Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brander voor verwarmen - alcohol puur of alcohol kenonatus - Forum Wereldfietser

brander voor verwarmen - alcohol puur of alcohol kenonatus

Ik heb een vraagje over het voorverwarmen van een benzine brander (whisperlite international). Wil gaan branden met wasbenzine/ colemanfuel en voorvewrarmen met alcohol. Maar zag dat er 2 soorten alcohol zijn. De pure variant 70% (apotheek) en de kenonatus in 70% en 96%.

Nu heb ik geen idee welke ik het beste kan gebruiken en waarom of maakt het simpelweg niets uit.

Sprayflesjes (100ml) heb ik inmiddels besteld (alibaba express).
Waarom verwarm je niet gewoon voor met de wasbenzine / colemanfuel? Werkt ook prima hoor. Heb de hele vakantie niet anders gedaan. En waar heb je dat sprayflesje voor nodig?
Alcohol brandt met een tamelijk onzichtbare vlam en is dus minder veilig. Van versies met een lager percentage alhohol heb je meer nodig en dan wordt de situatie niet beter*. Een sprayflesje gebruiken is onzinnig en mocht je op het idee komen om de brander nog even bij te vullen als je er in eerste instantie niet genoeg in hebt gedaan dan ...
Gewoon het benzinekraantje gebruiken en uit de rookwolk blijven.

* Dat is dus het antwoord op de vraag.
Ik verwarm ook voor met alchohol, dan blijft de brander veel schoner en je kunt hem zonder stank in de hotelbadkamer gebruiken(dat laatste heb ik niet gezegd). 70% werkt niet, dan wordt hij niet heet genoeg. 96% werkt perfect.
Reden om niet met benzine voor te verwarmen is dat er dan erg veel soot opbouw is.

Met wasbenzine weet ik niet hoe dat werkt tov de soot.

Van alcohol weet ik dat het schoon voor verwarmt - ergens gelezen en wil dat nu dus zelf gaan uitproberen.

&Berger spray jij de alcohol op het "lontje" of giet je gewoon wat in het bakje?

Dan ga ik voor de 96% variant.
Inge1 schreef:Met wasbenzine weet ik niet hoe dat werkt tov de soot.
Wasbenzine (cq. Colemanfuel) brandt om meerdere redenen veel fijner in de whisperlite. Probeer het maar eens.
Nog nooit last gehad van roetvorming ("soot"). Ook niet met euro95 of colemanfuel. Even schudden en de boel is schoon (bij mijn dragonfly, weet niet hoe dat bij jouw whisperlite werkt), als het wat viezig leek. En eiogenlijk doet-ie dat zelf op een hobbelige weg in de tas ook al.

Wasbenzine werkt voor mij echt prima. Het is overigens niet zo héél licht ontvlambaar, dus je moet wat aandacht besteden aan het goed laten branden van de vloeistof. Ik merk dat het bij mij het beste werkt als ik de brandstof over de dot katoen/het touwtje/lontje onder brander laat lopen, en daar de vlam bij hou, de vlam stabiel brandt - en dus goed voorverwarmt. Los in het bakje werkt minder goed en wordt makkelijk uitgeblazen.

Maar ja, als jij graag moeilijk doet met alcohol en sprayflesjes hou ik je niet tegen hoor :wink: .
@Ave Gone - ik zal tzt het verschil gaan merken. Hoop hiermee te voorkomen dat ik iedere keer de brander goed schoon mag maken.

@Travelmaster - Ik heb nog een brander die geen zelf reinigende naald (dateert uit 1993) heeft en moet het dus zelf met een naald doen en dat is aardig lastig. Dus het losschudden in de tas van de naald/ vuiligheid gebeurd bij mij dus niet. Het voorverwarmen van de brander deed ik in het verleden altijd zoals jij het beschreef alleen bij het gebruik van benzine leverde dat altijd een goed zwarte brander op. Ga er vanuit dat je de brandstof vanuit de aanvoer over het "lontje" laat lopen.

Of met alcohol "moeilijker" is - is iets om uit te proberen. Ik zal tzt beidde manieren naast elkaar proberen en kijken wat het beste werkt (voor mij)
Bij het voorverwarmen met benzine krijg je na verloop van tijd van de lekkere vette roetbladders die als je pech hebt eraf waaien en je tent inwaaien. Met ongelode benzine is dat nog erger. Voorverwarmen met alcohol heft dit probleem op. Ik gebruik altijd de gewone blauwe brandspiritus, werkt prima.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Bij het voorverwarmen met benzine krijg je na verloop van tijd van de lekkere vette roetbladders die als je pech hebt eraf waaien en je tent inwaaien. Met ongelode benzine is dat nog erger. Voorverwarmen met alcohol heft dit probleem op. Ik gebruik altijd de gewone blauwe brandspiritus, werkt prima.

Ronald van der Perk
Inge: ik snap je overwegingen. Als je handmatig moet ontroeten is dat een stuk lastiger.

Ronald: ik kook eigenlijk nooit in/bij de tent, maar ik kan me dat van de euroloodvrij wel herinneren, inderdaad. Maar mijn ervaring is ook dat als de brander lekker heet wordt bij het koken, die roetbladders ook weer "verdwijnen".
Gewoon een beetje in het bakje gieten.
Berger schreef:Gewoon een beetje in het bakje gieten.
En vervolgens een beetje over de lont laten vloeien, in het geval van wasbenzine. Werkt dan nog net wat fijner.
Okidoki dan wordt het gewoon brandspiritus ipv alcohol.

En bij de wasbenzine ook wat over het lontje gieten.


Ik zal beidde gaan uitproberen. Kijken wat het prettigste werkt.
We horen het wel;)!
Yep
Als je dan toch een extra fles mee gaat slepen, zou je dan brandpasta (of brandgel) kunnen gebruiken?
Eventueel zou je het dan meteen kunnen aanbrengen op die plaatsen die heet moeten worden. Iemand daar ervaring mee?

Ikzelf doe het overigens gewoon met wasbenzine. Af en toe een lapje over de brander en hij is weer schoon.
Is een optie maar lang niet overal te verkrijgen en brandspiritus/ alcohol wel. Zo groot is die extra fles niet vermoed iets van 150 ml nodig te hebben voor een dag of 10 a 15.
8) ..vroegah had ik een MSR xgk die op 5000 m hoogte in de Andes op diesel werd gestookt. Deze moest met van die pasta aangemaakt anders gebeurde er niets (te koud, diesel, te hoog, zoiets)
Die branderpasta, die daarbij hoorde, ging echt lang mee. Maar of het nog bestaat?

De gelletjes die nu worden verkocht voor het gourmetten ed, dat brandt echt voor geen meter en laat een boel troep achter in je brander.
Ik gebruik al heeeeel erg lang ontsmettings alcohol of isipropyl-alcohol. En ja; vanwege de roet.
aansteken is soms wat lastig.

Ik vindt het hier altijd in de eerste hulp afdeling in de supermarkt in handige kleine flesjes.

Walter
Walter - goed om in het achterhoofd te houden. Voor nu houd ik het op brandspiritus of alcohol kenotanus