Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb je liever: flinke tegenwind of regen? - Forum Wereldfietser

Wat heb je liever: flinke tegenwind of regen?

Geen van beiden natuurlijk - en zeker niet tegelijkertijd - maar vaak krijg je er toch mee te maken op fietsvakantie.
Laatst had ik het met een paar vakantiefietsers over welke van de twee nou erger/het minst leuk was. Zelf heb ik een gezonde hekel aan regen. Aan tegenwind veel minder. Ik zie tegenwind een beetje als klimmen; meer weerstand dus kleiner verzet schakelen en doortrappen maar. Dagenlang flinke tegenwind (wat ik bv in Zuid-Amerika ondervond) gaat wel vervelen, vooral de herrie aan je oren. Maar dat toch liever dan regen. Het viel mij op dat anderen juist tegenwind als grootste vijand zagen. Regen was een kwestie van regenpak aan. Iemand vond in de regen fietsen zelfs een gevoel van geborgenheid geven, net als in je tentje (mits goede regenkleding en niet te koud).

Ik vroeg mij af hoe de verhoudingen hier liggen.
Stip op nummer 1: Tegenwind. Die ontneemt me soms alle lust.

Regen kan ik heerlijk vinden, vooral de regen zonder wind. :D
regen geen enkel probleem voor mij...tenslotte ist maar een beetje water he...
wind daarentegen haat ik tot en met het verpest bijna gewoon mijn fietstrip...
Zonder twijfel. Tegenwind

Wind blaast alle energie uit mijn lichaam. Een hele dag of dagen aan een stuk met wind tegen en ik ben uitgeblust. Klimmen daarentegen doe ik graag. Klimmen geeft ook een voldaan gevoel. Van wind word ik alleen maar moe en chagrijnig.

Dan nog liever regen, ook al is dat ook niet leuk de gehele dag. Maar zolang de temperatuur niet keldert en er 's avonds een droog onderkomen is dan is de ellende van de regen snel vergeten.
Hangt een beetje af van de plaats op de aardbol. Regen in een warm land is niet zo heel erg, in een koud land vind ik regen heel vervelend. Tegenwind zolang het geen windkracht 5 of hoger is vind ik niet zo erg.

Paul
Als ik 's morgens op moet staan heb ik een hekel aan regen. Maar eens op de fiets vind ik stevige tegenwind veel vervelender. (De uitzondering hierop is ijskoude regen, maar dat gaat sowieso vaak gepaard met wind.)

Voor mijn gevoel is wind ook niet te vergelijken met bergop rijden. Aan dat tweede heb ik geen hekel maar hevige wind is zelden constant en laat me niet toe een goed ritme te vinden. Stevige tegenwind brengt de afstand die ik aangenaam kan afleggen terug tot 1/3 van wat het normaal is. Regen heeft daar veel minder invloed op zolang het water niet met bakken uit de lucht valt (maar dat gebeurt hier zelden uren aan een stuk).
Zodra stevige tegenwind gepaard gaat met rukwinden is ontspannen rijden ook niet mogelijk.

Overigens geldt dit voor relatief lange afstanden tijdens fietsvakanties. Bij relatief korte functionele ritten vind ik regen vervelender.
Ligt ook aan de temperatuur (van de regen) en de mate van tegenwind natuurlijk. Na afgelopen week iedere dag miljoenen liters water op mijn kop te hebben gehad tijdens mijn reisje naar Munchen, ben ik toch geneigd te zeggen dat ik regen het meest haat. Wat een verschrikking was dat iedere dag weer, het heeft me zelfs doen besluiten mijn verder leuke fietstrip af te breken.
Als het warm is, heb ik geen hekel aan regen. Gewoon een korte broek en t-shirtje aan en daar een poncho over heen.
Wind tegen is bij warm weer ook lekker, vind ik. Dat koelt wat af. Flinke wind tegen heb ik vaak hier in Friesland, best lekker om tegen in te stoempen. Het meeste hekel heb ik aan regen als het tegen het vriespunt is. Bij andere temperaturen kan het me niet zoveel schelen.
die BFT 7 in de rug was afgelopen week wel lekker op de afsluitdijk 8)

maar ik denk dat ik het niet erg had gevonden als ik hem tegen had gehad, tandje lager, komen we er ook wel.

