Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mio Cyclo 315 of toch een Garmin - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mio Cyclo 315 of toch een Garmin

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en adviezen, ik heb inmiddels een Garmin Edge Touring gekocht.
Ruud S
Ruud S schreef:Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en adviezen, ik heb inmiddels een Garmin Edge Touring gekocht.
Ruud S
Volgens mij een goei keuze :lol:
Hoe bevalt die edge touring nu? Ben ook aan het kijken voor een fiets gps en in de winkel hadden ze me de touring aangeraden. Dus ben benieuwd naar je ervaringen met deze gps. :)
De Sjelle schreef:Hoe bevalt die edge touring nu? Ben ook aan het kijken voor een fiets gps en in de winkel hadden ze me de touring aangeraden. Dus ben benieuwd naar je ervaringen met deze gps. :)

Ik kan je de Edge Touring aanraden een geweldig apparaat simpel in de bediening, uiteraard nog geen hele lange tochten mee gereden maar wel wat gespeeld met knooppunten en met de surprise me functie.
Ik ben super tevreden.

Gr Ruud
Ah tof! Zeg, en is die bijgeleverde kaart voldoende of heb je die open-source kaart erop gezet?
Ah tof! Zeg, en is die bijgeleverde kaart voldoende of heb je die open-source kaart erop gezet?
De Sjelle schreef:Ah tof! Zeg, en is die bijgeleverde kaart voldoende of heb je die open-source kaart erop gezet?
Ik heb hem bij Waypiont gekocht en dan krijg je de open source fietskaart van Europa er bij en de knooppunten.
Gr Ruud
De dagen van navigatisysteemen zijn voorbij.
Afgelopen mand heb ik een Motorola E voor 85 euro van Mediamarkt gekocht.
- De nieuwe generatie capacitive scherm kan tegen de water druppel gaan en is malen beter dan de resistive type prut van outdoor aparaten. Een jaar geleden was anderson.
- GPS signal malen snelen dan vorige generati smartphones – Moderne toestellen ondersteund Amerikanse GPS Russische GLONASS e chinese system.
- Accu – dat was en zwakke punt van smartphones. Er zit nog verschil maar dat afstand steeds kleiner. – 6,5 uur OSMAND met scherm continue aan. 8-10 uur met Runtastic Pro + bluetooth hartslagmeter.
- Apps – jij kies wat je wil. Trainen,competitie/vergelijken of navigeren of puur logging. Ik hebruik
o Runtastic Pro – basis version is gratis de PRO cost 4,99Euro. Meestal /90%/ gebruik ik deze app. De appl bied talloze instelling mogelijkheden. Ik gebruik de app met de scherm uit en elke km krijg ik voice verslag. Ik krijg ook voice bericht bij hartslag zone overgang.
o Strava – veel wielrenners zitten op srava maar ik/personlijk/ vind dit app minder goed. BTW: WIlco Kelderman, Laurens ten Dam en Nikki Terpstra zitten actief op strava, zelfs tijdens de wedstrijden.
o Osmand – een goede navigatie op de fiets.
o Navfree – goede navigatie met je auto
o Maps me – alternative navigatie.
Conclusuie.
1. Ontwikkeling in smartphones is razendsnel
2. Een moderne Smartphone bied mij meer dan voldoende. – features, robustness, accu duur.
3. Grappig maar waar - Internet en bellen kan je met dit aparaat ook
4. Oooo ja – fotos en filmen maken kan ook hoor.
Verbeter punten voor next genaration smartphones.
- Ik will graag trap ondersteuning mat smartphone. – tot nu toe moet ik alleen maar trappen.
- Scheer en was machine met smartphone is ook een fantastische idee
Kortom ik wil niks meer van een moderne en goedkope smartphone.

terug naar de TS vraag
Ik was bij waypoint geweest. Ze adviseren mij een garmin edge 810 of 1000, touring volgens verkoper is voor mensen boven 70
Tsja, leuke mening Miro, maar betreft Capactive versus Resistive. Heb je al geprobeerd met handschoenen aan je telefoon te bedienen? En nee, telefoons gaan niet dood van een drupje water, maar zelfs een iPhone of Galaxy S5 heeft moeite met vingeraanrakingen als er druppels op het scherm zitten. Er is een goede reden waarom de schermen van een Garmin (ook) Resistive zijn :wink:

Daarnaast zijn de schermen van een gemiddelde smartphone niet erg leesbaar in de zon.

