Additionally, paste this code immediately after the opening tag: branders, welke? - Forum Wereldfietser

branders, welke?

Hallo,

ik kook nu op een Coleman Feather, maar wil over op iets lichters en compacters
Nu ben ik wél verwend geraakt door de snelheid van de Coleman;
dát wil ik eigenlijk niet inleveren.

Dus zat ik te denken aan een MSR Whisperlite of een Dragonfly.

Plus- en minpunten?
Andere mogelijkheden/merken?

HELP!!

Groet, Victor.
Hallo! Ik weet niet zoveel van andere merken, maar ik heb zelf een MSR Dragonfly en je hoort mij niet klagen (de Dragonfly daarentegen hoor je maar al te goed :lol:) . Maar compact is-ie niet. De Whisperlite al evenmin. Allebei hebben een brandstoffles nodig en dat neemt de nodige ruimte + gewicht in beslag. Dus in die richting zou ik het in ieder geval niet zoeken, als ik het zo bekijk.

Groeten,

Maarten
Ik heb de afgelopen vakantie de Markill Phoenix getest. Zowel met gasblikjes als met benzine. Hij beviel erg goed. En ondanks dat hij stevig werd in-, uit- en aangepakt, bleef hij heel.

Vooral de combinatie gas en benzine is erg fijn, want laten wij eerlijk zijn; gas kookt gewoon veel fijner.

(en met 'de combinatie gas en benzine', bedoel ik dus eigenlijk gas OF benzine :lol: )

Afbeelding
Hey Victor,

Wij hebben de Primus Omnifuel gebruikt afgelopen zomer. Deze beviel erg goed, maar we hebben dan ook alleen nog maar met gasflesjes gekookt. Aanstaande zomer gaan we hem ook uitproberen met andere brandstoffen. Overigens was onze keuze makkelijker gemaakt doordat we deze brander tegenkwamen op futurumshop.nl waar hij (nog steeds) maar 130 euro is. Volgens mij is dit een stuk minder dan de MSR-brandertjes, alhoewel die vast ook zo nu en dan ergens in de aanbieding zijn :-)

Succes ermee!
M. schreef:{over benzinebranders}Allebei hebben een brandstoffles nodig en dat neemt de nodige ruimte + gewicht in beslag.
Er zijn ook kleine brandstofflesjes voor benzinebranders en die nemen minder ruimte in dan gasflesjes met eenzelfde gewicht aan gas. Per gewichtseenheid brandstof maakt het niet veel uit wat je stookt, het maakt meer uit hoe effctief je windscherm is. Je zult toch je grammen aan koolwaterstofverbindingen mee moeten nemen. Of zie ik iets over het hoofd?
Leon
Eric Schuijt schreef:Ik heb de afgelopen vakantie de Markill Phoenix getest. Zowel met gasblikjes als met benzine. Hij beviel erg goed. En ondanks dat hij stevig werd in-, uit- en aangepakt, bleef hij heel.
Hoi Eric,

Dat klinkt interessant. Wat voor gasblikjes kan je aansluiten op de Markill Phoenix? Van wat voor materiaal is de pomp gemaakt?

Ikzelf denk aan de optimus nova +

Zijn er nog meer ervaringen met de multibranders bij WF-ers?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Blanche
Eric Schuijt schreef: Vooral de combinatie gas en benzine is erg fijn, want laten wij eerlijk zijn; gas kookt gewoon veel fijner.

(en met 'de combinatie gas en benzine', bedoel ik dus eigenlijk gas OF benzine :lol: )
Het voordeel van gas is dat je het eerder binnen kunt gebruiken dan benzine, maar als het over snelheid van koken gaat dan is mijn voorkeur benzine... Een pannetje water kookt behoorlijk wat sneller met benzine dan met gas....

Zelf heb ik een MSR Whisperlite die al meer dan 10 jaar dienst doet. Het nadeel van de whisperlite is dat je niet kunt 'sudderen'. Dat schijnt wel mogelijk te zijn met de Dragonfly.

En volgens mij moet je de fles niet meerekenen bij de omvang van de brander. Persoonlijk vind ik de branders van MSR helemaal niet zo groot.
Ik kook enkel op gas. De MSR Pocketrocket is goedkoop, redelijk zuinig en er zit veel power in (hoor je ook). Het is ook heel compact en weegt 85gram ofzo.
E.e.a. lijkt me ook wel afhankelijk van je reisbestemming. :lol:
Zelf kook ik gewoon op een campinggasbrander en -wegwerpblikjes. Maar ja, tot nu toe ga ik het meeste op vakantie in Frankrijk/ Spanje en daar zijn die wegwerpblikjes zowat in elke supermarkt te koop.

