Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugzak(je) voor camera(SLR) goed idee voor lange reis? - Forum Wereldfietser

Rugzak(je) voor camera(SLR) goed idee voor lange reis?

omdat ik van plan ben een langere reis te maken (2+ maanden) en veel wil fotograferen ben ik aan het denken wat de beste manier is om de spiegelreflex en lenzen (2stuks) mee te vervoeren op de fiets en op de beste manier.
Ik denk dat er niets beter is dan in een rugzakje (met goede voering).
Uiteraard zal ik dan kiezen voor de kleinst mogelijke rugzak waar het in past.
Dit zal 2-3 kilo wegen (inclusief rugzak met vulling)

Uiteraard zal ik zelf wat gaan proberen, maar 2 dagen in NL met een rugzakje rondrijden kun je natuurlijk niet vergelijken met een lange tocht (in de bergen etc). Dus bij deze:

Wie heeft hier ervaring mee?
Wie heeft een beter idee?
Wie neemt 'm altijd al gewoon mee in de achter tas zonder problemen?
Wie weet de beste rugzak die ik hiervoor kan krijgen?

Alvast bedankt !
Persoonlijk zou ik een spiegelreflex liever in een stuurtas meenemen, maar je zult wel je redenen hebben om daar van af te zien.
Ik heb een hekel aan rugzakjes op de fiets, warm, extra belasting op zitvlak en armen, je bent minder 'flexibel en zijn als je loopt diefstal gevoelig. Bovendien als je je camera wilt pakken moet je eerst je tas af doen.

Wil je de camera op je lichaam meenemen dan zou ik een groot uitgevallen heuptas nemen. Hierdoor blijft je bovenlichaam beweeglijker en ventilatie makkelijker.

Vrijwel elk buitensport merk heeft wel iets, bijvoorbeeld: North Face sport hiker of de Vaude Hipń Drink

Afbeelding

Of misschien zijn er ook wel fototassen die je aan een riem kan hangen. Ik heb geen spiegelreflex maar een gewone compact camera die ik 9 van de 10 keer aan m'n riem heb hangen.

Groeten,
Eric
Heado schreef:Wie neemt 'm altijd al gewoon mee in de achter tas zonder problemen?
Ik klop het af, maar ik heb al heel wat keiïge wegen bereden met mijn SLR's in de stuurtas of de voortas. De Nikon F801, FG20, D70 en D300 hebben al heel wat doorstaan.
Voor thuis heb ik deze constructie, waarbij de tas aan het geveerde deel van het zadel hangt. Onderweg kan dat niet en hangt de tas aan het stuur.
Afbeelding
Op een reis met meer bagage erbij bonkt een fiets daarbij aanzienlijk minder, ook omdat je op een reis in het algemeen voorzichtiger bent dan op een rondje om de kerk thuis.
Leon
De afgelopen reizen heb ik mijn cameraapparatuur meegenomen in een redelijk compacte cameratas van LowePro. Die tas past precies in een voortas van Ortlieb. Op die manier kan ik een body en vier lenzen meenemen. (Met een beetje passen en meten.)
Qua schokken enzo heb ik niks aan de camera en lenzen gemerkt. Terwijl ze toch redelijk wat schokken te verwerken hebben gehad.
Voordeel van een losse cameratas in een fietstas is de extra bescherming en je kan de tas makkelijk meenemen wanneer je zonder je fiets op pad bent. Nadeel is natuurlijk het extra gewicht van de tas en omdat de tas in een voortas zit heb je de camera niet zo snel paraat dan wanneer je de camera in de stuurtas zou meenemen.

Een aparte rugzak voor je cameraapparatuur zou ik zelf niet snel kiezen. Gewoon omdat het me niet lekker lijkt fietsen. Een beetje spiegelreflex uitrusting weegt stiekem toch wel iets.
Wat te denken van je lowrider tas? Je hebt dan alles binnen handbereik. Ik heb meestal mijn kleding hierin, dus dat dempt alles goed.

