Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toch maar even advies - Forum Wereldfietser

Toch maar even advies

Zoals velen waarschijnlijk moeite hebben met het kiezen van een goede vakantiefiets, heb ik dat ook. Daarom graag jullie advies.

Binnenkort ben ik van plan om voor een aantal maanden door Azië (o.a. India en Cambodja) te gaan fietsen. De laatste jaren heb ik altijd binnen Europa fietsvakanties gehad op een wat uitgebouwde 'stadsfiets', maar voor de reis in Azië en hopelijk nog vele meerdere wil ik graag een goede vakantiefiets aanschaffen.
Na wat rondkijken op Internet en langs een aantal fietsenwinkels te zijn geweest is het voor mij nog steeds niet duidelijk.
Hopelijk kunnen jullie nog wat tips/adviezen geven.

Zoals:
- Waarin zit nou echt het verschil tussen een Giant Expedition en een Koga Randonneur bijvoorbeeld. Stijfheid frame, afmontage en hoe belangrijk is die stijfheid dan bijvoorbeeld. Hoeveel merk je daarvan tijdens het fietsen?
- Natuurlijk staat het leuk als je gehele fiets xt is afgemonteerd, maar ook hier geldt; wat merk je daarvan tijdens het fietsen? Gaat het echt veel langer mee, schakelt het echt lekkerder?
- Hoe belangrijk is het om 26 inch banden te hebben als je buiten Europa gaat fietsen. In dit geval Azie, maar wellicht in de toekomst Afrika.
Een van de enige 26 inch fietsen die ik op dit moment kan vinden is de Koga Worldtraveller. Hoe is die fiets? Is een meer ATB-achtige fiets fijn voor de lange afstanden?
- De 'gewone' fietsenmakers hebben voornamelijk de Koga en de Giant als vakantiefietsmerken. Maar er zijn er vast veel meer. Santos, Snel, dat Duitse merk (manufacturer oid) etc. Hoe zijn die fietsen?
- Verende zadelpen ja/nee?


Het gaat er natuurlijk om wat ik zelf wil en ik weet dat niemand me de ideale fiets kan aanraden, maar graag zou ik gewoon wat meer tips, ervaringen etc willen horen van gebruikers.
Ik hoef niet het beste van het beste, maar het moet wel goed en degelijk zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
Arjan

Hoi Arjen,

Tjee, je vraagt nogal wat. Onmogelijk om daar allemaal een eensluidend antwoord op te geven. Troost je echter: ik weet geen land waar je beter dan hier in Nederland geweldige reisfietsen vindt (of het nu Avaghon, Snel, Santos, Giant, Koga of Vlerick is (wie vergeet ik zo snel nog?), en je zit dan ook nog eens op de juiste site. Je kan hier een schat aan informatie vinden, alleen nog juist zoeken. Maak daar maar een aantal avondjes voor vrij!
Mijn ervaring? ik ben ooit begonnen op een "opgeleukte" 5-versnellingen-sportfiets, heb ik geweldige reizen mee gemaakt. Onderhand heb ik een Koga WT, en met wat aanpassingen ben ik daar toch wel rete-blij mee. Maar je zult merken: zoveel mensen, zoveel meningen.

Succes met je keuzes!
een goede fietsenmaker/dealer praat niet alleen veel maar laat je vooral DOEN: proefritjes maken MET bagage op asfalt/ klinkerwegen met veel speedbumps. en als je in het zuiden woont zou ik ook nog wat flinke afdalingen maken.

