Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reisverzekering voor wereldfietsers/ vakantiefietsers - Forum Wereldfietser

reisverzekering voor wereldfietsers/ vakantiefietsers

Het bestuur van vereniging de Wereldfietser heeft zich tot doel gesteld de belangen van de leden te behartigen. Dat kan natuurlijk op vele manieren, een daarvan is het bekijken of er mogelijkheden zijn voor een ‘collectieve’ reisverzekering voor wereldfietsers/ vakantiefietsers.

Een van de leden van de Wereldfietser is werkzaam als zelfstandig assurantietussenpersoon en onderzoekt met een verzekeraar of er mogelijkheden zijn voor een dergelijke reisverzekering. Een belangrijk onderdeel van een dergelijke reisverzekering is natuurlijk de dekking, de verzekeraar wil met ons in overleg en vraagt als zodanig ook input over de omschrijving van de dekking in de polisvoorwaarden.

We zouden graag willen dat jullie, onze leden, meedenken over de omschrijving van de dekking in de polisvoorwaarden. Wat willen jullie specifiek omschreven hebben in de polisvoorwaarden? Is dat een dekking bij schade aan de fiets tijden het transport? Is dat misschien repatriëring van de fiets als de verzekerde zelf gerepatrieerd moet worden? Of zijn er misschien nog andere dekkingsvoorwaarden die jullie duidelijker omschreven zouden willen hebben?

Met vriendelijke groet,

Vereniging de Wereldfietser
Paul Langenburg
Ik zou graag dekking willen hebben voor diefstal van (onderdelen van) de fiets, maar ook voor diefstal of verlies van de spullen die ik tijdens mijn fietsreis gebruik.
Ik vraag me af dat als ik medisch ongeschikt ben om te fietsen en naar huis terug moet, of er ook wat voor die fiets geregeld is. Zoniet, dan wil ik dat ook in de verzekering.
Tenslotte moet het ook een betaalbare verzekering zijn .
Een cafetariamodel lijkt mij wel wat. Nu zijn sommige categoriën aan een maximum vergoeding onderworpen, die niet in de buurt van de vervangingskosten komen (in mijn geval mijn optische hulpmiddelen :(). Indien gewenst voor bepaalde categoriën (ik neem een simpele camera mee) zelfs de mogelijkheid de dekking te verlagen. Vervanging van de fiets of onderdelen kan ik zelf wel dragen.
  1. De reisduur mag niet beperkt worden tot max. 60 dagen per reis (zoals bij andere reisverzekeringen), maar moet kunnen worden uitgebreid, met opties tot min. 24 maanden (of nog langer?) en per maand te verlengen.
  2. Op verzoek de dekking verhogen (cq. verlagen) voor
    1. Computerapparatuur;
    2. Communicatieapparatuur (bijv. Satphone);
    3. Brillen (zonnebril met glazen op sterkte) incl. mogelijk toezenden van vervangende bril;
    4. Fotoapparatuur, verrekijker, e.d..
  3. Analoog aan verzekering voor alpiene sporten ook uitdagende tochten (bijv. Canning Stock) toestaan/niet uitsluiten.
  4. SAR kosten volledig dekken (evt. met voorwaarde meenemen noodbaken/EPIRB, bijv. SPOT)
  5. Transportschadedekking, waarbij het gestoei met bijv. een luchtvaartmaatschappij door de verzekeringsmij. wordt overgenomen ('ontzorgen').
  6. Diefstal uit tent (ook bij wildkamperen) is geen uitsluitingsgrond.
  7. Voertuigrepatriëring, dus niet alleen de bagage, maar ook de fiets en evt. aanhanger.
  8. Uiteraard volledige vergoeding in buitenland gemaakte additionele medische kosten.
Om de polis goedkoop te houden dienen er vooral geen zaken in te zitten die vrijwel altijd al onder de meest gangbare andere verzekeringen vallen, zoals een ziektekostenverzekering of doorlopende reisverzekering. Transport van fiets, fietser en bagage bij ziekte, ongeval, overlijden en/of ernstige problemen aan het thuisfront lijken me essentieel. Schade aan en diefstal van spullen als optie, met een zelf te bepalen eigen risico. Opsturen onderdelen, medicamenten, enz. ook als optie.
De verzekering dient natuurlijk vooral als aanvulling om hiaten in bestaande verzekeringen op te vullen of om die in zijn geheel te vervangen. Niet als de zoveelste dubbelverzekering...
wimmo17 schreef:Om de polis goedkoop te houden dienen er vooral geen zaken in te zitten die vrijwel altijd al onder de meest gangbare andere verzekeringen vallen, zoals een ziektekostenverzekering of doorlopende reisverzekering. Transport van fiets, fietser en bagage bij ziekte, ongeval, overlijden en/of ernstige problemen aan het thuisfront lijken me essentieel. Schade aan en diefstal van spullen als optie, met een zelf te bepalen eigen risico. Opsturen onderdelen, medicamenten, enz. ook als optie.
De verzekering dient natuurlijk vooral als aanvulling om hiaten in bestaande verzekeringen op te vullen of om die in zijn geheel te vervangen. Niet als de zoveelste dubbelverzekering...
+1
Eigenlijk 3 dingen waar ik tegenaan loop bij het afsluiten van een reisverzekering:
-Aantal maanden aaneengesloten op reis is vaak beperkt.
-Fiets is vaak meeverzekerd met de bagage en dat is altijd te weinig, dus fiets apart kunnen verzekeren tegen diefstal/beschadiging.
-Fiets repatriëren als dat nodig blijkt te zijn.
Hallo,

hartelijk dank voor jullie antwoorden tot dusver! Zoals ik het lees is het dus een combinatie: zorg voor een goede dekking voor de spullen die belangrijk voor een vakantiefietser zijn (de fiets, de uitrusting die daar mee te maken heeft) en zorg ervoor dat de zaken die ook al onder een andere verzekering vallen niet mee worden genomen in de reisverzekering.

