Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wereldreis, hoe regelen jullie je visa? - Forum Wereldfietser

wereldreis, hoe regelen jullie je visa?

hoi wereldfietsers!

wij zijn twee beginnend (wereld)fietsers en zitten momenteel in Nieuw-Zeeland. Vanuit hier willen we verder Azie in fietsen en eigenlijk dan wel zien waar we uitkomen. Het idee is om vanuit hier naar Indonesie te vliegen en vanuit daar richting het vasteland te reizen.
Waar we tegenaan lopen is dat voor een visum bijna altijd een retourticket/ticket het land uit vereist is, terwijl wij zover helemaal nog niet vooruitplannen.
We hebben veel verhalen gelezen van andere fietsers die door veel landen gefietst hebben en vragen ons af hoe ervaren fietsers dat doen. Boek je een vlucht/bootreis op voorhand (met als risico dat je deze niet neemt omdat je plannen wijzigen) of kun je op de ambassades ook zonder bewijs dat je het land verlaat je visum bemachtigen?

Hoe doen ervaren fietsers dat?
Volgens mij heb je voor Indonesie geen retourticket nodig. In 2004 in ieder geval nog niet (wij kwamen ook uit NZ) en toen was de diplomatieke relatie tussen Nederland en Indonesie op het absolute dieptepunt.

Mocht je wel een retourticket nodig hebben koop dan de goedkoopste vlucht die er is; bv Jakarta-Singapore of Medan-Georgetown.

En zodra je op het 'vaste land' bent aangekomen (Singapore?) heb je zeker geen retourtickets meer nodig.
Een retourticket is inderdaad bij veel landen officieel verplicht maar eerlijk gezegd hebben we daar tijdens onze reizen niet heel veel problemen mee gehad. We hebben door 86 landen gefietst waarbij maar een enkele keer gecontroleerd werd op een retourticket. De achter liggende reden voor het hebben van een retourticket is de zekerheid die een land wil hebben dat je ook daadwerkelijk het land weer verlaat. Daar wordt nou eenmaal minder op gecontroleerd wanneer je een (rijke) Nederlander bent dan als je bijvoorbeeld uit de binnenlanden van Afrika komt.

Het controleren op retourtickets gebeurt eigenlijk alleen maar op vliegvelden. Bij het oversteken van de grens over land hebben we dat nog nooit meegemaakt. Soms wordt die eis gesteld bij het aanvragen van een visum waardoor we onderweg gebruik hebben gemaakt van een reisburo die faketickets tijdelijk kon uitgeven (op aanraden van de ambassade zelfs!).

Succes,
Marco
Dat is ook toevallig. Ik ben nu in NZ (Picton, Zuideiland om precies te zijn) en laat nu NZ het enige land te zijn toe nu toe die ik ben tegengekomen (64 laden) die echt een retour ticket wil hebben.

Indonesie kan je zo in en je krijgt een visum voor 30 dagen (en ook geen dag langer!!!) ter plekke. Malaysie, Thailand, Laos. Philippijnen ook aan de grens. Als je langer wilt dan van te voren aanvragen.

Ik google altijd even en je vindt dan al snel een (semi-) officiele site waar je alle informatie kan krijgen.
Marco Meijerink schreef: Het controleren op retourtickets gebeurt eigenlijk alleen maar op vliegvelden. Bij het oversteken van de grens over land hebben we dat nog nooit meegemaakt.
Opgelet, in Thailand is men vrij streng nu.
Bij de Cambodiaans - Thaise grens in Poipet/Aranyaprathet vraagt men bij het overland binnenkomen van Thailand wel degelijk een bewijs dat je tickets hebt om het land te verlaten.
Op het Thaise consulaat in Ho Chi Min City vroeg men een ticket waarmee ik Thailand IN zou reizen.
Ik heb hen proberen uit te leggen dat indien ik het land niet in zou gaan ze toch maar gewoon mooi 30 Usd opstrijken, en ze me zouden moeten vragen naar een ticket waarmee ik het land UIT ga, maar ze waren niet te vermurwen "show ticket you go to Thailand" ... (gelukkig had ik dat, in tegenstelling tot een ticket om het land uit te reizen :lol: )

In alle andere Zuidoost Aziatische landen heb ik geen probleem gehad.

Wil je langer in Indonesie blijven (2 of 3 maanden, ik weet niet hoe het nu is), vraag dan een visum in NZ.

Om concreet op je vraag te antwoorden, "hoe regelen jullie je visa?",
- Indonesie : een visum aanvragen in een Ind. ambassade in een derde land
- Laos: Visum on arrival aan de grens (30 dagen) (behalve van Cambodia naar Laos, of is dit gewijzigd?)
- Cambodia: Visum aan de grens (30 dagen) (incl van Laos naar Cambodia)
- Vietnam: een visum aanvragen in een Vietnamees consulaat of ambassade in een derde land
- China: aanvragen in ambassade (of kan het nu inmiddels 'on arrival' aan de Laos/China grens ??)
- Burma: visum aanvragen in een ambassade in derde land
- Singapore: arrival stamp bij binnenkomst aan de grens (overland of luchthaven)
- Maleisie: Arrival stamp aan de grens waarmee je 90 dagen mag blijven
- Thailand: OPGELET, nieuwe regeling !!!

Arriveer je in Thailand op een internationale luchthaven zonder visum, krijg je een arrival stamp waarmee je 30 dagen mag blijven.
Kom je Thailand overland in, krijg je sinds kort nog maar 15 dagen !!
Ik werk steeds met een visum, aangevraagd op een Thais consulaat/ambassade.
Hiermee mag je 60 dagen in het land blijven, en kan je in zowat elke provincie hoofdplaats nog eens met 30 dagen verlengen.

fiets ze !

koen