Spironski schreef: Tjee, je vraagt nogal wat. Onmogelijk om daar allemaal een eensluidend antwoord op te geven. Troost je echter: ik weet geen land waar je beter dan hier in Nederland geweldige reisfietsen vindt (of het nu Avaghon, Snel, Santos, Giant, Koga of Vlerick is (wie vergeet ik zo snel nog?)
Dat ben ik volledig met je oneens. Aan de andere kant van de Noordzee worden veel betere reisfietsen gemaakt dan in Nederland. Vooral veel meer variatie van reisfietsen. Hier in Nederland zijn het vrijwel alleen nog maar aangepaste hybrides. Een reisfiets die z'n naam waardig heeft en stoelt op een lange traditie vindt je hier amper. Kijk alleen maar naar het framemateriaal. Staal is voor een reisfiets beter, beter te repareren en niet zo snel kapot. Wie beidt dat aan, moet je met een lampje zoeken. Een paar jaar geleden zocht ik een stalen frame met horizontale padden (kun je nog verder rijden als je derailleur gebroken is), in Nederland niet te vinden voor een acceptabele prijs. Dan maar in Aken een Fahrradmanufaktur frame gekocht, maar dat is teveel een stadsframe. Achteraf gezien had ik er gewoon eentje in GB moeten bestellen, bij Thorn (St. Johns Street Cycles) of Bob Jackson. Een aantal andere fabrikanten hebben daar ook hele goede frames voor een acceptabele prijs. Nu pas heeft Santos een soortgelijk frame in dezelfde prijsklasse aangekondigd staan, maar pas vanaf medio volgend jaar.
Zelfde met de afmontage. Als je een reisfiets van klassieke snit, met racestuur dus, zoekt die ook nog de ruigere wegen aankan dan vindt je in Nederland af fabriek niets. In GB heb je dan aardige keuze. En dan zwijg ik maar over fietsen die je kunt gebruiken voor een snelle rit met weinig bagage in West-Europa. Die zijn in Nederland zo goed als onbekend, bij de Britten vindt je een enorme keuze.
Hoi Arjan,

Om wat antwoorden op je vragen te geven:
- Weet ik niet precies wat betreft de geometrie, omdat Giant dat liever geheim houdt. Qua stijfheid weet ik het verschil ook niet tussen bijv. die 2 fietsen. Maar stijfheid is wel belangrijk. Dat maakt dat je lekker of vermoeiend een hele dag fietst. Alleen het lastige is: de één heeft liever een superstijf frame en fietst dan eventueel met een "goedkope" stalen voorvering (met staalveren dus), en de ander heeft liever een wat soepeler frame wat dan de klappen opvangt zodat je geen voorvering nodig hebt (waardoor er dus ook geen vering kapot kan en dat bespaart tevens weer wat gewicht).
- Ik heb XT op m'n vakantiefiets. Het schakelt lekker. Ook heb ik Deore LX, op m'n mountainbike, en dat schakelt ook lekker, maar ook geruislozer. Dat vind ik dan nét wat prettiger. Een aantal vakantiefietsers vinden een Deore (zonder LX) de beste prijs-kwaliteitverhouding. Een enkele vakantiefietser op dit forum vindt de goedkoopste de beste: niet of zo min mogelijk onderhouden, en als er iets aan vervanging toe is scheelt dat ook weer in de kosten...
- 28"banden (de ETRTO-maat 622 = wieldoorsnede van 622mm) worden nog verrassend veel gevonden buiten de "westerse" landen. Echter blijft het zo dat de inwoners van de wat armere landen áls ze een fiets hebben, een mountainbike hebben. Deze hebben 26"wielen (ETRTO-maat 559 = 559mm wieldoorsnede). Tevens zijn er in deze maat zowel smallere ("snelle") als brede ("off-road") banden verkrijgbaar. Waarbij er in de kleine plaatsjes in de armere landen met name de bredere te krijgen zijn, áls er daar banden te krijgen zijn (maar vaak is dat wel). Op dit forum zijn trouwens een aantal brede-banden-aanhangers. Dat is vanwege dat Schwalbe voor dagelijks gebruik een brede band heeft gemaakt (de Big Apple) die minder rolweerstand biedt dan gemiddeld (als 'ie op hoge druk is gepompt), veel demping (bij een lage druk), veel grip (ongeacht de druk), en niet snel lek is (een enkele ervaring daargelaten). De Marathon XR-banden van Schwalbe worden gezien als de banden voor de meest heftige omstandigheden (off-road in afgelegen gebieden), omdat deze gemiddeld zo'n 1 keer per 4000km lek is. Voor asfalt is het een wat minder ideale band: veel rolweerstand t.o.v. bijvoorbeeld de Big Apple maar ook t.o.v. de Continental Travelcontact (maar met bepaalde series van bepaalde Conti-banden zijn redelijk rap problemen).
- Een wat ATB-achtige bouw kán prettig zijn: wat ben je gewend? Ik heb zelf m'n fiets bij Vittorio op maat laten maken waardoor ik juist lekker rechtop zit. Zo kijk ik lekker de wijde wereld in! Ik ga immers op vakantie om lekker te genieten. En als het me écht te gortig wordt (zoals toen ik windkracht 5 á 6 tegen had in de woestijn van noord-Perú waar 40.000 vierkante km zand ligt), dan loop ik of lift ik of neem een bus, afhankelijk van de weg/het pad, het verkeer, en de lokale prijzen.
- De merken die je noemt zijn gewoon goed. De vraag is alleen of ze aan je behoeften en voorkeuren voldoen, en je budget. Heinz Stücke uit Duitsland is zo'n 43 jaar geleden uit Duitsland vertrokken op zijn stadsfiets met een 3-versnellingsnaaf, en heeft pas vorig jaar een fiets met 8-versnellingsnaaf aangeschaft/gekregen. Dus 40 jaar lang toeren over de wereld kán prima met 3 versnellingen op een oude stadsfiets. Zeker ook als je weet dat hij gewoon in de Andes is geweest, door de woestijn is gefietst, en meer van dat soort geintjes...
- Ook een verende zadelpen kan prettig zijn. Het is gewoon afhankelijk van wat soort ondergrond je wilt gaan fietsen, en hoe waardevol je achterwerk je is. Ik fiets zelf met een leren Brooks Conquest-zadel, waar al vering in zit. Tevens is dit goedkoper en betrouwbaarder dan een verende zadelpen.