Hoe zit het trouwens met de voorwaarden? Hebben jullie daar ook opmerkingen over? Zijn ze begrijpelijk? Of zie je hier ook ruimte voor verbetering?

paul
Wereldfietsers overkomt nogal eens iets in verre uithoeken, waar niet overal dezelfde normen en waarden gelden als in NL wat betreft het goed functioneren van overheidsinstanties. Anders gezegd: ze hebben vaak problemen in landen waar corruptie en niet-functionerende instanties normaal zijn. Houdt daar rekening mee in de voorwaarden en vraag bv. geen 'bewijzen' van diefstal, schuldbekentenissen bij ongelukken, enz. uit landen waar je aan dat soort dingen normaliter niet kunt komen, of waar zich onoverkomelijke taalproblemen voordoen, waardoor het simpelweg niet te regelen is.
Een duidelijke omschrijving van de voorwaarden, waarbij bijv. de fiets heel duidelijk wordt gezien als vervoermiddel, en niet als vakantieartikel. Dus niet alleen vergoeding bij verlies/diefstl/schade, maar ook vervangend vervoer als de fiets weg of kapot is.
Snel versturen van essentiële fietsonderdelen die ter plekke niet verkrijgbaar zijn, zou een nuttig element zijn van zo'n verzekering. Ik kan me nog herinneren dat de ANWB in de jaren tachtig/negentig met de Internationale Reis- en Kredietbrief een tijdlang een dergelijke service bood omdat ook de fiets als vervoermiddel gold in de bijbehorende vervoersverzekering.
Ook dekking van schade aan de fiets tijdens vliegtuigvervoer lijkt me belangrijk. Dat leidt nu nogal eens tot gesteggel met de vliegmaatschappij. In elk geval zou ook schade aan een fiets die in een fietshoes wordt vervoerd gedekt moeten zijn.
Ik heb mijn voorwaarden er eens bijgepakt. De fiets wordt (bij mij dan) gezien als vervoersmiddel. Kan bij oponthoud door fietspech 75 euro per nacht (max. 5 nachten) declareren. Ook eventueel vervoer naar huis is geregeld.
hallo Peter, dat is een waardevolle toevoeging! Dank je wel! @Berger, tot welk bedrag is de fiets zelf verzekerd? En die declaratie van 75 euro per dag is niet verkeerd, maar hoe zit het met de dekking van de fiets zelf? Ben je daar tevreden over met je polis?
Ik had tijdens mijn fietstocht in de VS een probleem met de fiets waardoor ik noodgedwongen enkele dagen in een motel moest verblijven en een auto moest huren. Dit werd niet vergoed omdat ik mijn fiets in de VS had gekocht en niet had meegenomen uit Nederland. Ik kreeg daar een zeer onrechtvaardig gevoel bij.

Ik heb niet voldoende verstand van verzekeringen en/of voorwaarden waardoor dit onderwerp misschien al wel is besproken in de eerdere antwoorden. Zo weet ik bijvoorbeeld ook niet wat het ' cafetariemodel' is. Plattegrond van een frietkot?
ad1952 schreef:Zo weet ik bijvoorbeeld ook niet wat het ' cafetariemodel' is. Plattegrond van een frietkot?
Een constructie waarbij je alleen die elementen uit een verzekering meeneemt die voor jou van belang zijn.
Goed initiatief!

Waar ik mij aan stoor bij mijn huidige (doorlopende) reisverzekering is dat fietsen niet alleen voor een max. bedrag van 500 zijn verzekerd maar dat fietsen en kampeeruitrusting ook nog eens in vijf jaar worden afgeschreven naar waarde 0.
Dagwaarde vergoeden lijkt me redelijker. Ik was al op zoek naar een andere verzekering maar tot nu toe heb ik er geen gevonden die fietsen en kampeerspullen naar mijn idee redelijk vergoedt.

Daarnaast repatriëring van je spullen als je niet verder kan fietsen en binnen redelijke grenzen vervoer (naar huis) als je fiets onherstelbaar beschadigd raakt of gestolen wordt.
Met mijn huidige verzekering ben ik zonder meer tevreden (Univé). Je mag 180 dagen weg en na één dag thuis weer 180 dagen (denk ik).
Er zit vergoeding van huur van een vervangende fiets bij en mijn fiets wordt afdoende afgedekt (maar is al ouder dan 10 jaar).
Belangrijk vind ik dat ziektekosten in het buitenland niet eerst van het eigen risico van je zorgverzekering af gaan, maar volledig gedekt zijn. Dat is bij deze reisverzekering inderdaad zo, maar het is een wat schimmig onderwerp, nl. niet altijd expliciet vermeld in de voorwaarden.
Tenslotte is de vraag of een op wereldfietsers afgestemde verzekering ook de beste is voor vakanties waarbij je fiets thuis laat.
Kortom er moet aan heel wat voldaan worden om mij over te halen.