Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultieme fiets: project 365 - Forum Wereldfietser

Ultieme fiets: project 365

Ik denk wel eens na over de ultieme fiets waarbij alle mogelijke gebruik in een fiets is verenigd. De fiets waarbij je met twee paar banden het hele jaar kunt rondkarren en ook nog de halve (hele) wereld over kunt. Een fiets om snel te forensen (zomer en winter), een serieus onverhard pad kunt nemen, een fiks pak bagage op kunt sjorren, et cetera. Natuurlijk heeft dat ook zo z'n beperkingen, maar hoe zou zo'n fiets eruit zien en is deze te koop?

Mijn idee:
- 28 " wielen waar zowel 28 mm banden als 29-ers op passen.
- Een bijpassend frame met wat nokjes. Suggestie?
- Rohloff achternaaf, Son voornaaf.
- Geen vering (dikke band is comfortabel genoeg).
- Racebocht of vlak stuur?
- V-brakes (lekker degelijk).

Marc

Ja hoor, Koga Signature 8)

Ik stel mijn m-gineering kandidaat. Fabuleus fraai stalen maatframe van prachtige soepele en toch stijve buis. Reynolds 531 voorvork met gegoten Long Shen vorkkroon voor het comfort en de degelijkheid. Rohloff, Son en Magura HS66 (lekker degelijk en subtiel remmend). 26 inch wielen met brede banden (Panaracer Pasela's voor op zondag en Marathons voor het zware werk). Nitto Noodle bar racebocht. Handgemaakte stalen stuurpen, Nitto zadelpen en achterdrager etc etc. Kortom een pracht randonneur waar je zowat alles mee kunt doen. En toch...

Je kunt veel in een fiets verenigen, maar aan compromissen ontkom je niet, en al helemaal niet bij zo precies gespecificeerde en ontworpen fietsen. Het eerste is dat ik het eigenlijk doodeng zou vinden deze fiets gewoon ergens in de stad neer te zetten voor een boodschap (dat doe ik dus niet - daar heb ik een aparte oude Gazelle damesfiets met terugtraprem voor). Verder kan ik er best een lekker gravelpaadje mee op, maar het moet niet te dol worden - dan heb ik toch liever een hogere trapas (nu 265 mm) en een recht stuur. En als ik er nu eens zonder bagage een brevet op zou willen rijden? Dat kan wel, zeker met die Pasela's, maar een 28 inch brevet fiets met 32 banden is niet alleen lichter en sneller, maar ook iets minder stijf dan dit frame dat z'n sweet spot heeft met 15-20 kg bagage.
En ja, opvouwen als onze gezinsBrompton zit er ook niet in.

Kortom, als ik er maar een mocht hebben, dan hield ik deze. Maar toch vind ik het handig een goede stadbarrel te hebben, en te kunnen beschikken over een Bromton. En het is leuk dat ik ook nog een oude stalen racefiets met 32 mm bandjes heb staan. Ook al heb ik er eigenlijk niet de plek voor.
Wim

Klinkt haast als een Surly Karate Monkey.
Heerlijk allround op te bouwen, stevig en stijf, V-brake en disc compatible, starre stalen vork, veel tire clearance en gebouwd van staal dus ook nog eens makkelijk te fixen of eventueel aan te passen. (nokjes ed.)
Kijk maar eens op MTBR, daar lopen een hoop mensen rond die een KM hebben en op vele verschillende manieren opgebouwd voor verschillende soorten van gebruik.

Of anders kan je eens naar de Surly Travelers Check kijken.
Jelle van singlespeed.nl heeft er eentje staan voor eigen gebruik trouwens:

http://www.flickr.com/photos/jjatssdotn ... 523397710/

Prachtig polyvalent frame met alles er op en er aan.
Iets minder ruimte voor echt dikke banden maar gemaakt voor toeren en rammen op onverhard:)

Maar ik had eigenlijk met mijn eigen fiets (de Waltworks) ook hetzelfde idee toen ik heb specificeerde bij de bouwer:)
Dus verticale patten met en derailleuroog, excentrische trapas voor Rohloff of singlespeed, nokjes voor kabels, genoeg ruimte voor 2.3" brede banden, 29-er, starre stalen vork, nokjes voor dragers en busjes voor een spatbordje onder de onderbuis.

