Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bevroren derailleurs - Forum Wereldfietser

Bevroren derailleurs

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend met een collega wat gespeeld in het bos met de mountainbike. Het was een beetje vochtig, als in geregeld door plassen van een cm of 30 diep, en dus goed modderig. Na een twee uur stond er een gourmetmaaltijd op ons te wachten :P waarna het nog een uurtje was naar de kampeerplaats. Toen zagen de fietsen er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Nadat de tent stond kwam dit:

Afbeelding

Niet zo erg als je maar een warme slaapzak bij je hebt (en een tentgenoot die zo gek was om een paar flesjes bier mee te slepen voor je). :lol:

De volgende ochtend bleek dat we iets over het hoofd hadden gezien. De combinatie van de bovenstaande omstandigheden had ervoor gezorgd dat de derailleurs vastgevroren zaten. Ik had gelukkig de ketting op het middelste voorblad. Bij mijn collega stond alles in de allerlichtste versnelling. :twisted: We hebben de kortste weg maar naar de auto genomen. En dan is 3,5 km over asfalt nog best ver in je lichtste versnelling.

Dit moet handiger kunnen. Daarom de volgende vragen:

1. Hoe kunnen we het vastvriezen van de derailleurs voorkomen?
2. Als ze toch vastvriezen hoe krijg je ze het gemakkelijkst los?

Met betrekking tot de eerste vraag. De boel goed in de olie zetten leek ons al aardig ter voorkoming, maar dat is niet altijd even makkelijk op een kampeerplek. En er zat natuurlijk olie op voordat we het bos in gingen.

Met betrekking tot de tweede vraag: Warm water er overheen gooien leek ons het gemakkelijkst. Maar daar ontbrak de tijd even voor in verband met een verjaardag waar ik nog naar toe wilde. Het lijkt me wel dat dat eventueel het begin is voor de volgende keer dat de boel vastvriest en het lijkt me ook dat het hier en daar wat olie wegspoelt.

Al vast bedankt voor jullie reacties!

Jurgen
Tjiplikira schreef:... en het lijkt me ook dat het hier en daar wat olie wegspoelt.
Ik vermoed dat dat in die situatie niet zoveel uitmaakt, dus je had er over kunnen sassen.
Maar waren het de derailleur(s) of waren het de kabels die vast zaten?

Een aardige oplossing voor in het vlakke land heb je ontdekt: 's avonds de fiets in een redelijke versnelling laten staan.

Verder laat ik het hier maar aan de echte winterfietsers over. Brrr...
Goed punt, je hebt tenslottte zelf ook altijd wat warm water bij je. Maar dat is denk ik voor mij voor heel erge noodgevallen. :oops:

De vlakke land oplossing hadden we ook bedacht, al was het met mountainbiken wel duwen omhoog geweest en omlaag laten rollen.

Het waren in ieder geval de derailleurs: tussen alle bewegende delen zat ijs. Ik heb wat gevoeld aan de kabeltjes en die leken nog te gaan, maar ik durf het niet te garanderen.
Kans is toch echt groter dat het de kabels waren, of vocht in de shifter. Ik had het laatst ook, en ben gaan fietsen waarbij ik de kabel van de achterderailleur wat liet ontspannen (ik schakelde dus zwaarder). Door het trillen van het en de constante spanning die de derailleur daarbij op de kabel uitoefende, kwam de boel los.

Voorwaarde daarvoor is dat je fiets natuurlijk niet al te zwaar geschakeld stond om mee te beginnen. Voor je maat had dit kunnen werken, voor jou misschien ook.
Ik had ook verwacht dat het (alleen) de kabel zou zijn, maar nee, de volledige derailleurs waren een ijsklomp. Ik hoop dat ze vandaag eindelijk ontdooien (en dat ik het spanbandje waarmee het zadeltasje vast zit ook uit zijn modder ijsblokje is gekomen).

De shifters werkten nog wel. Tenminste het ontspannen van de kabel dan, aantrekken gaf zoveel weerstand, dat durfde ik niet aan.

