Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano 11 speed naaf - Forum Wereldfietser

shimano 11 speed naaf

Hallo

Ik zit er aan te denken om mijn fiets om te bouwen met een Shimano 11 speed naaf.

Wie heeft er ervaring met deze naaf?

Mario
11 speed :shock: Wat moet je in vredesnaam met zoveel versnellingen? Straks zit je alleen nog maar te schakelen op je fiets...
Het zou verboden moeten worden!
Kun je iets meer informatie geven?
1. Welke shimano 11 – Alfine 11 of derauler 11?
2. Deol van gebruik – bijv. vakantie ,wereldreis, woonwerkverkeer of gekobineerd, % gebruik
3. Hoe waak of hoeveel km/jaar maak je
4. Andere eisen - bijv onderhoudarm betrouwbaarheid , prijs beschikbarheid onderdelenetc
5. Je gewicht en bagage.
6. On of off-road gebruk
7. Om wat voor fiets gaat het? Merk, type, bouwjaar? Wat zit er nu voor versnellingssysteem op? Wat voor stuur zit er op? Wat voor cranckstel zit er op?
Het gaat om een Shimano alfine 11 naaf. Ik heb een paar dagen geleden gefietst door Nederland, maar heb toch liever een naaf dan een schakel systeem.

Ik heb nu een 26 inch fiets met 24 versnellingen. Ik las op de site van bike4travel dat Marco deze naaf uitvoerig heeft getest. Hij schreef dat de naaf uitstekend werkt onder alle omstandigheden maar voor de bergen is de naaf ongeschikt wegens te weinig versnellingen. Deze naaf moet net als bij de r-naaf om de paar 1000 km de olie verversen, Ik wil de naaf gebruiken voor lekker fietsen in Nederland en soms daar buiten.

Mario
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de Shimano Alfina 11, maar afgaande op de technische specificaties is het voor Nederland in principe een prima naaf.

De Shimano Alfine 11 heeft een beperkt bereik voor de lagere gear ratios. Maar juist een hoger bereik op het einde. Hiermee is op papier een Alfine 11 een meer praktische keuze voor op het vlakke, indien je iemand bent die graag een beetje door fietst. Zeker bij wind mee is het naar mijn idee wel lekker om een goede snelheid te kunnen maken op een niet al te hoog cadans.

Voor niet steile klimmetjes zal het redelijk te doen zijn. Voor het echte klimwerk kan ik het mij voorstellen dat het met dit bereik zwaar is, zeker met bagage in het spel.

Een overzicht van de gear ratios voor beide naven kun je vinden op:
Alfine 11: http://road.cc/content/review/27971-shi ... nd-shifter
Rohloff: http://www.rohloff.de/en/technology/wor ... et_ratios/

Opvallend is overigens het niet lineaire verloop binnen de Alfine 11. Zonder twijfel zal dat even wennen zijn.

Hoe het zit qua duurzaamheid en kwaliteit van het product kan ik je niets zeggen.
Ik rij Nexus 8 premium
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=24711
Alfine en Nexus zijn meer dan vlodoende voor Nederland. Allen Shimano IGH zijn niet geschikt voor off-road.
Af en toen off road doe ik ook - ik woon vlakbij Loonse en Drunense duinen.

Maar voor mij een versnelignaaf is een traktor ongeacht het merk en prijs.
Toch Nexus 8 fiets steeds mij favoriete fiets. - 7....9,000km/jaar
.. en ook ik heb geen ervaring met deze naaf 8)
stef.l schreef:Opvallend is overigens het niet lineaire verloop binnen de Alfine 11. Zonder twijfel zal dat even wennen zijn.
Dat is netjes gezegd. Het komt er op neer dat dit een soort 12-versnellingsnaaf is waarvan de tweede versnelling ontbreekt. De stap tussen de 1 en 2 is namelijk precies 2x zo groot als de gemiddelde stap tussen de rest. Daar wen je dus nooit aan.
Ook de 4e versnelling zit niet op de juiste plak. (13, 10, 17 en dan weer 14 %)
of je ergens wel of niet aan went zegt meer over de persoon dan over het produkt.