hoewel ik op dat moment een stel chinezen heb zien lopen met de fiets aan de hand omdat zij deze juist tegen hadden :lol:
Ik heb liever regen. Tegen regen kun je kleden dragen. Tegen wind niet.
Toen ik 6 jaar lang naar de middelbare school reed vond ik regen nooit erg. Ik
droeg simpelweg een regenpak wat niet erg was. Wind vond ik wel een ramp als je dan plat op het stuur op volle kracht nog nauwelijks vooruit kwam.
Ik bedoel wel minimaal een paar dagen flinke tegenwind versus een paar dagen met regelmatig regen. Een keer een buitje is niet erg natuurlijk, maar na een paar dagen regenachtig weer krijg ik zelf steeds minder zin om te gaan fietsen. De wegen zijn glad, het verkeer is gevaarlijker, je staat je af te drogen met een t-shirt omdat je handdoek nog steeds nat is, en de wereld ziet er gewoon niet zo mooi meer uit glurend van onder een capuchon vind ik. Met tegenwind heb ik dat niet. Dan ga ik wel langzamer en leg minder afstand af, maar dat vind ik doorgaans geen probleem. Ik kan dan in ieder geval nog genieten van de omgeving.
Ook een paar dagen blijft bij mij regen favoriet.
Net zoals deze vakantie met de caravan.... we hadden 1,5 week 33+ in Noorwegen. Dan heb ik zelfs nog liever regen. Je kan je erop kleden. Die tegenwind (of extreme hitte) trekt altijd de energie uit je lichaam.
gerritdevries schreef:Ik bedoel wel minimaal een paar dagen flinke tegenwind versus een paar dagen met regelmatig regen.
Met geen van beiden echt ervaring, maar toch neig ik sterk naar een voorkeur voor (niet koude) regen.
Ik vind de keuze nog zo makkelijk niet, en gelukkig kunnen we het zelf niet beïnvloeden, dus het is vooral een hypothetische vraag. Ik ben geneigd wind erger te vinden, omdat het uiteindelijk meer uitput, en je doelen lastiger te bereiken zijn. Maar dagenlang regen word ik ook niet vrolijker van.
Gistermiddag werd ik gezegend met de combinatie van de twee. Onderweg naar bike4travel voor een onderhoudsbeurt van mijn fiets had ik zowel een stevige wind tegen als forse (koude) regen te verduren. Voor een uurtje fietsen heeft dat nog wel iets heroïsch, maar als dat langer gaat duren gaat de lol er toch wel een beetje vanaf.