Het idee van de kabel ontspannen en hopen dat alles door de beweging gewoon lostrilt is wel een goed idee. Als je nog een lange afstand moet zou ik dat wel proberen. Nu heb ik na het ontspannen de kabel weer gespannen.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten,

Jurgen
Heel toevallig heb ikzelf afgelopen zondag ook een bevroren achterderailleur gehad, en tijdens het fietsen nog wel. Dat overkomt je alleen als je op de grens tussen vriezen en dooien fietst.

De oplossing is natuurlijk opwarmen en van het water af zien te komen. Ik zou geen warm water gebruiken, want dat bevriest binnen de kortste keren weer.

Het makkelijkst is een verwarmde ruimte vinden. Voor mijzelf was een ritje door de Beneluxtunnel al genoeg om de derailleur weer aan de praat te krijgen.

De veeractie is wat het eerst laat afweten, omdat je met de kabel meer kracht kunt zetten. Je zou dus de kabel helemaal vrij kunnen schakelen, en dan met de hand de derailleur in beweging proberen te krijgen. Wel zorgen dat de ketting niet in de weg zit (bijvoorbeeld achterwiel even verwijderen).

Goed oppassen uiteraard. Niet te veel kracht zetten: als hij niet los komt blijft warmte de enige oplossing.
Ook bij boven een brander houden oppassen: zorg dat je je pastic en/of rubber onderdelen niet gaan smelten, en dat olie/vet niet ervandoor gaat of gaat branden. Dus liever wat meer afstand houden, en wat langer wachten.

Bevroren kabels heb ik zelf nog niet meegemaakt, daar hoort ook niet zo makkelijk water in te komen lijkt mij.
Ik lees dat ik mezelf tegenspreek. Moet inderdaad wel de derailleur zelf zijn geweest, als mijn kabel kon ontspannen, zat-ie niet vastgevroren. Het zal dan het getril en de veerspanning zelf zijn geweest die de scharnierpunten wisten los te werken.
Peter_K schreef:Bevroren kabels heb ik zelf nog niet meegemaakt, daar hoort ook niet zo makkelijk water in te komen lijkt mij.
Dat is een standaardprobleem bij fietsen met damesframes waar men - niet slim - gekozen heeft om de buitenkabel van beneden te komen en dan omhoog te laten eindigen. Dan heb je een gaatje waar van boven water in loopt met bij de eerste vorst een vastzittende kabel. Ik vermoed niet dat dit hier aan de hand was.
Peter_K schreef:Heel toevallig heb ikzelf afgelopen zondag ook een bevroren achterderailleur gehad, en tijdens het fietsen nog wel. Dat overkomt je alleen als je op de grens tussen vriezen en dooien fietst.
Dat was het inderdaad. Het was niet extreem koud ofzo, al kruip ik niet dagelijks in de sneeuw uit mijn tent...
Peter_K schreef: De oplossing is natuurlijk opwarmen en van het water af zien te komen. Ik zou geen warm water gebruiken, want dat bevriest binnen de kortste keren weer.

Het makkelijkst is een verwarmde ruimte vinden. Voor mijzelf was een ritje door de Beneluxtunnel al genoeg om de derailleur weer aan de praat te krijgen.
Helaas had ik even geen overschot aan warmte, om van een verwarmde ruimte maar niet te spreken. Eigenlijk was er helemaal niets waar we daar waren.
Peter_K schreef: De veeractie is wat het eerst laat afweten, omdat je met de kabel meer kracht kunt zetten. Je zou dus de kabel helemaal vrij kunnen schakelen, en dan met de hand de derailleur in beweging proberen te krijgen. Wel zorgen dat de ketting niet in de weg zit (bijvoorbeeld achterwiel even verwijderen).
Dat lijkt me een goede optie om te proberen als het niet zo erg vast zit.

