Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wintertrektocht, wat heb je nodig? - Forum Wereldfietser

Wintertrektocht, wat heb je nodig?

Na afgelopen zaterdag een aantal mensen gesproken te hebben bij de fietsersmiddag te Utrecht wil ik en waarschijnlijk ook andere (wereld)fietsers iets meer weten over winterkamperen, winterfietsen en benodigde spullen. Daar de meesten van ons het liefst bij mooi weer fietsen, vinden een hoop mensen een wintertrektoch wel aantrekkelijk klinken, maar zijn ze (incl. mijzelf) bang daar de spullen niet voor te hebben. Zodoende zou ik een discussie daarover willen beginnen.

Als men nog nooit eerder heeft gekampeert en/of gefietst in de winter, dan heeft men geen winterslaapzak etc. en men gaat dat voor de eerste keer (neem ik aan) ook niet aanschaffen, want dat spul kost me nogal wat, maar wat zijn de alternatieven?

Mijn vraag aan de ervaren "wereld"fietser is dan ook:

Wat heb je nodig voor winterfietsen/kamperen?

Wat zijn goedkope alternatieven? Wat kun je bijvoorbeeld met je zomerspullen 's winters?

Ik hoop een hoop reacties te ontvangen!

Groet,
Rena
Kleine bijdrage: Het schijnt dat je enorm veel warmte verliest via je hoofd. Een en ander hangt ongetwijfeld ook af van de hoeveelheid haar, die je bezit. Een simpele wollen muts scheelt al snel een jas. Ook in je slaapzak. (bij een pakje chesterfield krijg je er 1 gratis)
Als je niet direct wilt investeren in een turbo slaapzak voor arctische omstandigheden: Neem je lakenzak (die je toch al hebt als zonaanbidder/ster) mee en kruip met lakenzak en al in je slaapzak. Je houdt wat meer lucht vast in de extra laag en dan ben je weer tegen wat meer koude beschermd.

Tijdens onze wintertrektochten maken we altijd gebruik van een kacheltje!!!


Oke, oke, het is niet echt een kacheltje maar het principe is hetzelfde.
Bij de dump (bijna in elke grote plaats te vinden) kun je voor een paar euro een soort "brillenkoker" kopen waarin je staafjes koolstof kunt verbranden. Omdat er in de koker weinig tot geen zuurstof zit verbranden de staafjes bijzonder langzaam. Met één staafje kan je ongeveer 6 uur doen.
Wanneer we de tent opzetten steken we zo'n staafje aan, plaatsen het in het doosje en stoppen het in onze slaapzakken. Wanneer we naar bed gaan is de slaapzak heerlijk warm.

Wij hebben een lakenzak van fleece gemaakt. Scheelt ongeveer 10 graden.
En is makkelijk zelf te maken.

(Wel vrij zwaar, ongeveer 800 gram.)

Mvrgr,

Marco de Wit

Ik heb ook wel eens een tip gehoord van een fietser:

Eet voor het slapen een half pakje boter op.

Schijnbaar zorgt de grote hoeveelheid vet voor meer verbranding, waardoor je het minder koud hebt.

PS ik heb het nog nooit zelf geprobeerd.

Eet smakelijk!

Marco de Wit

Misschien is een flinke pot sambal ook een goede oplossing.
De weinige keren dat ik in koude omstandigheden heb gekampeerd
deed ik dat op een camping met een kantine waar je de lange avonden kan doorbrengen.
Stukken beter dan klappertanden voor je tentje. Hopelijk heeft gerard ook zo'n soort campings in petto.

Groeten, john.

John,

Sambal werkt de volgende dag pas!

johntelleman schreef:De weinige keren dat ik in koude omstandigheden heb gekampeerd
deed ik dat op een camping met een kantine waar je de lange avonden kan doorbrengen.
Stukken beter dan klappertanden voor je tentje. Hopelijk heeft gerard ook zo'n soort campings in petto.
Een camping is eigenlijk juist niet de plek waar je moet zijn tijdens een winterfietstocht. Niet dat ik iets tegen campings heb, verre van dat, maar een camping geeft je te weinig mogelijkheden om warm te blijven.
Over het algemeen ben je na een dag fietsen door de sneeuw redelijk koud en op zijn minst vochtig. Daarnaast koel je heel snel af na de stevige inspanning van het fietsen en het "niets doen" achteraf in je tentje.
De "warmte" (meetal rond de 15 graden) van een toiletgebouw/kantine is dan onvoldoende om goed op temperatuur te komen. Je hebt een echte stevige warmtebron nodig.

Afgelopen weekend hebben we weer een fietstocht door de Eifel gemaakt. En alhoewel het in de avond maar rond de 2 graden was en je dus nog niet echt kunt rekenen van een wintertocht, was de techniek hetzelfde.
Rond een uur of 4 de bossen induiken op zoek naar een kampeerplek. De plek moet voldoende beschut zijn tegen de wind. Dus halverwege een heuvel maar natuurlijk nooit onderaan (regen!!). Taken worden verdeeld om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Vooral nadat je net van de fiets afstapt is dat belangrijk. Trek gelijk droge, warme kleding aan. Blijf niet met vochtige kleding rondlopen. Je lichaam moet dan teveel werken om je warm te krijgen.
De één zet de tent op en de ander zorgt voor de warmtebron....een vuur.
Hout sprokkelen voor de gehele avond. Droge takken vind je niet direkt op de grond maar takken die daar iets boven hangen. Gebruik geen takken van levende bomen want daar zit veel teveel vocht in. Een inklapbare zaag (te koop bij een tuinwinkel, weegt bijzonder weinig en is klein) kan daarbij goed van dienst zijn. Ook al regent het een beetje dan nog zul je zien dat je bij een goed vuur warm en droog wordt. Zelfs natte kleding kan je hierbij drogen. Zorg ervoor dat je warm je slaapzak ingaat.

