Additionally, paste this code immediately after the opening tag: high visibility kleding - Forum Wereldfietser

high visibility kleding

Ik heb het er in het verleden al meer over gehad dat het zo moeilijk is van die dayglow fietskleding te pakken te krijgen, laat staan voorzien van flink wat reflectiemateriaal.

Inmiddels heb ik wat huiswerk gedaan. Het komt erop neer dat zulke kleding voor wat de zichtbaarheid betreft eigenlijk aan twee eisen moet voldoen. Het moet overdag van zichzelf heel fel gekleurd zijn, en dat over een flink groot oppervlak. Dat kan met geelgroen of oranje daglicht fluoriserende kleuren. Dat zijn kleuren die een deel van het onzichtbare uv licht omzetten in zichtbaar licht, en daardoor extra fel zijn. Daarnaast moet zulke kleding voor 's nachts beschikken over flink veel goed reflectie materiaal (dat dayglow doet alleen wat als er nog (uv)licht is.

Nu hebben we allemaal wel eens gezien dat bijvoorbeeld wegwerkers heel goed zichtbare kleding hebben. Daar zijn namelijk Europese normen voor: EN471 klasse 2 en de strengere EN471 klasse 3 (plus de Nederlandse RWS -Rijkswaterstaat -variant hierop). Die laatste norm is voor mensen die aan wegen werken in de onmiddellijke nabijheid van auto's die sneller dan 50 km/u rijden. Net zoiets als fietsers, zal ik maar zeggen. Er zijn ook sterk vergelijkbare Amerikaanse ANSI normen, en er zijn zelfs aparte Canadese normen. Maar veel maakt dat allemaal niet uit.

Helaas is er in het geheel geen fietskleding die aan deze eisen voldoet. Dat klink echter erger dan het is. Immers de professionele EN471 werkkleding is prima te krijgen (google maar op EN471), en het assortiment is ruim en vaak verrassend veel goedkoper dan vergelijkbare outdoor kleding. Er zijn T shirts met lange en korte mouw en verlengd rugpand (korte mouw alleen in klasse 2), van polyester of zelfs van licht gaasachtig superventilerend materiaal, er zijn polo shirts, schipperstruien, fleece jacks, vesten, bodywarmers, en ook Goretex regenbroeken en jassen. Van dat laatste zijn er zelfs jassen die je kunt omdraaien, en dan komt de donkerblauwe binnenkant naar buiten. Toch denk ik dat jassen nog het grootste probleem is, want ik vrees dat de meeste van deze jassen relatief zwaar zullen zijn, en niet erg ventilerend. Ik zit nog te wachten op een paclite of event jasje dat aan EN471 voldoet. Ik heb Gore geschreven, en die hadden geen belangstelling als het geen modekleuren waren. Zucht.

Er is ook een nauwelijks gebruikte Europese norm voor niet-professioneel gebruik zoals in de sport (EN1150). Deze norm stelt nog weer lagere eisen dan EN471 klasse 2, maar toch wordt deze norm evenmin gebruikt. Ik heb wat hesjes gevonden, maar dat is het wel weer. Als je toch iets volgens een Europese norm doet kun je echter maar het beste gelijk EN471 aanhouden, lijkt me.

Dit is het voorlopig. Ik ga binnenkort zelf het nodige inslaan, want ik ben nu wel benieuwd.

Wim

In de hardloopwereld is er de laatste tijd veel aandacht voor reflecterende kleding. Brooks heeft een hele lijn op de markt gebracht en organiseert zelfs nightruns ter promotie. Zie:
http://www.runnersworld.nl/nieuws/5167- ... rooks.html en http://www.prorun.nl/index.aspx?ChapterID=3415
Ze hebben alleen geen regenkleding. Lijkt mij voor overige kleding een goed alternatief zolang de fietskledingfabrikanten dit niet gaan leveren.

Dank je Marianne, ik ben blij dat er mensen meedenken. Het probleem met de spullen van Brooks is dat ze van geen kanten voldoen aan de EN471 norm, of welke norm dan ook. Een werkgever die zijn wegwerkers zulke spullen zou meegeven komt er voor in de bak. Dit is nu precies het punt waar ik bezwaar heb: er zijn standaarden, maar omdat het geen professioneel spul is, is kwaliteit niet verplicht, en worden die standaarden niet gebruikt, ook al zijn de omstandigheden niet wezenlijk anders. Iets is beter dan niets, maar het verschil met EN471, zeker in klasse 3, is helaas enorm, vooral waar het gaat om de hoeveelheid reflectiemateriaal (minimaaal 0,2 vierkante meter in klasse 3).
Wim

Wim,

Afgelopen zomer in de UK wezen fietsen (LEJOG) en ik werd op een gegeven moment een beetje high-viz hestjes moe. Ik zag ze niet meer en moest me op het laatst inhouden om de arme hesjesdragers niet de stuipen op het lijf te jagen door er te dicht langs te rijden en dan in het oor te tetteren dat ik ze bijna niet gezien had...

ramdyne schreef:Wim,

Afgelopen zomer in de UK wezen fietsen (LEJOG) en ik werd op een gegeven moment een beetje high-viz hestjes moe. Ik zag ze niet meer en moest me op het laatst inhouden om de arme hesjesdragers niet de stuipen op het lijf te jagen door er te dicht langs te rijden en dan in het oor te tetteren dat ik ze bijna niet gezien had...
Verkeerde been uit bed gestapt die ochtend? :wink:

Montane heeft een aantal flashy jasjes. Ook het geel van agu valt op. maar is eigenlijk niets tegen het fluo geelgroen dat Robin heeft van Montane.

