Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn Magura Remmen 150€ extra waard tov V-Brakes? - Forum Wereldfietser

Zijn Magura Remmen 150€ extra waard tov V-Brakes?

Nieuwe reisfiets kopen. V-Brakes zitten in de standaard prijs. Magura HS11 kosten geloof ik 75€ extra, de Magura HS33 150€ extra. V-brakes remmen toch ook en zijn toch ook best duurzaam? Wanneer zijn zulke remmen het extra geld waard?
Zijn magura's leuk? Ja
Vragen magura's onderhoud? Neen (in combinatie met grijze remblokken en keramische velgen zijn ze volledig onderhoudsvrij)
Remmen ze beter bij een noodstop? Neen
Zijn ze goed doseerbaar, beter dan v-brakes? Ja
Vriezen ze ooit vast? Neen
Blijven ze soms hangen als er veel modder is tussen gekomen? Ja
Is de HS33 beter dan de HS11? weinig verschil.

De hamvraag: 150 euro waard? Met mijn budget niet, ik heb op 2dehands gewoon een gebruikt setje voor 50 euro gekocht.
De 75 euro voor de HS11 zou ik durven spenderen omdat ik het iets leuker vind en dat mijn budget momenteel voldoende is om mij over dat bedrag niet druk te maken.
Het hangt dus ook van de verhoudingen van de spullen op de rest van de fiets af. Een bouwmarktfiets kopen en daarvan de V-brakes door magura's vervangen: overdreven. Een schitterende titanium riem-son-gilesberthoud-rohloffiets kopen en er geen magura's opzetten: verkeerde zuinigheid :wink:
Leon
EnriceV schreef: Is de HS33 beter dan de HS11? weinig verschil.
Ik heb geen ervaring met de HS11, maar ik vind die stelschroefjes bij de HS33 toch echt wel heel handig.

Verder sluit ik me aan bij Leon. Magura's hebben zeker hun meerwaarde, maar het moet natuurlijk wel in verhouding zijn met de rest van de fiets.

Renaat
@revanho: ben ik met je eens, maar sinds 2011, geloof ik, hebben beide versie dezelfde remhendel met "Turbo Pad Adjuster".

Het verschil is nu dat de HS33 een booster heeft en verkrijgbaar in 2 vinger versie, terwijl de HS11 enkel in 4 vinger versie te krijgen is. En dat vind ik dan weer geen 75 euro extra waard.

Heb zelf de HS22 en HS33 op fiets van vriendin, de 22 heeft geen stelschroefjes en dat is aanzienlijk meer gepruts dan de 33.
Interessant, en wat doet die 'booster' dan?

Renaat
'k Heb net vorige week mijn V-brakes op mijn Santos travelmaster laten vervangen door Magura HS33 remmen. Reden is dat ik denk vooral prettiger te remmen in de komende lange afdalingen. Tijdens een fietstocht in de Atlas werden mijn handen/vingers eerlijk gezegd moe van het lang knijpen in de remmen. Voor af en toe een hellinkje af en gewoon vlak fietsen zou ik het niet vervangen hebben.
Over (mijn) rem- en daaltechniek kan een heel nieuwe draad opgestart of een oude uit de sloot gehaald worden. Daar vraag ik niet om maar we leven in een vrij land ... ;-)
Ik ben nog elke dag blij met mijn hs33 remmen.
Veel meer rempower als de v-brakes van mijn vriendin.
Verder geen onderhoud.
Wel lastiger icm breede banden en lekke band.
V-brakes is alleen het kabeltje los halen sneller dan bij magura.
150 euro extra? Die van mij heb ik voor 130 gekocht. Dan is 150 m.i. veel aangezien de kosten van de normale v-brakes er nog vanaf moeten.

Ik was heel erg blij met m'n hs33 die ik net voor de eerste echte fietsvakantie heb laten monteren. Ik had dan ook zo'n 40 kilo aan extra gewicht aan de fiets (en deels erachter want Bob Yak).
Nog niet aan bod gekomen is dat hydraulische remmen li en re even hard remmen wat remkracht en slijtage ten goede komt (minder slijtage = goed, meer slijtage = niet goed).
De HS11 is best lastig af te stellen, vooral als ze al een tijdje op de fiets zitten. De nieuwere HS33 zijn iets makkelijker, niet veel.

Frank
Revanho schreef:Interessant, en wat doet die 'booster' dan?

Renaat
booster is een marketing woord voor de hoefijzer vormige metalen beugel die de constructie links en rechts bij elkaar houdt wanneer je de rem inknijpt.

Frank
Op voorwaarde dat het allemaal een beetje in verhouding blijft zou ik altijd voor Magura gaan. Niet omdat de maximale remkracht nou zoveel groter is dan een v brake, maar vanwege de fijne dosering en het vrijwel onderhoudsvrije ervan.

Helaas (voor dit punt) rijd ik met een racebocht en zijn HS66 al jaren niet meer leverbaar. De e-bay prijzen zijn hoog genoeg om Spanje uit de Eurocrisis te helpen dus dat is me een beetje te gortig. Ze waren overigens nooit goedkoop, maar dat terzijde. Dus als iemand een setje HS66 over heeft .......