Veel campings in Duitsland hebben een ruimte met openhaard waar het heerlijk vertoeven is. Vaak is het geen ramp als je zelf meegebrachte spullen nuttigd. Ook verwarmde doucheruimten zijn hier vaak heel normaal.
Maar ja, het maar net wat Gerard voor ons in petto heeft.

John.

En Gerard, wat heb je voor ons in petto???

Waarschijnlijk een mooie tocht. En hopelijk geen (naturisten) camping :wink: Beetje koud... En als we gaan bibberen, kunnen we niet eens ons clublied zingen.
Een openhaard op een duitse camping klinkt heel aanlokkelijk.
Hopelijk horen we snel meer.

Duitse camping, doet me denken aan Leder hosen!!! Lekker warm...
Met het kampvuur van Marco moet het lukken. Als we nou maar geen hittegolf krijgen aan het eind van januari. Ga je een keer mee met zo'n wintertrektocht mee, verga je van de hitte.... kan natuurlijk aan die Leder Hosen liggen... :D

Hoi stelletje ijsberen,

Om het wat warmer te maken zonder high tech spullen moet je een half uur van te voren een gevulde ouderwetse rubberen kruik in je slaapzak leggen.

Gewoon water op je brandertje opwarmen en erin gieten zonder op je vingers te morsen. Een aluminium drinkfles met een dikke sok er omheen kan ook, dan kun hetzelfde water de volgende dag nog voor het ontbijt gebruiken. De kruik leg je 's nachts bij je voeten waar je meestal de meeste warmte verliest.

En natuurlijk voor het slapengaan een paar rondje om de tent rennen maar pas op voor de scheerlijnen.

Maarten

De tip van de kruik van Maarten is een goeie!
Om de kosten te beperken kan je ook een petfles vullen met kokend water.
Deze flessen kunnen heel veel ellende weerstaan. Als ze lelijk worden of gebreken vertonen kan je ze bij iedere supermarkt inleveren. Dat lukt je nooit met zo'n hitech aluminium fles.

Groeten, John.

Leuk gevonden Maarten

IJsberen.... dubbele betekenis... :wink: Maar inderdaad ik hou niet zo van kou. Ik vind het al helemaal niet leuk om een rondje te lopen rond de tent als het koud is. Ook naar de wc gaan als je warm in je slaapzakje ligt is in de winter een nadeel. Dus dat wordt niet teveel thee of andere warme dranken nemen. Als het regent is kamperen al helemaal niet leuk. Zeker niet als je een heel klein tentje hebt. :cry:
Dus ik heb nog mijn twijfels. Maar ik heb een nieuwe fiets en die moet uitgeprobeert worden. :lol:

Gudy

johntelleman schreef:Om de kosten te beperken kan je ook een petfles vullen met kokend water. Deze flessen kunnen heel veel ellende weerstaan.
Ze kunnen helaas niet alle ellende weerstaan. Onder mijn probeersels ( :lol: ) valt het vullen van een petfles met kokend water. Helaas leverde dat een soort van hete banaan op 8O :? :cry: . Waarschijnlijk moet je dus stoppen met verwarmen van het water bij 80 graden of zo; dat is trouwens al te heet om de fles nog vast te kunnen pakken, dus een oude sok eroverheen is geen gek idee.
Groetjes en veel warmte gewenst, Leon

hoi
leuk zo'n voetenwarmer voor na het fietsen, maar heeft er iemand een idee hoe je kan voorkomen dat je ijskoude voeten krijgt tijdens het fietsen??
heb afgelopen vrijdag (strakblauwe lucht, zon en sneeuw op de grond en lage temp) een tocht gemaakt en had ijskoude voeten!! na stoppen en even lopen gaat het weer beter, maar uiteindelijk fiets je toch meer dan dat je stilstaat :D

anneke

ps ik had bergschoenen aan zoals hier getipt

Met je tenen bewegen helpt, ik heb heel veel last van koude voeten en neem dus ook die ouderwetse kruik mee waar ik reeds veel plezier aan heb mogen beleven. Wel opletten, het water niet laten koken.

Het probleem van koude voeten had ik afgelopen vrijdag ook (was wel prachtig fietsen trouwens door de besneeuwde velden; alleen het fietspad tussen Hoek van Holland en Den Haag was één grote spiegel :twisted: ).

De enige oplossing die ik weet is af en toe een stukje lopen om weer warm te worden. Zelfs skisokken in bergschoenen helpt niet zoveel... :(

Er zijn wel thermo-oversokken tegen de regen in de handel. Wellicht helpen die ook tegen de kou?
Heeft hier iemand ervaring mee?

Groeten,
Freek (die nog twijfelt over de wintertrektocht)