Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx Grandone - Forum Wereldfietser

Idworx Grandone

https://youtu.be/FAAJ4nsNLbw

Man wat een dikke fiets en met derailleur 8)
Kan hem op de site niet vinden, zo nieuw nog :D
Een soort Santos 4.29 Cross Lite zo te zien. Hoe dikker de banden, hoe saaier het rijden wordt. Ik vond de Santos Cross Lite saai rijden en ben daarom voor de Velotraum Speedster gegaan met 26 inch wielen met dikke banden. Die rijdt sportief, maar kan ook afgeladen worden met tassen. Ik wilde trouwens een riem en Rohloff naaf.

Ik ben dan ook heel benieuwd of een Rohloff naaf mogelijk gaat zijn bij deze Idworx Grandone. Verlichting en rekjes zijn dus wel mogelijk en dat maakt hem alvast een hele interessante gravelracer.
Er zijn al prijslijsten te googelen en daarop staat ie in 3 varianten; travel, gravel en sport. Altijd met Ultegra 2 x 11. Er staan ook flinke prijzen bij. Ik word nu extra nieuwsgierig wat je dan voor die bedragen precies koopt.
groverr schreef:
vr 09 nov, 2018 22:23
Een soort Santos 4.29 Cross Lite zo te zien. Hoe dikker de banden, hoe saaier het rijden wordt. Ik vond de Santos Cross Lite saai rijden en ben daarom voor de Velotraum Speedster gegaan met 26 inch wielen met dikke banden. Die rijdt sportief, maar kan ook afgeladen worden met tassen. Ik wilde trouwens een riem en Rohloff naaf.

Ik ben dan ook heel benieuwd of een Rohloff naaf mogelijk gaat zijn bij deze Idworx Grandone. Verlichting en rekjes zijn dus wel mogelijk en dat maakt hem alvast een hele interessante gravelracer.
Dat dikke banden saaier zijn is je mening en daar heb je recht op, maar ik deel hem niet.
groverr schreef: Er zijn al prijslijsten te googelen en daarop staat ie in 3 varianten; travel, gravel en sport. Altijd met Ultegra 2 x 11. Er staan ook flinke prijzen bij. Ik word nu extra nieuwsgierig wat je dan voor die bedragen precies koopt.
Een hele mooie doordachte fiets met een hele mooie doordachte prijs waarschijnlijk :D

Goed of niet goed, ik vind hem mooi, en da’s de eerste Idworx die ik echt mooi vind...
072112FC-7E8C-41BC-A7C1-D482234D698A.jpeg
Apart die aflopende bovenbuis icm het racestuur...
Bij die goudgele (in het filmpje) past alleen bij smallere banden een spatbord tussen wiel en frame, en bij andere modellen zit er wel erg veel ruimte tussen wiel en spatbord. Ze laten n.m.m. teveel verschillende modellen zien zonder dat 1,2,3 duidelijk is welke het nu precies is. Voor dat geld verwacht ik eigenlijk overal toch wel minstens Hope schijfremmen en carbon spatborden, en niet XT en Esge, of dat moet in een lager prijsklasse vallen.
Daarnaast valt op dat 1 velg tubeless (ready?) is, Ik weet niet of dat voor de echte wereldfietser nu zo'n goed idee is. Al zal die vaak een echt maatframe kopen en het zelf op laten bouwen (voor hetzelfde (of minder))
Ik denk niet dat ie bedoeld is voor de conservatieve wereldfietser die liever nog HS33’s heeft...
Dat je voor dat budget Hope remmen verwacht is niet realistisch denk ik, dan zit er nog 500-600 bovenop hoor.
Niet te vergeten dat de XT’s tegenwoordig ook al erg goed zijn.
Omdat Bikefeeling al meer dan tien jaar geen derailleurfietsen meer verkoopt of onderhoud gaan wij de Grandone niet in onze collectie opnemen...
:roll: kan echt niet meer natuurlijk :roll:

