Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen - Forum Wereldfietser

fietstassen

Hallo, in voorbereiding op mijn eerste fietsvakantie die ik in juli 2009 ga doen ben ik tegen een probleem opgelopen en dat is dan het probleem van welke fietstassen. Ik ben van plan te vertrekken met 2 achtertassen en een stuurtas. Nou heb ik onder andere tassen gezien van het merk mainstream msx, maar die achtertassen zijn 20 liter, dat lijkt mij zo weinig toe of valt dat nog wel mee?

Ik heb ook vaude roadmaster tassen gezien, dan ben ik voor een stuurtas en 2 achtertassen 140 euro kwijt. Dat is nog wel te betalen maar heeft iemand ervaring met deze tassen? Ze zijn niet waterdicht maar er worden regenhoezen bij geleverd. Vaude heeft daarnaast het QMR systeem en is dat een beetje een fatsoenlijk systeem?

Nou mijn laatste vraag voor mensen die enkel met 2 achtertassen en een stuurtas fietsen. Hoeveel liter kan er in jouw tassenset en is dit voldoende voor een vakantie van max 3 weken?

gr Paul
ik heb voor en achter Vaude Discover Pro, zeer tevreden (en waterdicht)
Wij hebben allemaal Ortlieb Classic Backrollers en soms ook de Frontrollers. In de Backrollers gaat twee keer 20 liter. Als je niet naar heel lastige gebieden gaat en je je bij het pakken weet te beheersen dan zijn achtertassen genoeg. Je kunt je (toch vaak natte) tent er dan nog bovenop leggen, net als eventueel de regenkleding. Als je geen voortassen meeneemt bespaart dat alleen al aan drager en lege tassen toch weer 2-2,5 kg (en een kleine 200 euro). Minder dan 15 kg moet redelijk goed te doen zijn. Zoek maar even op deze site. Om je tassen niet te zwaar te maken en j efiets een beetje in balans te houden kun je een klein frametasje als van Jandd kopen om bijvoorbeeld je gereedschap wat verder naar voren (bij het balhoofd) aan je frame te bevestigen. Stop zeker geen zware spullen in je stuurtas. Zelf beschouw ik de Ortlieb classic rollers als de beste fietstassen die er zijn, en hun geld meer en meer dan waard.
Wim
Ik heb een setje Ortlieb en mijn vrouw een setje Vaude. Beide van dat canvas achtige materiaal wat je dichtrolt. Ze zijn beide absoluut waterdicht, supersterk en geven voldoende ruimte.
Ik bemerk weinig verschil tussen beide merken. Het is even investeren, maar volgens mij doe je er dan ook jaaaaren mee.
Als je alleen op pad gaat en je gaat kamperen én koken dan wordt het heel lastig om geen voortassen te gaan gebruiken. Het ruimte probleem is nog wel op te lossen met een extra tas bovenop de achtertassen (een eigen merk kanotas bevalt ons erg goed), maar je loopt het risico dat de achterkant zo zwaar wordt dat de voorkant van de fiets erg zenuwachtig wordt. Met voortassen erbij kun je het achterwiel ontlasten en krijg je meer balans in de fiets.

Ben je met z'n tweeën en heb je al een redelijk lichte kampeeruitrusting dan moet het te doen zijn met alleen achtertassen.

Maar het beste wat je kunt doen is komend voorjaar gewoon een weekendje er op uit om alles te testen....

En als je marktplaats in de gaten houdt moet er ook wel een tweedehands tassenset te scoren zijn lijkt me.

O, en als je geen gebruik van het openbaar vervoer gaat maken kun je ook nog een 'extra wheel' aanhanger overwegen. Volgens mij is dat goedkoper dan 4-5 tassen en dragers en kon nog wel eens lekkerder fietsen... Hier op het forum zijn wel een aantal mensen die daar ervaring mee hebben.

Veel voorpret gewenst!!

Eric
Hallo Paul,

Ik heb een aantal jaren met alleen een setje achtertassen van het merk Karrimor gefietst. Ik had de voortassen niet nodig voor mijn bagage. Toch heb ik een setje voortassen aangeschaft om de fiets wat stabieler te maken. Vooral met afdaling begon mijn fiets wel eens te zwabberen. Met (steile) klimmen wilden mijn voorwielen wel eens los komen van het wegdek. Conclusie: je hebt niet echt voortassen nodig (als je zuinig pakt), maar voor de stabiliteit is het beter.

