Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpijn!!!!! - Forum Wereldfietser

Zadelpijn!!!!!

Name: karin K.

Email: ptrnella@hotmail.com

Na 1200 KM fietsen heb ik (vrouw, 39)nog steeds last van mijn zitvlak. Dus ik ben op zoek naar een ander zadel. Graag zou ik een adres willen hebben waar ik uitgebreide, deskundige informatie en advies kan krijgen over zadels.
Weet jij een adres dan zou ik dat graag van je horen.

Name: Eric Schuijt

Email: schuyt@wxs.nl

Marijke, mijn vriendin, levenspartner en fietsmaatje, heeft jarenlang op een zadel gefietst van het merk Terry. Dit merk maakt fietszadel speciaal voor vrouwen.
Oh ja, van Marijke moet ik nog zeggen dat regelmatig fietsen (en opbouwen van zitvlees) verstandig is.


--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Eric Selles

Deze Terry zadels zijn oa te koop bij bike en hike Steenwijk, zowel voor dames als heren zo zag ik zaterdag. Overigens is de stand van het stuur en de hoek van het zadel (punt naar boven of onderen)ook zeeer bepalend voor de pijn.
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Arnold

Email: a.metselaar@math.utwente.nl

Je kunt overwegen om een ligfiets aan te schaffen, er bestaan
ligfietsen die prima geschikt zijn voor fietsvakenties.
Het is wel verstandig om de ligfiets goed uit te proberen, voor je tot aanschaf over gaat en te bedenken wat je er mee
wilt kunnen.
Meer info over ligfietsen kun je vinden op
http://www.ligfietsplaza.nl .


--- --- --- --- --- --- --- --- ---

misschien he moe je voortaan nie meer gaan zitte als je fiets misschien help da wel bij mij werkt ik doe het al jare maar da kom omda me zadel eraf viel en ik te lui was da ding er weer op zette

Toen ik mijn fiets kocht was deze standaard uitgevoerd met een Look-In gel-zadel en een verende zadelpen. Ik had hier niet veel vertrouwen in, maar heb het wel uitgeprobeerd.
Na ongeveer een kilomeetertje of 1000 gefiets te hebben heb ik gel-zadel en verende zadelpen eraf gesloopt en vervangen door een lederen Brooks zadel en een vaste zadelpen.
Sindsdien, en ik heb er al weer een paar duizend kilometertjes op zitten, nooit meer last gehad van zadelpijn.

Ik wil me hier graag bij aansluiten. Mijn persoonlijke ervaring is ook, dat naarmate ik een zachter zadel heb, ik meer last van mijn achterwerk krijg.

Helaas weet ik nog niet hoe dit komt....

Het zadel is misschien wel het belangrijkste, meest comfortbepalende onderddel van de fiets. Een zadel is dus nooit goed genoeg, maar wat goed is, is voor iedereen anders. Een zeer persoonlijke kwestie dus. Ik voeg graag mijn persoonlijke ervaringen toe, maar experimenteren met model en (inderdaad) zadelhoek is onontkoombaar.

Tot een jaar geleden reed ik met verschillende goede, maar harde zadels. Zachte zadels zijn namelijk altijd harder dan de zaadleider (ik ben een man), maar ook harder dan de geslachtsdelen van een vrouw. Bij mannen veroorzaken zachte zadels over het algemeen een dode penis, bij vrouwen ongetwijfeld weer andere problemen. Nooit echt tevreden geweest dus.

Sinds een jaar en inmiddels vele duizenden kilometers zijn ik en mijn vrouw volledig overtuigd van het comfort van zachte zadels, maar niet zonder een groot gat in het midden. We zitten nu lekker zacht, zonder dat edele delen in de verdrukking komen. Het materiaal is leer, dat broeit ook minder dan het plastic van de meeste gelzadels. Het zadel dat wij hebben is Terry Viago (standaard zadel bij Snel Tweewielers in Utrecht). ca. 45 euro, maar minstens het tienvoudige waard. Ik weet dat er al veel meer merken met dergelijke modellen zijn, de meeste zijn echter iets harder. De moeite van het proberen waard. Bij goede fietsenzaken kun je je zadel na een paar dagen fietsen zelfs nog inruilen, maar dat is natuurlijk niet altijd genoeg voor een duurtest.

