Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets tool - Forum Wereldfietser

fiets tool

Dag wereldfietsers ,,

Graag wil ik een fietstool kopen maar heb geen flauw idee welke de goed/beste is ,, zelf heb ik een TOPeak Alien in gedachte,,,Heeft iemand een andere tip.
Hoor graag van jullie.

Meosky
topeak hummer 2, zit vrijwel het belangrijkste op wat je onderweg nodig hebt; maareh; het hangt er dus een beetje vanaf wat je allemaal wil kunnen?
meosky schreef:Dag wereldfietsers ,,

Graag wil ik een fietstool kopen maar heb geen flauw idee welke de goed/beste is ,, zelf heb ik een TOPeak Alien in gedachte,,,Heeft iemand een andere tip.
Hoor graag van jullie.

Meosky
koop de goedkoopste, ze zijn toch shit. :evil: Vervolgens heb je nog budget voor losse sleuteltjes waar wel mee valt te werken :roll:
hoezo valt er niet te werken met een compacte tool, het is vooral handig voor kleine reparaties onderweg. In sommige gevallen is los gereedschap handiger (vandaar de vraag: waarvoor wil je het gebruiken). Hummer II heeft in 2 jaar tijd voor reparaties onderweg in Europa bij mij altijd volstaan (zelfs een keer een kromgetrokken wiel van iemand weer recht mee gespaakt!) en het wordt ten minste niet zo'n onoverzichtelijke zooi.

Deze is ook leuk!
Matthie9000 schreef:hoezo valt er niet te werken met een compacte tool, het is vooral handig voor kleine reparaties onderweg.
Nee, ze zijn helemaal niet handig onderweg, maar als het alles is wat je bij je hebt ben je er uiteraard op dat moment blij mee. En het zijn forse dingen, dus lastig kwijt te raken en dat kan een plus zijn.

Maar het enige stuk gereedschap wat beter wordt als je het zwaarder en groter maakt is een hamer
Ik heb een Topeak Alien. Is het een goed ding: ja. Zou ik het nog eens kopen: neen

Volgens mij is men in de meeste gevallen veel beter af door goed te zien welke gereedschap men echt nodig heeft voor onverwachtse fietsreparaties en daar een degelijke (niet te zware) versie van mee te nemen. Men zal in veel gevallen lichter af zijn en het werkt toch nog net wat beter. Want bij een degelijke fiets komt men met enkele stukken gereedschap al erg ver.

Renaat
wordt nog niet wijzer van :P
Ooit kreeg ik dit zakmes van Wenger cadeau. Zelf zou ik niet gauw zoiets aanschaffen. In de praktijk is het alleen al een paar keer een nuttig bezit gebleken. De kettingpons werkt bijvoorbeeld, omdat van dat losse lepeltje een hefboom is te maken.

Ook heb ik er -- bij een ander -- weleens mee kunnen ingrijpen na spaakbreuk, zodat het wiel niet zo ging wiebelen. Maar bij een beetje tocht neem ik toch altijd liever ook een paar losse sleutels en zulke zaken mee.

Afbeelding
Ik zie mijn (dikke victorinox) zakmes als universeel gereedschap, niet als fietstool. Normaliter (dagelijks) gebruik ik het voor het fijnere werk, op vakantie redt het me wel eens uit onhandige situaties en blijken bv. de houtzaag, ijzerzaag en beide schroevendraaiers het ook te overleven als je ze met kracht gebruikt.
Leon
Zelf heb ik een multitool van Crankbrothers. Die zag er op het plaatje mooi uit, maar is toch eerder van het kaliber brakke Chinese rommel. Los spul is vermoedelijk lichter, en gauw beter.

Zoveel heb je niet nodig als je geen ingewikkelde dingen gaat uithalen: plastic bandafnemers, een 8+10 mm Gedore steeksleuteltje, enkele inbusleutels (kijk welke maten er op je fiets gebruikt worden), als je een Rohloff naaf hebt een Torxsleuteltje en afhankelijk van het ontwerp iets om je excenter los te halen, of een NBT2 als je een cassettenaaf hebt, en een kettingpons en een Spokey spaaksleuteltje als je dat ook wilt kunnen doen.

Als je meer wilt kunnen doen heb je helaas al gauw meer en vooral zwaarder gereedschap nodig: conusleutel als je traditionele naven hebt, pedaalseutel, cranktrekker, balhoofdsleutel. Maar goed, met een tooltje kan dit zwaardere werk ook allemaal niet.

Wim
Park Tool MTB-3:

Afbeelding

Bevalt prima.

.tsooJ
Ik heb hier ook net uitgebreid naar gekeken en uitgekomen op Park Tools, handzame inbus toolkits (IB-11, IB-12) en samen met 8x10 en 13x15 steeksleutels ben je dan al aardig op weg. Of ook leuk MT-1. Evt aangevuld met een kettingpons. En nee ik heb geen aandelen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Na een jaar in Afrika ziet mijn gereedschap setje zo uit...(op het plaatje klikken om de tags te zien)

Afbeelding
Tools by shanecycles.com, on Flickr
Een multitool gebruik ik op mijn racefiets voor de allernoodzakelijkste reparaties (van Topeak, niet meer te koop maar bevat 3xinbus+kruiskop+kettingpons+spaaksleutel, licht en onhandig maar voor simpel werk ok).