Peter_K schreef: Goed oppassen uiteraard. Niet te veel kracht zetten: als hij niet los komt blijft warmte de enige oplossing.
Ook bij boven een brander houden oppassen: zorg dat je je pastic en/of rubber onderdelen niet gaan smelten, en dat olie/vet niet ervandoor gaat of gaat branden. Dus liever wat meer afstand houden, en wat langer wachten.
Deze optie hadden we ook bedacht, maar ik ben wat bang voor het verbranden van allerlei onderdelen. Dan is warm water veiliger, maar ik denk dat dat al snel resulteert in opnieuw bevriezen.
1. als je derailleur echt vastzit, heb dan geen schroom en urineer er vrolijk overheen. Er zit best wat zout in urine, dus met wat geluk is de oplossing permanent.
2. als je weet dat dat een probleem is, dan wil dat zeggen dat de draaipunten van je derailleur niet meer verzadigd zijn met vet of olie. De boel demonteren is tegenwoordig zo goed als onmogelijk (toch de draaipunten van het parallellogram, de andere kan je wel openen). Dus op voorhand je derailleur goed laten uitdrogen bv met een warme luchtpistool, of geduld. Daarna in een oliebadje (of als je echt duurzaam het probleem wil oplossen in gesmolten vet), buitenkant weer proper maken en voor een risico periode de boel rijkelijk met iets vettig insmeren. (het draaipunt van de kooi en aan het frame kan je openen, dat zijn gewone glijlagers dus smeren met teflonvet is hier het beste)
3. De kabels moeten zoals gezegd zoveel mogelijk een opening hebben op hun laagste punt, elke kabel die in een "u" ligt is risicovol en te vermijden. Vriezen ze toch vast dan lukt soms wel om ze los te maken en de buitenkabel over de binnenkabel te verschuiven, maar daarvoor moet je geluk hebben.
4. Je kan ook vochtafdrijvende producten gebruiken zoals wel eens op elektronica worden gebruikt, maar voorzover ik weet zijn er nog geen goedwerkende en slijtbestendige consumentenversies beschikbaar.
Waar ik woon is dat standaard; bevroren kabels, derailleurs, remmen en noem maar op. Je leert al snel om de fiets op de meest gebruikte versnelling te zetten en het daar mee te doen. Of om er overheen te plassen, voor een vrouw wat lastiger dan een man. Of een föhn erop zetten, werkt heel goed maarja die heb je niet altijd bij de hand.

Bij mij groeit er soms tijdens een tocht grote hoeveelheden ijs op de ketting, cassette en pedalen, en het enige wat dan overblijft is lopen. Niet leuk nee maar er is vaak geen keus in een onbewoond sneeuwlandschap. Er overheen plassen helpt niet, het ijs is te dik en de zoute urine bevriest terwijl je er naar kijkt zo koud is het soms. :D

Maar het komt meestal door vocht, condens en/of blubber in de kabels en dan helpt plassen weinig. Voorkomen dat er vocht binnendringt is natuurlijk het beste, dus de kabels zo laten lopen dat er niets binnendringt, teflonkabels gebruiken, geen grote hoeveelheden olie/vet want daar blijft juist zooi aanhangen wat weer vocht aantrekt, siliconenspray is beter dan vet/olie, je kunt een winterkit monteren (mss is dat zweeds, dat weet ik niet, tis iig een T-koppelstukje met een vetnippeltje wat je tussen de leiding zet en hier olie inspuit zodat 't vocht eruit gaat) en als het kan de fiets binnen zetten.

En is het soms koud in NL? Ik zie allemaal topics over koude handen, overschoenen, uitglijden, eerste sneeuw enzo. Heb ze nog niet gelezen daarom vraag ik het maar hier. :D

Als hier een van de auto's niet wilt starten (das meestal onder de -25) dan wil een vuurtje onder de motor nog weleens helpen. Helaas kun je dit niet met een fiets doen. Kijk, zo doen wij dat in Lapland, wel altijd ff controleren of er geen benzine lekt! :wink:

Die T-koppelstukjes zie (zag?) je nog wel eens op goedkope stadsfietsen. Hebben denk ik ook alleen nu als de fiets ononderbroken buitenkabels heeft.
#*Yopie.

droogvet helpt al een heel stuk in die omstandigheden.