ik fiets ook met alfine en ben er content mee. het schakelen gaat zo soepel dat ik soms twijfel of ik wel overgeschakeld heb...echt anders dan bij bv slx of xt. het bereik is inderdaad minder dan bij mijn slx/xt. maar deze fiets heb ik voor de weg en daar is het ruim voldoende voor. heb ook de sleutel besteld om de naaf mee open te draaien voor het onderhoud. maar na anderhalf jaar ziet alles er nog kraakhelder uit.
Over stapjes gesproken.
Geen enkele IGH voldoet eisen voor fietsen in Nederland.
- Pinion 1.18 - rond 11,5%
- Rohlhof 14 - stapjes tussen 13,2 en 13,9%
- Shimano Alfine 11 - 13,07% .. 14,04% alleen 1->2 29%. Meningen over 1->2 sprong zijn verdeeld.
-shimano nexus/alfine8 - stapjes van 22, 16, 13, 17, 22, 16,13%


9 speed cassette 25-12T - in meeste gebruikte versnellingen 6..7%

Toch fiets ik met 90% in nederland in met een versnelingnaaf. s'winters met chainglider.
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Opvallend is overigens het niet lineaire verloop binnen de Alfine 11. Zonder twijfel zal dat even wennen zijn.
Dat is netjes gezegd. Het komt er op neer dat dit een soort 12-versnellingsnaaf is waarvan de tweede versnelling ontbreekt. De stap tussen de 1 en 2 is namelijk precies 2x zo groot als de gemiddelde stap tussen de rest. Daar wen je dus nooit aan.
Ook de 4e versnelling zit niet op de juiste plak. (13, 10, 17 en dan weer 14 %)
Mijne excell sheet heft berekend.
Alfine 11
1 0.527
2 0.681 29.22%
3 0.77 13.07%
4 0.878 14.03%
5 0.995 13.33%
6 1.134 13.97%
7 1.292 13.93%
8 1.462 13.16%
9 1.667 14.02%
10 1.888 13.26%
11 2.153 14.04%
Het komt er dus op neer leuk voor een plat land als Nederland, maar niet voor in de bergen.

Ik fietste vorige week in de Veluwe postbank. Mij gps-hoogtemeter gaf aan 114 meter. Gaat dus niet met deze naaf,

Mario
Iedere met eigen maat en begrip voor berg.

https://www.youtube.com/watch?v=SVmNTERIQC8
als je deze naaf niet geschikt vindt voor de posbank, dan kun je beter een auto of zo gaan kopen.
supermario schreef:Het komt er dus op neer leuk voor een plat land als Nederland, maar niet voor in de bergen.
Ik fietste vorige week in de Veluwe postbank. Mij gps-hoogtemeter gaf aan 114 meter. Gaat dus niet met deze naaf,

Mario
Beste Mario,

Het lijkt wel of het Super van Mario is verdwenen. Je GPS hoogtemeter is aan vervanging toe. Die wijkt erg veel af op een heuveltje van 88 meter, met een gering stijgingspercentage. De Posbank kan worden gereden met een oude 3 versnellings Sturmey Archer. Een Shimano Nexus 8 speed naaf is wat luxer en een Alfine 11 speed is, met ruim 1600 gram, voor ons vlakke land te zwaar.

Piet.
Ik had begrepen van Marco de Wit dat deze naaf niet geschikt is voor fietsen in de bergen?

Ik had met bagage en 24 versnellingen soms moeite om boven te komen. Dit komt ook omdat schakelen op een berg moeilijk gaat, met naaf denk ik beter.

Mario
Twee versnellingen vooraan en een 8-speed-naaf of 11-speednaaf achteraan ?
Ik ken persoonlijk niemand die zo rondrijdt, maar het idee lijkt me wel wat.
Voor zover ik weet doet Shimano officieel niet aan een minimale kettingoverbrenging, dus je kunt zelf kiezen waar je het bereik van deze naaf (409%, echt niet weinig) wilt hebben. Als Mario toch niet zo 'super' is, dan zal hij de naaf vast niet kapot trappen. ;) Als je geen haast hebt kun je met een 1:1 kettingoverbrenging met een cadans van 80 25km/u fietsen, of iets meer dan 5. Dan kun je bij wijze van spreken nog tegen een trap omhoog fietsen.

Werkt dus prima in de bergen. Bij de eerste transcontinental reed er ook iemand op een alfine 11. Dit jaar reed er een fixie mee. Kan allemaal ;)