Voor op vakantie met mijn tractor heb ik liever wat handiger gereedschap waar ik ook echt (bijna) alles op mijn fiets mee kan maken, dus geen alles-in-1-multitool. Ik heb dan (niet altijd alles, afhankelijk van waar ik naartoe ga):
- Spokey
- Hypercracker, zelf gemaakt uit oude cassettesleutel
- verstelbare (engelse) steeksleutel (bahco) t/m 17mm, geschikt voor 8+10+13mm moertjes Magura en mijn 17mm conussen. Zeer goede kwaliteit (Gedore) anders nutteloos. 70 gram, zwaar maar ok
- Leatherman voor tang + mes + kabelknipper + schroevendraaier 2x + vijl + priem + lineaal + kurketrekker + fles/blikopener + adapters
- adapter voor Leathermen incl. bitjes (inbus 1 t/m 8, Torx, 10mm zeskant), zorgt ervoor dat ik fatsoenlijke inbus/torxsleutels tegen een laag gewicht heb. Werkt prima.
- balhoofdsleuteladapter Leatherman 40mm voor balhoofd
- balhoofd/pedaal/conussleutel 36/15mm, groot en zwaar maar noodzakelijk voor conussen (heb ik er 2 van nodig) en balhoofd+bracketas. Handig voor pedaal maar niet strict nodig daarvoor als je je pedaal regelmatig losmaakt en/of als je een pedaal met inbus hebt.
- staalspijker + 3 sram links als ik een gebroken ketting heb
- bandendrukmeter Schwalbe
- verloopnippel ventiel
- 2 bandenlichters plastic
- reservemateriaal: binnenband, ventielen, lagers (alle), kabels, Maguraspul, bandenplakspullen, boutjes, remblokjes, spaken
- olie + Maguraolie
- cranktrekker zit in bout verwerkt

Alle gereedschappen samen wegen 600 gram, 1200 gram met alle reservematerialen, veel maar dan kan ik ook echt helemaal mijn hele fiets uit elkaar halen (en weer in elkaar zetten).
Maar goed, dan blijft de vraag voor wat voor situaties topicstarter een reparatiesetje wil hebben; voor dagtochtjes of voor een wereldreis van een jaar; dat maakt wel wat uit ;-). Voor incidenteel gebruik tijdens bijvoorbeeld toertochten ofzo is een simpele, degelijke multitool met niet te veel poespas geschikt, daarnaast heb je niks aan gereedschap waarvan je niet weet waar het voor dient of hoe je het moet gebruiken...
Ik gebruik zelf al jaren met veel plezier een Parktool MTB-3.
Die adviseer ik ook vaak en krijg hem (bijna) nooit kapot retour.

Het enige dat je moet doen als je Magura hydraulische remmen hebt, is een stukje uit het ringsleuteltje nummer 8 halen.
Oh ja, en de kettingpons thuislaten als je met een riem rijdt :lol:

Met Topeak Alien heb ik ook goede ervaringen, alleen niet met Lezyne (ik noem het altijd dezyne :twisted: )
ijsbrand schreef:Ooit kreeg ik dit zakmes van Wenger cadeau. Zelf zou ik niet gauw zoiets aanschaffen. In de praktijk is het alleen al een paar keer een nuttig bezit gebleken. De kettingpons werkt bijvoorbeeld, omdat van dat losse lepeltje een hefboom is te maken.

Ook heb ik er -- bij een ander -- weleens mee kunnen ingrijpen na spaakbreuk, zodat het wiel niet zo ging wiebelen. Maar bij een beetje tocht neem ik toch altijd liever ook een paar losse sleutels en zulke zaken mee.

Afbeelding
Van belang op een Zwiters zakmes is de kurkentrekker :wink: :lol:
Ik heb vaak een multi tool van Lezyne meegenomen , maar gaande weg kwam ik er achter dat ik 9 van de 10 keer te veel mee zeulde. Die Tools zijn zwaar en er zitten vaak onderdelen op die je niet nodig hebt.

Nu neem ik mee de benodigde imbus sleutels een spakenspanner en kettinglinkje.

Henk

kunst en fietswerk
Eric Schuijt schreef:Oh ja, en de kettingpons thuislaten als je met een riem rijdt :lol:
Goede raad voor eenzame fietsers. Ik vind het geen schande een ander eens uit de brand te kunnen helpen.

En die kettingpons in de MTB-3 is ook pedaalsleutel en flesopener.

.tsooJ
Ik vond het plaatje van Shane verhelderend. Deed me realiseren dat ik eigenlijk nooit een cranktrekker bij me heb, omdat de rest van mijn fietsen met hollowtech werkt... de santos is de enige met een vierkante trapas. De cranktrekker moet dus weer in de standaard gereedschapset!