Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reserverbuitenband mee of niet? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

reserverbuitenband mee of niet?

Hou er rekening mee dat je niet elke keer zoveel mazzel zal hebben, bespaar dus niet op gereedschap en reserveonderdelen omdat je ze de laatste jaren toch niet nodig gehad hebt.

Ik heb dit jaar voor het eerst in 12 jaar een spaak moeten vervangen, 3 zelfs, en ik sleep die dingen ook al 12 jaar mee zonder ze zelf nodig te hebben. Gelukkig had ik ze nog steeds bij, anders had ik daar mooi gestaan.

Ik heb gelukkig nog niet zoveel ervaring met pech onderweg, op een lekke band (door een verteerde buitenband) na, maar ik heb ook nog niet zoveel gefietst als de meesten hier.
Maar ik vraag met toch af wat er gebeurd als een spaak breekt. Kan je dan helemaal niet meer verder fietsen?

Bij een spaak wel, maar ik zou toch zo snel mogelijk er een nieuwe inzetten. Dus zorg dat je een noodspaak bij je hebt, of een echte in de juiste maat, en bij een achterwiel met een derailleur zijn dat al twee verschillende maten.

JesseL schreef: Maar ik vraag met toch af wat er gebeurd als een spaak breekt. Kan je dan helemaal niet meer verder fietsen?
Zeker met zo'n 24 spaaks wonderpatroon ontstaat er een ferme slag, want ca 1/6 van de velg wordt dan niet meer in balsn gehouden

Je kan nog wel verder fietsen, maar zo snel mogelijk herstellen. Als je dat niet doet dan is de kans groot dat de spaak tegenover de gebroken spaak ook knapt, en dan knapt de één na de ander wellicht.
Dus niet nog 3 dagen mee verder fietsen, maar dezelfde dag nog herstellen, indien mogelijk onderweg nog.