Er is gerust een heleboel te zeggen voor smartphones, immers vaak goedkoper en de meeste mensen hebben er al een, maar een garmin heeft echt wel wat meerwaarde, juist doordat het scherm anders is dan die van een Smartphone ;)
loknor schreef:Tsja, leuke mening Miro, maar betreft Capactive versus Resistive. Heb je al geprobeerd met handschoenen aan je telefoon te bedienen? En nee, telefoons gaan niet dood van een drupje water, maar zelfs een iPhone of Galaxy S5 heeft moeite met vingeraanrakingen als er druppels op het scherm zitten. Er is een goede reden waarom de schermen van een Garmin (ook) Resistive zijn :wink:

Daarnaast zijn de schermen van een gemiddelde smartphone niet erg leesbaar in de zon.

Er is gerust een heleboel te zeggen voor smartphones, immers vaak goedkoper en de meeste mensen hebben er al een, maar een garmin heeft echt wel wat meerwaarde, juist doordat het scherm anders is dan die van een Smartphone ;)
Met winterhandschoenen werkt niet op motorola E en ook niet op garmin - beide toestellen doen wat maar goed is het niet.

MIjne motorola E heeft geen problemen met waterdrupels en vingerafdruk. IPhone en Galaxy S5 heb ik ze niet.
Naast de scherm heb je een goede voice navigatie – Ik vind display en voice control van een smartphone beter dan een garmin aparat
Ik ben het er mee eens dat de Smartphone een steeds grotere rol gaat spelen in navigatie, maar dat komt niet alleen door nieuwere toestellen.

Betere navigatiesoftware, meer keuze in software en makkelijker in bediening. maar de grootste impact is betere telefoon/internet dekking in gebieden en vooral de goedkopere roaming tarieven (die steeds goedkoper worden).


Betreffende werking met handschoenen, als voorbeeld: Edge 800/Touring, Dakota x0, Oregon x00/x50, Montana serie toestellen die kan ik met winterhandschoenen aan onder de douche bedienen. Geen enkel probleem (ziet er wel raar uit trouwens).

(etrex en GPSmap serie met knoppen ook geen probleem ;) ).
Ik bedien mijn 800 ook zonder issues met winterhandschoenen.
GPS Expert schreef: Betreffende werking met handschoenen, als voorbeeld: Edge 800/Touring, Dakota x0, Oregon x00/x50, Montana serie toestellen die kan ik met winterhandschoenen aan onder de douche bedienen. Geen enkel probleem (ziet er wel raar uit trouwens).

(etrex en GPSmap serie met knoppen ook geen probleem ;) ).
Dan heb je het zeker over dunne handschoenen? Heb zelf nl een Garmin 62s en krijg het met dikke winterhandschoenen toch echt niet voor elkaar. Ja heel soms gebeurd er wat, maar grote kans dat 't dan het verkeerde knopje/functie is. En ik heb absoluut geen dikke vingers, wel dikke handschoenen, van die fietslobsters (weet niet hoe men dat in het nederlands noemt, zijn iig Hestra, Craft en Nordic fietshandschoenen).
En testen in een warm huis of een winkel werkt niet want dan zijn de handen niet lekker stijfbevroren en gevoelloos, dus eerst je handen minstens een half uur in de vriezer steken en dan pas testen. :wink:
Ik bedien mijn Dakota 20 op de skipiste zonder al teveel moeite met m'n skihandschoenen aan.
Qua afleesbaarheid scherm:
Afleesbaarheid is afhankelijk van backlight. Het lastige bij outdoor is dat vol zonlicht vele malen sterker is dan je backlight ooit zal zijn.
De enige manier om dat op te lossen is werken met transflectie, waarbij het invallende licht feitelijk gebruikt wordt als backlight.
Kijk je naar toestellen als de oregon600 of zumo 590 dan zie je: hoe meer zon er op schijnt hoe beter afleesbaar.

Bij de smartphone zou dat in principe ook kunnen maar levert het tegelijk een belangrijk nadeel: zwart wordt minder zwart; het contrast wordt minder.
Qua oordeel over de kwaliteit van het scherm van een mobiel zitten we in een rare tijd. Fabrikanten, maar ook vele reviewers, kijken naar de resolutie en het afspelen van films en games. Nog even en een toestel zonder 4K resolutie wordt niet meer serieus genomen... Absurb.
Zelden of nooit zie je in een review terug dat men het apparaat heeft getest in outdoor-omstandigheden; terwijl velen, wachtend op trein of bus toch graag even hun mail uitlezen; liefst in de de zon...