Dat Montane spul is inderdaad heel mooi, en voor overdag is de dayglow vast voldoende. Wat helaas ontbreekt is serieuse reflectie voor in het donker. Dus dan zou je toch weer een reflectieband of hesje met reflectie strepen moeten dragen - weg je gewichtsvoordeel. Maar heel hartelijk dank - er komt zo toch steeds meer boven water. Ik ben ook benieuwd wat men gaat doen voor de Franse en Belgische markt, waar het inmiddels verplicht is in het donker met een reflectievest te rijden. Je zou denken dat dat vraagt om integratie van die strepen in de kleding.
Wim

Met de ochtenden die donkerder werden begon ik ook na te denken over reflecterende kleding. Bij de gamma een vestje gehaald van 3,50 ;)
Ik lees op de label: EN471
25x te wassen op 30 graden.

Ik had eerst een poncho Arafura met een hele foute kleur (donker blauw) en heb voornamelijk voor de veiligheid een gekocht van agu (oranje ;) )

Maar ja.... Als men zelfs met vest je niet meer ziet.... :roll:

Ja het is toch wel schokkend dat zelfs vestjes van de Gamma voor achterin de auto aan de EN471 norm voldoen, maar fiets of jogging kleding niet.
Wim

Wim schreef:Ja het is toch wel schokkend dat zelfs vestjes van de Gamma voor achterin de auto aan de EN471 norm voldoen, maar fiets of jogging kleding niet.
Wim
Dag Wim,

Kan het zijn dat bepaalde (fiets)kleding in de praktijk niet onderdoet voor een Gamma vestje met keuring, echter dat de keuring niet aangevraagd wordt vanwege de hoge kosten die door relatief lage oplages gedragen moet worden?

Mvrgr
Eric

PS: Ik vervoer me meestal op een motor en voor tijdens slecht weer en donker heb ik een Kushitani (http://www.kushitani.nl, doorklikken naar accessoires) reflectievestje gekocht. Het is stretch en gemaakt van luchtdoorlatend spul en flappert dus niet zoals die Gamma dingen en lijkt behoorlijk duurzaam. Wat ook belangrijk is, de reflectiestrepen benadrukken de contouren van je romp waardoor je eerder als mens 'gezien' wordt. (Dat laatste heb ik van 'verkeersdeskundigen', het schijnt van belang te zijn bij reflectiestrepen dat het de contouren van het object benadrukken waardoor onze brein makkelijk het object herkent.....)

Bij Motoport verkopen ze stretch motor-reflectiehesjes van Kishutani (zo'n 40 euro). Deze hebben brede verticale reflectiestrepen, ook onder de oksels (belangrijk voor zichtbaarheid van opzij). Ik heb alleen geen norm kunnen vinden.

2 zielen...........

(en dat ook nog in de toekomst, op het forum is het al 16:20......)

Grrrr net te laat gepost ;)

Uit eigen motorrij-ervaring kan ik melden dat die vestjes behoorlijk duurzaam zijn. Ook hebben ze een rits ipv klittenband wat een stuk lekkerder draagt.

Helemaal mee eens!

Koop dan maar gelijk een dikke RWS PArka:

http://www.textotaalcentrum.nl/

Safety shop => lichaamsbescherming = > SIOPOR
FR AST 3073

Afbeelding

:D :D

Hesjes zijn er in alle soorten en maten, en daaronder heel goede, en ook nog goedgekeurd. Dat is niet het punt. Waar het om gaat is dat die fietskleding niet alleen niet gekeurd is (eerlijk gezegd weet ik niet hoe de certificatie loopt), maar ook geen kans maakt op certificatie. De eisen daarvoor zijn behoorlijk stevig. Voor EN471 klasse 3 moet je 0,8 m2 hebben plus 0,2 m2 reflectiestrepen (voor klasse 2 iets minder, zodat het ook nog lukt met t shirts en vesten), en de plaatsing moet ook nog aan eisen voldoen, opdat je inderdaad zo goed mogelijk als mens herkend wordt. Daarnaast worden bijvoorbeeld ook de kleur en de reflectiegraad nog nader gespecificeerd.
Ik wil gewoon net als wegwerkers naar de winkel kunnen gaan en gecertificeerde kleding uit het rek kunnen trekken. Maar ik zal zowel Brooks als Montane schrijven, en suggereren dat het tijd wordt, al was het maar vanwege de Franse markt.
Wim

Ja die dikke parka's heb ik ook gezien, en er zijn ook wel lichtere soorten van tweelaags Goretex. Nu zoiets nog in Paclite of eVENT met fietssnit.
Wim

Ik ben op dit moment in Nieuw Zeeland. I'm the man in black. altijd ook op de fiets.
Tot voor een paar dagen, de wegen hier zijn stervens druk. 'k heb ook maar iets geels gekocht. De kathmandu ( de bever van NZ) heeft ze met en zonder mouwen. Speciaal voor de fietsers.
http://www.kathmandu.co.nz/Mens/Jackets ... t_Men.html

en hoe ziet het er uit.
http://www.wimleeuw.nl/php/foto.php?ind ... l=&lend=nz

De groeten van Wim
Ben ook al langer op zoek naar degelijke en goed zichtbare fietskledij.
Dit jaar enkele spullen van IllumiNite via internet besteld.
Mijn eerste indruk is "degelijk spul" ook na enkele wasbeurten blijft het er goed uit zien.
Een nog groter assortiment is te vinden bij Night Gear, kijk eens bij http://www.night-gear.com/shopnightgear.htm

Hoi Willem

Kijk es wat ik net voor advertentie op bikely.com vond >> http://www.youtube.com/watch?v=DLtbeU8FJW0

Echt wat voor jou Wim en ik wil ook! :lol: