Additionally, paste this code immediately after the opening tag: probleem met magura rem - Forum Wereldfietser

probleem met magura rem

Beste mensen,

Ik heb bij een lokale FM een t400 nexus besteld. Fiets is nu afgeleverd maar heeft een klein probleempje: de magura hs11 achterrem is niet goed afgemonteerd! Als ik de schroef in de remhendel helemaal aandraai op de laagste stand zitten de remblokjes slechts 0,5 mm van de velg af (het hoort volgens de handleiding 2 mm te zijn). Remmen maakt dan ook een verschrikkelijk piepend geluid.

Nou hoor ik jullie al zeggen: ga terug naar de FM, maar deze man heeft geen verstand van deze remmen. Bij het afhalen vroeg ik hem waarom de blokjes zo dicht op de velg zaten, de man begon er vervolgens hard aan te trekken, wat dus niet werkt. :| Ik durf dus niet met de fiets terug te gaan naar die man....

Ik heb dus de handleiding en video aandachtig bestudeerd, maar ik wordt er niet helemaal wijs van. Wie kan deze verschrikkelijk onhandige knul uitleggen hoe ik de remblokjes precies 2 mm van de velg af krijg. :)
tornado schreef: Ik heb dus de handleiding en video aandachtig bestudeerd, maar ik wordt er niet helemaal wijs van. Wie kan deze verschrikkelijk onhandige knul uitleggen hoe ik de remblokjes precies 2 mm van de velg af krijg. :)
Als je het na het aanschouwen van filmpjes en het lezen van de manual nog niet aandurft lijkt het me een duidelijke aanwijzing dat je er misschien niet -alleen- aan beginnen moet. (want het is wel een prutsklusje)
tornado schreef: Ik heb dus de handleiding en video aandachtig bestudeerd, maar ik wordt er niet helemaal wijs van. Wie kan deze verschrikkelijk onhandige knul uitleggen hoe ik de remblokjes precies 2 mm van de velg af krijg. :)
Draai het inbusboutje van de strop (het beugeltje waarmee de remcilinder vastgeklemd zit) een paar slagen los, zodanig dat je de cilinder iets kunt bewegen maar de strop nog geen speling heeft. Trek de cilinder iets naar achter. Pak dan een ijslolliestokje, houdt dat tussen velg en remblokje en druk de cilinder weer aan tot je het stokje nog net tussenuit kunt halen en er weer tussen kunt steken zonder veel kracht te hoeven gebruiken. draai dan het inbusboutje weer vast en klaar ben je.

ps. let op het aanhaalmoment van het inbusboutje (4N) als ie te vast zit druk je de cilinder plat en dan wil je blokje niet goed meer terug komen, te los en je drukt de cilinder van de velg af.
ah dankjewel!

Alleen is er nog 1 ding onduidelijk: als ik de snelspanner open dan kan ik de remcilinder nog steeds niet bewegen, moet ik ook het boutje daarboven ietsjes opendraaien?

Afbeelding

Hier is het duidelijk weergegeven, 4 boutjes en de snelspanner, welke moet ik nou precies opendraaien? :)
de boutjes aan de bovenkant. (pas wel een beetje op met losdraaien want daar zitten ook de lipjes aan die tegen de vork aan drukken, die wil je niet in een andere stand zetten)
Waar komt tornado vandaan? Ik wil best wel even kijken en ze goedzetten hoor.
Inmiddels toch maar naar de FM gegaan. Eerste keer was de afstand tussen velg en blok aan beide kanten niet gelijk. Weer terug gegaan. Nu heeft hij ook nog eens het blokje scheef gemonteerd waardoor het tegen de band aandrukt!

Ik heb nog geprobeerd thuis het boutje los te draaien, maar de FM heeft het zo strak aangedraaid, dat de boutje beschadigd is en ik het niet eens meer kan opendraaien!

Nu zit ik dus met een gare en onbruikbare achterrem. :cry:

Kent iemand een FM in twente, die er nog iets van zou kunnen maken?

(rvdh, erg dank voor je aanbod, helaas woon je erg ver weg.)
Bedenk dat als je een andere vakman het laat overnemen - of zelf gaat prutsen - je bij de eerste geen verhaal meer hebt, dus als er af fabriek iets fout is gemonteerd ben je dan nog wel even zoet met garantie krijgen.
Leon
tornado schreef:Ik heb nog geprobeerd thuis het boutje los te draaien, maar de FM heeft het zo strak aangedraaid, dat de boutje beschadigd is en ik het niet eens meer kan opendraaien!

Nu zit ik dus met een gare en onbruikbare achterrem. :cry:
Aan de schandpaal met die FM! :twisted:
Aan de schandpaal met die FM! :twisted:
Ik heb de man er nog heel beleefd op geattendeerd dat hij een draaimoment van 4 Nm moest hanteren, maar hij voelde zich zwaar beledigd zo van: "denk je dat jij het beter kunt ofzo???!!!!"

Ik zou eerder zeggen: VSF aan de schandpaal! Het is mij nu wel duidelijk waarom die krengen zo goedkoop zijn. En ook nog eens een fietsenmaker tot dealer benoemen die geen verstand heeft van alle componenten! (de FM is officieel dealer van VSF!)

Maar goed: als ik dat boutje nu op een wonderbaarlijke wijze er toch uit weet te halen, is de remcilinder dan onherstelbaar geplet? Het remblokje gaat veel minder naar voren, zo strak heeft die man het boutje aangedraaid....
tornado schreef:
Aan de schandpaal met die FM! :twisted:
Ik zou eerder zeggen: VSF aan de schandpaal! Het is mij nu wel duidelijk waarom die krengen zo goedkoop zijn. En ook nog eens een fietsenmaker tot dealer benoemen die geen verstand heeft van alle componenten! (de FM is officieel dealer van VSF!)
Het lijkt me best dit te melden aan VSF, zolang ze niet op de hoogte zijn van de klusigheid van de FM, kunnen ze er ook weinig aan doen. Ik zou hopen dat ze je een andere FM toewijzen en zorgen dat je probleem gratis wordt opgelost.
tornado schreef: Maar goed: als ik dat boutje nu op een wonderbaarlijke wijze er toch uit weet te halen, is de remcilinder dan onherstelbaar geplet? Het remblokje gaat veel minder naar voren, zo strak heeft die man het boutje aangedraaid....
Ik denk niet dat er permanente schade zal zijn, anders dan het kapotte boutje.