Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bijna al mijn kettingen knappen, wat kan ik hier aan doen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

bijna al mijn kettingen knappen, wat kan ik hier aan doen?

Jeroen,

Ik denk dat je pech hebt gehad.
Zelf ben ik stevig aan het gewicht en trap als een dolle op mijn kettingen.
Zelfs schakelen zonder kracht terug te nemen.
Ook pons ik mijn ketting met breek pen methode van shimano.
Ik heb nu een cn-7701 en die gaat al een tijdje mee.
Zelf vermoed ik dat kettingen eerder stuk gaan van te veel smeren als te weinig.
Door veel vet en olie blijft er veel zand en meuk aan je ketting plakken.
Dit wordt vanzelf hele fijne schuur pasta.

Zelf heb ik een schoonmaak machine die je om je ketting klemt.
Die vul ik met benzine(wasbenzine is mij te duur)
Ketting droog maken met doek, als hij al niet droog is en inspecteren.
Dan klein beetje olie er op.
Als je dit om de 500 a 1000km doet heb je veel plezier van je ketting!
succes!
Wimmert schreef:Zelf vermoed ik dat kettingen eerder stuk gaan van te veel smeren als te weinig. Door veel vet en olie blijft er veel zand en meuk aan je ketting plakken.
Dit wordt vanzelf hele fijne schuur pasta.
In het rijtje broodje aap-verhalen had ik deze nog niet gehoord. :roll:
Met hetzelfde gemak kun je de net zo onzekere stelling poneren dat een ketting schoonmaken niet goed is: als er veel vette prut rondom een ketting hangt wordt het stof immers opgevangen en komt het niet op de plekken waar de slijtage optreedt, binnenin.
Leon
Dat mag, jij vinden.
Maak je ketting maar eens schoon met schone benzine en zo'n machinetje waar je de ketting tussen stopt.
Laat de gebruikte benzine verdampen in een bakje en kijken eens wat er achter blijft in het bakje en de machine.
Allemaal heel fijn zand wat fijn tussen je ketting en ketting en tandwielen staat te schuren.
Maar goed ieder doet het op zijn manier en dit is de mijne.
Wimmert schreef:.
Zelf vermoed ik dat kettingen eerder stuk gaan van te veel smeren als te weinig.
Door veel vet en olie blijft er veel zand en meuk aan je ketting plakken.
Dit wordt vanzelf hele fijne schuur pasta.
Als je met te veel smeren bedoeld: 'een te vette ketting', dan heb je mogelijk gelijk. Het is niet de bedoeling dat een ketting ook aan de buitenzijde vol hangt met vet, dus moet je zuinig smeren en/of het vet dat aan de buitenkant hangt er met een doekje afhalen.
Ook het smeren van een heel vuile ketting is niet zo'n goed idee.

Maar heel vaak smeren is op zich geen enkel probleem.

Wimmert schreef:.
Die vul ik met benzine(wasbenzine is mij te duur)
Let wel op je gezondheid (erg slecht voor de handen en de dampen zijn ook niet lekker) en de vervuiling (enkel druppels volstaan om duizenden liters water te vervuilen).

Het weinige extra geld dat een goed biologisch afbreekbaar product kost, heb ik er graag voor over.

Renaat
Wimmert schreef: Maak je ketting maar eens schoon met schone benzine en zo'n machinetje waar je de ketting tussen stopt.
Laat de gebruikte benzine verdampen in een bakje en kijken eens wat er achter blijft in het bakje en de machine.
Allemaal heel fijn zand wat fijn tussen je ketting en ketting en tandwielen staat te schuren.
Dat bewijst mijn inziens niet dat vaak smeren slecht is.
Wimmert schreef: Maar goed ieder doet het op zijn manier en dit is de mijne.
Een fietsketting trekt zich niets aan van iemand mening over oorzaken van slijtage. M.a.w. of een ketting al dan niet verslijt van 'te vaak smeren' is een feitenkwestie.

Renaat
Revanho schreef: Dat bewijst mijn inziens niet dat vaak smeren slecht is.
Ik schreef te veel, als in volume.
niet te vaak, als in frequentie.

verder schreef ik vermoed.

En smeren zonder de ketting te reinigen is wat mij betreft not-done.
Mocht je dat als te vaak bedoelen.