Ik heb wel heel erg veel last gehad van mijn rug (deels veroorzaakt door het kamperen), maar ook dat is tijdens het fietsen nog verdwenen door het zadel iets voorover te kantelen. Zelfs na vele reizen moet met een nieuw zadel de beste afstelling dus weer ontdekt worden....

Jeroen van de Calseijde schreef:Het zadel is misschien wel het belangrijkste, meest comfortbepalende onderddel van de fiets. Een zadel is dus nooit goed genoeg, ........ Bij mannen veroorzaken zachte zadels over het algemeen een dode penis, bij vrouwen ongetwijfeld weer andere problemen. Nooit echt tevreden geweest dus.
....
Ik heb wel heel erg veel last gehad van mijn rug (deels veroorzaakt door het kamperen), maar ook dat is tijdens het fietsen nog verdwenen door het zadel iets voorover te kantelen. Zelfs na vele reizen moet met een nieuw zadel de beste afstelling dus weer ontdekt worden....
Ik begrijp niet goed hoe het komt dat mensen met fietservaring die openminded genoeg zijn om te reizen niet vaker op een ligfiets overstappen?

Als je nu eens alle 'imagined thruths, preconceptions and conditioning' opzij zet, en nadenkt over ergonomie, kan je bijna niet anders dan de ligfiets heruitvinden. Toen ik aan mijn mountainbike trip door Azie begon, wist ik niet beter.

5000km later had ik zeer zwaar last van RSI in mijn polsen (misschien is dit beter met voorvering), oa. na een nonstop off-road trip van vijftien uur. Nu twee jaar later zijn de zenuwen naar mijn linkerhand nog steeds niet hersteld.

Bij de voorbereiding was ik ook tot de conclusie gekomen dat een hard smal zadel het minste schade aanrichtte aan mijn edele delen. Geen enkele plek op je lichaam kan echter een constante druk van (2/3 van?) 95kg op 4 à 6 cm² verdragen gedurende 12 uur. Hoe stoer je ook bent; ik heb het tot mijn scha en schande mogen ondervinden. Beslist niet bevorderend voor de potentie (en dat met al die prachtige vrouwen!).

Voor de lange afstanden van Australie ben ik dan ook wijselijk overgestapt op een trike (www.trisled.com.au). Je lichaam steunt op de hele oppervlakte van de rug op een spanzitting (hoe horizontaler hoe beter). De 'hard-shell' zittingen van de meeste Europese ligfietsen is minder ergonomisch maar toch nog onvergelijkelijk gezonder dan een 'bukfiets' zadel. Erectieproblemen waren niet alleen meteen verdwenen, het werd zelfs onweerlegbaar duidelijk dat de verbetering in de cardiovasculaire circulatie ook hier zijn effect had.

De bottleneck is niet meer je benen of je zitvlak, maar je hart- en longcapaciteit. Mijn hartvolume bleek na de reis 25% toegenomen (volgens mijn huisdokter?). Of dat helemaal gezond is weet ik niet.

Over de aerodynamische voordelen hoef ik het al helemaal niet meer te hebben veronderstel ik.

Uiteindelijk bracht de trike me op 5,5 dagen van de Pyreneeën door het Massif Central naar de Alpen (1000km), ik denk niet dat dat op een volgepakte mountainbike mogelijk zou zijn zonder reanimatie nadien. Het was integendeel een comfortabele en metafysische belevenis.

Ik weet het, de hoge prijs is de voornaamste hinderpaal. Www.steintrikes.com levert degelijke en snelle trikes voor een schappelijke prijs, je moet er wel even de bus voor nemen naar Tsjechie.

Tweewielers zijn er genoeg in de lage landen, huur er eens ééntje voor een weekend, het zal jullie niet spijten.

