Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke exped matjes - Forum Wereldfietser

Lekke exped matjes

beste medefietsers.

Mede naar aanleiding van de enthausiaste berichten op dit forum, hebben mijn vriendin en ik voor onze reis door zuid- amerika 2 exped downmatjes 7 gekocht.

Nu komt het probleem dat we binnen 2 maandengebruik halverwege de nacht op de grond liggen. Ze lopen leeg. De mijne eerder dan die van mijn vriendin maar sinds de laatste keren kamperen allebei. Na onderdompeling bleken er bij mij aan de bovenkant wel 10 kleine gaatjes te zitten. We hebben geprobeerd ze te plakken maar dat heeft weinig succes gehad.

Vanmorgen hebben we ook de andere mat onder water gehad en ook daat zitten verspreid over de bovenkant een stuk of 7 gaatjes.

Ze liggen lekker maar dit is ronduit klote.
We gaan proberen hier nieuwe matjes te kopen en de exped matten gaan terug

hopelijk zijn wij de enige met dit probleem

groet
Joris

Even googelen levert een hoop van dergelijke verhalen op. Mij is nooit duidelijk geworden uit die wat de rode draad in deze verhalen is: gaatjes, lekke ventielen, poreus materiaal? Ik weet het niet, maar ben wel nieuwsgierig hoe vaak dit nu eigenlijk voorkomt, en wat de echte oorzaak is.
Wim

Twee keer een Expedmatje met (haar)scheuren in de ventielen gehad. De eerste keer tijdens een reis in Zuid-Amerika en da's niet fijn. Werd wel keurig vervangen toen ik weer terug was. De vervanger heb ik nu ingeleverd want die loopt ook langzaam leeg en ik erbij gezegd dat ik geen vertrouwen meer in deze ventielen heb. Mijn conclusie is dat de ventielen van te hard en daardoor te bros plastic zijn gemaakt. Ventielen van Thermarest van veel zachter materiaal hebben dit probleem niet.

Jammer, want een volle Exped ligt inderdaad heerlijk. Als ze met andere ventielen komen ga ik het zeker weer proberen.

He Joris

Bij mijn exped down 7 begonnen naast de genoemde lekkages ook de naden tussen de banen los te laten. Toch een beetje maf voor 130 euro. Hoewel de exped bijna 2 jaar oud was, heb ik toch vorige week keurig een nieuwe gekregen. Ben benieuwd hoelang deze het gaat uithouden.

Succes met de fietstocht!

Ik ben nu aan mijn 3e DLX7 down mat bezig.
Nummer 1 en 2 hadden allebei het euvel dat er dons uit de ventielen kwam. Dus de lucht wil er dan bijna niet meer uit en opnieuw oppompen is er dan ook niet meer bij.

nr 1 gekocht in 2007, nr 2 in 2008. Dit was ook een bekend probleem, het schuimrubber keerschotje, dat moet voorkomen dat het dons naar buiten komt, is gelijmd en liet los. Het loslaten gebeurde de 2e keer toen ik de mat als stoel gebruikte met de originele Chair-kit van Exped. Hoorde een scheurend geluid en dat was dus het schuimrubber schotje.

Mat nummer 3 doet het tot nu toe goed.
Heb geen last (gehad) van leeglopen of lekken.

Het ligcomfort is inderdaad zo fantastisch dat ik een derde keer toch maar weer voor Exped ben gegaan. Uiteraard 2x garantie en goede service van Zwerfkei.

Welterusten

Jans

Ja, helaas ook in mijn exped 7 een ellendig mysterieus lek. Alles zit vol met seamgrip inmiddels maar het blijft lekken. Heb goed contact met exped zelf, een nieuwe zal er wel aankomen en ik hoop dat die geen problemen gaat vertonen. Vol is het de heerlijkste mat ooit. Maar toch lastig als je 2 jaar onderweg bent.
Succes bij het vinden van een nieuwe mat Joris!

groet,
Bernadette

Thermarest heeft ook zo zijn problemen. Twee matten (utralight) heb ik versleten t.g.v. delamineren. Heb onderweg bij Globetrotter in Dresden (eind april dit jaar) deze ingeruild voor een Exped. Kreeg nog geld terug voor mijn defecte Thermarest ook! Tot nog toe meer dan tevreden mee, geen lekken en geen problemen. Ik controleer de grond altijd wel op dorens. En, niet te hard opblazen, kan me voorstellen dat ie dat niet zo fijn vindt.

