Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cannondale adventure 2 geschikt voor lange fietsvakantie? - Forum Wereldfietser

Cannondale adventure 2 geschikt voor lange fietsvakantie?

Ik zal me ten eerste even voorstellen, ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Martijn Ruijg, 17 jaar en wonende in Houten. Vorig jaar ben ik met m'n vader naar Berlijn gefietst op een huurfiets (snel savanna) en dat jaar daarvoor naar Frankrijk op een huurfiets (een oud krot).

Dit jaar zijn m'n vader en ik van plan om naar Venetie te fietsen (Reitsma's route) Nu ben ik van plan om een fiets aan te schaffen. Deze fiets wil ik dan zowel als sportieve fiets door het jaar heen gebruiken (kortere afstanden, 2 uurtjes rijden ofzow)

Ik ben slechts een arme student, dus ik heb niet genoeg geld voor twee fietsen. Nu heb ik dus de Cannondale Adventure 2 op het oog, mooie fiets die ik kan opbouwen tot vakantiefiets. Maar in hoeverre is deze fiets ook geschikt als vakantiefiets?
Is het frame wel sterk genoeg? Gaat deze fiets niet swabberen bij hogere snelheid? ('death woble' als ik het goed heb?)

info over de fietshttp://www.cannondaleurban.com/pdf/31.pdf
Als planning voor volgend jaar wil ik vanuit huis naar de Noordkaap fietsen.

Omdat de houding misschien een beetje (te) ver naar voren is, zou het misschien wat vermoeiender kunnen zijn op langere afstanden. Daarom zat ik eraan te denken er een verstelbare stuurpen op te zetten.
Cannondale maakt erg stijve frames, hoewel ik met dit type geen ervaring heb.
De kans op een zwabberende Cannondale lijkt me eigenlijk zo goed als uitgesloten.
Zelf heb ik zo'n 7 duizend km een F500 mountainbike gebruikt met bagage. Geen enkel probleem. O.a. met 60 km/u de berg af (in dit geval met Bob-trailer).
Het zal best wel gaan met deze fiets, maar eenmaal opgebouwd kost deze vast net zoveel als een Fahrradmanufaktur T 400, en die is echt veel geschikter.
Wim
Jouw voorkeur, Wim, voor dit Duitse ros is bekend, maar het was niet helemaal de vraag. Het zijn ook tamelijk verschillende fietsen. Een alu met 28" wielen en voorvering tegenover stalen met 26" zonder vering.
Dat opbouwen blijft een persoonlijke zaak. Een rekje is in principe al voldoende. Ik zou zo'n 'complete' fiets helemaal niet willen. Die spatborden, verlichting, standaard etc. zijn in mijn beleving nodeloze ballast.
Nou ja, voorkeur. Wie mijn eigen ros ziet weet dat ik wel wat anders prefereer. Maar daar gaat het niet om. De vraag was of deze fiets wel geschikt is als vakantiefiets, inclusief een tocht naar de Noordkaap. Dan vind ik 32 spaken in een 28 inch wiel weinig, en als het budget beperkt moet blijven vind ik een Headshock verkeerd uitgegeven geld. Ik heb niet gezegd dat het een slechte fiets is, maar er is beter te krijgen voor een tocht naar de Noordkaap.
Ik vind die T 400 een prima fiets omdat het een degelijk frame is, met goede 26 inch wielen waarmee je grote tochten ook in ruw terrein kunt maken, en ook verder een nette afmontage. Het is daarmee gewoon een fiets zonder zwakke plekken, en toegespitst op het stevige vakantiefietsen. De prijs is bovendien heel scherp.
Wie sneller en vooral over asfalt rijdt kan beter een Surley Long Haul trucker laten opbouwen. Dat is ietsje duurder, maar ik denk niet veel.
Wim
Ik denk dat bijna iedereen zich verkijkt op het stoere kale uiterlijk en het vele zwart van de Urban.
Afbeelding
Afbeelding
Op zich kan je met een Cannondale prima lange fietsvakanties maken, zie de website van mijn broer, die al jaren op zijn Cannondale fietst:

Afbeelding

Maar als ik kijk naar de afmontage (Deore) en de prijs (1000 euri) dan kan je voor dat geld denk ik heel wat beters kopen.
De tovenaar schreef: Maar als ik kijk naar de afmontage (Deore) en de prijs (1000 euri) dan kan je voor dat geld denk ik heel wat beters kopen.
De naven zijn inderdaad Deore, maar de versnelling is SLX (trapper was ook Deore als ik het goed heb)

Heb je toevallig ook een alternatief?