Brechtix schreef: Ik begrijp niet goed hoe het komt dat mensen met fietservaring die openminded genoeg zijn om te reizen niet vaker op een ligfiets overstappen?
{knip}
huur er eens ééntje voor een weekend, het zal jullie niet spijten.
Goed idee, ik heb er eens een week een gehuurd.
Maar zorg wel dat het zitje passend is voor je rug, want net zoals je van een verkeerd zadel zadelpijn kunt krijgen kun je van een verkeerd zitje op de ligfiets ongelooflijke rugpijn krijgen. Ik begrijp niet goed waarom voorvechters van ligfietsen dit vrij vaak vergeten te melden ;-)
Leon
Leon schreef:Maar zorg wel dat het zitje passend is voor je rug, want net zoals je van een verkeerd zadel zadelpijn kunt krijgen kun je van een verkeerd zitje op de ligfiets ongelooflijke rugpijn krijgen. Ik begrijp niet goed waarom voorvechters van ligfietsen dit vrij vaak vergeten te melden ;-)
Leon
Inderdaad, dat is waar. Echt een 'voorvechter' ben ik niet, dat klinkt te fanatiek.

Spanzittingen zitten vrijwel altijd heerlijk, de hardshells komen in drie maten, S, L en XL. Ik heb de twee en de spanzitting is ergonomisch beter. Hopelijk begeleiden de ligfietsverhuurders de neofieten goed genoeg om de juiste afstelling te vinden.

Er is ook wel een fysiologische drempel in die zin dat je de eerste dagen wat minder hard gaat omdat je bijkomende spiergroepen gebruikt (buik en meer quads) en je leert ook best wat sneller spinnen (spd nog meer aan te raden dan bij rechtopfietsen). Toen ik begon was ik zeer goed getraind maar enkele spieren kwamen in actie die niet op dat niveau zaten dus die waren de zwakste schakel. Het heeft een week of twee geduurd voor ik op mijn mountainbike gemiddelde zat van 26-27km/u (op 100 à 150 km/dag), na drie maanden (ong. 3000km) was dat 32-33 km/u op 150/250km, afhankelijk van het traject. Normale asfaltweg op het platteland gaf een kruissnelheid van ongeveer 5 km/h hoger dan op de MTB met halfslicks. In de bergen is er minder verschil want de klimsnelheid (het merendeel van de tijd) is meer een kwestie van wattage. Betere ergonomie maar zwaarder gewicht compenseren elkaar zo ongeveer. Bergaf gaat zo snel dat je op de duur remt om er nog iets aan te hebben.

Ik heb het hier over de trike, reistweewielers zullen echter ongeveer dezelfde relatieve waarden halen, iets minder bergop, iets meer op het vlakke. Als je op het asfalt blijft en licht reist, kun je ook een lowracer overwegen, sommige zijn even comfortabel en nog een stuk sneller. Er is een grote verscheidenheid aan ligfietsen, het is een wetenschap op zich 8) .

Hoedanook blijft je lichaam de limiting factor, ook op de ligfiets pauzeerde ik na een dag of drie, vier doorfietsen, niet meer voor spierpijn, maar wegens gebrek aan mineralen. Later het zeezout ontdekt en geen problemen meer.

BTW nu ga ik niet meer sneller dan toen ik de mountainbike verkocht, woog toen nog 82kg, nu terug 97 :oops:

Groetjes,

Brecht - zou het aan dat broskopje gelegen hebben?

Tja, ik heb jaren op een ouderwetse racefiets gereden met een san marco dameszadel (wellicht een van de eerste dameszadels). Vorig jaar heb ik in vier weken ongeveer 2000 kilometer gefietst en nauwelijks last gehad van zadelpijn.
Nu heb ik onlangs een moderne reisfiets aangeschaft. Hierop heb ik een terry zadel laten zetten (met zo'n gat in het midden). In het begin vond ik het niets. Ik besloot het een tijdje te laten zitten zodat ik eraan kon wennen. Nu (drie maanden later) heb ik besloten toch mijn oude zadel op mijn nieuwe fiets te zetten.

Met andere woorden.... het is dus zeer persoonlijk welk zadel voor jou goed is. Try en error is volgens mij de beste manier om erachter te komen wat bij jou het beste zit.

Ik ben het helemaal eens met Brechtix. Nooit meer zadelpijn, rugpijn, handpijn, betere uitzichten voor jezelf, minder moe worden, de ligfiets heeft heel veel voordelen. Goed uitproberen bij een kundige specialist en je zult er geen spijt van krijgen. Over de kosten: de gemiddelde vakantiebukfiets kost ook een lieve duit. Daarbij vergeleken is een ligfiets niet meer extreem duur. Het comfort is de prijs waard.

Martin