Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noordkaap naar Gibraltar - Forum Wereldfietser

Noordkaap naar Gibraltar

Het is nog even, maar mijn ultieme droom is om in 2018 van de Noordkaap naar Gibraltar te fietsen...
Het eerste deel van de route lijkt me het moeilijkst te plannen.
Via Noorwegen, Zweden of Finland? Ondanks de vele reisverslagen ben ik er nog niet uit.
Zijn er tracks beschikbaar van wereldfietsers die de hele route in het verleden al hebben afgefietst? Alle Info is meer dan welkom

bedankt alvast
Beste Rokon,

Dat is een mooi plan zeg! Jammer dat je nog zo lang moet wachten, maar voorpret is natuurlijk ook wel leuk.

Ik heb geen ervaring met de hele route.
Eigenlijk kan ik alleen maar een stukje in Noorwegen aanbevelen: van Trondheim naar Stavanger: http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 70&lang=en

Je zou natuurlijk gek kunnen doen en vanaf Bergen in Noorwegen naar Schotland:
http://www.ferryreservations.co.uk/ports/lerwick.htm. En dan vanaf Zuid0-Engeland naar Bretagne met de boot. Zomaar een idee he.
Tja, dat zou wel zeer ambitieus zijn??

Thx alvast voor de input
Rokon schreef:Tja, dat zou wel zeer ambitieus zijn??

Thx alvast voor de input
Ambitieus lijkt me de route via de Baltische staten...

Via de UK is landschappelijk gezien erg mooi. Ambitieus vind ik het niet om gebruik te maken van ferries...

Door Zweden, Denemarken en Duitsland ligt voor de hand. Mij persoonlijk lijkt me dat eentoniger dan via Noorwegen en de Uk.
De Noord - Zuid route via de kust van Zweden is weliswaar erg mooi, maar ook erg monotoon. Er zit maar weinig afwisseling in, voordeel is weer dat het relatief vlak is en je weinig om zult hoeven rijden. Dit geld in mindere mate ook voor dezelfde kust via Finland, voordeel hier is dat je in een relatief goedkoop land zit dat de Euro gebruikt, nadeel zijn de muggen in de zomer, verder zal je via deze route nog een pontje moeten nemen naar Zweden/Duitsland, tenzij je uiterst ambitieus via de Baltische staten gaat. Of je daar wilt fietsen laat ik maar even in het midden, ik heb er zelf weinig reiservaring daar.

Noorwegen is denk ik de mooiste route qua landschap, maar waarschijnlijk ook het zwaarste om te fietsen, veel glooiend landschap dwz veel klimmen en dalen. Verder is het ook het duurste land. Een zijsprong vanuit Bergen naar Schotland vangt een deel van dat probleem weg. Als ik dan toch via Noorwegen zou gaan, zou ik in elk geval de Lofoten/Westeralen meepakken.
Mooi plan. 8)

Ik zou Noorwegen tot Alta doen, dan de 93 naar Finland pakken, via de 45 door het zweedse binnenland (Jokkmokk, Arvidsjaur en vooral NIET langs de drukkere kustroute) naar Umeå, vervolgens de ferry naar het Finse Vaasa (duurt circa 4 uur), dan naar Helsinki en daar de ferry naar Tallinn in Estland (duurt 2 uur). Vervolgens Letland, Litouwen, dwars door het mooie binnenland van Polen naar Tsjechie, Oosterijk, Zwitserland etc.

Ik ben zelf tientallen keren in Noorwegen geweest en zal er nog vaak komen want ik woon er vlakbij, maar ben er geen fan van (behalve dan het laatste stukje hoge noorden). Vind het te druk op de wegen, veel te duur en de bevolking is ook niet echt mijn volk. Ik spreek wel de taal en ze zijn aardig enzo maar tis het op de één of andere manier toch niet. Op de fatbike heb ik wel mooie ervaringen maar dat is heel anders want dan dwaal je door het gebergte en kom je bijna alleen maar backpackers tegen.

Zweden is bos en meren en als je daar niet tegen kan kun je gek worden (schijnt, want ik heb er geen last van). Denemarken trap je zo doorheen en vind ik zelf niet boeiend (heb vele keren via denemarken, Zweden/Nederland retour gedaan) en Duitsland is een heerlijk fietsland maar er zijn mooiere routes vind ik. Dus daarom via de Baltische staten. En Polen vond ik intressant (heb er drie maanden rondgezwerfd), net als Tsjechie (aardige/vrolijke bevolking!) en de Alpenlanden zijn natuurlijk altijd mooi, geen twijfel mogelijk. :)

Veel succes met je planning, zou zo met je mee willen!
@rokon

Leuk!

wat is de tijdspanne die je hebt? en hoe ga je naar de noordkaap?

de lofoten zijn leuk, finland ook. net als noorwegen, dat is heel gevarieerd. duur valt wel mee, creatief zijn werkt goed.
Sorry voor het late antwoord...Mooi weer en weekend betekent 'fietsen'...

