Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vietnam of nieuw zeeland in november/december/jan/febr - Forum Wereldfietser

vietnam of nieuw zeeland in november/december/jan/febr

Hallo, ik en mijn man willen te fietsen eind 2009 eventueel naar Nieuw -Zeeland of iets dergelijks. Nu lijkt ons Vietnam ook niet zo'n gek idee, maar de vraag is is deze periode wel een goede tijd voor Vietnam en heeft iemand nog tips in deze periode wat betreft andere landen? Fietsen gaan we zoiezo ergens! :D
Groetjes Hannie
Hallo,

Ik ben NU in Nieuw Zeeland enne de zomer is allang begonnen, maar nog weinig van te zien. NZ zou ik in februari adviseren..januari is hier DE vakantietijd van de Kiwi's

http://www.wimleeuw.nl/php/dagboek.php?lend=nz

Vietnam was ik ook, is geen eenduidig advies voor te geven Noord en Zuid zijn heel verschillend. Noorden was destijds fris het zuiden gloeiend heet.

http://www.wimleeuw.nl/vietnam/dagboek.php

Met de groeten van Wim
Indien je voor Nieuw-Zeeland kiest zou ik inderdaad voor jan/febr gaan. Nov/dec heb je nog veel kans op slecht weer, vnl in het zuiden.
Vietnam kan in de winter inderdaad frisjes zijn in de bergen in het noorden, maar ten zuiden van Hanoi zal het mooi weer zijn.

Persoonlijk vind ik Nieuw Zeeland wel heel ver vliegen voor wat je ervoor in de plaats krijgt, en indien je geen zeeën van tijd hebt, zou ik voor iets "specialers" kiezen, en naar Zuidoost-Azië gaan.

Probeer in Vietnam wel Highway 1 te mijden, of overweeg ook eens (een combinatie met) het rustigere Laos.
Hannie,

November/december is een goede tijd voor Vietnam, Laos, Cambodja en Thailand. De regentijd is dan net achter de rug en de temperaturen zijn over het algemeen niet extreem heet. De avonden, nachten en ochtenden in de bergen van het noorden van Vietnam en Laos kunnen koud zijn.
Hebben jullie al eens eerder in Azie gefietst? Vietnam is nogal een chaotisch land met ook op het platteland een overdaad aan brommers. De bergen in het noorden zijn rustiger.
November/december is een goede tijd voor Vietnam, Laos, Cambodja en Thailand. De regentijd is dan net achter de rug
Tja, m'n gepensioneerde schoonvader is net de eerste helft van december 2 weken naar Indonesie geweest om zijn agrarische kennis te delen met de lokale bevolking, hij heeft 2 weken in de regen gezeten..... :?
Het kan dus verkeren met het einde van de regentijd.
De regenreizoenen in het oostelijk deel van Maleisie, Singapore en in Indonesie zijn anders dan in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. In Indonesie kan dit ook nog verschillen per deel van het land.
Verder kan ook in de droge tijd wel eens een bui vallen: in de regel een flinke plens water, die snel weer over is.
Een beetje Nederlander zeurt niet over fietsen in slecht weer! Gewoon gaan. Jij wilt fietsen en zal dus ook de consequenties moeten dragen! Anders kan je beter een camper huren als je naar Nieuw Zeeland gaat! Helaas kan je dan weer niet optimaal van de zon genieten....

In ieder geval, ik zit sinds begin november in Nieuw Zeeland met de fiets. Tot en met 25 november alleen maar ZON gehad in Northland (boven Auckland) met hier en daar een verdwaalde bui. Ik weet dus niet waar Wim al die tijd heeft gezeten (in de Waitomo Caves misschien? :wink: ) maar ik heb in ieder geval vol op zon gehad de meeste dagen!

Er wordt aangeraden om dan ook op het noordereiland te beginnen als je in oktober / november start en dan rond de maanden januari / februari op het zuidereiland te vertoeven. Geen probleem lijkt me want de meeste maatschappijen vliegen toch op Auckland.

Reken in ieder geval wel minimaal op een maand of twee als je Nieuw Zeeland op de fiets wilt doen.

Ook ik houd een weblog bij: http://0064-friso.reismee.nl met volgens mij genoeg informatie voor de volgende 24 uur.

Succes met plannen!


Friso
Friso schreef:Reken in ieder geval wel minimaal op een maand of twee als je Nieuw Zeeland op de fiets wilt doen.
Minimaal, en dat ongeacht of je op de fiets bent of niet.

Via Auckland kun je gemakkelijk een binnenlandse vlucht maken naar bv Christchurch of Wellington (Of Napier/of die speelstad in het zuiden (hoe heet het ook al weer)). In ons geval voor dezelfde totaalprijs (binnenlandse vlucht gratis)

Qua weer is het begin van het kalenderjaar zeker aan te bevelen. Al is het voorjaar ook erg aantrekkelijk... maar ik had er wel een hele boel regen in oktober!
We gaan naar Vietnam, is besloten. Trekt ons het meest.
Regen daar kunnen we wel tegen. :D
W.s. tussendoor (na een maand) even naar Cambodja en dan weer Vietnam, enzooooovooooort
bedankt voor de leuke reacties! groetjes uit friesland.
Hannie