Aan Wim, mijn voorkeur gaat echt uit naar 28 inch wielen. Het is een mooie fiets verder die T400. Maar is dit merk ook in Nederland te verkrijgen?
Ik kan niet veel wijs worden uit hun site.
speder schreef: Heb je toevallig ook een alternatief?
Bijv de Duitse Stevens bikes, veel op dit forum genoemd:
http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... lang=de_DE 899 euro, grotendeels LX afgemonteerd
Of deze: http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... ent#inhalt
XT afgemonteerd en slechts 100 euro duurder dan de Cannondale
Zoek maar op het forum, er zijn vast meer alternatieven.
26 inch was natuurlijk niet voor niets, als je naar de Noordkaap wilt. Maar goed. Fahrradmanufaktur maakt ook fietsen met 28 inch wielen. Wat je niet snapt aan hun website snap ik nu weer niet.
De Surly Long Haul Trucker is in de iets grotere maten een 28 inch fiets, ontworpen voor een racestuur. En dat laatste is nu wat ik weer net ideaal vind, zeker voor een iets snellere fiets met 28 inch wielen. En het is een mooi stalen frame.
Wim
Beste Speder,
Waarom koop je geen goeie 2e hands ? Er zijn genoeg prima Koga,s te koop voor weinig geld. Zoek eens wat verder op deze site voor adviezen ,want dit onderwerp komt regelmatig langs
Gezien jouw portemonee lijkt me dit de eerste optie. succes
dik5 schreef:Beste Speder,
Waarom koop je geen goeie 2e hands ? Er zijn genoeg prima Koga,s te koop voor weinig geld.
Sec gezien wel. Maar omdat je voor 600 euro al een nieuwe Fahrradmanufaktur T100 hebt en je je moet beperken tot een maat die past, reiskosten moet maken om een fiets te zoeken, wat aanvullende kosten moet maken zoals een ander zadel en een nieuwe ketting e.d. kun je een eigenaar van een mooie Koga niet meer dan 500 euro bieden. En daar zijn ze zelden tevreden mee.
Leon
als je naar budget kijkt is een 2ehands cannondale een prima optie.

heb zelf een cannondale H300 gehad. die was net als de adventure kaal, heb ik voor verder op laten bouwen waardoor ik bijna 2x zoveel kwijt was.(incl verstelbaar stuur) hij was wel standaard incl 28" wielen.
absoluut stijf frame, afdalingen 70-80km/u met bagage geen enkel probleem. in 13000km nooit spaakbreuk overigens.

nadeel van dit soort merken is de bekendere, dure naam bij het grotere publiek. en dat weet een -nederlandse- fietsendief ook. maar goed, dat is mijn mening.