Bij leven en welzijn ben ik in 2018 gepensioneerd en is tijd geen obstakel meer

Ik begin stilaan wat uit te zien 'hoe' en 'wat', maar in alle eerlijkheid heb ik nog even!
Hier staan de tracks van twee mogelijke routes
https://ridewithgps.com/routes/13787494
https://ridewithgps.com/routes/856094
Bij de eerste moet je nog een lijntje trekken langs de Spaanse kust naar Gibraltar

Waarschijnlijk zijn er met andere startplaatsen (ik zocht op Nordkapp) nog wel meer varianten te vinden op RideWithGPS.
Buiten de route op zich, zit ik nog met een probleem in de maag.
Ik zou graag op midzomernacht vertrekken vanuit de Noordkaap...en dan richting zuid...
Er staat mij voor dat er in onze contrijen meestal een noordenwind blaast en zodoende zou ik meer wind mee, dan wind tegen hebben???
Als ik zo'n 75km/dag zou fietsen en links en rechts een rustdag inbouw, zou ik zeker tegen eind september in Gibraltar kunnen aankomen!
Nu lijkt mij van Noord naar zuid de meest voor de hand liggende richting, maar als ik wat rondsnuister op www lijkt de zuid-noord richting 'de betere' oplossing te zijn!

Wat denken jullie en waarom?

thx
Als je eind juni in Spanje vertrekt fiets je in een hete maand in Spanje; als je eind september in het noorden aankomt is het daar misschien al best fris (en misschien wel erg koud, maar daar weet ik niet genoeg van).
in nederland op de fiets stappen, lekker doortrappen naar de noordkaap via zweden/finland, dan terugzakken via noorwegen/denemarken. beetje hobbelen door europa, en als je bij gibraltaar bent....omdraaien en terugfietsen naar nederland. de rest vul je ter plekke gewoon in....je hebt toch tijd genoeg.... :oops:
collector schreef:in nederland op de fiets stappen, lekker doortrappen naar de noordkaap via zweden/finland, dan terugzakken via noorwegen/denemarken. beetje hobbelen door europa, en als je bij gibraltaar bent....omdraaien en terugfietsen naar nederland. de rest vul je ter plekke gewoon in....je hebt toch tijd genoeg.... :oops:
Zelf gevonden???
eehh ja.....

maar dan wel op de motort....dat ging wat sneller.... :oops:
Rokon schreef:Buiten de route op zich, zit ik nog met een probleem in de maag.
Ik zou graag op midzomernacht vertrekken vanuit de Noordkaap...en dan richting zuid...
Er staat mij voor dat er in onze contrijen meestal een noordenwind blaast en zodoende zou ik meer wind mee, dan wind tegen hebben???
Als ik zo'n 75km/dag zou fietsen en links en rechts een rustdag inbouw, zou ik zeker tegen eind september in Gibraltar kunnen aankomen!
Nu lijkt mij van Noord naar zuid de meest voor de hand liggende richting, maar als ik wat rondsnuister op www lijkt de zuid-noord richting 'de betere' oplossing te zijn!

Wat denken jullie en waarom?

thx
Let op dat 'midzomernacht' een feestdag is. Deze is niet altijd op midzomernacht zelf en om het nog ingewikkelder te maken vieren wel alle Scandinavische landen het, maar niet per se op dezelfde dag.
Ik weet niet waarom je per sé op de Noordkaap zou willen beginnen want buiten een kale rots met een duur restaurant is er niet heel veel te beleven daar. Al is het begin punt op zich wel geschikt. Of het daar heel 'feestelijk' zal zijn weet ik niet, het is op zo'n dag eigenlijk bijzonderder om juist bij de poolcirkel te zijn (een stukje zuidelijker dus). Maar waarom extra kosten maken als je ook thuis kan vertrekken ;)

Verder sluit ik me bij het advies van Leon aan, je wilt hartje zomer eigenlijk niet door Spanje fietsen al zou je de koelere kustroutes / noordelijk door de Pyreneeën kunnen gaan om de ergste hitte te ontlopen. Afhankelijk van hoe je de route precies laat lopen (baltische staten of toch door Noorwegen/Zweden of via UK?) kan het in de herfst al aardig fris zijn, al valt daar in principe goed op te kleden dus daar in Oktober aankomen (noordkaap) valt nog net te doen, later en je zult erg met de sneeuw rekening moeten gaan houden.
Zo blijkt maar weer: "You can't get it all".
Keuze is extreme hitte bij vertrek vanuit Spanje of een beetje tegenwind bij vertrek vanuit Noordkaap. Ik zou het wel weten...
Rokon schreef:Er staat mij voor dat er in onze contrijen meestal een noordenwind blaast en zodoende zou ik meer wind mee, dan wind tegen hebben???
Ik weet niet wat jouw contreien zijn, maar in Nederland is de overheersende windrichting zuidwest.

Carl
Als je Zuid-Noord rijdt, zou ik zeker al medio mei starten. Dan is Spanje heel aangenaam en nog niet druk.
Hallo
Ben in 2014 van Tarifa naar de Noordkaap gefietst. Gestart in april. Prachtige tocht gehad. Gefietst via Zweden. Zie ook willemvisser.blogspot.com
Ben eerst naar Malaga gevlogen en vandaar naar Tarifa gefietst. Tarifa is de zuidkaap van Europa.
Indien je belangstelling hebt kun je van mij de GPS tracks krijgen.