezier,
Wim

Pedalero schreef:Voor de derailleur had mijn fietsenmaker zelfs een alternatieve oplossing, maar ik weet niet precies wat.
Shimano MTB derailleurs komen standaard met shims om ze op dunnere buizen te kunne plaatsen, ik neem aan dat je fietsenman er nog wel een paar over heeft, of een zadelpenshim pas maakt

Gefeliciteerd met je Surly alvast. Ik kan uit ervaring zeggen dat het een goede no-nonsense-fiets is. Mijn vrouw rijdt al weer enkele jaren op een Surly LHT. Wij reden o.a. een deel van de Great Divide route door de Rockies met een aanhanfiets met zoontje van 7 erop erachter. De route staat bekend als mountainbikeroute, maar de LHT deed het voortreffelijk. Uiteraard is het niet de ideale fiets voor deze route en een aanhangfiets wellicht ook niet gebruikelijk. De Surly deed het, onder andere door de ruimte voor brede banden en het stevige frame, toch echt erg goed. Ook in de Alpen en in Noorwegen en Zweden de fiets gebruikt. Ik vind het een erg leuke fiets, die wellicht nog het meeste lijkt op een traditionele randonneur incl. alle mogelijke nokjes, maar ook met oog voor nieuwe trends als Surly's ideeen over FFF: Fatties Fit Fine. Kortom, ik vind het een erg leuke fiets.... Veel plezier ermee.

Pedalero schreef:De voorpret van het opbouwen van een nieuw frame begint al lekker te kriebelen...
Na de voorpret de foto's van het eindresultaat? groet,J

J de Groote schreef: Na de voorpret de foto's van het eindresultaat? groet,J
ik zal mijn best doen. Maar het kan nog wel een paar weken duren voor ik het frame in huis heb. En het kan ook nog even duren voor de fiets is zoals ik wil (klassieke randoneur). Eerst maar gewoon de oude meuk van mijn huidige Altra (met vlinderstuur) overgooien naar de nieuwe kapstok, dan langzamerhand koopjes scoren en naar het ideaalbeeld toe masseren.

Anders moet je even opletten als je op de fiets zit. Ik woon zelf in Groningen en kom dan natuurlijk ook vaak in Drenthe, richting Assen e.o.

Ik zal opletten als ik weer in Nederland ben. Zoveel klassieke randonneurs zie je nu ook weer niet.
Wim

Hoi Pedalero!

Kan je t.z.t mischien een testbericht posten?

Voor mijn volgende expeditie koop ik de Surley Pugsley omdat dit de enige fiets is die voor extreem mul woestijnzand geschikt is. Mijn fiets krijgt dezelfde setup als deze hier onder.
Afbeelding

Het geheim: de extreem brede Surly Endomorph banden van wel 9.4 cm doorsnee :-D 8)
Afbeelding
Daarmee 'drijf' je op het zand of de sneeuw.

Ik ben vooral beniewd naar de stijfheid en duurzaamheid (lak, roestvorming, slijtage assen etc.) omdat mijn frame heeeeel erg veel zand te voorduren zal krijgen.

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef: Kan je t.z.t mischien een testbericht posten?
Zal ik doen. Maar zoals gezegd, kan even duren...

Ziet er heel cool uit! Maar waar is dat derde wiel voor? Soort Bob?

Hoi,

Bedankt :-)

Ja, dat 3e wiel is een aanhanger van Extrawheel http://www.de.extrawheel.com. Die wil ik gebruiken voor transport van water en eten in de woestijn.

Fiets de wereld,
Whisky
Een paar weken geleden is mijn Surly Long Haul Trucker frameset binnengekomen! Eerste indrukken: prachtige kleur blauw, met een zweem grijs erdoor, zoals die vroeger werd gebruikt voor tractoren en graafmachines e.d. De mededeling Fatties Fit Fine, op de achtervork is niet uit de lucht gegrepen: zonder spatborden passen er 622-47’s in. De fietsenmaker heeft het balhoofd er in geperst en het frame voor me getectyleerd, tegen roest van binnenuit!

Een dikke week geleden ben ik een dagje aan het opbouwen geweest. De eerste rit (met ijs in de bidon) is inmiddels achter de rug. Ik vind het altijd lastig om precies de vinger op de karakteristieken te leggen, maar stijf doch comfortabel is hij zeker. Met een goedmoedig rechtuit stuurgedrag, zoals je mag verwachten van een vakantiefiets. De echte test komt natuurlijk met volle bepakking.

Het vlinderstuur maakt wat mij betreft zo snel mogelijk plaats voor een racebocht. Ben nu op zoek naar een bocht en een set v-brake raceremgrepen (iemand tips waar ik die op de kop kan tikken?). Een set buiscommandeurs heb ik nog liggen. Als het rijden met een racebocht me bevalt (kan me niet voorstellen dat dat niet zo is, de meeste kilometers maak ik op mijn racefiets) wil ik ook nog een set crosscommandeurs opsnorren.

Ik wilde ook een foto uploaden, maar krijg dat niet voor elkaar. Hoe doe je dat?