Als je in Europa blijft is ordinair campinggas zeker het overwegen waard lijkt me.
Ik heb ook m'n oog laten vallen op de Optimus Nova+ (leuk prijsje in de UK) maar die Markill ziet er ook goed uit.
Heb afgelopen jaren nog regelmatig lopen zoeken naar een gasblikje dus vandaar de uitbreiding met een benzinebrander.

Hoe zit het met die pomp van die Markill zoals Blanche al vraagt. Is die van kunststof zoals de MSR-branders of van metaal. Ik heb ondertussen gezien dat de pomp van metaal is.
Hallo,

ik heb al weer een aantal jaar een Primus Himalaya Multifuel, een prima brander. Ook daar kun je een gasblikje of een brandstoffles op aansluiten. Ik kook meestal met gas. De pomp is van metaal.

Groetjes,
Frank
Ik ben vorig jaar 3 weken met een Optimus Nova+ op reis geweest in Frankrijk samen met 6 vrienden. Erg leuk, handig maar ook prijzig ding. Je kan het zachtjes laten sudderen, al blijft het een hoop lawaai maken.

Het weegt een kleine 700 gram. Dat is inclusief:
- een tool om het helemaal uit elkaar te vijzen
- het tasje om alles op te bergen
- een doosje lucifers
- een aansteker (breng altijd twee zaken mee waarmee je vuur kan maken)
- een windschermpje
- een brandstoffles + pomp + darmpje
- en het vuurtje natuurlijk.

Misschien ook interessant om weten. We zijn tijdens die reis begonnen met een litertje coleman fuel en dan was het ding razendsnel. Halverwege was die op en gingen we benzine bij tanken. Helaas waren we zo onnozel om de verkeerde pomp te nemen en diesel te tanken idpv benzine.
Volgens de handleiding kàn je diesel gebruiken, maar doe je dat beter niet. Ik dacht: Ik probeer het nu, als nu niet lukt is het niet zo erg (overal winkels te vinden), kwestie van het te weten als ik eens dwars door canada fiets.

Om kort te gaan: Het gaat, met véél moeite, het aansteken stinkt énorm en duurt erg lang, het vuurtje wordt bijlange niet zo warm als benzine en het wordt erg vuil. Je potten worden nog vuiler...
Afbeelding
(dat is van die éne reis)

... maar, het gaat.
Ik heb ook een Primus Omnifuel. Kan je (bijna) alles mee branden, benzine/diesel/ kerosine. Ook gasflesjes (wel primus flesjes gebruiken, geen camping gaz, redelijk goed verkrijgbaar zelfs in de USA) doen het goed. Is ook handig om de kanalen schoon te spuiten als je in het vliegtuig gaat.

In het begin had ik de afsluiter er niet goed opgeschoeft en dat gaf een hoop gele vlammen. Daarna deed hij het prima. Er zit een goede metalen pomp bij.

Ik heb minder goede ervaringen met de MSR dragonfly. Met name de pomp is de zwakke schakel. De eerste pomp brak af, en de 2e bleef lekken. Dit is niet zo veilig.
Veel hangt af van de vraag wat je er mee wilt gaan doen, en of je alleen gaat of met meerderen. Ga je met twee of meer, dan wil je een snelle brander hebben die efficient met brandstof omgaat en wat grotere pannen aan kan. Dan denk je al gauw aan multifuelbranders. Datzelfde doe je als je naar derde wereldlanden gaat waar je niet alle brandstof even gemakkelijk kunt krijgen, of als je bij echt lage temperaturen moet koken. Elders heb ik in het draadje over de Optimus Nova de deugden bezongen van de combinatie van die Optimus Nova en een Trangia 25 pannen plus windscherm set. Maar die combinatie is wel 1100 gram. Voor twee mensen die er op een langere reis echt op moeten koken (en eventueel sneeuw smelten) vind ik dat prima, maar voor in je eentje is het een heel gewicht.

Heel licht zijn twee varianten. De eerste is een brander van het type MSR pocket Rocket, die je bovenop een gasblikje schroeft. Dat is licht en compact, en het kookt makkelijk en snel. Het nadeel is de verkrijgbaarheid van de gasblikjes, de instabiliteit van de constructie (erg oppassen met kinderen), de windgevoeligheid, en de matige prestaties als het kouder wordt. Een gasbrander met het blikje er naast is zwaarder, maar werkt beter. Zulke branders hebben dan ook soms een voorverwarmingselement, waardoor je bij kou het blikje kunt omdraaien. Er is ook zo'n gasbrander voor in de Trangia's.

