Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stel je hebt geld - Forum Wereldfietser

Stel je hebt geld

wat zouden jullie doen. Het gaat bv om 10.000 euro's.

Ga je dan op reis en laat je alles achter of?

Het is altijd al een droom geweest en nu met dit geld kan het.

Tsja, daar kunnen we wel een tijdje mee vooruit. Op dit moment hebben we allebei een hele leuke baan, sparen we wel voor zo'n reis en tsja... wie weet!

Maarrrr... mochten we echt een grotere prijs dan dat winnen, dan zeg ik gisteren die baan nog op! ;)

Het is niet alleen het geld, ook de goede band met familie en vrienden houden je soms hier... maar het is wel een grote droom... we denken op dit moment nog te veel en het doen zit op een laag pitje. Komende maand ga ik wel proberen een sabbatical te regelen van een maand of 3-4.

We zullen zien!

Toch is het van belang een verschil te maken tussen inkomen en vermogen. Vermogen levert op de lange duur tegen de 4% netto rendement per jaar op. Geef je meer dan 4% van de 10000 euro uit het voorbeeld uit, dan ben je aan het potverteren. Mijn persoonlijke opvatting is dat het voor je plezier op de lange termijn juist aantrekkelijk is dat vermogen te laten groeien in plaats van het op te maken.
Als je het nu spaart, en en opbrengst ook weer spaart, dan levert dat over bijvoorbeeld twintig jaar een vermogen op dat enkele malen groter is geworden. In de praktijkis het natuurlijk voor velen zo dat wat eigen geld betekent dat ze makkelijker een eigen huis kunnen kopen, of een wat duurder eigen huis dan ze anders hadden kunnen kopen.
Wim

Op reis !
Onmiddellijk.
Het is de passie van bijna iedereen op dit forum vermoed ik.

Ik heb het geluk gehad 4 van de laatste 5 jaar op de fiets te kunnen zitten.
Dat kan volgens sommigen dan wel 'potverteren' zijn, maar je leeft nu.
Ik ga akkoord dat je niet tot je laatste eurocent moet opmaken, je moet ook een nieuwe start kunnen maken wanneer je terug komt (en die kost ook ettelijke duizenden euro's, geloof me).

Iedereen heeft zijn prioriteiten, en persoonlijk geef ik niet alles uit als een 'kieken zonder kop', maar alles oppotten om misschien, eventueel, als het meevalt, met een beetje geluk binnen 20 jaar .... nope, not my style ...

Durf leven !!
Durf genieten.
porto schreef:wat zouden jullie doen. Het gaat bv om 10.000 euro's.

Ga je dan op reis en laat je alles achter of?

Het is altijd al een droom geweest en nu met dit geld kan het.
Als dat altijd echt je droom is geweest en nu kan het......welk antwoord moeten wij dan geven waardoor je de reis wel of niet gaat maken? Als je ergens echt naar verlangt dan ga je er komen. Met of zonder die 10000 euro.

Succes met je beslissing,
Marco

PS: je laat niet alles achter. je neemt jezelf mee!
Een tussenmuur in ons Zweedse huis slopen om de woonkamer te vergroten en een veranda aan de westkant bouwen. Als er nog geld over, is fietsen natuurlijk!

Kijk, als je wat meer van de wereld wilt zien dan is een lange fietstocht niet de enige manier. Zelf heb ik al met al heel veel jaren in diverse andere landen gewerkt, en dat heeft mijn blik erg verruimd. Eerlijk gezegd leer je een land veel beter kennen als je er ook werkt en woont dan wanneer je alleen maar reiziger bent.
Wim

10k euro is geen geld... ;)

Dus dit bedrag zou eerlijk gezegd niet echt m'n leven veranderen.

Wat ik er mee zou doen? Verder m'n/ons huis opknappen en van de rest op reis (dat dan wel weer).

Als ik geen goede reden zou hebben om thuis te blijven dan zou ik direct op de fiets springen. Nee ik zou wachten tot mei/juni. En dan naar Zuid-Afrika fietsen, denk ik.
Wel huur opzeggen of onderverhuren. Met 10k hou je het met z'n tweeetjes een jaar(tje) vol, denk ik. Hoewel het wel fijn is om eenmaal thuis nog wat reserves te hebben. Wat wel vervelend is, is thuiskomen en werk en huis zoeken. Daar zou ik, (na een paar lange reizen) echt tegenop gaan zien. Gelukkig is het altijd gelukt maar wel vaak van dat K-werk via uitzendbureau's enzo.

Ik heb een nieuwe slaapzak nodig, want de huidige is tot op de draad versleten. Ik ontbeer een goede brander en een waterfilter is ook nooit weg, en nog wat kleine zaken. En dan de tassen aanhaken en richting Ierland, ongeveer de route volgen die de Tovenaar heeft gevolgd en te zien op z'n website...

hypotheek aflossen

ik kan wel zeggen dat ik het geld nodig heb voor een fietsvakantie op IJsland, maar dat kost tegenwoordig geen drol meer.

