Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Tibet/Nepal - Forum Wereldfietser

Fietsen in Tibet/Nepal

In September/October 2009 wil ik gedurende 4 tot 6 weken een fietstocht maken door Tibet/Nepal. Een mogelijkheid is het fietsen van de Friendship Highway van Llasa naar Kathmandu (1100km). Ik verkies het zelf regelen en uitzoeken boven het gemak van een (dure) groepsreis. Verdere trefwoorden zijn kamperen, budget, mtb, cultuur,...

Ben op zoek naar sportief ingestelde medereizigers om met 2 tot max 4 personen dit avontuur te ondernemen. Als voorbereiding wil ik een aantal x een meerdaagse kampeertocht in de buurt rijden.

Ben zelf m39 en heb vooral in z-o azie, midden amerika en europa gefietst. Ben beniewd...

Martijn
Had je deze al gezien over de (on)mogelijkheid om te fietsen in Tibet?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=3&t=9884
Hallo Martijn,

Hoe staat het met de voorbereidingen voor je reis? Ik wil graag een keer de Friendship Highway fietsen, maar was zelf van plan dit jaar van Manali naar Leh en dan door naar Srinigar (indien mogelijk) te gaan. Nu hik ik wel aan tegen het alleen fietsen in het grote bergmassief, en lijkt een plan met meer ook veel gezelliger. De maanden die jij noemt kan ik echter niet (onderwijs); ik kan wel in juli en augustus.

Ik hoor het graag.

Maarten
ha maarten,

sorrie voor de wat verlate reactie. mijn instellingen stonden zo dat ik geen notificaties kreeg bij nieuwe berichten. is nu verholpen.
ben momenteel bezig alternatief voor tibet aan het zoeken. de route die jij omschrijft is door kashmir. heb je hier goede verhalen over gehoord? is dat een veilig gebied om te fietsen gezien kasmir vaak negatief in het nieuws is?
ben verder zelf redelijk flexibel in de periode van vrijnemen hoewel sept makkelijker is dan augustus.

groetjes, martijn
Hallo Martijn,

Bedankt voor je reactie.

De weg van Manali naar Leh heb ik 2 jaar geleden gefietst en was geweldig. Helaas had mijn reisgenoot toen grote haast, kreeg ik hoogteziekte en heb ik niet alles kunnen zien op de manier die ik wilde. Daarom wil ik graag terug naar het gebied.
Leh ligt in Ladakh, en is veilig. Veel militairen, dat wel. Ook op de weg van Leh naar Srinagar kom je een aantal militaire posten tegen, verder heb ik niets kunnen vinden over extreme onveiligheid op de weg. In Kashmir rommelt het altijd, en de laatste tijd wel weer meer dan voorheen.
Vanaf Leh kun je ook noordwaarts fietsen, een doodlopende weg richting grens. Ik heb gehoord dat het daar erg mooi is. Een permit is te koop in Leh.
Ik heb ook nog steeds geen definitieve plannen gemaakt. De datum wordt voor mij bepaad door het onderwijs/cursusseizoen (ik weet nog niet wanneer ik begin, dat moet ik eens uitzoeken) en een goedkoop vliegticket. De hele maand september is alleen niet haalbaar: de weg van Manali naar Leh is 3 maanden open, en sluit half september alweer wegens slecht weer.

Groet, Maarten
Maarten (en Martijn),

Ik ben ook op zoek naar fietsgenoten en nieuwe vakantiebestemmingen. Las ergens iets over fietsen in Ladakh, maar het probleem met georganiseerde reizen is dat ze haast nooit in juli/augustus zijn. En dat is wel mijn vakantieperiode.
Hebben jouw vakantieplannen al meer vorm aan genomen en ben je (ook) nog op zoek naar reisgenoten? Dan hoor ik graag van je.