Maar ik moet wel toegeven; Carla heeft haar spiegelreflex altijd in haar stuurtas en zij is vier seconden sneller dan ik:-))
Ik heb de body en de 2-3 meest gebruikte lenzen voor dat moment in de stuurtas. Fototas met resterende lenzen en diverse andere camera-gerelateerde zaken in de lowridertas bovenop handdoeken en andere dempende dingen. Dat gaat prima. In m'n pre-digitale periode had ik 1 body in de stuurtas met 2 extra lenzen, resterende lenzen en 2e body (met andere film) in de lowridertas. Ook toen zelden problemen met de mechanica gehad. Binnen Europa zelfs nooit problemen. Zolang het niet te vochtig is krijg ik DSLR's niet kapot. M'n oude Praktica's wilden wel eens de geest geven :(
Ivo Miesen schreef:.. M'n oude Praktica's wilden wel eens de geest geven :(
Praktica's gingen altijd kapot. Ook zonder ze in lowridertassen te vervoeren. Vreemd genoeg waren ze wel sterk genoeg om een spijker mee in een muur te slaan :?
Maarten W schreef:
Ivo Miesen schreef:.. M'n oude Praktica's wilden wel eens de geest geven :(
Praktica's gingen altijd kapot. Ook zonder ze in lowridertassen te vervoeren. Vreemd genoeg waren ze wel sterk genoeg om een spijker mee in een muur te slaan :?
En eenvoudig genoeg om diep in Siberië een mechanieker te vinden die de Praktica weer kon repareren.
Ach ja, een Praktica was mijn eerste camera. Eenvoudig en betrouwbaar. :wink: Daarna kocht ik een Minolta X700 en die heeft na 14 jaar de geest gegeven, na een maand onverhard rijden in Namibië. Ik vervoerde deze camera ook gewoon in de stuurtas, met enige bescherming tegen het stof ed. Daarna heb ik alleen nog maar compact camara's gehad.

Ook zijn er bij mij diverse verrekijkers gesneuveld. De glazen van de lenzen lieten los door de trillingen. Deze vervoerde ik ook in de stuurtas.

Maar een rugzak om een camera in te vervoeren lijkt mij niks tijdens het fietsen.

Groetjes,
Frank
ok, dat is vrij duidelijk ! Rugzak is not-done bij de (meeste) wereldfietsers. Bedankt!

ik fiets sowieso zonder voortassen, en omdat ik de camera snel gereed wil hebben is achtertassen geen optie en wordt het dus stuurtas of heuptas.

Wie heeft er ervaring met enkele kilos in een heuptas tijdens het fietsen?
of wie heeft er zonder die ervaring een hele goede reden om het zeker niet te doen;)?

ik hoor het graag !
Ik heb een stukje schuimrubber op maat gemaakt voor m'n Ortlieb stuurtas en dat op de bodem gelijmd, geen gerammel meer en schokvrij :D
Heado schreef: ik fiets sowieso zonder voortassen, en omdat ik de camera snel gereed wil hebben is achtertassen geen optie en wordt het dus stuurtas of heuptas.

Wie heeft er ervaring met enkele kilos in een heuptas tijdens het fietsen?
of wie heeft er zonder die ervaring een hele goede reden om het zeker niet te doen;)?

ik hoor het graag !
In dat geval zou ik voor de stuurtas opteren. Elke kilo die je aan je lijf hangt voel je ook op je zadel..... En uiteindelijk wordt je er eerder moe van...
ik ga me denk ik zo'n heuptas aangschaffen, zal er eens enkele dagen mee fietsen in NL kijken hoe dat bevalt.
Ik probeer voldoende plaats in mn tassen over te houden zodat wanneer ik moe word van die heuptas ik hem (inclusief inhoud) in een stuurtas/achtertas kan doen.
Verder komt zo'n tasje nog van pas als ik wandelend door een natuurpark ga (waar je met de fiets niet in mag) en als ik een winkel/restaurant inga (ipv stuurtas met belangrijke dingen neem ik dan heuptas met papieren/geld fotospul mee naar binnen)
Ik heb zelf een documentengordel waar ik ook de (compact)camera aan heb hangen. Als ik mijn t-shirt niet bij de broek in heb zie je het amper en ik heb wel alles bij de hand.
Maar ik denk dat een SLR-camera wat teveel van het goede is en dan zou zo'n heuptas idd wat kunnen zijn....

