Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lekke fietstas - Forum Wereldfietser

lekke fietstas

Heeft iemand een tip hoe wij het beste een lekke (waterdichte) fietstas (met gaatje erin dus) het beste kunnen repareren?

groeten jolanda :)
Ik weet niet om welk merk waterdichte tas het gaat maar Vaude en Ortlieb hebben allebei reparatiesetjes en die werken uitstekend zie o.a. bij
http://www.bike4travel.nl/
Het zal vast officieel niet mogen, maar in het kader van 'nood breekt wet' hebben wij op de Carretera Austral een klein gaatje gedicht met seamseel - dat spul dat je ook gebruikt om de naden van je tent waterdicht mee te maken.

't Heeft wonderbaarlijk genoeg gewerkt tot op heden en we hebben nog best een paar buitjes over ons heen gehad...

Hoe groot is het gaatje en waar zit het?

Gudrun

ps: heb trouwens ook wel verhalen gelezen over dat die (vrij dure) reparatiesetjes helemaal niet goed werken...
Mwah, dat is toch wel de "officiële" reparatiemethode hoor :wink:.

Let wel: je hebt seamseal en seamseal: voor siliconen materialen en voor PU-materialen. Die laatste (zoals SeamGrip) wordt ook wel "outdoorlijm" genoemd omdat je er echt vanalles mee kan lijmen. Én het is supersterk!

Wel 24 uur laten drogen.
Ik dacht dat ik het altijd met seamgrip heb gedaan, en dat werkt uitstekend. Om het andere jaar of zo kijk ik de tassen na door van binnenuit tegen het licht te kijken: elk gaatje is onmiddellijk zichtbaar.
Wim
Gudrun schreef:ps: heb trouwens ook wel verhalen gelezen over dat die (vrij dure) reparatiesetjes helemaal niet goed werken...
Ze werken het best als je de lijm onder druk een dag laat drogen.
* Maak de tas rondom het gat goed en hevig schoon met water, zeep, wasbenzine, schuurpapier e.d. Geen diesel of ander niet-verdampend oliespul gebruiken!
* Maak de plaats droog.
* Lijm erop en plakker erop volgens de gebruiksaanwijzing. Binnenkant of buitenkant mag je zelf weten. Gebruik de gladde kant van de stof, niet de ruwe.
* Neem twee (houten) blokjes die net iets groter zijn dan de plakker.
* Vouw de tas zo dat je de blokjes zo aan weerszijden van de plakker kunt krijgen dat je de hele zaak in een bankschroef kunt zetten. Er zit dan wel een extra laag tas tussen, maar dat is niet erg. Wel oppassen dat je de vouw niet meeperst.
* Zet het in een bankschroef en draai het redelijk krachtig aan. Dat is dus niet per se zo hard mogelijk.
* Wacht.
* Klaar!

Nood breekt wet gaat bij kleine gaatjes overigens ook lang goed met bisonkit en met tweecomponentenlijm, zonder plakker. Als je niet het hele gebied rondom het gat insmeert kun je er later toch weer een plakker overheen doen.
Succes,
Leon
In geval van nood als je geen reparatiesetje bij je hebt, kan je ook als eenvoudige oplossing een grijze vuilniszak over de fietstassen trekken. Gegarandeerd droog! Maar in mijn geval betreft het een groene canvas Karrimor zijtas uit 1977. Omdat er zoveel herinneringen aan verbonden zijn, weiger ik die te vervangen. Foto augustus 2002.

Afbeelding
Zelfde methode als bij een lekke band!
Je bandenplakkertjes werken iig goed op het gladde gedeelte van de tas.
Op het, voor het gevoel, stoffen gedeelte (zijkanten) SilNet silicon sealer gebruiken.
Gegroet, Ali
Een bandenplakker werkte niet (voor ons i.i.g.) op de binnenkant van een Ortlieb back roller plus. Gleed er gewoon direct weer af... :roll:
Sorry, zeer offtopic, maar wat een lekkere foto! Doue la Fontaine, ouwe herinneringen... zucht.
niko
Martin E. van Doornik schreef: Afbeelding
nikopaul schreef:Sorry, zeer offtopic, maar wat een lekkere foto! Doue la Fontaine, ouwe herinneringen... zucht.
niko
De foto is in Mûrs-Erigne genomen, in de buurt van Angers (Loirestreek). Niet aleen kastelen, maar ook veel molens!
seamgrip/seamseal/bandenplak werkte bij mij ook, de een wat duurzamer dan de ander.
bij Vaude werd een gaatje in mijn tas voor niets gerepareerd. via winkel op laten sturen; prima service!

walter