Zou ketting smeren dan toch ook emotie zijn :)
Wimmert schreef:Dat mag, jij vinden.
Maak je ketting maar eens schoon met schone benzine en zo'n machinetje waar je de ketting tussen stopt.
Laat de gebruikte benzine verdampen in een bakje en kijken eens wat er achter blijft in het bakje en de machine.
Allemaal heel fijn zand wat fijn tussen je ketting en ketting en tandwielen staat te schuren.
Maar goed ieder doet het op zijn manier en dit is de mijne.
Dat zand in het bakje zat aan de buitenkant en deed daar geen kwaad, als je de aldus gereinigde 'schone' ketting beweegt is het net of er Vim in zit en dat klopt ;)

motorbrandstoffen zijn ontwikkeld om in een afgesloten vat te bewaren en onder gecontroleerde omstandigheden in de fik te steken. Als reinigingsmiddel gebruiken is niet aan te raden. Het zal tegenwoordig iets beter zijn, maar het is nog niet zo lang geleden dat er 10% benzeen in mocht zitten!
@gios: het kan niets met mijn ponskunsten te maken hebben omdat het om nieuwe kettingen gaat die met meegeleverde snelsluitingen gesloten zijn.

verder geloof ik er niets van dat mijn schakelen mijn kettingen doen breken - ik ben (vaak) een persoon die eerder te voorzichtig dan te ruig met spullen omgaat. Als ik schakel dan zet ik bewust weinig kracht op de pedalen. En zelfs met mijn ligfiets werk ik niet met erg scheve kettinglijnen.

Mijn eigen idee blijft dat veel 9 speed kettingen te zwak voor mij zijn of dat ik pech heb gehad met matige exemplaren. Want het blijft voor mij opvallend dat alle Shimano kettingen die ik de afgelopen jaren heb gebruikt nooit zijn gebroken. En het is niet zo dat ik op mijn Shimano kettingen anders schakel dan op mijn niet Shimano kettingen.

@Wimmert: bedankt voor je tip, ik geloof graag dat de ketting goed schoon wordt van benzine, maar ik vind het eigenlijk te vies om regelmatig mee te moeten werken...

@m-gineering: ja het blijft ongeloofeloos...
gios schreef:Of je bent sterker dan Cancellara, dat kan natuurlijk ook.
En waarom zou dat niet kunnen.
Je komt ook kerels tegen die regelmatig de spaken uit hun achterwiel trappen.
@Martin, kom er maar in! Spaakbreuk heeft veelal niet te maken met superman op de fiets maar meer van een slecht gespaakt wiel, oud (fabrieks)wiel die slecht onderhouden is.

Denk dat er onder ons maar weinig zijn die het wattage wegtrappen van een Cancellara of een Cavendish in n volle sprint. Zie bij Mark niet echt veel spaken knappen.. :?

Mbt schoonmaken met benzine, spul is echt niet gemaakt om mee schoon te maken. Wordt de ketting schraal van. ontvet niet alleen de buitenkant maar ook tussen de schakels. Wil je toch iets dergelijks gebruiken dan is diesel nog iets beter tgv de olie die er nog inzit..(heet dan ook niet voor niets dieselolie)..

@jeroen_ je redenatie mbt het bovengemiddeld hebben van matige kettingen van merken niet zijnde Shimano maar wat niet het geval is mbt Shimano is volgens statische theorieen niet echt plausibel.. Aangezien je beeld ook niet echt wordt herkend/gedeeld door de mensen op dit forum zou je toch bijna moeten denken dat het toch wellicht een heeeeel klein beetje aan jezelf ligt.. Een andere mogelijkheid is dat je gewoon stiekem voor SHimano werkt en ons allen aan de shimano onderdelen wilt hebben.. in dat geval dient deze post onder de commerciele post te staan. :twisted:
@kenben: ik denk nog steeds niet dat het aan mijzelf ligt. Zoals ik eerder al schreeft gaat het om nieuwe kettingen met nieuwe bijgeleverde snelschakels. Of het gaat zoals in het laatste geval om een nieuwe ketting op een nieuwe ligfiets. Kun je mij uitleggen wat ik daar verkeerd mee doe?