De volgende variant is een spiritusbrander. Ook die kunnen heel licht zijn, en zijn heel betrouwbaar. De nadelen hebben te maken met de geringe energie inhoud van spiritus/alcohol: ze zijn langzaam, en ze verbruiken veel brandstof. Maar in Europa en de VS (HEET, bij het tankstation) is de brandstof meestal heel makkelijk te krijgen. De beste spiritusbranders zijn dus heel efficient geconstrueerd. De Trangia 27 is een mooie eenpersoonsbrander, en als je het nog lichter wilt is er de Trangia 28 mini (maar dus zonder het windscherm): 330 gram voor brander plus pannen. Verder heb je dan de efficiente Clikstand en de Caldera Cone, twee heel slimme manieren om het laatste restje warmte uit spiritus te halen.

Voor Alpine gebruik is er dan nog de klassieke en legendarische Optimus Svea Climber 123 (alleen voor Coleman fuel etc). Het ontwerp bestaat al zowat een eeuw, de brander ziet er ook heel klassiek uit, is licht, doet het naar het schijnt altijd en onder alle omstandigheden, maar is niet geheel ongevaarlijk.

Veel lichte branders zijn natuurlijk vooral voor de amerikaanse outdoor markt gemaakt. Dat heeft wel consequenties. Amerikanen hebben immers niet zoveel vrije dagen (heel weinig zelfs). Dat betekent dat een outdoor vakantie voor hen vaak een lang weekend is: met de auto naar een natuurpark, twee dagen lopen, en dan weer met de auto naar huis. Het eten is dan veelal gevriesdroogde prak die alleen maar opgewarmd hoeft te worden. Als wij een maand gaan fietsen is dat toch culinair hopelijk een heel ander gebeuren.

Kortom, het hangt er toch vooral van af wat je wilt gaan doen.

Wim
Ok Wim,

Wat ik met de brander wil doen is dat ik hem op de fiets wil meenemen. Ik wil hem klein kunnen opbergen.
Brander moet degelijk zijn, grote én suddervlam hebben.
Liefst multifuel.

Vandaar dat ik zat te kijken naar de MSR Dragonfly.

Ik kampeer nu met een Coleman Feather: Zwaar, maar prima als ik met de auto ga kamperen.
Deze brander past nét in m'n 2 L pan.

Groet, Victor.
Is het voor solo gebruik?
Wim
Hey Wim,

tot nu toe is het wel voor solo-gebruik geweest, maar ik ben van plan om in de nabije toekomst met z'n 2-en te gaan kamperen.

Maar óók voor het solo-kamperen wil ik graag een degelijke brander.

Victor.
Voor twee personen ben ik erg tevreden over onze Optimus Nova in een Trangia 25. Samen is dat niet superlicht (1100 gram) maar wel erg praktisch en efficient. Als je nu een gewone Optimus Nova koopt kun je die later altijd nog heel makkelijk in een Trangia hangen (met een beugeltje van Trangia). De Optimus Nova is een prima multifuel brander. Ze zijn denk ik allemaal een beetje wispelturig, maar deze is toch wel degelijk, en chique afgewerkt. De Primus Etapower multifuel is een dergelijk geintegreerd systeem.

Voor sologebruik vind ik dit eigenlijk allemaal een beetje zwaar, maar er zijn nu eenmaal geen extra kleine eenpersoons multifuel branders, met een lager gewicht, geringere afmetingen, en een lagere warmteafgifte.

Zie hier voor een bericht over de teleurstellende prestaties van de MSR Simmerlite: http://www.twohikers.org/Gear/SimmerliteReview.htm

Wim
En hij is compacter op te bergen dan de MSR Dragonfly.

Overtuigd!!!

Wie weet waar de Optima Nova (+) het voordeligst wordt aangeboden?

Groet, Victor.
Ik kook op gewoon op gas en wel met de klassieke doorpriktankjes. Deze heb ik onderweg altijd kunnen vinden bij ijzerwinkels en doe het zelfzaken: bijvoorbeeld in Spanje, Polen en Slovenie, maar ook in het verre Chili. Deze tankjes passen ook in andere soorten branders die men plaatselijk gebruikt om te solderen of verf af te branden en dus heeft men die cartouches dan ook vaak in huis. Is er geen merk Campingaz, dan is er wel een ander merk. Aan mijn brander hebben blauwe, witte, rode, groene, oranje en paarse tankjes gehangen.
Aan mijn lijf geen Optimus, Whisperlite of Dragonfly.