Ik heb voor de bagagedrager twee nokjes voor de onderste bevestiging trouwens.
Als ik m'n 26" Tubus Cargo drager op het bovenste punt monteer heb ik nog genoeg ruimte over voor een 29" band in 2.3" breedte en zet ik heb op de onderste vast dan past het nog met een 28" band in 1.6" breedte met een spatbord of een 2.0" zonder spatbord.

Cheers,

Martijn
Op papier lijkt het wel wat, maar toch ben ik blij dat mijn stadsfiets een waardeloos geval is met een meer rechtoppe en lagere zit. Je brengt in de binnenstad immers eenderde van de tijd voor stoplichten door. De tweede eenderde van de tijd moet je je schrap zetten voor harde drempels, gaten en kasseien. De laatste (heel krappe) derde is asfalt maar moet je elk moment van je fiets kunnen springen wegens plots overstekende figuren in de vorm van blik, fiets, brommer of ander schoeisel.
Leon

Leve de damesfiets voor in de stad.
W

De ultieme fiets zal gelukkig nooit uitgevonden worden. Wel voldoet een goede vakantiefiets aan alle gestelde voorwaarden, daarom begrijp ik dit topic niet zo.

Probleem is dat wij in een niet zo ultieme wereld leven. Lekker forenzen op je Son/Rohloff fiets is er hier in de randstad niet bij. Als je je omdraait is ie weg.

Dus de ultieme oplossing is meerdere bikes. Ik heb zelf een oude afgeragde mountainbike voor in de stad. Leuk sleutelobject en ik kan alle onderdelen die nog niet helemaal versleten zijn overzetten van mijn 'vakantiefiets' en oprijden.

Mijn stadsfiets is niet bepaald een waardeloos geval, maar mij zie je niet meer over het stuur hangend in sportzit door de stad rijden, tenzij ik op weg de stad uit ben om een stukje te gaan fietsen.

Inderdaad; de ideale fiets voor alle omstandigheden bestaat niet; er zijn altijd compromissen. In de stad hoef (wil) ik minder hard, veel overzicht, lekker rechtop zitten.

Dat strookt niet met het wat sportievere fietsen, maar daar heb in de steedse omgeving ik wel mijn bekomst van.