Als ik veel geld zou winnen, zoveel dat ik voor mijn hele leven genoeg had (dus meer dan 10.000)....

Zou ik mijn baan opzeggen. En met mijn geld hulpprojecten op gaan zetten voor mens en natuur daar waar het nodig is. Tussen de projecten door ging ik fietsen. Als ik veel geld zou hebben dan zou ik mijn vrijheid kopen. :wink:

10K zou mijn huidige leven niet drastisch veranderen. Ik doe al zoveel mogelijk de dingen die ik wil doen. :wink:

Spinnetje schreef:Hoewel het wel fijn is om eenmaal thuis nog wat reserves te hebben. Wat wel vervelend is, is thuiskomen en werk en huis zoeken. Daar zou ik, (na een paar lange reizen) echt tegenop gaan zien. Gelukkig is het altijd gelukt maar wel vaak van dat K-werk via uitzendbureau's enzo.
Klopt, dat is iets héél vervelends.
Ik ben ooit (1998) een jaartje in Ierland gaan werken, en terug opnieuw moeten beginnen.
Dan gefietst in 2004-2005, en opnieuw begonnen.
Dat bleek wat tegen te vallen, dus opnieuw gaan fietsen van 2006 tot 2008.
.... en opnieuw begonnen.

Ik heb mezelf deze keer 2 maanden gegeven om 'alles in orde te krijgen'.
Na een dikke maand had ik een job, en een week later ook een appartementje gevonden.
15 november erin getrokken, en 1 december ga ik aan de slag.

Je moet er dus rekening mee houden dat zo'n thuiskomst tijd (2 maanden blijkt inderdaad realistisch) en centen kost (huurwaarborg en eerste + tweede maand huur (ik krijg men eerste loon pas eind december), wat nieuwe kledij, verzekeringen, electriciteit, verhuiswagen, dagelijkse kosten...... ).

Als je dus 'maar' die 10.000 hebt, en je wilt terugkomen, zou ik toch de helft van dat bedrag daarvoor voorzien.

Ik weet niet hoe oud je bent.
Je kan ook zeggen 'ik vertrek en we zien dan wel'.
Ergens wat bijwerken, en misschien terug bij je ouders intrekken wanneer je thuiskomt.

Maar nogmaals; zeker gaan fietsen als dat is wat je wil.

Blanche, als je voor je hele leven genoeg wilt hebben moet je goed sparen. Voor iedere 10000 euro inflatiebestendig inkomen heb je iets van 250000 euro kapitaal nodig (bij 4 % netto rendement). Dus voor 40000 per jaar heb je een miljoen euro nodig. Zo, nu weet je waar je naartoe moet werken. Hypotheek afbetalen is een goed begin.
W

Wim schreef:Dus voor 40000 per jaar heb je een miljoen euro nodig. Zo, nu weet je waar je naartoe moet werken.
W
Dat is inderdaad net het bedrag waaraan ik denk als ik weer eens loop te dagdromen dat ik de lotto gewonnen heb en voor de rest van men dagen enkel moet doen wat ik wil doen :)

I'd spend 95% on drugs, drink and women - the rest I'd just squander! :lol:

Froggy schreef:I'd spend 95% on drugs, drink and women - the rest I'd just squander! :lol:
Jaja en wij maar sponseren volgend jaar :twisted: :lol:
Ach geld...je gezondheid is het belangrijkst!

Wim schreef:Voor iedere 10000 euro inflatiebestendig inkomen heb je iets van 250000 euro kapitaal nodig (bij 4 % netto rendement). Dus voor 40000 per jaar heb je een miljoen euro nodig.
Ik redeneer altijd dat je de rente tegen de inflatie kunt wegstrepen, wat de afgelopen tien jaar aardig klopte, zodat je voor het berekenen van de benodigde som kunt doen alsof beiden niet bestaan. De uitkomt is hetzelfde, en het bedrag is hoog :wink:
Leon

Bruto vermogensrendement minus inflatie is netto rendement. Dus bijvoorbeeld 7% rendement, 3 % inflatie, en 4 % netto rendement. Je voegt in dit voorbeeld dus ieder jaar 3% toe aan je vermogen, om de voor inflatie gecorrigeerde koopkracht op peil te houden. Mijn schatting van ongeveer 4 % is gebaseerd op lange termijn gemiddelden, en zoals aangehouden door veel institutionele beleggers. Of het klopt is weer een ander verhaal. Het afgelopen jaar is anders gweest, dat zal duidelijk zijn. Verder worden zulke sommetjes vaak verstoord door fiscale aspecten. Maar goed, op dezelfde manier kun je dus ook een stuk van een hypotheek aflossen, en dus goedkoper wonen. Schulden afbetalen is de simpelste manier om rijk te worden.
Wim

zonnenpanelen een setje extra op het dak.. subsidie is nu leuk..........
en van de rest op reis....................