Als je marktplaats en dit forum in de gaten houdt, moet er vast en zeker wel een setje te koop zijn voor een redelijke prijs. Zo ben ik ook aan mijn set gele Ortlieb Classic Backrollers en Frontrollers gekomen (samen voor € 125,-- als ik het goed heb onthouden).

Succes!
Bedankt voor de antwoorden, het is wanneer je zuinig pakt dus goed mogelijk om met 2 achtertassen en een stuurtas te fietsen. Ik ben zelf redelijk goed in zuinig pakken en ik neem zelden teveel mee dus dat scheelt. Ik ben vooralsnog van plan om het te doen met 2 achtertassen en de stuurtas, slaapzak in een achtertas en de tent op de bagagedrager. Ik blijf in nederland dus het is ook nog wel mogelijk, wanneer ik naar het buitenland zou gaan zou ik overwegen om idd 2 voortassen mee te nemen maar dat is wel weer een flinke kostenpost.
Hoi,
Niemand neemt volgens zichzelf te veel mee. Alleen de definitie van de te veel varieert nogal. :D
Er zijn er die echt niet weten waarom ze meer dan 10 kilo (incl tassen en incl tent en brander etc.) mee zouden moeten nemen, en er zijn er die problemen hebben om onder de 30 kilo te blijven. Ik hoor zo'n beetje bij die laatste groep.
In het algemeen ligt de grens waarbij het niet meer lukt om zonder voortassen te rijden zo rond de 20 á 25 kilo bagagegewicht. Je kunt natuurlijk wel meer achterop stouwen, maar dat rijdt dan niet meer lekker en als je zelf niet erg licht bent krijgt je achterwiel het dan zwaar.
De beste tip is inderdaad om je spullen eens echt bij elkaar te zoeken en de zaak in te pakken én een proefrit te maken.
Gelukkig ben je nog heel goed op tijd!
Groet,
Leon
Hallo,

Indertijd ging ik 2 tassen, en kanotas, en een stuurtas op pad.

Maar dan zat wel alles goed vol.
Boodschappen opbergen wordt dan onhandig, laat staan er onderweg gemakkelijk weer bij kunnen.

Met twee zijn kook en tent spullen natuurlijk al beter verdeeld.


Willem
Onze eerste vakantie had mijn vrouw geen voortassen. Qua ruimte was de noodzaak er niet voor. Maar nadat de fiets bij manoeuvreren een paar keer spontaan op zijn achterwiel was gegaan en het voorwiel wel erg zenuwachtig werd zijn er toch twee voortassen bijgekomen.

Nu zitten in elke voortas een slaapmatje en een leesboek en fietst het een stuk beter.

Ik heb de keuken in de voortassen.

Groet
Eric
Naar mijn gevoel neem je voor drie weken net zoveel mee als voor drie maanden alleen was je meer.........

Wij hebben gekozen voor voortassen omdat de fietsen dan beer in balans zijn en dat is ons prima bevallen.

Verder hebben we gekozen voor ortlieb classics en daar kun je best aanbiedingen en marktplaats voor in de gaten houden zeker als je niet kleurbewust bent.........

veel plezier verder met het voorbereiden......
Ik ben begonnen met voortassen; achtertassen; stuurtas en de zogenaamde 5e tas. Als eerste liet ik de stuurtas thuis, vervolgens verdween de 5e tas.
Het motto is de kunst van het weglaten;)

Ik doe het met Bach Monsoon tassen.

groet,J
Ik zou altijd de ortlieb back roller classic aanraden. Ja, die zijn net als de vaude reeks een pak duurder dan de rest, maar je kan er ten minste voor een aantal jaren in alle omstandigheden op vertrouwen!
Bedenk ook wat je op je route tegenkomt. In sterk heuvelachtig gebied moet je beter letten op de verdeling van je gewicht.
Leon schreef:In het algemeen ligt de grens waarbij het niet meer lukt om zonder voortassen te rijden zo rond de 20 á 25 kilo bagagegewicht.
Behalve...
Als er op de route een helling ligt van zo'n 22%.
Want in een weekendje Limburg heb ik met 2 goedgevulde achtertassen en een stuurtas (hooguit 15 kg) op de Keuterberg toch echt meegemaakt dat mijn voorwiel het luchtruim koos.
Elstar schreef:Bedenk ook wat je op je route tegenkomt. In sterk heuvelachtig gebied moet je beter letten op de verdeling van je gewicht.
Leon schreef:In het algemeen ligt de grens waarbij het niet meer lukt om zonder voortassen te rijden zo rond de 20 á 25 kilo bagagegewicht.
Behalve...
Als er op de route een helling ligt van zo'n 22%.
Want in een weekendje Limburg heb ik met 2 goedgevulde achtertassen en een stuurtas (hooguit 15 kg) op de Keuterberg toch echt meegemaakt dat mijn voorwiel het luchtruim koos.
de grens leggen bij 25kg vind ik wel straf hoor. Dat heb ik mee, maar dan moo verdeelt in 6 tassen voor en achteraan.

