Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mio Cyclo 315 of toch een Garmin - Forum Wereldfietser

Mio Cyclo 315 of toch een Garmin

ik heb de volgende vraag.
Ik wil mij een nieuwe fietsnavigator aanschaffen, ik bezit nu een GpsMap 76c van Garmin nu is mijn oog gevallen op de Mio Cyclo 315 m.n. Door de mogelijkheden en het gebruiks gemak of moet ik toch weer naar de Garmin b.v. GpsMap 62 of 64.
Hopelijk zijn er mede forumleden die mij kunnen helpen met deze keuze.
Groet Ruud
Een en ander hangt een beetje af hoe je de GPS nu gebruikt.

Is het vooral op de bonnefooi onderweg, van A naar B en verder of maakt je uitgebreide tochten vooraf op de computer en laad je die?

Mio is prima en gebruiksvriendelijker dan Garmin. Velen zullen je de Garmin aanraden, maar als je nu van je 76c amper de geavanceerde functies gebruikt en het toestel te ingewikkeld vindt, dan is het tijd om over te stappen op Mio of Bryton.

Een Garmin etrex 20/30 of Dakota 20 kan ook en als de ogen wat slechter worden, is een groter scherm prettig en komt mogelijk de Garmin Oregon 600 als model uit de bus.

In plaats van de Mio vind ik de Teasi net nog even wat gebruiksvriendelijker, alleen is die niet waterdicht.

Afgelopen weekend op de Fiets en Wandelbeurs heb ik ook vragen gehad over de Mio en het kunnen laden van lange tochten en dat dat niet zou kunnen, wel dat kan wel, maar niet op dezelfde manier als met Garmin, iets meer werk (in Garmin BaseCamp) en dan doen een Mio en Teasi het heel goed met de lange afstand tracks.
Eigenlijk moet ik niet antwoorden maar ik doe het toch maar. Mijn voorkeur gaat in alle gevallen uit naar een Garmin ook b.v. voor autonavigatie t.o.v. TomTom. Vooral omdat er zoveel meer aanbod is betreffende informatie, gratis kaarten e.d. Bediening blijft een heikel punt, er zitten zoveel mogelijkheden op dat je er op kan afstuderen. Vroeger had MIO een toestel en daarbij kon je kiezen voor gebruik door gevorderden en voor "digibeten" Ik weet niet of ze dat nog steeds hebben. Zelf heb ik op de fiets een GPS map 64st. Kan ook tegen een stootje
Kijk ook eens naar deze, gemakkelijk in gebruik en tegen leuke prijs

http://www.hartslagmetershop.nl/content ... tAodZCsAYw

Grts ivo
Teasi het heel goed met de lange afstand tracks.

dit zeer zeker als zeker voor de prijs is hij zeer uit gebreid ook kwa gratis kaart materiaal ik heb van de zomer meerder dagen regen gehad geen probleem en geen problemen gehad
Ik zit voor een zelfde afweging, waarbij mijn voorkeur naar de Mio 315 gaat ivm bedieningsgemak. Enige twijfel die ik heb is het updaten van kaarten. Is dit nu wel of niet gratis. Ik hoor en lees steeds verschillende dingen. Ook op deze website. Wie het weet mag het zeggen!
Ik heb hier een Cyclo 505 en nog nooit hoeven betalen voor een kaartupdate (van de origineel bijgeleverde kaart).

De originele bijgeleverde kaart is vorig jaar gratis bijgewerkt (West Europa fiets kaart). Er is wel een extra kaart te koop en dat is een Topo Frankrijk voor € 100,- (relatief goedkoop t.o.v. de Garmin Topo France).

Ik denk dat wat je leest over de koop kaarten en de lifetime updates, dat die onderwerpen meestal gaan over de Mio Auto toestellen.
De originele bijgeleverde kaart is vorig jaar gratis bijgewerkt (West Europa fiets kaart). Er is wel een extra kaart te koop en dat is een Topo Frankrijk voor € 100,- (relatief goedkoop t.o.v. de Garmin Topo France).

kijk hier zit het verschil ik heb voor Teasi ongeveer 160 euro betaald voor alle kaartte er bij
Wel, dat is dan wel appels met peren vergelijken en geen appels met appels.

Een Topo Frankrijk is geen OSM kaart, bij lange na niet. De Topo France is niet te koop voor de Teasi. De OSM kaart is qua bron bij beide gelijk. Wel is het zo dat je bij de Teasi een veel groter OSM gebied krijgt (Groot Europa en USA/Canada).

Een Teasi is inderdaad goedkoper dan een Cyclo 315, echter, functioneel dien je de Cyclo 315 te vergelijken met de Teasi Pro.


Maar waar het echt om gaat, wat doe je met de GPS, waar gebruik je die voor, hoe vaak gebruik je deze, wat voor soort routes, etc, knoppen of aanraakscherm, goede ogen of niet, mooi weer fietser of extreme tochten,.... En dan kijken wat het beste bij je past.
GPS Expert schreef:
Maar waar het echt om gaat, wat doe je met de GPS, waar gebruik je die voor, hoe vaak gebruik je deze, wat voor soort routes, etc, knoppen of aanraakscherm, goede ogen of niet, mooi weer fietser of extreme tochten,.... En dan kijken wat het beste bij je past.
Jammer genoeg kijkt 99% van de mensheid maar naar 1 ding:

De aanschafprijs.