Bron; https://www.bikefeeling.nl/blog/Wat-zij ... -collectie
Shadow schreef:
vr 09 nov, 2018 22:52
Ik denk niet dat ie bedoeld is voor de conservatieve wereldfietser die liever nog HS33’s heeft...
Dat je voor dat budget Hope remmen verwacht is niet realistisch denk ik, dan zit er nog 500-600 bovenop hoor.
Niet te vergeten dat de XT’s tegenwoordig ook al erg goed zijn.
Het grote voordeel van Hope remmen is dat je ze zelf helemaal uit elkaar kan halen om schoon te maken en zonodig onderdelen te vervangen, en dat is om goed te kunnen blijven remmen soms toch echt nodig (al naar gelang je veel of weinig fietst), dat hoef je bij die XT's niet te proberen. Dat ze er zo'n bedrag voor durven te vragen is omdat de mensen die deze fietsen kopen geen flauw benul hebben wat ze kopen. (even generaliserend)
Ik zie deze fietsen dus in de categorie Range Rover en Cayenne, mooie auto's die niet gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn, vuil worden in een bos of op een landweggetje dus.
Dikke banden zijn vaak zwaarder en veroorzaken, hoe verder ze van de as zitten, een groter gyroscopisch effect. Dat maakt het sturen saaier. Sommigen noemen dat comfort.
Dikke banden maken fietsen ook leuk, omdat je makkelijker over van alles heen kan rollen. Deze vork steekt nauwelijks naar voren uit en dat zou hem weleens sportief stuurgedrag kunnen opleveren.

Ik vind hem ook heel mooi en denk dat hij perfect is voor kortere meerdaagse tripjes en minder voor een wereldreis. Echt een fiets voor microavonturen.

Ik vraag mij nog steeds af of ik hem moet zien als gravelracer met stuuruitslagbegrenzer met, afhankelijk van de versie, een rekje en verlichting. Ik ben dus nog wel benieuwd naar de eigenschappen van het frame en vork.
_Peter_ schreef:
vr 09 nov, 2018 23:18
Shadow schreef:
vr 09 nov, 2018 22:52
Ik denk niet dat ie bedoeld is voor de conservatieve wereldfietser die liever nog HS33’s heeft...
Dat je voor dat budget Hope remmen verwacht is niet realistisch denk ik, dan zit er nog 500-600 bovenop hoor.
Niet te vergeten dat de XT’s tegenwoordig ook al erg goed zijn.
Het grote voordeel van Hope remmen is dat je ze zelf helemaal uit elkaar kan halen om schoon te maken en zonodig onderdelen te vervangen, en dat is om goed te kunnen blijven remmen soms toch echt nodig (al naar gelang je veel of weinig fietst), dat hoef je bij die XT's niet te proberen. Dat ze er zo'n bedrag voor durven te vragen is omdat de mensen die deze fietsen kopen geen flauw benul hebben wat ze kopen. (even generaliserend)
Ik zie deze fietsen dus in de categorie Range Rover en Cayenne, mooie auto's die niet gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn, vuil worden in een bos of op een landweggetje dus.
Ja absoluut!
Hoewel ik me af vraag of die Cayenne en Range Rover nog wel de beste terreinwagens zijn :roll:
groverr schreef: Dikke banden zijn vaak zwaarder en veroorzaken, hoe verder ze van de as zitten, een groter gyroscopisch effect. Dat maakt het sturen saaier. Sommigen noemen dat comfort.
Dikke banden maken fietsen ook leuk, omdat je makkelijker over van alles heen kan rollen. Deze vork steekt nauwelijks naar voren uit en dat zou hem weleens sportief stuurgedrag kunnen opleveren.

Ik vind hem ook heel mooi en denk dat hij perfect is voor kortere meerdaagse tripjes en minder voor een wereldreis. Echt een fiets voor microavonturen.

Ik vraag mij nog steeds af of ik hem moet zien als gravelracer met stuuruitslagbegrenzer met, afhankelijk van de versie, een rekje en verlichting. Ik ben dus nog wel benieuwd naar de eigenschappen van het frame en vork.
Zie hierboven, ik denk een intepretatie van een randonneur/lichte offroader door GG.
Tuurlijk, dus als er een nieuw model op de markt komt wil je weten wat ie kan, kost en weegt.
_Peter_ schreef:
vr 09 nov, 2018 23:18
Het grote voordeel van Hope remmen is dat je ze zelf helemaal uit elkaar kan halen om schoon te maken en zonodig onderdelen te vervangen, en dat is om goed te kunnen blijven remmen soms toch echt nodig (al naar gelang je veel of weinig fietst), dat hoef je bij die XT's niet te proberen.
Als iemand met een ouderwetse fiets lees ik dit met een glimlach. Remmen uit elkaar halen om te poetsen? Huh? Ik maak al 25 jaar* mijn remmen (LX canti's, XT canti's en tegenwoordig Deore V-brakes) eigenlijk alleen schoon door er sporadisch de hogedrukspuit van het tankstation vol op te zetten. Daarna laat ik ze een nacht drogen waarna er wat smeerspul op het draaipunt gedruppeld wordt.