Ik leg de grens voor het zonder voortassen te vertrekken bij een 15kg, kleinere reisjes van enkele dagen dus...

Mijn conclusie is dat je het best begint met ortlieb backrollers, als je wat verder op reis zou gaan, koop je er de front rollers nog bij...
ottovds schreef:
Elstar schreef:Bedenk ook wat je op je route tegenkomt. In sterk heuvelachtig gebied moet je beter letten op de verdeling van je gewicht.
Leon schreef:In het algemeen ligt de grens waarbij het niet meer lukt om zonder voortassen te rijden zo rond de 20 á 25 kilo bagagegewicht.
de grens leggen bij 25kg vind ik wel straf hoor. Dat heb ik mee, maar dan moo verdeelt in 6 tassen voor en achteraan.
Maar het kan wel. In onderstaande foto staat een meneer nr. 3 die er prat op ging dat hij zeker 30 kilo achterop had. En geen woord geklaagd. Of het zo prettig fietste is iets anders.
Leon
Afbeelding
Hallo Paul en andere,

Na een tijd alleen meelezen, ook maar eens mijn 2 cents bijdragen:

Vorig jaar zat ik in een vergelijkbaar keuzeproces als jij. Toen heb ik gekozen voor twee voortassen achter en het matje bovenop. Eventueel kon ook het matje in de tas en de tent bovenop. Veel kleiner dan dit is niet te koop (qua echte tassenset) dus het past altijd wel, kleine tassen betekend alleen dat je minder zal moeten meenemen.

Afbeelding

Voordeel van klein en weinig is dat het meestal niet veel kost en ook niet zo zwaar is.

De tassen zijn van Vaude, met een regenhoesje. De regenhoezen zijn niet echt ideaal, dus als je het geld er voor over hebt: koop waterdichte tassen.

Groet,
Ernst

Edit: hmm, plaatje lijkt niet te werken (kan je wel zo een plaatje uit een picasa web posten?). Maar goed, het liet een blauwe racefiets met grijze tassen zien. http://picasaweb.google.nl/lh/photo/-nf ... 8uOO_Hmnzg
Bedankt voor jullie antwoorden, ik weet nou hoe ik het ga aanpakken. Ik houd het gewoon bij de achtertassen en een stuurtas maar er komt een frametasje voor het balhoofd bij en ik probeer ook een beetje extra gewicht in de stuurtas te doen (camera en oplader etc), in het frametasje komt het gereedschap. Als dat nog niet lekker rijd en ik wil verder met fietsvakanties dan koop ik er later wel voortassen bij.

Bedankt voor jullie nuttige bijdragen

Paul
Afgelopen jaar voor het eerst met (naast achtertassen) voortassen gefiets. In het vervolg gaan ze altijd mee, ook al hoeft het niet qua hoeveelheid bagage. Fiets is stabieler qua gewichtsverdeling en je achteras wordt minder belast.
Hi U 'll

Voor wat het waard is..
Zelf rijdt ik al jaren met MADDEN Inderdaad dat merk bestaat niet meer. Helaas.
Omdat ik een 'vakjesidioot' ben en met dat waterdichte spul is dat nagenoeg onmogelijk.
Soortgelijke tassen worden gelukkig nog wel gemaakt, o.a. door BACH, Ireland.
Ga je rijden in de regentijd oid dan is keuze simpel: Ortlieb, VAUDE of eventueel een HEMA-kloon, die het ook aardig schijnen te doen.
Maar zoals gezegd, ik zoek de regen niet op dus die enkele x dat ik er in rijdt dan gewoon goed in pakken in sterke plastic zakken icm regenhoezen.
Werkt voor mij voortreffelijk.

Espavo, Yohta



________________________________
'Spring in het onbegrensde en maak het tot je thuis'
Lao Tse