Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forum alleen toegankelijk voor leden? - Forum Wereldfietser

Forum alleen toegankelijk voor leden?

128 berichten
Hallo allemaal,

Vanmorgen las ik dit bericht: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=6&t=9640

Heeft men ook over de nadelen nagedacht? Ik zelf ben lid en ik weet niet hoeveel van de huidige actieve forumleden daadwerkelijk lid zijn, misschien dat dat ook nog even belicht kan worden. Misschien blijkt dan dat het niet veel uitmaakt... kan ook, maar forums zijn toch een soort van openbare ruimtes?

Op deze manier klinkt het me een beetje rigoreus in de oren en worden we een soort besloten gemeenschap.

Ik denk wel dat we een primeur hebben in forum-land! :(

Hoe denkt men er eigenlijk over?
Nu is eindelijk de discussie over commerciele berichten opgelost, en nu gaan we iedereen die een informatieve boodschap heeft, verplicht maken om lid te worden....

it is a funny world.... :(
Ik lees 4 redenen in het bericht:
-1- De belangrijkste reden is dat we leden meer waar voor hun geld willen bieden. Niet-leden kunnen nu in feite gratis meeliften met de faciliteiten die het forum biedt, en we willen het in de toekomst dus aantrekkelijker maken om lid te worden.
-2- het bestuur nu via het forum kan communiceren met de leden, in plaats van via het gedeelte van de website achter het wachtwoord.
-3- leden makkelijk hun e-mail of telefoonnummer kunnen achterhalen op het forum zodat andere leden met hen in contact kunnen komen met vragen over fietsen in verre landen.
-4- we het "leven" van spamrobots een stuk lastiger maken.

Mijn reactie:
-1- bedenk dat niet-leden behalve meeliften ook waardevolle bijdragen leveren waar leden weer gratis gebruik van kunnen maken. Een discussie tussen leden en niet-leden is toch mooi? En hoe groot zou het forum nu geweest zijn als je deze vanaf het begin alleen voor leden opgesteld zou hebben? Er rijst bij nog een vraag: alleen leden mogen straks berichten plaatsen, maar is het gehele forum dan ook alleen voor leden zichtbaar?? Als ik argument 2 lees vrees ik dat dit inderdaad de bedoeling is.
Verderop in het bericht lees ik dat de fiets-Wiki wel openbaar wordt. Dat vind ik vreemd; dat lijkt me nou juist iets wat je voor leden reserveert.
-2- dit kan door slechts een deel van het forum, waar dit soort bestuursberichten geplaatst worden, alleen zichtbaar te maken voor leden .
-3- Ik weet niet of forum het meest geschikte medium is om deze dienst tussen leden onderling aan te bieden. Ik neem aan dat je straks als lid de keuze hebt of je telefoonnummer openbaar wordt of niet?
-4- zeker handig om spambots zo tegen te houden. Maar is deze maatregel niet te rigoreus? Zijn hier geen andere technische oplossingen voor?

Als ik alle argumenten zo overzie denk ik dat het onverstandig is om het plaatsen van berichten alleen voor leden mogelijk te maken. En of het gehele forum nu wel of niet alleen zichtbaar is voor leden kan ik niet duidelijk uit het bericht opmaken.

groet,
Vincent
Wereldfietsactiviteiten, waarover meestal de info in het forum staat, zijn deels toegankelijk voor mensen die nog geen lid zijn en/of die dit mogelijk wel willen worden.

Hoe wordt die informatie toegankelijk gehouden?
Jammer, het zal stil worden hier.
whave schreef:Jammer, het zal stil worden hier.
Ja, mijn idee ook...

Ik ben benieuwd waar dit vandaan komt? Anno (bijna) 2009 gaan we alles dicht gooien? Ik vind dit geen verstandige beslissing...
Daar kijk ik van op. Ik ben geen lid en zal dat ook niet worden.
Aangezien ik niet meer kan reageren verzoek ik dan tevens om al mijn bijdragen te verwijderen. Tevens die van flipse dan ook maar. :)
fietsjunks schreef:
whave schreef:Jammer, het zal stil worden hier.
Ja, mijn idee ook...

Ik ben benieuwd waar dit vandaan komt? Anno (bijna) 2009 gaan we alles dicht gooien? Ik vind dit geen verstandige beslissing...
Ha, ja, inderdaad.. want dan is het ook niet netjes dat alleen de leden kunnen beschikken over de nuttige bijdragen van niet-leden... als we dan zo eerlijk zijn, zouden we alle berichten van niet-leden moeten verwijderen... en dan zal er een hoop kennis verloren gaan..

Ik zou zeggen, terug naar de tekentafel en misschien toch nog terugkomen op deze beslissing?
Ik ben lid, maar mijn inlognaam en toegangscode werken niet meer.
Op vragen hierover krijg ik geen antwoord.
Het zal dan ook wel heel erg stil worden als zelfs leden niet meer kunnen inloggen . . .
Nee ik ben NOG geen lid, ik wil eerst weten of dat voor mij nut heeft.

ik lurk nu enkele maanden mee op het forum om te kijken wat jullie doen en of ik er iets aan heb, anders gezegd,

Het (openbaar) forum is dus ook een middel om nieuwe leden (over de streep) te trekken.