.tsooJ
Ik ben bezig mijn ideale fiets samen te stellen. Mijn belangrijkste uitgangspunten zijn: betrouwbaarheid, minimaal onderhoud en lekker fietsen. Snelheid is voor mij wat minder van belang. Ik gebruik mijn fiets nu vooral voor woon-werk (nu 2 x 20 km, wordt 2 x 25 km vanaf maart). Maar langere tochten zitten ook in de planning. Tot nu toe ben ik tot deze constructie gekomen:
- Een stalen frame, maatwerk; daarmee krijg ik voldoende comfort en betrouwbaarheid, en ik kan er nog wat eigen wensen aan laten toevoegen, zonder dat de kosten helemaal uit de hand lopen.
- Voor woon-werk ga ik voor 37 of 43 mm 622 banden (daar ben ik nog niet helemaal uit) Voor de langere ritten (paar weken, 2000+km) wil ik in het frame de optie houden voor 47 mm. Ik heb goede ervaringen met Schwalbe Marathon XR, dus denk ik dat ik het daar ook maar bij ga houden. De smallere bandjes geven meer snelheid en wat minder comfort. Voor 2 x 25 km is dat acceptabel, voor een langere tocht draai ik dat liever om.
- Magura hydraulische remmen op de velg. Betrouwbaar, makkelijk, geen omkijken naar. En met mijn rustige rijstijl verwacht ik ook geen problemen mocht ik eens een heel erge afdaling tegenkomen.
- Ik weet nog niet of ik gewone of ceramische velgen neem. Zelfs op dit forum komen we daar nog niet helemaal uit. Schijnt misschien een interessant verschil in slijtage te maken, afhankelijk van hoe vuil je velgen worden. Maar of dat een significant verschil, is nog niet helder. Nog wat extra leeswerk te doen, dus.
- Son naafdynamo en daar zowel voor- als achterlicht op aansluiten. De bekabeling kan buiten het frame blijven, wat mij betreft. Een beetje inpakken en netjes vastzetten met tie-raps (o.a. langs de bagagedrager) is voor mij goed genoeg. Daarmee wil ik een 'geen gezeur' verlichting krijgen. Doet het als het nodig is (automatisch), en anders heb je er ook geen omkijken naar. Bij kabelbreuk makkelijk te repareren.
- Welke lampjes ik precies neem, ben ik nog niet uit. Maar ik denk dat ik hier niet naar het duurste prijssegment zal gaan. Voor mij is 'redelijk' al goed genoeg. Bovendien is deze markt op dit moment sterk in beweging, dus stel ik die keuze zo lang mogelijk uit.
- Rohloff achternaaf, want dan heb ik er veel minder omkijken naar en kan makkelijk omschakelen van stadsfietsen, naar lekker cruisen in het buitengebied. Schijnt in kosten zelfs wat goedkoper te zijn als een derailleur (maar daarover verschillen de meningen), maar het gemak vind ik belangrijker.
- Carbon tandriem in plaats van een ketting. Voor een deel is dat enkel en alleen omdat ik er een beetje op kick. Het ziet er ontzettend gelikt uit. Voor een deel ook omdat het mij wel aantrekkelijk lijkt om niet naar die ketting te hoeven omkijken.
- Ten behoeve van die tandriem wil het liefst een verstelbare trapas, en de achterbrug kan misschien verhoogd worden, zodat hij over de tandriem heen loopt. Dan hoeft het frame dus niet open om de riem te vervangen.
- Verder een gewoon recht stuur, mogelijk met ergon handgrepen.
- Trappers ben ik nog niet uit: gewone of half met SPD. Tot nu toe gebruik ik die SPD's alleen op mijn MTB. Maar misschien is die nieuwe fiets een mooie gelegenheid om ook eens aan aparte fietsschoenen te gaan denken.
- Tubus logo achter, what else?
- Beetje saai, maar ik denk dat ik die fiets zwart laat spuiten. Dan valt hij zo min mogelijk op als hij ergen geparkeerd staat (eh ja, ook in de stalling van mijn baas blijkt het dievengilde actief te zijn).

Overigens heb ik gemerkt dat als ik over die Carbon Drive begin, de fietsenbouwers wat terughoudend zijn. Er is nog te weinig ervaring mee. Ik heb dit concept nu bij twee bekende verkooppunten hier in de Randstad voorgesteld, en allebei verwezen ze me door naar Santos. Santos heeft nu een MTB met tandriem, vandaar. Santos is helemaal niet fout natuurlijk, maar ook Santos heeft dit concept nog niet op een trekfiets. Bovendien: is dit echt het enige alternatief dat ik zou kunnen bekijken?

Bovenstaand lijstje is op dit moment ruim boven mijn budget, ik zal dus nog een paar maanden door moeten sparen. Ik heb daarom geen haast. Maar wie op dit idee wil schieten, of iets wil toevoegen: welkom!
Ligandi schreef: - Ten behoeve van die tandriem wil het liefst een verstelbare trapas, en de achterbrug kan misschien verhoogd worden, zodat hij over de tandriem heen loopt. Dan hoeft het frame dus niet open om de riem te vervangen.
Een deling in een frame aanbrengen is een zeer overzichtelijk probleem, want alle belastingen blijven bekend. Een hoogliggende achtervork daarentegen introduceert een vreselijk krachtenspel. Zit je echt op een 'halve kilo ijzer extra' te wachten?
[quote="m-gineering"][quote="Ligandi"]
- Ten behoeve van die tandriem wil het liefst een verstelbare trapas, en de achterbrug kan misschien verhoogd worden, zodat hij over de tandriem heen loopt. Dan hoeft het frame dus niet open om de riem te vervangen. [/quote]