De ervaringen die je wilt horen zijn natuurlijk wel afhankelijk van of je op asfalt/verharde weg wilt blijven, of dat je de zandpaden/steenslagwegen/bergen/woestijn op/in wilt trekken. Dat vergemakkelijkt het op jouw situatie toe te spitsen ervaringsuitleg.

Tja, we hebben allemaal een eigen kijk op wat een goeie fiets is...

Dat een goede reisfiets (van staal en met een racestuur bv) alleen in de UK te krijgen is, is echt niet waar!!!

Wij fietsen al jaren op Vittorio fietsen.Vele kilometers gemaakt en eigenlijk geen enkele mankementen gevonden. Dick en Els van Stichting Klein Verzet fietsten ook een jaar of 4 achter elkaar zonder noemenswaardige problemen op deze fietsen.

Handgemaakt, staal, stalen dragers die alle andere overtreffen, en precies aangepast aan al jouw specifieke wensen. Wil je een XT derailleur maar een goedkoper set tandwielen of wat dan ook, wil je een vlinderstuur, een racestuur. Je wordt opgemeten en er wordt zeer professioneel gekeken naar hoe hoog de buis onder je zadel moet zijn, hoe lang de buis naar je stuur etcetera. Wat voor velgen wil je en wat voor banden, breed of smal, 26 of 28 inch.Wat voor kleur moet het beestje worden, wat voor verlichting wil je, welk zadel: elk onderdeeltje bepaal jij zelf!!!
Daardoor kan je de fiets dus ook zo duur,complex of juist goedkoper en simpel maken.

Ze zitten in Heerhugowaard en ik denk dat je er echt een keertje naartoe moet om te begrijpen hoe geweldig deze lieve mensen zijn, die vol overgave JOUW unieke fiets bouwen, prachtig afgemonteerd, goede service ook in het verre buitenland!

Kijk maar eens op www.vittorio.nl en zie of dit wat voor jou is.