Jasmon
Als dat doorgaat dan zeg ik mijn lidmaatschap op :evil:
Jammer. Ik stond net op het punt om lid te gaan worden, omdat ik door dit forum ben gaan zien welke geweldige voordelen het lidmaatschap van de vereniging mij kan gaan bieden: de cursussen, het blad, toegang tot het ledendeel van het forum (waar natuurlijk een heleboel spannende dingen gebeuren), recht om mee te praten over de toekomst van de club en dan vergeet ik vast nog wel wat. Als het zo'n eliteclubje wordt, dan ga ik er nog eens over nadenken.

Wat dat betreft ben ik het zeer zeker met Jasmon eens.
Het is jammer dat nietleden buiten het forum gaan vallen.
Niet-leden kunnen op reis zijn en dan juist een forum als dit nodig hebben.
Krijgen ze goed advies, dan worden ze misschien lid.
Dit forum werkt ook als een soort reclame voor de club.
Echte individualisten worden trouwens nooit lid van een club.
De bijdragen van die echte individualisten gaan we nu missen.
Als dit besluit doorgaat zeg ik mijn lidmaatschap op.
niko
Ik ben al jaren lid van diverse forums wat betreft hiking en biking, maar om nu verplicht lid te worden gaat me toch te ver. Forums dienen openbaar te zijn, dus voor een ieder toegankelijk. Natuurlijk wordt er veel info van dit forum 'gejat' maar ook heel veel aangeleverd. Uit bovenstaande reactie's blijkt veel weerstand, zelfs van de vaste leden, om een ieder maar lid te maken. Dat zal niet gebeuren en het kringetje wordt dan wel erg klein. In dat geval zou ik de naam veranderen in "De Elitefietser".
Waarom mogen niet-leden geen gebruik meer maken van het forum?
Het lijkt erop dat dit besluit zomaar wordt besloten zonder overleg te plegen met de achterban?
De belangrijkste reden is dat we leden meer waar voor hun geld willen bieden. Niet-leden kunnen nu in feite gratis meeliften met de faciliteiten die het forum biedt, en we willen het in de toekomst dus aantrekkelijker maken om lid te worden.
Dat is het paard achter de wagen spannen. Ook niet leden leveren een aanzienlijke bijdrage aan het forum. Zonder de vragen van niet leden wordt dit forum maar kletsclubje waar ik niks meer te zoeken heb. Ook worden aspirant leden niet eerder overgehaald dan in het huidige format, ik denk eerder dat juist het tegenovergestelde wordt bereikt.
Bijkomende voordelen zijn dat...
... het bestuur nu via het forum kan communiceren met de leden, in plaats van via het gedeelte van de website achter het wachtwoord.

Kan dat dan niet in het openbaar?
... leden makkelijk hun e-mail of telefoonnummer kunnen achterhalen op het forum zodat andere leden met hen in contact kunnen komen met vragen over fietsen in verre landen.
Je kan via het forum een persoonlijk bericht sturen. Als de ontvanger dat wilt kan hij/zij toch e-mailadressen of telefoonnummers uitwisselen?
... we het "leven" van spamrobots een stuk lastiger maken.
Daar zijn ook andere oplossingen voor.
Ik vind de vragen van nieuwsgierige beginners vaak de leukste en dankbaarste. Ik vind het leuk zoveel mogelijk mensen te helpen de fiets te pakken. Dat kan alleen als het forum juist de buitenstaanders kan bereiken en overhalen eens een fietsvakantie te proberen.
Wim
Toch wel bizar, dat zelfs de forum-mods niet op de hoogte zijn van dit besluit! :shock: :?

Zie de laatste toevoegingen: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=6&t=9640

Sorry hoor, maar hier is echt niet over nagedacht. Ik wil wel een nieuw forum starten, wat wel open is voor iedereen... ;)
Waarom mogen niet-leden geen gebruik meer maken van het forum?
Het lijkt erop dat dit besluit zomaar wordt besloten zonder overleg te plegen met de achterban?
Voor zover ik kan nagaan is het een regeltje wat goed verstopt is in een Powerpointpresentatie*) met de nieuwe "bestuursvisie".

*) ergens na de infantiele kleuterkleurpagina's die bedoeld lijken om iedereen te doen afhaken

/Marten
-(die nog geleerd is dat beleidsstukken een leesbaar stuk met kop, staart en ev een samenvatting zijn)
-(en die -nog- wel lid is, maar ook geen trek in dit ongastvrije gedoe heeft)
De probleemanalyse lijkt te zijn:
* We hebben te weinig leden;
* Als we het forum besloten maken krijgen we meer leden.

Bij het eerste punt kun je vraagtekens zetten. Wat is dan het echte probleem. Te weinig geld? Te weinig actieve leden? Daar kun je ook op andere manieren iets aan doen. Vb. vraag per mail bij elk tiende bericht dat een niet-lid plaatst of zij/hij een bijdrage wil leveren aan het instandhouden van het forum door lid te worden of een donatie te doen.

Volgens mij is om redenen die hierboven zijn genoemd de tweede stelling niet waar.

Wat was ook alweer het doel van de vereniging?
mmmm, het is een behoorlijk aanmatigend te denken dat alle kennis over fietsen bij de leden van de vereniging aanwezig is. Mijn oproep aan het bestuur is om het afsluiten van het forum niet door te zetten. Het vrijwillig registreren van wereldfietserleden onder de forumleden om vervolgens een besloten deel te maken voor verenigingsgedoe lijkt me een goed idee, dit kan dan als een extra communicatiekanaal ingezet worden (naast het blad).

Een discountregeling voor wereldfietserleden bij bepaalde fietsenzaken of internetwinkels heeft voor mij echt een meerwaarde.