Groet Remco
Niemand die iets zegt over de nadelen van hydraulische remmen? Ook al hebben ze voordelen, ze zijn ze niet perfect he ;)

Bij deze een nadeel: als er iets fout gaat met de leidingen, is het moeilijker te repareren dan een eenvoudig kabeltje vervangen. En er gaan dingen fout, zoek maar eens.

Met zulke hoge upgradeprijzen zou ik vrolijk de v-brakes nemen, als het de hs33 is die je overweegt ten minste. Dan kan je achteraf altijd nog losse HS33's kopen voor minder geld en dan heb je beide... De HS11 upgrade is in ieder geval interessanter geprijsd.
Als er iets kapot gaat is het inderdaad lastiger repareren, hoewel het ook wel weer meevalt als je je voorbereidt. Kwestie van twee voorgeknipte en van tonnetjes etc voorziene kabels meenemen en weten hoe je handel ontlucht. Overigens heb ik nog nooit problemen met een kapotte remleiding gehad, dus het zal wel loslopen met de kwetsbaarheid.

Groet Remco
frank bueters schreef:
Revanho schreef:Interessant, en wat doet die 'booster' dan?

Renaat
booster is een marketing woord voor de hoefijzer vormige metalen beugel die de constructie links en rechts bij elkaar houdt wanneer je de rem inknijpt.

Frank
Dank je. Het was pas toen ik niet meer achter de computer zat dat 'mijn frank viel' (ja, Vlaming :wink: ) en ik opeens besefte dat het gewoon om een brakebooster gaat (en dat ken ik wel).

Maar als dat het enige verschil is tussen HS33 en HS11, dan betaal je dus 50-75 euro voor enkel brakeboosters. Dat is wel extreem veel geld, en moet toch veel goedkoper kunnen? Zelf het los kopen van brakebooster van Magura komt volgens mij goedkoper, en ik vermoed dat een brakebooster van een ander merk toch evengoed werkt?!

Renaat
Revanho schreef:
frank bueters schreef:
Revanho schreef:Interessant, en wat doet die 'booster' dan?

Renaat
booster is een marketing woord voor de hoefijzer vormige metalen beugel die de constructie links en rechts bij elkaar houdt wanneer je de rem inknijpt.

Frank
Dank je. Het was pas toen ik niet meer achter de computer zat dat 'mijn frank viel' (ja, Vlaming :wink: ) en ik opeens besefte dat het gewoon om een brakebooster gaat (en dat ken ik wel).

Maar als dat het enige verschil is tussen HS33 en HS11, dan betaal je dus 50-75 euro voor enkel brakeboosters. Dat is wel extreem veel geld, en moet toch veel goedkoper kunnen? Zelf het los kopen van brakebooster van Magura komt volgens mij goedkoper, en ik vermoed dat een brakebooster van een ander merk toch evengoed werkt?!

Renaat
Je vergeet de plestik kapjes, met de opdruk HS33 zijn ze opeens 50% duurder :shock:

Het gerucht gaat trouwens dat er nieuwe grepen aan zitten te komen, de huidige zooi is dan ook dramatisch vergeleken met alle eerdere varianten
m-gineering schreef: Het gerucht gaat trouwens dat er nieuwe grepen aan zitten te komen, de huidige zooi is dan ook dramatisch vergeleken met alle eerdere varianten
Het blijft toch vreemd (en spijtig) dat fabrikanten in de drang om te vernieuwen prima werkende zaken verslechteren.
Revanho schreef:
m-gineering schreef: Het gerucht gaat trouwens dat er nieuwe grepen aan zitten te komen, de huidige zooi is dan ook dramatisch vergeleken met alle eerdere varianten
Het blijft toch vreemd (en spijtig) dat fabrikanten in de drang om te vernieuwen prima werkende zaken verslechteren.
Opzettelijk geplande levensduur of "geplande slijtage". Jezelf uit de markt werken door fabricage van duurzame producten is dom.
frank bueters schreef:Nog niet aan bod gekomen is dat hydraulische remmen li en re even hard remmen wat remkracht en slijtage ten goede komt (minder slijtage = goed, meer slijtage = niet goed). Frank
De remkracht van V-brakes op de velg is links en recht ook gelijk. De remblokken van V-brakes slijten links en recht even snel.

Piet.
PietV schreef:
Revanho schreef:
m-gineering schreef: Het gerucht gaat trouwens dat er nieuwe grepen aan zitten te komen, de huidige zooi is dan ook dramatisch vergeleken met alle eerdere varianten
Het blijft toch vreemd (en spijtig) dat fabrikanten in de drang om te vernieuwen prima werkende zaken verslechteren.
Opzettelijk geplande levensduur of "geplande slijtage". Jezelf uit de markt werken door fabricage van duurzame producten is dom.
En spullen zo riediesainen dat ze niet meer op een fieststuur passen is pas echt clever ;)