Robin en Heleen

robin schreef:Dat een goede reisfiets (van staal en met een racestuur bv) alleen in de UK te krijgen is, is echt niet waar!!!
Als geld geen rol speelt kun je zeker in Nederland een fatsoenlijke reisfiets kopen. Voor de reiziger met een beperkt budget is het een heel stuk lastiger. M.n. in de prijsrange 1500-2000 Euro (complete fiets) heb je bij de Britten veel meer keuze.
Lichte reisfietsen (ofwel randonneuses) moet je toch echt in Nederland met een groot zoeklicht zoeken. Een paar jaar geleden kwam van Herwerden met een soortgelijk frame, maar hij wist er zelf verdomd weinig vanaf hoe hij dat ding nog beter kon maken, vergeleken met de Britse frames van die prijsklasse liet hij toch her en der wat veren vallen.

Hoi Ivo,

Ehh,.... in die prijsrange kan je bij genoemde fietsmerken (en ook bij het door mij vergeten Vittorio, sorry) fantastische reisfietsen kopen. Zelfs met het door jou zo bewonderde staal, en wel helemaal naar je eigen wensen en maten!
Ik vind juist dat er de laatste decennia geweldige ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Ik ben zelf ook begonnen op een stalen 28 inch randoneur, erg klassiek allemaal, maar ben wel zeer content met mijn 26 inch MTB-achtige reisfiets die ik nu heb. Een stuk sterker, stijver, comfortabeler en nauwelijks langzamer!

Mijn voorkeur voor staal is gebaseerd op ervaringen uit de harde praktijk. Een aantal jaar heb ik gereden op een aluminium oversized frame van Koga Miyata, de Alloy Randonneur. Zeker geen goedkoop frame (was toen in de aanbieding). Na een aantal jaar begon de schroefdraad in de bagagedrageroogjes kapot te gaan, aluminium schroefdraad is niet zo stevig als stalen schroefdraad, als je vaak internationaal met de trein reist en je fiets moet verpakken moet je die schroefjes vaker demonteren.
Na verloop van tijd was de achterkant krom getrokken. Een stalen frame kun je dan nog laten richten, een aluminium frame niet. Kort en goed, na een jaar of 8 was ie helemaal op en versleten.
M'n stalen randonneuse (van Bioracer) doet 't na 8 jaar harde praktijk en meervoudige internationale trein en vliegreizen nog altijd prima. Is nog perfect recht en de lak is nog goed.
Aan het stalen frame van Fahrradmanufaktur waarmee ik 3 jaar geleden de Koga verving is nog vrijwel geen sleet te merken. Alleen bevalt de geometrie me niet. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de prijsstelling van de Santos stalen randonneurframes die in mei uit zouden moeten komen.
Een 26 inch fiets wijs ik zeker niet af, indien de zwaarte van de tocht daartoe aanleiding geeft. Twee verdiepeingen lager staat een Trek ATB die ik om aan het bouwen ben tot expeditiefiets. Voor asfaltreizen (en ook goede onverharde wegen) verkies ik toch nog altijd de 28 inch fiets, rijdt toch wat lekkerder.
Wil je met weinig bagage lange dagen maken dan is m.i. 26 inch te klein.
Kortom, voor mij zijn 3 vakantiefietsen noodzakelijk ;)

Ik ben het eigenlijk wel behoorlijk met Ivo eens. Ik houd van een stalen vakantie fiets met racebocht, en die is hier niet meer zo van de plank te krijgen bij Batavus, Koga, Gazelle of Giant. Omdat ik vanwege het drukkere verkeer vergeleken met vroeger veel kleinere weggetjes opzoek vind ik voor het zwaarder beladen werk brede 26 inch banden ideaal voor zo'n fiets (met Rohloff naaf). Daarmee is de keus nog weer lastiger. In Engeland kun je dat zo kant en klaar kopen bij Thorn, maar ook bij andere merken, of op maar laten maken door bouwen als Roberts, Hewitt, Longstaff etc.
Ivo's verzuchting dat lichte randonneurs (audax fietsen) al bijna helemaal niet meer te krijgen zijn kan ik alleen maar delen. Een fiets die eruit ziet als een racefiets, maar die meer rechtuit stuurt, een comfortabeler geometrie heeft, net iets dikkere 32 mm banden met spatborden, en waarop je in een zadeltas of twee kleine tasjes op een lichte achterdrager een kilo of 10 kunt meenemen is toch fantastisch. Martin Gerritsen heeft een mooie op zijn site staan (net als een mooie 26 inch fiets met Rohloff naaf), en Vittorio zal ze ook nog wel kunnen maken. Maar waarom hebben die grotere Nederlandse merken alleen nog maar copieen van oncomfortabele en onhandige fietsen om de Tour mee te rijden?
Misschien komt het allemaal wel omdat je in Engeland zelf gewoon heel mooie lange tochten kunt rijden die tegelijk echte eisen aan je materiaal stellen. De tweede helft van het verhaal is natuurlijk dat Engeland een lange industriele traditie heeft, en Nederland niet.
Wim