walter
Wim schreef:26 inch was natuurlijk niet voor niets, als je naar de Noordkaap wilt. Wim
Ik dacht dat er tegenwoordig overal glad asfalt ligt. Niet?
Maar ook gravel kan zo'n fiets prima aan, lijkt me.
Er wordt meestal gezegd dat een overigens gelijk 28 inch wiel met 32 spaken zoals op deze Cannondale ongeveer even sterk is als een 26 inch wiel met 28 spaken. Een 26 inch wiel met 36 spaken is dan dus heel wat sterker zonder dat het meer hoeft te kosten. Dat is dus een groot voordeel op iedere wat veeleisender tocht, en zo mag je een tocht naar de Noordkaap toch wel noemen. Gebroken spaken behoren immers tot de vervelendste problemen op een fietsreis.
Een bredere band van bijvoorbeeld 50 mm geeft bovendien heel wat meer comfort en betere grip op slecht/losliggend wegdek. Dat is makkelijker en lichter te realiseren in 26 inch dan in 28 inch.
Natuurlijk kun je ook mooie lichte en snelle wielen maken in 28 inch, maar dan zou ik altijd 36 spaken willen, en een echt goede wielbouwer i.p.v. een machine zoals ongetwijfeld bij deze Cannondale.
Bij een bestaande fiets kan het argument gaan over de vraag of je ergens mee weg zult komen. Als we het over een nieuwe fiets hebben dan vind ik dat het moet gaan over de vraag of dit binnen het budget de ideale fiets is voor de geformuleerde toepassing. Mij lijkt gewoon dat die Cannondale dat niet is. Ik zou me er zelfs een beetje ongemakkelijk op voelen, zo ver weg in het hoge Noorden.
Wim
Ik heb maar besloten met dank aan jullie advies om niet te gaan voor de cannondale adventure 2. Je krijgt inderdaad wel weinig voor je geld.

Ik zit serieus te kijken naar de Stevens X8 Lite, erg mooie fiets die compleet XT is afgemonteerd (en dat voor slechts 100 euro extra :roll: ) Helaas moet ik dan wel met v-brakes doen ipv. hydrolische remmen (wat wel zeer lekker remt).
speder schreef:Helaas moet ik dan wel met v-brakes doen ipv. hydrolische remmen (wat wel zeer lekker remt).
Maar kan wel geleverd worden met magura's......
Beste Jacques,
Het spijt me, maar dit vind ik dus echt onzin. Die zitbuishoek van de Surly Long Haul Trucker is echt zo doodnormaal als het maar kan. 73 graden in de meest gangbare maten, iets stijler in de kleine maten, en 72 graden in de grote maten: zo ongeveer worden alle vakantiefietsen al decennia lang gemaakt, en tot grote tevredenheid. Dat er spacers nodig zijn bij ahead is onvermijdelijk. Als je je racestuur ongeveer op gelijke hoogte met het zadel wilt hebben dan moet je ofwel de balhoofdbuis sterk verhogen, of spacers gebruiken, of een heel erg sloping bovenbuis gebruiken (of iets van alledrie). Het valt hier zo te zien best mee. Die Long Haul Trucker is niet voor niets een heel populaire betaalbare randonneur voor het steviger werk.
Wim
Normaal is in mijn woordenboek zoiets als "wat je vindt bij de meeste andere vergelijkbare fietsen". Als jij een abnormale definitie van het woord "normaal" wilt gebruiken, dan wordt het natuurlijk wat anders. Die Surly is met deze hoeken zo normaal als het maar kan, en hetzelfde geldt voor de brackethoogte. Ter staving twee links: de eerste is naar de pagina met alle details van de Long Haul Trucker: http://www.surlybikes.com/longhaul.html
De tweede is naar een Rivendell pagina met alle geometrie details van hun fietsen. Rechtstreeks relevant is de Atlantis: http://www.rivbike.com/images/static/up ... Charts.pdf
Een veel stijlere zitbuishoek van bijvoorbeeld 75 graden in grotere frames is kenmerkend voor baanfietsen. Dat is inderdaad misschien een fractie sneller, maar ten koste van het comfort.
Tijd om te fietsen in plaats van steeds weer terug te komen op die geometrie die niet zou deugen.
Wim
Schlauch, in plaats van hier een statement te maken over het frame van een Surley, is het misschien meer constructief Surly eens een mailtje te sturen met je op- en aanmerkingen over hun frames.
Op de manier waarop je nu aan de weg timmert verandert er namelijk nooit iets. Ga rechtstreeks met je op- en aanmerkingen en eventuele voorstellen tot wat jij denkt dat verbeteringen zijn, naar de framebouwers!

Om te beginnen met Surly. Het emailadres van Surly: derby@surlybikes.com