*: ik hoop dat de lezer hieruit afleidt dat mijn werkwijze geen problemen oplevert.
Mooi hoor. Ik hoop dat er veel van verkocht worden zodat er over een jaar of vijf a tien als ik misschien eens aan een 'nieuwe' fiets toe ben voldoende aanbod is van deze fraaie fietsen. Ik koop er dan hopelijk weer eentje van een wannabe Wereldfietser die zijn fiets in de praktijk in de schuur heeft laten verstoffen of 'm er alleen op een zonnige zondag uithaalde... Geweldig. Precies zoals ik aan mijn heerlijke Snel Safari ben gekomen :lol:

Wat mij betreft dus een warme aanbeveling. Doe maar met derailleur 8)
Fraaie fiets. Bn ook wel benieuwd naar de All Rohler BLT die ook als nieuw genoemd wordt.
Bridgestone SM schreef:
za 10 nov, 2018 00:34

Je kan je afvragen of het ooit de beste terreinauto's waren :?
Kijk eens onder zo'n auto ... dan snap je in ieder geval waarom ze zo duur zijn*.
Een Classic is best leuk. Onderhuids dan weer Defender. Eigenlijk andersom zelfs.
_Peter_ schreef:
vr 09 nov, 2018 22:49
Voor dat geld verwacht ik eigenlijk overal toch wel minstens Hope schijfremmen

Denk dat die lastig samenwerken met Ultegra STI's...
Leon schreef:
za 10 nov, 2018 10:02
_Peter_ schreef:
vr 09 nov, 2018 23:18
Het grote voordeel van Hope remmen is dat je ze zelf helemaal uit elkaar kan halen om schoon te maken en zonodig onderdelen te vervangen, en dat is om goed te kunnen blijven remmen soms toch echt nodig (al naar gelang je veel of weinig fietst), dat hoef je bij die XT's niet te proberen.
Als iemand met een ouderwetse fiets lees ik dit met een glimlach. Remmen uit elkaar halen om te poetsen? Huh? Ik maak al 25 jaar* mijn remmen (LX canti's, XT canti's en tegenwoordig Deore V-brakes) eigenlijk alleen schoon door er sporadisch de hogedrukspuit van het tankstation vol op te zetten. Daarna laat ik ze een nacht drogen waarna er wat smeerspul op het draaipunt gedruppeld wordt.

*: ik hoop dat de lezer hieruit afleidt dat mijn werkwijze geen problemen oplevert.
Leon, alle remmen (ook Cantilever) hebben onderhoud nodig, hydraulische schijfremmen jammer genoeg iets meer door de gebruikte materialen die zich afzetten op de zuigers (pistons), als die niet meer netjes in hun huisje terugkeren lopen je remmen aan en verminderd dat je remkracht en slijten je blokjes nog sneller (ik heb ze wel eens om de drie dagen moeten vervangen vanwege de hoeveelheid rommel op de weg), dat wil je gewoon niet. Daarom is het zo fijn dat de schijfremmen van Hope zo'n beetje compleet uit elkaar gehaald kunnen worden om ze weer schoon te maken of zelfs delen te vervangen. Bij Shimano en Avid ben je dan al snel aan een nieuwe remklauw toe.
Shrek schreef:
za 10 nov, 2018 14:32
_Peter_ schreef:
vr 09 nov, 2018 22:49
Voor dat geld verwacht ik eigenlijk overal toch wel minstens Hope schijfremmen

Denk dat die lastig samenwerken met Ultegra STI's...
2x knijpen :P
Smaken verschillen, maar ik vind het lelijk ding.
Voor die centen zijn er zoveel mooiere, beter uitgeruste opties te vinden (volledig custom en op maat, staal, etc).
Ik heb er een artikeltje over geschreven. Zie: http://www.sintchristophorus.nl/idworx-grandone/

Gerrit Gaastra noemt de Grandone een moderne interpretatie van de klassieke randonneur, maar dan één die net een beetje meer kan. Een volwaardige offroader is het niet, eerder een 'softroader' of iets dergelijks.