Aan jouw ervaringen kan ik niets afdoen. Ik heb alleen de indruk dat, zeker de laatste jaren, aluminium niet meer onderdoet voor staal qua betrouwbaarheid. Oké, die laatste kan je nog richten, maar er heerst zo'n fabeltje dat staal nog te lassen zou zijn in donker Afrika en alu niet, terwijl tegenwoordig ook staal TIG gelast moet worden. En laat nu de enige framebreuk die ikzelf heb gehad met een stalen frame zijn gebeurd! :cry:

Zoals te lezen heb ik ook 26# en 28# gehad. Als ik die twee verschillende maten wielen naast elkaar zette was er nauwelijks verschil in doorsnee (hoogstens zo'n 2 cm.) omdat die 26# nu eenmaal dikkere banden heeft, wat dat verschil goeddeels opheft. Bovendien rijdt van eenzelfde type band op dezelfde druk de dikste het lichtst. En ook de praktijk bevestigt dat: een traject waar ik voorheen zo'n 90 minuten over deed, kost me met 26# niet meer dan 95 minuten. Maar ik heb wel een stuk comfortabeler gereden, waardoor de pauzes op een vakantiedag korter kunnen zijn, waardoor ik aan het eind van een dag niet minder heb gereden.

Heb je al eens op de Vlerick of Vittorio site gekeken? Daar kan je toch voor tussen de 1500,- en 2000,- euro een prachtige fiets laten samenstellen, eventueel in staal en met echt goede onderdelen.