en kou...tja alles is relatief natuurlijk... :roll:
In noodgevallen zou je ook slotontdooier (isopropylalcohol) kunnen overwegen. Dat werkte vandeweek erg goed voor het bevroren beugelslot van mijn stadsfiets.
Het lost wel alle olie en vet op, dus eenmaal thuis heeft je derailleur wel wat liefde en aandacht nodig.
Normaal gesproken vriezen kabels en vrijloopnaven vast doordat er vocht in zit. Als je je fiets stalt bij kamertemperatuur kan 'ie beter drogen en krijg je minder snel last van vastvriezen. Uiteraard zorgt ook goede smering van kabels en andere bewegende delen ervoor dat er minder snel vocht in komt dat kan bevriezen.
Tjiplikira schreef: 1. Hoe kunnen we het vastvriezen van de derailleurs voorkomen?
Als je de boel eerst nat en modderig fietst en daarna vies en nat in de vorst parkeert is vastvriezen nauwelijks te voorkomen denk ik. Direct na het fietsen schoonmaken en met siliconenspray of WD40 water zoveel mogelijk tussen de bewegende delen vandaan verdrijven lijkt me de handigste optie als je fiets per se buiten in de vorst moet staan.
2. Als ze toch vastvriezen hoe krijg je ze het gemakkelijkst los?
Op het moment zelf: föhn of warm water. Voor een structurele oplossing: zie mijn reactie op punt 1 ;)
Tjiplikira schreef:Het was een beetje vochtig, als in geregeld door plassen van een cm of 30 diep, en dus goed modderig.
Overigens is mountainbiken een zomersport en is mountainbiken bij extreme nattigheid een aanslag op de routes en tegen de trail etiquette.
Afbeelding
@Yopie; ik vind die extra verlichting/verstralers op die Zweedse auto in het filmpje dan wel weer iets voor in het draadje over de naafdynamo...
Georg, ik was idd weer ff lekker goed offtopic bezig met m'n filmpje, :oops: :D
Zo dat zijn weer heel wat tips waar ik meer vooruit kan.

@EnriceV, dank je wel voor de tips. Als fietsen onder deze omstandigheden er weer eens aan zit te komen, dan ga ik de boel van te voren goed invetten. Wellicht houdt dat het meeste water buiten de derailleurs. De kabels lijken wel goed te zitten: alle uitgangen aan de onderzijde/zijkant. Een beetje teflonspray op de in/uitgangen van de buitenkabel zal wellicht nog wat ellende kunnen voorkomen.

@Yopie. Bedankt voor de ervaringstips. Dat vetnippeltje ga ik misschien zoeken als ik het idee heb dat de kabels vast zitten. De tip om te stoppen met een gemiddelde versnelling ingeschakeld ga ik meenemen. Dat is wel iets om aan te denken als we weer in de sneeuw/kou kamperen. Ik heb geen auto dus dat brandende blikje laat ik maar voor wat het is. :)

@eindgebruiker. Alcohol.. Dat hoor je toch in je trangia te gooien, of in je zelf. :P beetje afhankelijk van het soort alcohol... Maar dat is toch ook iets dat ik denk ik niet speciaal mee ga nemen voor dit doel. Dan eerder een extra tandenborstel om de boel wat te ontdoen van modder voor het slapen gaan.

@Shrek, helaas Fohn hoort niet tot de standaard bivak uitrusting. Mijn maat wilde al dat ik een loodaccu meesleepte voor zijn voetenwarmer, maar dat zat er ook niet in.
Beetje off topic: Ik ben het denk ik niet helemaal eens met je stelling dat MTB-en een zomersport is. Gezien het grote aantal MTB toertochten in de winter denken er met mij nog een paar anderen daar het zelfde over. Ik weet het de meerderheid heeft niet altijd gelijk.
Ik kende wel deze regels: http://www.mtbroutes.nl/2-algemeen/28-m ... -road-code maar daar wordt nergens gerept over niet in de winter rijden.

Groeten,

Jurgen
Tjiplikira schreef: Beetje off topic: Ik ben het denk ik niet helemaal eens met je stelling dat MTB-en een zomersport is. Gezien het grote aantal MTB toertochten in de winter denken er met mij nog een paar anderen daar het zelfde over. Ik weet het de meerderheid heeft niet altijd gelijk.
In Nederland wordt 'mountainbiken' inderdaad vaak nog geïnterpreteerd als 'op een mountainbike door een zeiknat bos rijden', en gezien als wintersport, en veldtoertochten zijn daar een exponent van.
Ik kende wel deze regels: http://www.mtbroutes.nl/2-algemeen/28-m ... -road-code maar daar wordt nergens gerept over niet in de winter rijden.
Klopt, het begrip trail respect is in NL helaas nog niet zo doorgedrongen. :wink:
De afbeeldingen in de bovenste topic zijn nu al verdwenen?!?