Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen: links of rechts monteren? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Remmen: links of rechts monteren?

m-gineering schreef: Duits = rechts
Bij mijn Cube zit de voorrem 'gewoon' links...
Pedalero schreef:
m-gineering schreef: Duits = rechts
Bij mijn Cube zit de voorrem 'gewoon' links...
Je hebt ook Duitsers die zich niet aan de DIN normen houden ;) Om te beginnen omdat de remmen en frames niet gespiegeld leverbaar zijn: voorrem links levert doorgaans een nettere 'Zugverlegung'
Heeft het links-rechts verhaal wellicht ook te maken met de shifters? Zitten bij de fietsen met voorrem rechts shifter/commandeur voor de voorderailleur ook rechts?

Wellicht heeft de komst van de STI-grepen er wellicht mee te maken dat bijvoorbeeld de Duitsers de voorrem links hebben gezet omdat in dezelfde greep normaliter ook de voorderailleur zit?
m-gineering schreef:
Pedalero schreef:
m-gineering schreef: Duits = rechts
Bij mijn Cube zit de voorrem 'gewoon' links...
Je hebt ook Duitsers die zich niet aan de DIN normen houden ;) Om te beginnen omdat de remmen en frames niet gespiegeld leverbaar zijn: voorrem links levert doorgaans een nettere 'Zugverlegung'
Mijn Duits is best aardig, maar wat is Zugverlegung?
Mijn Duits is best aardig, maar wat is Zugverlegung?
cablerouting :D

kabelverloop?
Pedalero schreef:Heeft het links-rechts verhaal wellicht ook te maken met de shifters? Zitten bij de fietsen met voorrem rechts shifter/commandeur voor de voorderailleur ook rechts?
Shifters met index zijn niet gespiegeld leverbaar, wat soms wel handig (voor mensen met functiebeperkingen) kan zijn.

Voorrem links is altijd handig, kan je remmen en terugschakelen tegelijk
Ik kwam op deze vraag nadat ik mijn remmen na een reparatie weer gemonteerd had. Ineens begon ik toen te twijfelen en mijn geheugen liet me volledig in de steek. Gek wel, want ik heb al vele duizenden kilometers met deze fiets (en deze remmen) gefietst. Kennelijk is het een echte gevoelskwestie.

Achteraf bleek dat ik de voor- en achterrem verwisseld had. Opvallend genoeg maakte dat in de praktijk niet eens veel uit. Het remmen ging nog steeds heel natuurlijk en probleemloos. Maar misschien dat ik bij een noodstop wel in de problemen was gekomen.

Herkenbaar? En weten jullie zo uit je hoofd aan welke kant je remmen gemonteerd zijn?
Hans van Lent schreef: En weten jullie zo uit je hoofd aan welke kant je remmen gemonteerd zijn?
Ik heb één fiets in de sleutelcursus waarbij de remmen 'verkeerd' zijn, en daar grijp ik altijd mis ;)
Hans van Lent schreef:Achteraf bleek dat ik de voor- en achterrem verwisseld had. Opvallend genoeg maakte dat in de praktijk niet eens veel uit. Het remmen ging nog steeds heel natuurlijk en probleemloos. Maar misschien dat ik bij een noodstop wel in de problemen was gekomen.
Herkenbaar? En weten jullie zo uit je hoofd aan welke kant je remmen gemonteerd zijn?
Kom eens hier in de bergen mountainbiken en je weet binnen de kortste keren waar welke rem zit :wink:
Is het zo dat de 'voorkeurshand' sterker is?
Volgens mij is dat niet zo. De andere hand is juist sterker.
Een erg vastzittende deksel op een pot augurken draai ik er met links makkelijker af. Net als extra vast zittende M12 vleugelmoeren etc. Links is sterker maar minder precies.
Probeer het maar eens!
Niko
Ivo Miesen schreef:Dat bij de meeste fietsers de rechterhand sterker is is ook de oorzaak dat bij de meeste sportieve fietsen de achterrem rechts zit.
nikopaul schreef:Een erg vastzittende deksel op een pot augurken draai ik er met links makkelijker af.
Een deksel draait wel tegen de klok in open en dan maak je bij het openen als het ware een knikbeweging met je (linker)hand van binnen naar buiten. Dit is volgens mij gunstiger voor je pols/hand dan met je rechterhand van buiten naar binnen te draaien. Je zou zowel aan links- als rechtshandigen moeten vragen hoe ze het makkelijkst een pot augurken openmaken.
Pedalero schreef:
m-gineering schreef: Duits = rechts
Bij mijn Cube zit de voorrem 'gewoon' links...

En ook op de VSF links

Jasmon
jasmon schreef:
Pedalero schreef:
m-gineering schreef: Duits = rechts
Bij mijn Cube zit de voorrem 'gewoon' links...
En ook op de VSF links
De in Duitsland gekochte VSF hier ook.
Leon
Voor mij is dit echt een "fun"-verhaal. Even uitleggen: Ik ben van origine linkshandig, maar van een leeftijd dat dat op de (toen nog) lagere school wel even gecorrigeerd zou worden. Weten jullie meteen wat zo ongeveer mijn leeftijd is.....
Het gevolg is dat bij mij links/rechts voor altijd een rommeltje is geworden.

