Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Positron - Forum Wereldfietser

Shimano Positron

Op de oude Koga stadstourfiets die ik laatst gekocht heb zit een Shimano Positron derailleur model FH-400 en een Shimano PPS shifter. Er zit ook een 5 speed freewheel naaf op (SA elite trommelrem bouwjaar maart 1987). Ik weet dat dit een oud systeem is, maar ik wil het weer aan de praat krijgen. De tandwielen zijn versleten en het schakelt brak. In 1987 had deze fiets 5 versnellingen, maar in 1988 6. Dat is voorzover ik kan zien het enige verschil. Hoe kan ik zien hoeveel versnellingen mijn fiets eigenlijk hoort te hebben? En waar vind ik in hemelsnaam een technische handleiding voor dit system. Meestal levert even googelen wel wat op, maar nu niet.
Wim
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 03&start=0

Had je deze al bekeken? Gewoon hier!

Overigens: veel plezier. En vergeet TSO niet...

Govert
Hi Wim,

Al eens hier gekeken?

Afbeelding

Succes

Bas
Govert en Bas, veel dank. Ik begin vorderingen te maken. Het framenummer zegt dat de fiets in 1988 gemaakt is. Volgens de folder van destijds had het 1988 model zes versnellingen, en niet de vijf die er nu opzitten. De link naar die site met gegevens over oude derailleurs was ook nuttig, al stond dit model Positron er niet op. Dat Positron systeem wijkt nogal af van modern spul: de indexering zit in de derailleur, via een soort kam met inkepingen. Ik denk dat ik zes inkepingen zie. Misschien heeft iemand dus ooit een 5 speed freewheel gemonteerd in wat een six speed systeem was. Als dat zo is verklaart dat wellicht ook waarom de boel zo brak schakelt. Wordt vervolgd.
Wim
Wim schreef: Ik denk dat ik zes inkepingen zie. Misschien heeft iemand dus ooit een 5 speed freewheel gemonteerd in wat een six speed systeem was. Als dat zo is verklaart dat wellicht ook waarom de boel zo brak schakelt. Wordt vervolgd.
Wim
volgens mijn '84 catalogus was een los freewheel 5 speed, en deden ze ook cassettenaven met 5 of 6. De derailleur werd daar niet anders van
Was dit niet dat systeem dat gebruik maakte van een massieve binnenkabel ipv. een bowdenkabel, met indexing in de derailleur? Meen me zo iets te herinneren.
Precies.
Wim
Als dit 6 speed is, is dat dan de nirmale 5,5 mm 6 speed, of de smalle 5 mm spacing? Met een frictieshifter maakt dat niet uit, maar met een indexsysteem wel.
Wim
Frank schreef:Was dit niet dat systeem dat gebruik maakte van een massieve binnenkabel ipv. een bowdenkabel, met indexing in de derailleur? Meen me zo iets te herinneren.
Er zit een zaagtand in de derailleur, en een veerbelast kogeltje klikt in de gaten