Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderzoek IO TUDelft Barbecue - Forum Wereldfietser

Onderzoek IO TUDelft Barbecue

Goedendag,

Wij zijn van de opleiding Industrieel Ontwerpen aan de TUDelft. Wij zijn bezig met een opdracht over een barbecue die makkelijk mee te nemen is met de fiets.
Wij zouden graag van jullie willen weten wat jullie belangrijke eigenschappen van een dergelijke barbecue vinden. Welke eigenschappen zouden jullie graag terug willen zien in de barbecue.

Alvast bedankt,

twee studenten van de TUDelft.

1 zeer klein op te vouwen of zo.
2 maximum gewicht 100-150 gram
3 te gebruiken in combinatie met een multifuel of lichtgewicht gas brander

Je dacht toch niet dat we hier Hibachi's meenemen of zo?
Wim

Wim schreef:1 zeer klein op te vouwen of zo.
2 maximum gewicht 100-150 gram
3 te gebruiken in combinatie met een multifuel of lichtgewicht gas brander
Prima basiseisen! Ik doe een voorzet: het word een draadrooster met draadpootjes die precies op een groot aantal branders passen en een vlakke metalen plaatje dat gaat gloeien boven de vlam.
Het mag 20 euro kosten bij de buitensportzaak of 3 euro bij Xenactiokker.
Leon

ik wil geen bbq mee op de fiets..............dan hoort voor mijn gevoel bij thuis, de caravan enz......

als je zo'n roostertje boven je multifuelbrander zet moet het er een aanrdig eind boven anders verbrand meteen je eten. en misschien is een benzie luchtje aan je eten ook niet zo fijn.

als je dan toch boven je benziebrander wilt bbq-en is misschien alleen een soort sateprikker handig. en vooral lichter.

Hee, leuk idee.

Ter aanvulling:

Het vet wat er opkomt moet wel makkelijk af te vegen zijn. We houden alles graag simpel, dus geen afwas festijn zoals ik heb met een camping-gaz bbq :roll: Dus ook geen water-reservoir, maar wel gelegenheid voor het vet om bijvoorbeeld op de grond te komen of af te vangen in een bakje.
Ook moet het stabiel zijn op een schuine ondergrond. Er is bij de TU een bibliotheek met een perfect dak ;)
Denk ook aan het afschermen van de brander, of kijk welke schermen voldoende afschermen. Warmte moet niet met de wind mee maar in mijn vlees :).

Ik hoop niet te veel open deuren ingetrapt te hebben en wens jullie veel succes met dit project :)

ps:
Nee ik neem die camping-gaz bbq niet mee op vakanie. Is alleen als voorbeeld over hoe het niet moet ;)

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit een barbecue mee zou nemen. Als ik al op zoek zou zijn naar iets dergelijks, dan volstaan wegwerp-barbecues meestal wel. En die zijn (in ieder geval in de noordelijke en angelsaksische landen) vrijwel in elk benzinestation te krijgen.

Mocht ik ooit iets meenemen dat op een barbecue lijkt, dan moet het:
- harstikke plat opvouwbaar of oprolbaar zijn.
- in oppervlak niet groter zijn dan een ortlieb-tas.
- makkelijk vetvrij en roetvrij te krijgen (of zonder vette vingers te verpakken)

Als je echt iets wilt ontwikkelen voor de markt van wereldfietsers, dan moet je je volgens mij storten op een betaalbare, stootbestendige en compact (=rolbaar/vouwbaar) alternatief voor die ellendige fietsdoos.
Iets met de eigenschappen van bubbeltjesplastic, thermarestmatjes en tentgrondzeil.

Nee maar...! Dit was voor mij een tweedejaars opdracht, in 1980. Is dat onderwerp de afgelopen 28 jaar op het programma gebleven, of is dit helemaal opnieuw verzonnen? Duik eens in de archieven, er zijn toen heel bijzondere concepten bedacht.

Mijn tip: vergeet die BBQ. Waar de moderne lange afstandwereldfietser behoefte aan heeft is een fietsmagnetron! Daar kan je dan de diepvriesmaaltijden mee ontdooien die je in je lichtgewicht zonnediepvries van huis hebt meegenomen.

Overigens bestaat de lichtste BBQ uit 1 spaak: vuurtje maken, vlees erop prikken en bakken maar! NB. niet vergeten na gebruik de BBQ weer in je wiel te schroeven.

