Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oogjes lassen aan frame - Forum Wereldfietser

Oogjes lassen aan frame

Mijn vriend heeft een fiets met stalen frame gekocht (mtb). Geweldige fiets, alleen heeft ie helaas geen oogjes ed om bagagedrager, etc (bikepacking onderdelen) te monteren. We vroegen ons af of deze oogjes aan het frame te lassen/solderen zijn (door handige Harry)?

Daarnaast een soortgelijke vraag, maar voor (mijn) titanium frame. Hier zal lassen een stuk lastiger worden. Maar is het maken van gaatjes en daarin klinknagels monteren een optie? Kan dit voldoende gewicht (ver) dragen?

Of is er een andere optie mogelijk om een fietsframe zonder bevestigpunten toch een drager etc te bevestigen?
Kijk even onderaan in deze post: viewtopic.php?t=39542&start=40#p462545 over een "zadel(pen)klem" en "klembandjes".
lieke.geraedts schreef:
zo 12 mei, 2024 18:06
We vroegen ons af of deze oogjes aan het frame te lassen/solderen zijn (door handige Harry)?
Zeker. Handige Harry bakt en braadt alles aan elkaar. Op een groot achterpatje zal het niet veel kwaad kunnen maar in de buurt van framebuizen? Je bent ook je lak ter plekke kwijt.
Even contact opnemen met Vittorio/ Elan in Wijchen, hun kunnen zowel stalen frames als titanium lassen (als 1 van de weinige fietsenmakers in Nederland).
lieke.geraedts schreef:
zo 12 mei, 2024 18:06
Maar is het maken van gaatjes en daarin klinknagels monteren een optie?
Als je achterpatjes groot uitgevallen zijn kun je er gaatjes in boren, maar iets zegt me dat ze niet groot zijn. Heb je foto's ervan?
Dat idee met klinknagels lijkt me minder...
je hebt ook dragers die beneden op je Quick Release mee klemmen en dan kan je heb boven met een klemband om de staande achtervork bouten
dacht dat het de disco van tubes is
zo heb ik een opeen racefiets bagage vervoert
Optie voor bikepacking-ogen is de King Cage Universal Support bolt

https://www.m-gineering.nl/shop.htm
Voor dat soort vragen is er ook https://problemsolversbike.com/collections/all .
je vraagt 'lassen'. je bedoelt mogelijk 'hardsolderen'. ik heb je een bericht gestuurd want dat kunnen ze niet alleen bij Vittorio in Wijchen. tip: Google eens op fillet brazing .
boor alsjeblieft geen gaatjes in een frame.
hoogframe schreef:
ma 13 mei, 2024 07:56
je vraagt 'lassen'. je bedoelt mogelijk 'hardsolderen'.
Ik denk dat Lieke dat niet uitmaakt.
Het komt er op neer dat het lassen en hardsolderen aan een frame vakwerk is dat niet elke lasser of hardsoldeerder kan; zeker niet de beruchte Handige Harry. Fietsframes zijn namelijk licht van gewicht en zwaar belast. Als je daar zonder specifieke vakkennis van een framebouwer aan gaat lassen of hardsolderen is de kans groot dat je het frame verzwakt. Idem voor gaatjes boren. Voor de de tweedehands waarde is het ook bepaald niet goed.
Dus de eerste optie zijn oplossingen zonder aan het frame te werken. De tweede is de tip van John Jongerius, maar dat kost wel wat. Misschien de moeite voor de titamium fiets.