Een deling in een frame aanbrengen is een zeer overzichtelijk probleem, want alle belastingen blijven bekend. Een hoogliggende achtervork daarentegen introduceert een vreselijk krachtenspel. Zit je echt op een 'halve kilo ijzer extra' te wachten?[/quote]

Een paar jaar terug zag je die verhoogde achterbrug af en toe bij TBS's. Maar als jij zegt dat een deelbaar frame geen probleem hoeft te zijn, geloof ik je graag.

Verder, enig idee waar bij de framebouwers die voorzichtigheid voor die tandriem vandaan komt?
Ligandi schreef: Verder, enig idee waar bij de framebouwers die voorzichtigheid voor die tandriem vandaan komt?
-Distributie: Gates is een onbenaderbaar bedrijf en de 'distributeur' voor de fietsmarkt bestaat uit een stelletje Mongolen *) die vooral hun eigen frames willen schuiven.
-Hoeveel fantastische uitvindingen op fietsgebied hebben echt meerwaarde?


*)excuses aan onze oost aziatische medeburgers :shock:
[quote="m-gineering"]
-Hoeveel fantastische uitvindingen op fietsgebied hebben echt meerwaarde?[/quote]

Ach, ik heb beging jaren '80 bij mijn opleiding (industrieel ontwerpen, TU-Delft) wat hele nieuwe fietsconcepten mogen bekijken. De ligfiets was daar een van (ik kan nu de Green Machine van Flevobike dus ontzettend waarderen), de tandriemaandrijving een ander. De metingen en berekeningen die we toen deden waren veelbelovend. Helaas was o.a. de duurzaamheid toen nog een onoverkomelijk probleem. Misschien dat dit nu anders is, vandaar mijn grote belangstelling voor deze overbrenging.

Het lijkt erop dat wat we ruim 20 jaar geleden theoretisch hebben berekend, nu eindelijk ook praktisch haalbaar wordt. Of niet natuurlijk, als daar onvoldoende zakelijk inzicht achter zit... :wink:

Maar als het niet mogelijk is, dan niet. Lekker fietsen hangt niet van die aandrijving af.
Marc Dirkx schreef:Ik denk wel eens na over de ultieme fiets waarbij alle mogelijke gebruik in een fiets is verenigd. De fiets waarbij je met twee paar banden het hele jaar kunt rondkarren en ook nog de halve (hele) wereld over kunt. Een fiets om snel te forensen (zomer en winter), een serieus onverhard pad kunt nemen, een fiks pak bagage op kunt sjorren, et cetera. Natuurlijk heeft dat ook zo z'n beperkingen, maar hoe zou zo'n fiets eruit zien en is deze te koop?

Mijn idee:
- 28 " wielen waar zowel 28 mm banden als 29-ers op passen.
- Een bijpassend frame met wat nokjes. Suggestie?
- Rohloff achternaaf, Son voornaaf.
- Geen vering (dikke band is comfortabel genoeg).
- Racebocht of vlak stuur?
- V-brakes (lekker degelijk).