De Engelsen hebben een mooi gezegde: Pennywise and poundfoolisch
Wel grappig dat iemand de Topo Frankrijk kaart voor Mio met € 100,00 relatief goedkoop vindt t.o.v. Garmin Topo.
Dat je een Topokaart voor een Garmin gewoon legaal voor nop als Open source kan binnen trekken wil er bij velen niet in.
Ik kijk zeker niet alleen naar de prijs maar ik wil niet weer tegen het zelfde aan lopen als met mijn Garmin gpsmap 76c dat ik er geen kaarten meer voor kan krijgen.
Daar om ben ik mij nu aan het oriënteren.
Ik moet er langen routes in kunnen laden bv naar Santiago maar ook fietstochten in Nedeland zoal knooppuntenroutes of zoiets en de suprice me van Mio trekt mij ook wel, nu weet ik dat ik veel noten op mijn zang heb maar probeer hier in de beste optie te vinden.
Kijk, dat bedoel ik. Je moet niet alleen naar de aanschafprijs kijken. En daarom is Mio Penny wise etcetc. Maar de kaarten zijn toch gratis?
Stekeltje schreef:Dat je een Topokaart voor een Garmin gewoon legaal voor nop als Open source kan binnen trekken wil er bij velen niet in.
Gratis, maar wel netjes als je doneert, dan blijft het beschikbaar.

Toch kan ik OSM geen Topo noemen op het niveau van bv Topo France, daar zit echt nog een groot gat tussen in hoeveelheid informatie en gedetalieerdheid (los of die van garmin is of neit). Neemt niet weg dat voor de meesten van ons de "OSM Topo" al meer dan voldoende is.

Maar voor dit draadje is een discussie over Topo kaart niet echt relevant, het dient een Fiets GPS te zijn met een fiets kaart.

De Cyclo 315 kun je functioneel ook vergelijken met de Garmin Edge Touring Plus of met een eTrex 30, natuurlijk zijn er verschillen in techniek, maar functioneel liggen ze dicht bij elkaar in de buurt. De eTrex 30 dien je nog wel zelf van een OSM OpenFietsMap kaart te voorzien.

Indien ANT sensoren zoals hartslag niet relevant zijn is een Mio Cyclo 300 of 310, Teasi, Garmin Touring of eTrex20 een betere keus. Groter scherm de Garmin Oregon 600 serie.
Maak ik een hele foute opmerking, nu ik mij afvraag of een goede Smartphone ook voldoende opties biedt?
Als ik Eric Schuijt mag geloven werkt dit ook prima. En die geloof ik graag......na een kennismaking op de fietsbeurs.
Anja
dijken63 schreef:Maak ik een hele foute opmerking, nu ik mij afvraag of een goede Smartphone ook voldoende opties biedt?
Als ik Eric Schuijt mag geloven werkt dit ook prima. En die geloof ik graag......na een kennismaking op de fietsbeurs.
Anja
Kan je daar dan ook routes of track's in zetten?
Ruud
Als ik Eric mag geloven dan kan zelfs Carla er routes inzetten, en dit zijn zijn woorden... hij heeft ook cursussen om te navigeren met smartphone, heb helaas geen tijd maar ik wil mij er nog wat meer in verdiepen voor ik op reis ga. Alhoewel de route Langs oude wegen goed beschreven is lijkt een GPS erbij toch handig (voor als ik verdwaal :roll:
Ja, je kunt ook tracks op je smartphone zetten. Route maken met bijvoorbeeld ridewithgps.com en exporteren (met kabeltje of Dropbox) naar je smartphone. Vervolgens met de app Osmand (of een andere) kun je de track volgen. Enige probleem is dat de batterij van een smartphone eerder leeg is als de batterij van een GPS-apparaat. Dit kun je oplossen door hem aan te sluiten aan een externe batterij of op te laden via je naafdynamo.
Ik gebruik Osmand op een Samsung Galaxy S2 en ben hier heel tevreden mee! Wil ik van te voren een route maken dan doe ik dat op mijn tablet (ook met Osmand) en zet die vervolgens op mijn smartphone. Reeds gereden en opgeslagen routes sla ik op op mijn pc en kan deze later terug zien met bijv. Gpx editor.
Een externe batterij is wel een must! ( heb geen naafdynamo)
Ook de smartphone is een optie, en als Clara een route in een smartphone kan zetten, dan kan ze dat ook voor een Garmin, Mio of Teasi.

Wel heeft Clara een GPS Smartphone cursus gevolgd om het op de smartphone te kunnen (bij Eric).
Heb onlangs de Garmin Oregon 600 aangeschaft en gebruikt tijdens een fietsreis in Azië met een openstreetmap kaart. In het verleden al de Oregon 450 en verschillende Edge modellen (op de racefiets) gebruikt en de 600 is eindelijk een die echt goed bevalt! Goed scherm, snelle response en logische bediening.