Het was ook nog wel leerzaam. Ik fiets bij temperaturen vanaf 10°C blootsvoets. Inderdaad een weinig voorkomende afwijking, maar ik vind het prettig, ik doe er weinig kwaad mee, en ben de oorzaak van een vrolijke lach zo nu en dan. (Ook buiten het fietsen breng ik een groot deel van mijn leven blootsvoets door.)
Die koude bui gisteren leerde me dat ik op mijn tochtje naar Parijs over twee weken er goed aan doe mijn waterdichte Sealskinz sokken mee te nemen, want langer dan een uur in zulke koude regen fiets wordt me echt te fris.
gerritdevries schreef:Ik bedoel wel minimaal een paar dagen flinke tegenwind versus een paar dagen met regelmatig regen.
Dan is er nog een verschil tussen regelematig regen of de hele tijd en hoeveel.
Als het uren regent en daarna schijnt de zon dan is alles zo weer droog. Als dat elke dag gebeurt lukt het ook wel.
Als het continu nat blijft en na vijf dagen nattigheid staat op de volgende camping een laag water dan vlucht ik in een B&B. Op de vakantie van een maand terug waren we erg gelukkig dat we op het juiste moment een camping tegenkwamen met een goede wasmachine en droger; we hadden geen kleren meer die nog enigszins fris roken....
Ik kan me voorstellen dat op een lange reis met een ver doel continue tegenwind je tot waanzin kan leiden, zeker de herrie en het geruk aan je lijf. Tijdens kortere vakanties zijn er vaak oplossingen zoals een route door het bos (dan maar wat verder), door de kloof of gewoon de vakantie een tijd de andere kant op plannen. Ook fiets je op kortere vakanties vaak een ronde, dus bij een blijvende wind profiteer je uiteindelijk ook.
Ik heb in het voorjaar eens een wielren vakantie gedaan met bagage vervoer. Paris - Nice. Het klinkt wel leuk, een beetje wielrennertje spelen en met de TGV weer terug naar Parijs. Het was in totaal 1100 km waarvan 900 km met stevige wind tegen. De wind stond gewoon fout die anderhalve week, daar doe je niets tegen. Dat was een slopend weekje wielrennen. Wind sloopt een mens langzaam, het zuigt genadeloos alle energie uit je weg.
Mijn motto is, aanpassen aan de omstandigheden. Dat is dus niet fietsen met regen, ik heb zo een pesthekel aan regen dat ik gewoon stop en beschutting zoek of het nu op de fiets of tijdens mijn werk is (ik werk veel buiten). Ook al heb ik goede kleding. Met wandelen op de heide overkomt het me wel eens dat de honden toch naar buiten moeten, Ik ben een zeer frequente bezoeker van Buienradar en bereid me dan maar zoveel mogelijk voor. Paraplu mee.
Tegenwind deert me eigenlijk niet, ik vind het zelfs uitdagend, tandje lager en gaan.
PeterVanRijn schreef:Ik vind de keuze nog zo makkelijk niet, en gelukkig kunnen we het zelf niet beïnvloeden, dus het is vooral een hypothetische vraag.
Als je een hekel hebt aan tegenwind, kun je je route nog wel eens zo plannen dat de kans erop kleiner wordt. In West-Europa biedt van west naar oost fietsen meer kans op wind mee, en vooral in de tropen waaien zeer bestendige seizoenswinden, en het kan veel geploeter schelen om daarmee rekening te houden. Op Cuba kun je in de winter bijvoorbeeld beter van oost naar west fietsen omdat de wind daar dan meestal uit het noordoosten waait. Laatst fietsten we langs de Duitse Oostzee, en gezien de weersverwachting van dagenlang flinke oostenwind hebben we toen van oost naar west gefietst, wat de tocht heel veel aangenamer maakte (eerst vanaf de autoparkeerplaats de trein genomen naar het verste punt van de route dus, in plaats van na afloop met de trein terug) .
Hangt sterk van de omstandigheden af, maar op vakantie in principe liever stevige tegenwind dan urenlange regenbui. Hekel aan regen, zeker op vakantie. Een regenbuitje is niet erg, maar dagenlang achter elkaar regen is knap vervelend.

Op de racefiets kan ik, gek genoeg, een fikse regenbui of snijdende winterkou wel waarderen. Beetje afzien is dan niet erg, wel lekker juist.
Ik heb toch veel liever tegenwind dan regen. In mijn vakantie in Noorwegen wekenlang tegenwind gehad. Je gaat dan wat langzamer, maar zo erg vond ik dat niet. Er zaten ook een paar (koude) dagen tussen dat het regende en dat was minder leuk dan tegenwind. Pauzeren in de regen, snel je eten uit je tas halen anders word alles in je tas nat, de bergen die ineens niet meer mooi zijn en ja... je handen die zo koud worden dat je met de palmen van je handen moet gaan schakelen, omdat je de kracht niet meer in je vingers hebt :P