Zo schrijf ik normaal nu rechts, maar ik kan het ook aardig links, zij het dat ik dan een totaal ander "handschrift" heb. Tekenen kan ik ook zowel links- als rechtshandig.
Rechts is mijn "krachthand", maar die pot augurken draai ik met mijn linkerhand open :?
Ik gooi een bal of wat dan ook met mijn rechterhand en bij volleybal is rechts mijn slagarm.
Als ik ergens een spijker in sla heb ik de hamer in mijn linkerhand en als ik iets moet zagen doe ik dat ook met de linkerhand. Nou is het wel zo dat: "Twee keer gemeten, twee keer afgezaagd en nog te kort!" (nietwaar Marten? :lol: ) bij mij vaak voorkomt..... :oops:

Bij voetbal ben ik ben ik puur linksbenig..... afzetten voor een sprong doe ik met mijn rechterbeen :shock:

Kortom, zoals reeds gezegd: een rommeltje dus.
Op mijn beide fietsen is de voorremgreep links en de achterremgreep rechts gemonteerd. Ik heb geen idee of het voor mij verschil zou uitmaken als ik dat ga omdraaien.... wie weet wordt het dan een nog grotere rommel?
Oops.... 2 keer gedrukt..... 2 linker- en 2 rechterhanden...???
Vincent Schol schreef:
nikopaul schreef:Een erg vastzittende deksel op een pot augurken draai ik er met links makkelijker af.
Een deksel draait wel tegen de klok in open en dan maak je bij het openen als het ware een knikbeweging met je (linker)hand van binnen naar buiten. Dit is volgens mij gunstiger voor je pols/hand dan met je rechterhand van buiten naar binnen te draaien. Je zou zowel aan links- als rechtshandigen moeten vragen hoe ze het makkelijkst een pot augurken openmaken.
Een duwende duim is zelfremmend ('hapt in het deksel') en heeft meer frictie dan een slepende. Als je de pot op de kop houdt krijg je het deksel ook met rechts los, maar dat heeft andere bezwaren :D
m-gineering schreef:Een duwende duim is zelfremmend ('hapt in het deksel') en heeft meer frictie dan een slepende.
Zo'n pot is dus een leuke manier om uit te leggen hoe deze remblokjes ook alweer gemonteerd moeten worden:
Afbeelding
Leon
M'n vrouw heeft een Kungs damesfiets (Zweeds fabrikaat), voorrem links en achter terugtraprem. Rechts op het stuur zit een hendeltje voor versnellingen.

Afbeelding

Al mijn fietsen die ik heb gehad en nu nog heb, hebben de voorrem links op het stuur, zoals hier:

Afbeelding
Mijn oranje Batavus in 1982, waarbij de linker remkabel naar beneden loopt en de rechter remkabel naar achteren loopt. De snelheidsmeter geeft 38 km/u aan. Gefotografeerd in Ontario, Canada.
m-gineering schreef:
Ivo Miesen schreef: Kijk ook maar eens bij wielerkoersen, een wielrenner die een kapotte achterband heeft steekt z'n rechterhand omhoog, bij een kapotte voorband de linkerhand. Zo weet de mecanicien welk wiel hij moet grijpen.
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! :shock:
Mijn ervaring is dat een wielrenner die in een koers een lekke band heeft tot weinig intelligente actie meer in staat is. Het verschil tussen links en recht is echt te hoog gegrepen. Bij twee lekke banden kan bij/zij bovendien de fiets niet meer vasthouden
In de praktijk hoop je dat de koersradio informatie geeft (of dat de oortjes het doen) en anders zie je het misschien wel als je achter de renner stopt. Of je stort je met twee wielen naar buiten
we hebben dit even voorgelegd aan de ploegleider van Silence-Lotto, Hendrik Redant
Ik denk dat (heel!) Vroeger het wel het geval was dat een renner op deze manier aangaf waar hij lek reed.

Nu is dat echter niet meer het geval.
De commissaris achter de koers die de ploegleiders oproept houdt echt geen rekening welke hand is opgestoken.
Door de interne communicatie weten we ook al meestal wat het probleem is voordat de renners echt zijn hand opsteekt.
Eerst meldt hij het via de radiootjes aan mij en pas nadien word ik opgeroepen via de tourradio doordat de commisaris ziet dat hij zijn hand opsteekt.
Dus de truc van links of rechts is echt niet meer aan de orde!
:oops: :oops: :oops:
met het schaamrood op de kaken:
Stevens voorrem rechts
Diamant voorrem rechts
Giant voorrem rechts

Raleigh voorrem links
Batavus voorrem links
Gazelle voorrem links
moet zijn:
Stevens voorrem links
Diamant voorrem links
Giant voorrem links

Raleigh voorrem rechts
Batavus voorrem rechts
Gazelle voorrem rechts