Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IRAN - Forum Wereldfietser

IRAN

Hallo WF'ers!

In april gaan Gudy en ik naar Iran. Weet iemand wat de overheersende windrichting is in deze tijd van het jaar?

Gezien het feit dat je daar niet kan pinnen en cheques kan opnemen, moeten we een redelijke budget voorspelling hebben.
Dus hoor ik ook graag hoeveel je per dag nodig hebt. We preferen eenvoudige hotels o.i.d. en af en toe kamperen.
Wie o wie is er recent geweest en verteld ons de antwoorden op onze laatste vragen.

Groeten, John.

Hoi John en Gudy,

Ik ben eind 2000 in Iran geweest en heb daar zo'n 400 ouderwetse guldens per maand uitgegeven en daarbij heb ik niet zuinig aan gedaan. Destijds heb ik voornamelijk in goedkope hotels geslapen en af en toe in een moskee. Over de windrichting heb ik geen idee.

Veel plezier.

Martin

Martin bedankt!

John.

Dag John,
Je vraag staat al een paar weken op het forum, maar ik hoop dat je nog iets aan mijn info hebt. Van september tot en met december 2002 heb ik in Iran gewerkt en gereist.
Over de heersende windrichting kan ik je weinig met zekerheid zeggen: ik was zelf niet met de fiets, dus dan is het niet het eerste waar je op let. Wat ik wel weet is dat een belangrijke reden voor het vervuilingsprobleem van Tehran de wind is. Tehran is aan de noord- en oostkant en deels aan de zuidkant door bergen ingesloten. De wind houdt alle uitlaatgassen in die kom. Je zou dus west-zuidwester wind verwachten.
Wat betreft uitgaven: Toen ik in Iran zat waren 10.000 Rial 1,24 Euro waard. Dat is nu 0,96 Euro, maar of de inflatie dat verschil heeft goedgemaakt weet ik niet. Wij konden in ieder geval voor zo'n 40.000 tot 60.000 een 2-persoons hotelkamertje krijgen. Eten hoeft niet duur te zijn, want brood is zwaar gesubsidieerd (100 of 200 rial of zo: 2 cent) en ook een warme maaltijd hoeft niet veel te kosten (10.000 tot 20.000 rial). Wil je eens wat anders dan alleen kebab, dan heb je wat minder keus en zul je in sommige gevallen wat meer kwijt zijn. Een jaar geleden kostte Iran dus zo'n 50.000 rial p.p.p.d. aan onderdak en eten. Ik raad je echter aan om op het gebied van koek, gebak, snoep, drinken, ijs (met vermicelli!) en wat je nog meer langs de weg vindt en niet kent vooral zoveel mogelijk te proberen. Het kost een paar rial extra, maar omgerekend is het weinig.
Hopelijk heeft dit je wat geholpen. Voor extra (achtergrond-) info, vragen over praktische en andere zaken, mag je altijd meelen.
Iran is een bijzonder land.