Een soort parrigas (het onderste plaatje), maar dan zonder dooie beesten. Volgens mij kun je dat apparaat ook als een soort oven en stoompan gebruiken. Voor lichtgewicht kampeerdoeleinden moet het ding bijna niets wegen, geen plaats innemen en zonder viezigheid in te pakken zijn. Daar ligt nog wel een uitdaging...

Ik gebruik al vele jaren deze en die gaat altijd mee op reis.

http://farm1.static.flickr.com/56/19104 ... 8d.jpg?v=0

Heerlijk in de middagpauze.

Lichtgewicht en na gebruik weer schoon en plat in te pakken.

O ja, en voor het vetprobleem gebruik ik een velletje alu-folie aan de binnenkant.

Ligandi schreef:Overigens bestaat de lichtste BBQ uit 1 spaak: vuurtje maken, vlees erop prikken en bakken maar! NB. niet vergeten na gebruik de BBQ weer in je wiel te schroeven.
Dat is best een leuke richting, met je reserve spaken een heus roostertje bouwen, 10 spaken naast elkaar, en alleen voor de kop en bodem twee verbindingstukjes meenemen :-) Maar serieus, wat is de doelgroep voor jullie opdracht? Want volgens mij willen de meeste mensen hier net als ik alleen het hoogst noodzakelijke meenemen, en dat is zeker geen bbq, hoe compact dan ook.....

Roef

Ik zou gewoon een wegwerpbarbecue kopen onderweg...hoef je niet de hele tijd mee te sjouwen, hoef je niet af te wassen en kost maar 2 nogwat inclusief houtskool.
Ik bedoelo deze dingen: http://www.twenga.nl/dir-Huishoudelijk, ... p-barbecue

steek je energie eens in het ontwerpen van een lichtgewicht sterk stevig stoeltje,wat een beetje confortabel zit,daar is volgens mij wel vraag naar.

Te zwaar, maar wel erg mooi: http://www.grilliput.com/index.php
Wim

1 spaak als sateprikker is inderdaad goed idee.
vlees valt er ook niet af omdat je het met je spaaknippel vast kint schroeven?

als het groter en zwaarder wordt neem ik het niet mee.
stoeltje dat wordt voorgesteld neem ik ook niet mee daar heb ik een ortliebzak met kleren voor.

ik heb liever een ...
instant water. beetje water erbij en klaar. scheelt vast veel gewicht.

ik ben hard aan het bedenken wat ook handig zou kunnen zijn. maar ik wil vooral minder mee en wat ik dan meeneem moet lichter zijn dan dat het nu is.

Moet makkelijk te snijden zijn, niet te dik, en vers anders verbrand het.
bv berkentwijg of wilgentwijg.
Wordt door de Homo Sapiens al millennia lang gebruikt :D
Opa Leen

Jaren geleden eens langs de Bretonse kust gewandeld. Mee in de rugzak: waterschoentjes, een oestermes en een heel klein roostertje. Bijna iedere dag verse oesters gegeten! Zelf verzamelen met laag water. Op een klein vuurtje tussen wat stenen paste het roostertje, met daarop wilde mosselen. Ook zelf zoeken. En een paar keer vals gespeeld: een lokale visser gevraagd of hij een kreeft of krab even kon koken. En zo kom je dus heel lichtgewicht als God door Frankrijk...!

NB. De lokale Cider doet het goed bij zeefruit, maar een Chablis staat daar ook gewoon bij de plaatselijke slager naast de kassa.

Precies!! Zelf een beetje freubelen. Zo'n opvouwbaar bbq-tje blijft een onding. Het wordt zwart en vies en lastig mee te nemen. Gewicht is toch belangrijk op meerdaagse tochten. En wat is er nu leuker als een kampvuurtje s'avonds bij de tent? Na het avondmaal sprokkel ik altijd wat hout bij elkaar voor een vuurtje. Heb ook altijd een draadzaag mee. Eenmaal de fik erin, vind ik het leuk om een tak te snijden waar ik een karbo'tje aan kan prikken en dan lekker bij het kampvuur dat vleesie te roosteren. Enerzijds heb je wat leuks te doen voor de tent, en anderzijds moet ik wel want ik heb maar 1 pannetje mee 8) Nee voor mij geen bbq mee, of hij moet opblaasbaar zijn :D

50er schreef:Nee voor mij geen bbq mee, of hij moet opblaasbaar zijn :D
Men neme een barbecue en een staaf dynamiet.... :P