Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montage cartridge trapas en balhoofd met vet of mont. pasta - Forum Wereldfietser

Montage cartridge trapas en balhoofd met vet of mont. pasta

Beste wereldfietsers,

Dit weekend ben ik begonnen met de opbouw van mijn frame.
Ik heb de vierkante shimano trapas met bsa draad erin gedraaid met veel montage pasta op de bracket buis. De lagercups heb ik er ook met montagepasta ingeperst.
Op de lagers gebruik ik altijd teflon lagervet.

Is het voor beide onderdelen nu beter om montage pasta of vet (teflon lagervet) te gebruiken en wat is eigenlijk het verschil (behalve de kleur;))? En wat is eigenlijk voor de kleine boutjes het beste?

Met vriendelijke groet,

Otto-Jan
Hallo Allien,

Dank voor de site. Voor de boutjes heb ik in ieder geval een antwoord.
Ik zie alleen niet staan of ik beter vet of montage pasta kan gebruiken op de balhoofdcups en trappas?

Groeten,

Otto-Jan
Montage pasta is voor de montage, dus klem- en schroefverbindingen, het smeert echt niet!!
Teflon vet ken ik niet, maar gewoon kogellagervet: hoe moeilijk kan dat zijn?
Gewoon kogellagervet. Bij teflonvet loop je het risico dat de kogeltjes gaan glijden ipv draaien, gevolg: platte kantjes.



Ben
Dank voor de reacties.
Het teflon vet is inderdaad gewoon lagervet. Uiteraard vul ik de gelagerde gedeelten met lagervet.

Mijn vraag betreft het schroefdraad op de cartridge trapas en de plaats tussen stuurbuis en balhoofdcups. Ik heb dus nieuwe balhoofdcups erin geperst, nadat ik de buis eerst heb voorzien van montage pasta. Het gaat dus niet om draaiende delen, maar wel om delen die ooit los moeten kunnen en tot die tijd goed vast moeten blijven zitten.

De vraag luidt dus: Is montage pasta of lagervet beter op deze plaatsen en waarom is het één beter dan het andere?
voor een natuurkundige of chemische uiteenzetting moet je bij iemand anders zijn. Montagepasta is ervoor ontworpen, dus dat is goed gedaan. Als je het niet zou hebben kun je ook vet of vaseline gebruiken. Altijd beter dan droog.
Het is DE schroefdraad. Opzettelijk verkeerd spellen is een irritante gewoonte van steeds meer mensen.
Delen die ooit los moeten, maar alleen als je het zelf wil:
montagepasta
Lagers en andere draaiende delen:
lagervet
Afbeelding
Dank voor de reacties. Ik begrijp dat ik de onderdelen juist gemonteerd heb.

@Sjefke: attent om te wijzen op verkeerde spelling; een scherpe waarneming. Jammer dat het je irriteert, een mens kan altijd weer leren.
sjefke schreef:Montage pasta is voor de montage, dus klem- en schroefverbindingen, het smeert echt niet!!
Ga dan maar eens op een schuin vlak staan met een klodder montagepasta onder je schoenen :lol:
Met die redenering kun je ook uitwerpselen niet uitsluiten. Of spaghettisaus om het netjes te houden.
Travelmaster schreef:Met die redenering kun je ook uitwerpselen niet uitsluiten. Of spaghettisaus om het netjes te houden.
Dat klopt. Uitwerpselen en Spaghettisaus smeren vaak beter dan niets. Maar is vermoed dat montagepasta weer heel wat beter smeert dan spaghettisaus. Bovendien is het zonde van spaghettisaus natuurlijk; zeker als het zelfgemaakt is.
Ik ben het niet vaak zó met je eens :D .
Het is DE schroefdraad. Opzettelijk verkeerd spellen is een irritante gewoonte van steeds meer mensen.
Schaam je: http://woordenlijst.org/zoek/?q=schroefdraad&w=w
Van Dale geeft alleen "de"...

Voor de rest zou ik willen verwijzen naar het forum van www.taalpurist.nl.
Wat is het nu? De of het?
Handvatten is ook zo'n leuk woord. mag ook met 1 t.
Ik zie op dit forum wel meer spelfouten voorbij komen. Dat is vast niet met opzet gedaan. De een is nu eenmaal taalvaardiger dan de ander.
gisteren zag ik in een ander topic: rijsverslag........
Anja
dijken63 schreef:Wat is het nu? De of het?
Schroefdraad mag met zowel de als met het worden geschreven. Verder is het handvatten met dubbel t volgens de officiële spelling, http://woordenlijst.org/zoek/?q=handvat&w=w. Maar goed, we dwalen nu wel heel erg af.
ontopic: teflonvet is geen "gewoon vet" zoals je schrijft. Het is vet met, u raadt het, teflon. Teflon bestaat een (lange) polymeermoleculen die met zeer lage wrijving over elkaar kunnen schuiven. (en ook ook nog andere eigenschappen hebben die in vet niet erg boeiend zijn maar in potten en pannen wel).

Teflon vet gebruik je dus in toepassingen waarin je lage wrijving wilt. In geen geval dus in alles waar kogels inzitten, want daarin zorgt het dat de kogels niet goed rollen wat een duur kogellager verandert in een goedkoop glijlager. Waar dan wel? In de draaipunten van een deraillieur, remhendels en draaipunten van remhoeven.

Wat doet kogellager vet dan anders? Het hoofddoel van kogellager vet is: koudlassen en schade voorkomen door een laagje tussen de kogel en de baan te houden, en corrosie voorkomen door water weg te houden van metaal.

Wat doet montage vet dan anders? Het hoofddoel van montagevet is corrosie voorkomen zonder de wrijvingsweerstand te verlagen (wat schroefdraadverbindingen zou doen loskomen). Vaak bevat het kleine partikels die de wrijving verhogen, maar het vet errond voorkomt wel contact met vocht en lucht. Montage vet in kogellagers is dus een slecht plan en in glijlagers zo mogelijk nog slechter.
Kogellager vet kan je wel gebruiken om corrosie te voorkomen met een lager risico dan teflonvet dat de boel loskomt, maar wel een hoger risico dan montagevet.