Groet,
Iris
:lol:
ha nog een bergen-fietser!

momenteel ben ik idd de fietsmogelijkheden in ladakh aan het bekijken.

snowleopard organiseerd overigens reizen in juli, zie hun website:
http://www.snowleopard.nl/page.php?page ... article=82
Door de beperkingen voor het fietsen in Tibet is de doelstelling wat verruimd: Dus liefhebbers voor hooggebergte en/of Himalaya (bv Ladakh) waar zijn jullie? :roll:
Hoi Martijn,

Ik wil best eens verder met je bespreken wat er mogelijk is. Ik ga liever nog wat later dit jaar, en ca. 3 weken. Ik heb ook wel al goede verhalen gehoord over Ladakh, maar ken het verder zelf helemaal niet. Ik vind een groep van 3-4 wel mooi, 2 is misschien toch net wat weinig. 'k Ben benieuwd of er nog meer interesse is / komt.

Groeten, Pascal
he pasal!

ja ladakh schijnt idd erg mooi te zijn. hier wat links voor een idee van de reis:
http://www.lonelycyclist.rtij.nl/Nlhimalaya.htm#1
http://www.snowleopard.nl/page.php?page ... article=82

de beste periode is juni t/m half september ivm het sneeuwvrij zijn van de passen. door de reistijd naar daramsala of manali, het aclimatiseren en het opbouwen van de hoogte (om hoogteziekte te voorkomen) blijft er bij 4 weken wat meer fietstijd over. hoe kijk jij daar tegenaan?

groetjes, martijn
Hi Martijn,

ek wil self graag in Sept. of Okt. na Tibet gaan. Tans lyk dit half moeilik, met die permitte en als. Maar dalk raak dit makliker as die reëls verslap word.

Ek kyk ook daarna om die Friendship Highway met enkele ompaadjies te doen, of in die nag verby die PSB's te kan sluip.

Marnus
ek wil self graag in Sept. of Okt. na Tibet gaan. Tans lyk dit half moeilik, met die permitte en als. Maar dalk raak dit makliker as die reëls verslap word.

Ek kyk ook daarna om die Friendship Highway met enkele ompaadjies te doen, of in die nag verby die PSB's te kan sluip.
en welke taal is dit...? :shock:
Toon schreef:
ek wil self graag in Sept. of Okt. na Tibet gaan. Tans lyk dit half moeilik, met die permitte en als. Maar dalk raak dit makliker as die reëls verslap word.

Ek kyk ook daarna om die Friendship Highway met enkele ompaadjies te doen, of in die nag verby die PSB's te kan sluip.
en welke taal is dit...? :shock:
Afrikaans natuurlijk
Hoi Marnus,

Ik heb op de Thorn tree website gelezen dat check points by onder andere Kudi nu moeilijk te omzeilen zijn. Er schijnen nu hekken bij geplaatst te zijn en er wordt actief op de weg zelf gecontroleerd.

Waneer was je van plan om richting Tibet te starten vanuit Kashi?

Groet,

Stijn
Stijn,

ek wil die gewone Lhasa - Kathmandu roete doen.

Ek kyk ook op Thorn Tree, en ja, ek sien party skryf daar is nou meer checkpoints (wagposte!) op die roete. Ek het een skrywer ge-PM, hy sê in Oktober is dit die Kommunistiese Party se 60ste herdenking. Hulle verwag veel groter en strenger soldate teenwoordigheid dan.

OK, my idee was om na Lhasa te gaan met 'n 3 daagse toer. Dis vir sightseeing (rondloop), akklimatisering en ook om die TTP te kry. Gaaf. Maar dan moet jy nog by die checkpoints verby kom. En jy kan 'n boete betaal as jy by die Nepal grens kom, want jy het nie 'n gids met jou nie.

So, baie (veel) probleme dus.

Marnus
Marnus,

In het verleden werden er veel "Lhasa naar Katmandu" fiets tochten door tour operators georganiseerd in Kathmandu. Deze touren hielden vaak in dat men als een groep moest fiets met een begleidende landcruiser. Deze tochten vlogen dan meestal naar Lhasa omdan van daar uit terug te fiesten. Dit kan allemaal georganiseerd worden in Kathamdu inclusief Chinees visa (alleen een groeps visa) en TAR permits etc.

Groet,

Stijn