Hmm toch een hoop negatieve verhalen over Exped. Maar goed, toendertijd er toch één aangeschaft vanwege het ligcomfort (toen wist ik dit nog niet zo ;)). Gelukkig nog geen problemen gehad, ook al houd ik van een "harde" mat.

Is bekend of de poreusheid door slijtage komt? Of is het materiaal verkeerd?

Met Thermarest (heb de Classic 3/4 mat, niet extra licht)nooit problemen gehad, behalve toen ik Doornroosje wilden nadoen. Flink moeten plakken. (oh nee dat heb ik vriend laten doen)

Harry wat is 'delamineren'?

Delamidingense... :D

Proces waarbij de verschillende lagen waaruit iets is opgebouwd, van elkaar loslaten. Of ook wel afbladderen genoemd....

Wij hebben tot nu toe geen problemen met onze matjes.





@ Spinnetje

Delamineren is het tegenovergestelde van lamineren. De lagen komen dus los van de mat. Ik heb weleens gehoord van mensen dat het leek alsof er een mol onder de tent kroop.Je krijgt allemaal bobbels in je mat.

wij hadden tijdens onze reis en voor en dat de matten langzaam leeg liepen.......... balen.
Maar terug in nederland geen proibleem.
ze worden alle 4 vervangen en meteen voor de nieuwe serie die in januari uitkomt....
Prima service

Ik heb mijn Exped-mat, oude type, nu ongeveer een jaar. Nog geen problemen> Ik heb hem dan ook nog maar zo'n 20 keer gebruikt.
Ik heb dus twee mogelijkheden: of ik doe er redelijk ruw mee en ik stuur hem op tijd terug, ofwel ik doe voorzichtig en hoop dat die van mij niet alle genoemde problemen krijgt en nog lang meegaat.
Leon

Marion, jij hebt het over een nieuwe serie. Weet jij ook wat er anders aan is? Ze hebben dit voorzover ik kan zien steeds netjes opgelost, maar dat kan niet goedkoop geweest zijn voor ze. Ik neem aan dat ze bij Exped wel gek geworden zijn van de problemen (wie googelt vindt nog veel meer), en ze zullen vast hebben geprobeerd uit te vinden wat er mis was voordat ze een nieuw model op de markt brengen. Zonder diagnose geen remedie, zou ik denken.
Wim

wat ik begrepen heb, maar pin me er niet op vast, gaan ze er nieuwe ventielen opzetten en er verandert nog iets. Maar dat weet ik niet meer. Onze matjes worden niet meer gerepareerd maar we krijgen de neiuwe en die komen in januari van de lijn..........

wereldreis schreef:maar pin me er niet op vast,
Laat je niet vastpinnen op je matras. Daar gaat ie lek van!

John.

:lol:

Ik heb een z-lite omdat die haast niet stuk kan en je moet hem niet opblazen of aflaten dus in de tent op je knietjes 's morgens is er voor mij niet meer bij. Neemt wel meer plaats in dan en opblaas-, oprolding maar is ook nog eens lichter en slaapt goed genoeg. IK heb al wel meer verhalen gelezen over lekke expedmatjes hier op het forum en wetende wat zoiets kost, zou zoiets toch niet mogen. De garantieverhalen die ik dan weer gelezen hebben, beloven veel goeds maar in het buitenland ben je daar op dat moment niet veel mee.

Wat een reacties. We balen dat we niet gewoon ons thermarest matten hebben megenomen.

We hebben gister in Coihaique 2 nieuwe thermarest matjes kunnen kopen. Helaas maar 2.5 cm dik dus dat is even wennen, maar beter dan niks.

De Exped matten zijn vandaag op de post naar Nederland gegaan. Ik neem aan dat ze daar wel iets voor ons kunnen regelen.

Ik kreeg een mailtje terug van van Exped in Nederland waarin ze aangeven nog niet eerder van dit probleem gehoord te hebben. Ach ja. Ze zullen ernaar kijken als ze ze binnen krijgen.

Wij kunnen verder maar liggen wat minder comfortabel.

Groet
Joris

Mijn vermoeden van een paar maanden terug, toen we het er hier ook al over hadden (naar aanleiding van opruimingsprijzen) klopt: het nieuwe model krijgt net als eerder de Synmat een soort ingebouwde pomp, en dus heel andere ventielen. Of dat ook zal helpen moeten we afwachten. Door deze integratie is het geheel volgens mijn nog niet gecontroleerde informatie ook weer 75 gram lichter (nu 900 gram incl pomp). In Australie en Nieuw Zeeland al te koop (vanwege hun zomer).
Wim