Spironski schreef:Aan jouw ervaringen kan ik niets afdoen. Ik heb alleen de indruk dat, zeker de laatste jaren, aluminium niet meer onderdoet voor staal qua betrouwbaarheid. Oké, die laatste kan je nog richten, maar er heerst zo'n fabeltje dat staal nog te lassen zou zijn in donker Afrika en alu niet, terwijl tegenwoordig ook staal TIG gelast moet worden.
Dat hangt van het type stalen frame af. De massabouw uit Taiwan is idd TIG gelast. Ga je voor het meer ambachtelijke staal dan krijg je nog in lugs gesoldeerde buizen. Die zijn prima te repareren voor een goede framebouwer. Richten kun je in de meest voorkomende gevallen zelfs nog zelf doen met wat eenvoudig gereedschap en een goed timmermansoog. [sub]Heb ik al eens moeten doen op de Krim bij de fiets van een van m'n vrienden die een kamikaze-derailleur bleek te hebben[/sub]
Zoals te lezen heb ik ook 26# en 28# gehad. Als ik die twee verschillende maten wielen naast elkaar zette was er nauwelijks verschil in doorsnee (hoogstens zo'n 2 cm.) omdat die 26# nu eenmaal dikkere banden heeft, wat dat verschil goeddeels opheft. Bovendien rijdt van eenzelfde type band op dezelfde druk de dikste het lichtst. En ook de praktijk bevestigt dat: een traject waar ik voorheen zo'n 90 minuten over deed, kost me met 26# niet meer dan 95 minuten. Maar ik heb wel een stuk comfortabeler gereden, waardoor de pauzes op een vakantiedag korter kunnen zijn, waardoor ik aan het eind van een dag niet minder heb gereden.
Over comfort heb ik met m'n 28 inch wielen niet te klagen. Ik pas de bandbreedte aan aan het terrein, op asfalt 28mm, wordt het ruiger dan leg ik er ook 40mm onder. Wel merkte ik in het voorjaar, toen ik mijn Bioracer met 28mm banden reed en m'n Fahrradmanufaktur met 32mm banden van hetzelfde type dat de Bioracer comfortabeler was. Kwestie van een frame waarbij de stijfheid gericht ingezet wordt. De Fahrradmanufaktur is meer in alle richtingen stijf gemaakt. Oversized aluminium frames hebben dit nog erger. Ik wil dan hier stellen dat een juist ontworpen stalen frame met 28 inch wielen comfortabeler is dan een oversized aluminium frame met 26 inch wielen. Comfort is een kwestie van een som van verschillende delen van je fiets. Het is niet voor niets dat ik als basis van m'n expeditiefiets een oud stalen ATB frame met niet-oversized buizen heb gekozen.
Heb je al eens op de Vlerick of Vittorio site gekeken? Daar kan je toch voor tussen de 1500,- en 2000,- euro een prachtige fiets laten samenstellen, eventueel in staal en met echt goede onderdelen.
Ik heb in de loop der jaren op veel sites gekeken en met veel fabrikanten gesproken. Het is niet voor niets dat ik al sprak over een frame dat bij Santos aangekondigd staat. Een van m'n fietsvrienden heb ik geholpen bij het ontwerpen van haar Avaghon. Toen ik het eindproduct zag merkte ik toch dat Avaghon minder goed produceerde dan dat ik verwacht was, te zwaar voor het gebodene, te duur voor het gebodene. Zowel Vittorio en Vlerick ken ik als kwaliteitsfirma's.

Ivo: je hebt in elk geval een goedonderbouwde mening, daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Ik ben het niet over alles met je eens, maar dat maakt niet uit. Ik weet nu in elk geval dat ze in Engeland meer keuze hebben in lichte randoneurs. Blijft dat ik vind dat je hier in Nederland niet slecht zit voor fijne reisfietsen. En voor mij is dat inderdaad een sterke 26#, ook uit ervaring.
Arjen: kom je er nog wijs uit? Zoals ik al zei: zoveel mensen zoveel wensen!

Goed nieuws voor de fans van de stalen randonneurs met racestuur. Dawes is ook in nederland leverbaar. 2006 collectie vanaf februari.

http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=G ... %3Dlang_nl

Marco

Ivo Miesen schreef:De massabouw uit Taiwan is idd TIG gelast. Ga je voor het meer ambachtelijke staal dan krijg je nog in lugs gesoldeerde buizen. Die zijn prima te repareren voor een goede framebouwer.
Hoi Ivo,
Naar mijn ervaring plegen gelugde frames te breken direct naast de lugs, dwz bij het "puntje". Als je dat overkomt onderweg en je zou het goed willen repareren heb je dus niet alleen een soldeerkunstenaar nodig maar ook een passende buis, en moet de hele fiets uit elkaar.
Misschien is het in de praktijk toch handiger is om zo'n kapot frame uitwendig te repareren met spalken, draad, glasvezel en/of tweecomponentenlijm en de tijd er mee uit te zingen.
Leon

Tja, bij verschillende fietsverkopers en -bouwers langsgaan helpt misschien meer dan zo'n staal/aluminium discussie. Zelf heb ik goede ervaring met Snel in Utrecht. Zij maken stalen en aluminium fietsen, 26 of 28 inch, met confectie of maatframe. De afbouw (vb. de keuze van stuurbocht of recht stuur) kies je zelf.

Als je geen uitzonderlijke lichaamsmaten of -verhoudingen hebt, zou ik voor een confectie-frame kiezen. Een maatframe biedt dan weinig extra en kost flink meer. Dat geld kun je dan aan onderdelen besteden. Als je later hele specifieke voorkeuren ontwikkelt, kun je altijd nog op een maatfiets overstappen.