Ik heb een nieuwe mogelijkheid bedacht waarom mijn KMC ketting na 3000 km is geknapt: de ketting is eigenlijk 2,5 ketting (ligfiets) en er zitten slechts 2 snelschakels in. Dat betekent dat de fabrikant ook een schakel geponst heeft. Wellicht is deze schakel gebroken. Zou dit het geval zijn, dan betekent het dat ik waarschijnlijk voorlopig geen kettingbreuk meer heb.

En nee, ik werk niet voor Shimano, anders had ik in een oud topic niet geklaagd over mijn shimano shifters die na 1 jaar kapot waren :D
Heb niet alles doorgelezen. Maar is dit de enige fiets waar je dit probleem bij hebt?
jeroen_ schreef: Ik heb een nieuwe mogelijkheid bedacht waarom mijn KMC ketting na 3000 km is geknapt: de ketting is eigenlijk 2,5 ketting (ligfiets) en er zitten slechts 2 snelschakels in. Dat betekent dat de fabrikant ook een schakel geponst heeft. Wellicht is deze schakel gebroken. Zou dit het geval zijn, dan betekent het dat ik waarschijnlijk voorlopig geen kettingbreuk meer heb.
Mijn ervaring is dat juist KMC nog heel goed te ponsen is voor een moderne ketting. Sterker nog, ik heb mijn huidige SRAM 1091R aan elkaar geponst met stukjes KMC X10SL omdat de sluitschakels het niet goed deden.

Wat wel zou kunnen, is dat (een deel van) jouw ketting van het type is dat "van de rol" komt. Dat zou verklaren waarom je geen drie sluitschakels hebt. Ketting van de rol is op zich aantrekkelijk voor ligfietsen, onder andere Velomobiel.nl heeft het een tijdje gebruikt. Maar ik hoor wel slechte verhalen over die specifieke KMC-ketting. De losse KMC-kettingen die ik heb gebruikt, daar was ik erg tevreden over. Als mijn huidige ketting op is, ga ik weer over op KMC.

Grtjs, wltr
@Ed_S: nee, ik had het ook op mijn bukfiets (Santos).

@waltertje: okee, dat wist ik nog niet... Ik moet wel zeggen dat ik inmiddels weer enkele honderden kilometers verder ben en tot nu toe geen klachten meer dus misschien was het 1 slecht (geponst) schakeltje?
Wimmert schreef:Die vul ik met benzine(wasbenzine is mij te duur)
Net wasbenzine gekocht: € 1,35 per liter bij de supermarkt om de hoek.
Benzine bij de pomp kost zo'n € 1,72, diesel € 1,40
Toch maar wasbenzine?
Leon
dat is goedkoop was 4,40 bij de gamma hier!
hoppa! (doet het goed in een primus omnifuel :D).
thx ik ga morgen naar de ah!
Als de kooi van je voorderailleur niet goed meer is en daar blijft de ketting even in haken bij het schakelen wil er ook nogal eens wat breken.
m-gineering schreef: (1)Dat zand in het bakje zat aan de buitenkant en deed daar geen kwaad, als je de aldus gereinigde 'schone' ketting beweegt is het net of er Vim in zit en dat klopt ;)

(2)motorbrandstoffen zijn ontwikkeld om in een afgesloten vat te bewaren en onder gecontroleerde omstandigheden in de fik te steken. Als reinigingsmiddel gebruiken is niet aan te raden. Het zal tegenwoordig iets beter zijn, maar het is nog niet zo lang geleden dat er 10% benzeen in mocht zitten!

(1) Dat is correct

"Dabei raten wir von den uns bekannten, handelsüblichen Kettenreinigungsgeräten mit den entsprechenden 'Kettenreinigungsflüssigkeiten' ab da das Innere der Kettengelenke s o w i e s o n i c h t richtig sauber wird.

(2)Poeh,...........dat zelfs Marten niet 100% weet hoe moet.

"Wir empfehlen als Kettenreinigungsflüssigkeiten deswegen nur Mittel, die keine 100% entfettende Wirkung haben und schnell verdunsten wie z.B. Diesel oder Petroleum."

ANAYWAY, ROHLOFF-VERHAALTJE SVP UITPRINTEN inlijsten EN BOVEN JE BED HANGEN:

http://www.rohloff.de/de/technik/ketten ... index.html

Wat overigens ook handig werkt voor er tussen door is de ketting met WD-40 wat grofweg enigszins schoon blazen, afdrogen en daarna met kettingolie weer bedruppelen.