Maar op één of andere manier 'speelt' dit niet in de markt en nemen de fabrikanten niet het risico een scherm te gebruiken dat 'lager' scoort bij de weergave van video - de kans dat ze daarop worden afgerekend is groter dan dat het voordeel van afleesbaarheid in zonlicht erkend wordt.

Alternatief is werken met e-ink techniek - er bestaat wel ene toestel met zowel normaal als e-ink scherm - maar ook dat zal 'm niet worden vrees ik...

qua bediening met handschoenen

Een toestel als de edge800/810 en de oregon3/4/500, heeft een resistief scherm. Reageert op druk en is prima te bedienen met handschoenen.

De oregon 600 en edge 1000 hebben, net als de smartphones, een capacitief scherm - en reageren op geleiding. De mate waarin dat nog werkt met handschoenen hangt af van de gevoeligheid. Die is heel hoog te stellen, maar daarmee kan het toestel ook ongewenst reageren, bijvoorbeeld denken dat een waterdruppel ene aanraking is.

Bij genoemde garmin-toestellen zie je dat de bediening van het scherm op dat moment automatisch even uitgeschakeld wordt. En dat werkt in de praktijk eigenlijk best goed.

Ook al heeft een capacitief scherm qua outdoor nadelen: toch verwacht ik dat nieuwe toestellen vrijwel zonder uitzondering een capacitief scherm gaan hebben. Ondermeer omdat het in 'normale omstandigheden' (zonder hndschoen, droog) veel fijner werkt.
Werk je veel met gps dan zou ik je aanraden bij de volgende handschoen-aanschaf te kiezen voor handschoenen die geschikt zijn voor smartphone. Daarmee is het probleem opgelost.
Here ik mijne werkwijze met GPS.
Ik ziet nooit te kloooien met mijne aparat tijdens de rit. Ik focus meer op inspaning of geniten van natuur. Met mobiel spellen doe ik lekker op de bank thuis.
1. Alles wat ik nodig heb moet van het begin op mijne scherm zijn
a. App UI interface moet insteelbaar zijn. Bijv. Ik ga trainen en ik heb nodig
i. Moment hartslag op scherm
ii. Moment speed op scherm
iii. Afstand op scherm
iv. Gem. snelheid op scherm
v. Kart met GPX track op scherm
vi. Elke km – voice bericht met gem hartslag in last km,gen snelheid laste km, Total afstand. Gem.hartslagzone
vii. Event bericht voice bij verandering van hartslagzone.
2. Voice control is handig.
a. Werkt goed onafhanlijk van de zon. Het werkt niet goed in de stad met veel lawaai. De kans ik klein dat je zie niet de scherm en hoor je niet de voice.
b. Bluetooth koptelefoon is een goede optie maar ik hou niet van.

Kortom een moderne smartphone + moderne apps vodoet mij eisen –training touring en auto navigeren.
Alleen nog een groter toetsenbord erbij ;)
MrGPS schreef:Alleen nog een groter toetsenbord erbij ;)
Sorry maar ik heb hekel aan mensen die gedurende fietsreis zitten met hun apparaat te klooien. :lol:
Als je met je apparaat geurend zit knopjes drukken of zie je de scherm niet dan
Heb je verkeerd apparaat of software gekocht
Of
Ben je gadget verslaafd en je wil met electronica spellen – ik zou aanraden lekker thuis blieven Daar heb je grote tutsenbord :D

Wil je echt fietsen dan koop een apparaat en software die ga je helpen bij. – navigeren trainen, adviseren,
hihihih.

Volgens mij is het: Als je echt wilt fietsen, laat je alle elektronica thuis. Echte fietsers fietsen alleen en vragen ff de weg aan een local ;)


M.a.w. "echt fietsen" is net wat je er zelf van denkt/maakt :D
miro schreef:
Als je met je apparaat geurend zit knopjes drukken
Lees je eigen teksten nog eens door, dan zie je dat je nogal wat typefouten maakt. Dat illustreert ook een beetje waar we het over hebben:

Een smartphone is een soort van Zwitsers zakmes; je kunt er van alles mee. Een apparaat dat speciaal voor een bepaalde functie gemaakt is zal meestal in die specifieke functie beter zijn. Dat geldt voor een GPS, videocamera en ook voor een toetsenbord.