Marc
Ik zou een aantal andere keuzes maken en dan uitkomen op een van de fietsen die ik al heb, m'n Bob Jackson randonneur.
Ligandi schreef: - Trappers ben ik nog niet uit: gewone of half met SPD. Tot nu toe gebruik ik die SPD's alleen op mijn MTB. Maar misschien is die nieuwe fiets een mooie gelegenheid om ook eens aan aparte fietsschoenen te gaan denken.
Gebruik zelf half met spd voor in zomder.
In de winter verwissel ik dit met een paar gewonen trappers. Vanwege de kou fiets ik dan niet meer met fietsschoenen.
Ligandi schreef: - Beetje saai, maar ik denk dat ik die fiets zwart laat spuiten. Dan valt hij zo min mogelijk op als hij ergen geparkeerd staat (eh ja, ook in de stalling van mijn baas blijkt het dievengilde actief te zijn).
Volgens de fietsersbond kun je de fiets juist beter een heel opvallend kleurtje geven als je aan diefstalpreventie wil doen. Een gestolen zwarte fiets is gemakkelijker te verhandelen dan een paarse. Tussen alle zwarte fietsen valt een gestolen zware fiets niet op en een paarse juist wel.
Ik heb ooit een geel-paarse gehad die ik gebruikt om van het station tot school te rijden. Werd niet gestolen maar ik had heel vaak een lekke band omdat het een leuke opvallende kleur was en waarbij men blijkbaar graag de banden plat stak. Nu heb ik een paarse giant expedition en zolang je 'm parkeert met fietstassen en liefst in een bergachtig gebeid bent, wilt niemand die stelen.
De lijst bestaande kandidaten die erop lijken wat grooter maken:
http://www.salsacycles.com/fargoComp09.html
http://www.konaworld.com/09_sutra_uk.cfm

Een maat frame heeft IMHO pas zin als je een eigen mening hebt over de geo en als je een paar extra mm of veranderingen in de hoeken echt voelt.

Ben voor staal en rigid, je kunt de vering halen uit echt breder banden, appels of moto`s

Ben niet zo voor een versnellingsnaaf, als ie stuk gaat dan wordt het lastig, alles kan stuk :D
Alternatieven: http://www.schlumpf.ch/antriebe_dt.htm of http://www.dirty-pages.net/nieuws/nieuw ... p?id=39779
Voor dezelfde reden ben ik ook voor ouderwetse hoofdlampjes op batterijen

Recht stuur? dat is een gevolg van luie fietsenfabrikanten. Hoe eenvoudig is het om een buis te snijden en het een stuur te noemen maar totaal niet ergomomisch. Beetje backsweep doet wonderen. http://www.salsacycles.com/handlebars_mtn.html
Rij zelf marry bar

Ik ben ook van het idee afgestapt dat je dragers moet hebben. Het spul is allemaal zo licht en klein dat het met een paar tassen ook wel lukt.
bv. http://www.epicdesignsalaska.com/
m-gineering schreef:
Ligandi schreef: Verder, enig idee waar bij de framebouwers die voorzichtigheid voor die tandriem vandaan komt?
-Distributie: Gates is een onbenaderbaar bedrijf en de 'distributeur' voor de fietsmarkt bestaat uit een stelletje Mongolen *) die vooral hun eigen frames willen schuiven.
-Hoeveel fantastische uitvindingen op fietsgebied hebben echt meerwaarde?


*)excuses aan onze oost aziatische medeburgers :shock:
- Komt eraan. De huidige riemen zijn voor de fietsen ontwikkelt, minder wrijving en beter tandpassing.
- Als de vraag toeneemt zal de fiets industrie cardan gaan toepassen.
- Er moet toch iets vernieuwt worden om weer een fiets aan dezelfde persoon te verkopen
- Alle zaken die meerwaarde hebben op de fiets zijn begonnen als uitvinding :?
Marc Dirkx schreef:... een serieus onverhard pad kunt nemen...
Is daar niet de mountainbike voor uitgevonden?
De mtb is naar mijn mening de meest universele fiets. Je kunt er overal mee fietsen, je kunt er met enige aanpassingen voldoende bagage op meenemen en je kunt er met de juiste banden flink snelheid op maken.

Zojuist ben ik terug van een tocht in Azië, gedaan met mtb en aanhanger. Hoewel vrijwel alles over asfalt was, heb ik geen moment gedacht aan mijn thuisgebleven randonneur. Het enige wat ik volgende keer wil monteren is een achterspatbordje. Verder perfect.