Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 40.000 km per fiets en te voet door Afrika, in de jaren ’30! - Forum Wereldfietser

40.000 km per fiets en te voet door Afrika, in de jaren ’30!

Ik vond bij toeval wat informatie over een Poolse fietsreiziger die in de jaren '30 heel Afrika van Noord naar Zuid doortrok. En weer terug!

Kazimierz Nowak heette deze man. Hij trapte, liep en peddelde 40.000km in 5 jaar.
En dat allemaal op een stalen ros met terugtraprem en zonder versnellingen.

Zie: http://www.sintchristophorus.nl/40-000- ... e-jaren-30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gaaf! Echt leuk. Ja, jammer dat het alleen in het Pools is.
Mooie foto's.

Dit gaat nog een flink stapje verder dan de foto's van Martin E. van Doornik.!
Bedankt.
Mooi verhaal & foto's, dank je wel!
Op zijn grafsteen staat 1-I-1897 - 13-X-1937, nog maar 40 jaar oud. Heeft dus de verschrikkelijke oorlog in Polen nog niet meegemaakt.
Je kan het Pools wel proberen te vertalen met vertaalmachines op internet.
Voor die tijd een mega avontuur, in de sfeer van ontdekkingsreizigers, maar dan per fiets!
Wat een bikkel! Een echte held voor mij. En dan te bedenken dat een fototoestel in die tijd echt wel wat woog en ruimte innam.

Mooie vondst en leuk dat je het hier deelt.
HansvanderVeeke schreef:En dan te bedenken dat een fototoestel in die tijd echt wel wat woog en ruimte innam.
Mijn vader gebruikte van 1933 tot 1948 een zogenaamde boxcamera van Leica voor rolfilms met negatiefformaat 6x9 cm. Zo groot was die ook niet bepaald.
Martin E. van Doornik schreef:
HansvanderVeeke schreef:En dan te bedenken dat een fototoestel in die tijd echt wel wat woog en ruimte innam.
Mijn vader gebruikte van 1933 tot 1948 een zogenaamde boxcamera van Leica voor rolfilms met negatiefformaat 6x9 cm. Zo groot was die ook niet bepaald.
Een Kodak boxje is ongeveer 2 liter, maar veel wegen doet dat triplex vast niet. Camera's met balg zijn compacter (ingeklapt een sigarendoos) maar wel wat zwaarder
HansvanderVeeke schreef:En dan te bedenken dat een fototoestel in die tijd echt wel wat woog en ruimte innam.
Valt wel mee hoor, hij had een kleinbeeldcamera van Zeiss Contax :wink:

Afbeelding
A German-made Zeiss Contax, from the mid-1930s.