Succes,
Lisette

Voor zover bedankt voor al jullie reacties, het geeft weer voldoende stof tot nadenken.

Ga gerust door met het plaatsen van jullie meningen, ik lees ze graag.

Bedankt.

Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:De massabouw uit Taiwan is idd TIG gelast. Ga je voor het meer ambachtelijke staal dan krijg je nog in lugs gesoldeerde buizen. Die zijn prima te repareren voor een goede framebouwer.
Hoi Ivo,
Naar mijn ervaring plegen gelugde frames te breken direct naast de lugs, dwz bij het "puntje". Als je dat overkomt onderweg en je zou het goed willen repareren heb je dus niet alleen een soldeerkunstenaar nodig maar ook een passende buis, en moet de hele fiets uit elkaar.
Misschien is het in de praktijk toch handiger is om zo'n kapot frame uitwendig te repareren met spalken, draad, glasvezel en/of tweecomponentenlijm en de tijd er mee uit te zingen.
Leon
Twee stukken hoekijzer/aluminium en enkele slangenklemmen kunnen je dan idd veel sneller weer op weg helpen.
In '98 hebben we in Rusland het subframe van een ligfiets gespalkt met een ijzeren buis die ons door een dorpeling geleverd was. Met de voorhamer het subframe ingedreven en klaar was de reparatie ;)
Was overigens wel een aluminium ligfiets.

Hoi!

Even sarcastisch, sorry :wink:
Handgemaakt, engelse industriele traditie blahdiebladieblah, nobbiesnobbiesnob. Maar Thorn maakt inderdaad mooie randonneurs daar niet van. En je ziet er goed uit als je met je waxcoat en laarzen gezeten op je Brooks de roedel Terriers uitlaat en de lawns van het estate inspecteerd :roll:

Maar serieus Arjan, koop vooral een fiets die past bij wat je wilt gaan doen en past bij je budget.

Voor het snelle reiswerk op asfalt is een racefietsachtige hybride (randonneur) aan te bevelen en dan maakt Thorn mooi dingen.
Maar vergeet ook neerlands fietsenmakers niet, die maken ook mooie 28 inch fietsen maar dan meer MTB achtig.

Voor het ruige werk is een 26 inch MTB model aan te bevelen. Santos en Snel hebben mooie fietsen wat dat betreft maar er zijn nog veel andere merken.

Ikzelf heb een T-400 van Fahrrad Manufaktur, CrMo frame en goede componenten. Ze hebben een LX en een Rohloff uitvoering. Ik heb beide gehad maar de derailleur overleefde hier de winter en mijn martelpraktijken niet dus nu heb ik hetzelfde model maar met Rohloff. Zo tevreden ben ik ermee. Hij is ook in Nederland te koop.
Hij sterk als een tank, stabiel als een tank maar ook zo langzaam als een tank. Maar ze hebben hier in Duitsland zoooo een lange industriele traditie in het bouwen van tanks, alleen daarom al moet je deze kopen :roll:
Helaas is het frame niet met liefde door een bezweete smid tussen de paarden in een oude stal gesmeed maar ach.

Ik heb er de meest gestoorde dingen meegedaan: offroad, downhill, door modder, door 1 meter sneeuw en door beekbeddingen gefiets (was verdwaald) alles met bagage en hij geeft geen krimp. En ook met 70 heuveltje af is hij stabiel.
Hij is geen vurig renpaard maar wel een trouwe oersterke pakezel.

Hun website: http://www.fahrradmanufaktur.de

Veel succes bij je zoektocht en fiets de wereld,
Marc

whisky schreef:Hoi!

Hij is geen vurig renpaard maar wel een trouwe oersterke pakezel.
Dat eerste is mijn probleem bij mijn T700 (als los frame gekocht), qua zit te sloom. Maar goed, ik weet ook dat de meesten niet zo racy willen zitten op vakantie als ik dat doe ;)
Stevig is ie idd. Ik heb 'm ook fors mishandeld in Siberië, het frame gaf geen krimp. Alleen bij het ruige ATB werk met vakantie kwam ie tekort.