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Ik heb zelf een documentengordel waar ik ook de (compact)camera aan heb hangen. Als ik mijn t-shirt niet bij de broek in heb zie je het amper en ik heb wel alles bij de hand.
Maar ik denk dat een SLR-camera wat teveel van het goede is en dan zou zo'n heuptas idd wat kunnen zijn....
Gezien het gewicht wat Heado meldt van in totaal 2 à 3 kilo gaat het om een lichtgewicht SLR.
Zelf zwijmel ik nog wel eens van de analoge tijd met mijn Pentax MX en Olympus OM1, die stopte ik wandelend gewoon in mijn binnenzak.
Leon
Leon schreef:
eric190173 schreef:...Olympus OM1, die stopte ik wandelend gewoon in mijn binnenzak.
Leon
Dat is ook een van de kleinere (kleinste?) analoge spiegelreflexcamera's geweest. Zeker met het bijhorende 50mm lensje een hele compacte camera. (Heb zelf nog een OM2 in m'n verzamelingetje camera's.)
Ik fotografeerde eerst met een eenvoudige Agfa Click voor 6 x 6 films, na 1970 een Exakta spiegelreflexcamera met een 50 mm lens. Die vervoerde ik in een grote zwarte tas, samen met toebehoren zoals 28 mm, 100 mm en 300 mm lenzen, flitser, enz., maar ook een voorraadje diafilms en de benodigde reispapieren en landkaarten. De zwarte tas rustte op de zijtas aan de bagagedrager, wat later funest voor de haken zou zijn. Onder het stuur vastgebonden een foudraal met camerastatief. Pas na 1978 gebruikte ik een stuurtas i.p.v. de bovengenoemde veel te onhandige zwarte tas. Van fouten leer je toch? Het was de Groninger verslaggever Wim Dussel (), die mij leerde hoe ik een vakantiefiets hoort te beladen.
Nu heb ik een analoge Ricoh KR-5 spiegelreflex, een Russische analoge tweeogige camera Lubitel 166 en een digitale camera Fuji FinePix S5700.

Afbeelding
Mijn onhandig beladen Raleigh voor de Holstentor in Lübeck (D) op 3 juli 1975. Maar toch heb ik 1629 km ermee gefietst op weg naar Noorwegen!
aangezien ik de foto-microbe steeds zwaarder te pakken krijg, heb ik ook steeds meer foto-materiaal mee. Ik zou NOOIT een rugzakje of zoiets meepakken. Fietsen met een rugzakje op de rug is volgens mij dodelijk. Hoe klein het ook is. Recht op de trappers gaan wordt moeilijker, en zweetplekken zijn niet te vermijden. En dan nog gezwegen over de rug! Ik heb nu een ortlieb Ultimate plus voortasje (grootste maat, oud model) waarin ik een zelf op maat gemaakte moes heb gestoken om mijn gerief te beschermen. Het gaat hier om de vrij grote canon eos 30D en nog 2 middelgrote lenzen. Lukt perfect. Als ik op stap ga gaat dit tasje rustig om mijn schouder, en portefeuille, past er ook nog in. Kaarten klikken er gewoon bovenop. Ik kan niet beter wensen!

Aangezien ik in de toekomst een paar nieuwe lenzen er bij wil gaat dit echter ook te klein worden. (1,6kg 70-200 2.8 is usm bijvoorbeeld) Dan denk ik meteen aan de erg ruime en stevige ortlieb Shuttle box, waar dan ineens ook wat ander klein gerief in zou kunnen. Omdat die ook als rugzak erg goed is. Maar aangezien ik dan al mijn plek op het acherrekje verlies ga ik dan ineens ook moeten gaan denken aan een platfom boven mijn voorwiel onder de vorm van een Surly Nice-rack of zoiets . Allemaal toekomst-muziek, maar goed.

Voor foto-materiaal vind ik dit de absolute prioriteit:
-waterdicht, ook zonder hoes.
-gemakkelijk draagbaar als ik even van de fiets weg ben en de wandelschoenen aantrek.
-fotomateriaal snel bereikbaar.

Geen slecht idee die ik sommige mensen zie gebruiken is van de iets grotere lenzen tussen een slaapzak te stoppen. Dan ga je er natuurlijk wel van uit dat je je fiets altijd naast je bij de hand hebt...
Deze lui maken mooie inzet tassen:

http://www.koenigphotobags.de/seite10.htm
Zuiz schreef:Deze lui maken mooie inzet tassen:

http://www.koenigphotobags.de/seite10.htm
Ziet er zeker mooi uit. Jammer genoeg geen variant voor lowrider tassen.