Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietser bijna geschept door trein - Forum Wereldfietser

Fietser bijna geschept door trein

Kijk hier en huiver.
Die heeft echt een engeltje op z'n schouder!

Bij het zien van dit soort beelden gaan mijn gedachten altijd direct uit naar de treinbestuurder.
Naast de 'gebruikelijke' zelfdodingen hebben machinisten ook nog eens met dit soort situaties te dealen. Die kunnen uitmonden in stress, wao, volledige afkeuringen en (permanente) psychische problemen.....
Waardeloze inrichting ook. Je bent niet bezig met links en rechts te kijken, maar met het maken van de bochten. Ben je eindelijk door dat doolhof heen, dan sta je met je rug één kant op. Niet verwonderlijk dat je uit die richting geen treinen aan ziet komen. Misschien moeten ze eens omgevingspsychologen in dienst nemen bij ProRail, of andere mensen met omgevingspsychologisch inzicht.
Staat er geen bel te luiden bij deze overgang?
Moet je niet voor die hekjes wachten i.p.v. er voorbij? Wanneer bel stopt, dan pas tussen hekjes door?
Ik ga het filmpje nog maar eens bekijken. Brrrr
Loes van den Bergen schreef:
zo 25 nov, 2018 09:38
Staat er geen bel te luiden bij deze overgang?
Nee. Niks.
Ik twijfel er aan of dat in dit geval uitgemaakt zou hebben.
Denk je echt, Léon? Getver.
Miss Ongeduld hier is in tegenstelling tot fietsgedrag in Mokum erg op haar hoede bij treinovergangen en wacht heeeeeel braaf tot de bel niet meer luidt.
Hier wordt dus erg veel verantwoordelijkheid bij de oversteker gelegd. Moet toch kunnen wanneer je je hersens gebruikt? Of niet?
Léon, deze oversteek is meer bij jou dan bij mij in de buurt. Mooi weer vandaag :lol:
Han Doek schreef:
zo 25 nov, 2018 07:14
Waardeloze inrichting ook.
Pro Rail wil al dit soort overwegen sluiten.
Om een beetje meer druk op de (plaatselijke) politiek en/of eventuele weg-eigenaren uit te oefenen, zijn dit soort filmpjes uitstekend geschikt.

Groet,
Tom.
Het woord zegt het al "onbewaakte overgang", zelf ook opletten dan natuurlijk, is wel makkelijk om Prorail de schuld te geven.
Weggebruikers hebben ook zelf verantwoording.
Mvg
Willem Klein
Loes van den Bergen schreef:
zo 25 nov, 2018 10:12
Léon, deze oversteek is meer bij jou dan bij mij in de buurt. Mooi weer vandaag :lol:
Ik kom daar nooit. Het is een verbinding tussen wijken en andere bestemmingen binnen Geleen en Sittard. Ik vind het een voorbeeld van de prioritering van autoverkeer. Er zijn daar de afgelopen decennia honderden miloenen uitgegeven aan grote wegen, tunnels onder het spoor door, een nieuw ziekenhuis, woonwijken en de nieuwe huizen zelf. Langs de autoverbindingen is het niet leuk fietsen. Het belang van fietsverkeer heeft men daar duidelijk naast zich neer gelegd door de habbekrats die een overweg kost te duur te noemen.
Begrijp me goed, ik heb de neiging om de oevrstekende figuur te bestempelen als sukkel die beter had moeten uitkijken, maar als maatschappij beweren dat er een geld is voor een normale beveiligde overgang op zo'n plek vind ik schandelijk. Waar het om gaat natuurlijk is dat er geen enkele organisatie verantwoordelijk voor is dat overwegen in een omgeving die volgebouwd wordt binnen aangepast moeten worden vóórdat de behoefte eraan gegroeid is of alle mogelijkheden voor een goede inrichting zijn dichtgetimmerd door de andere ontwikkelingen.

Dit bijna ongeval was waarschijnlijk niet gebeurd als er tussen de sporen een pad was aangelegd met hekjes die de oversteker dwingen eerst een paar meter naar rechts te lopen (kan even geen foto vinden), maarik denk dat de sporen hier te dicht bij elkaar liggen om dat snel mgelijk te maken. Een normaal beveiligde overgang zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan het opschuiven van de rails waarvoor waarschijnlijk de hele fundering verbreed moet worden.

Suicide is daarnaast verreweg het grootste probleem met spoorveiligheid getuige deze wat oude cijfers: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 3-2-11.gif
In het CBS jaarversclag spoorveiligheid zie ik geen handig plaatje maar lees ik wel dat het aantal suicides de afgelopen jaren dik in de 200 is en de overige ongevallen wel fors zijn afgenomen. In 2014 - 2016 waren 95% van alle doden op en rond het spoor suicides.
Een juiste inrichting met een goed overzicht kan veel uitmaken.
+, Léon.
willem klein schreef:
zo 25 nov, 2018 10:30
Het woord zegt het al "onbewaakte overgang", zelf ook opletten dan natuurlijk, is wel makkelijk om Prorail de schuld te geven.
Weggebruikers hebben ook zelf verantwoording.
En ProRail, die de hekjes heeft geplaatst, ook.
Wat Han Doek, die hiervoor gestudeerd heeft, beweert is dat deze constructie met hekjes het risico op onveilige situaties als in het filmpje juist vergroot. Ik kan hem in die redenering wel volgen.
Ìk heb Han's formulering nog eens drie keer gelezen en begrijp nu wat hij bedoelt. Toch zie ik op het filmpje dat de hekken de oversteker dwingen om bij het spoor aan te komen met de ogen op de eerste aankomende trein gericht. Als het hekje hem de andere kant op gedwongen had, had hij, als hij heel ver had gekelen, misschien de tweede trein gezien, maar dan de eerste gemist. Ik denk niet dat dat uiteindelijk gunstiger zou zijn.
Dit soort hekjes hebben bij Duitse spoorwegovergangen vaker tot dode bejaarde e-bikers geleid. Die steken dan in kudde over en er hoeft er maar eentje te stuntelen bij het hekje aan de overkant. Dan ontstaat er een opstopping op de overgang en kunnen de e-bikers niet meer snel genoeg weg.
Vooral omdat daar de hekjes vaak nog eens een stuk dichter op de spoorweg staan.
hetzelfde probleem zie je ook bij veel fietspaden die drukke wegen oversteken. Je moet vol in de ankers tijdens het oversteken om de bocht het fietspad op te kunnen maken. Blind plannen en twee-dimensioneel denken.
Hier een stukje van precies een jaar geleden:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/21/di ... 3-a1582051
Er zijn altijd meerdere belanghebbende. Eerst maar eens kijken wie de eigenaar is van de overweg. De verantwoordelijkheid slechts bij Pro Rail neerleggen gaat aan de (weerbarstige) werkelijkheid voorbij.

Groet,
Tom.
Hiero. Lijkt mij niet erg beveiligd. Geen lichten en ik zie ook niet of er bellen zijn geplaatst. Even niet op de slagbomen letten. Heel bijzonder.
Tom vds schreef:
zo 25 nov, 2018 11:50
Hier een stukje van precies een jaar geleden:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/21/di ... 3-a1582051
Er zijn altijd meerdere belanghebbende. Eerst maar eens kijken wie de eigenaar is van de overweg. De verantwoordelijkheid slechts bij Pro Rail neerleggen gaat aan de (weerbarstige) werkelijkheid voorbij.
Aan de andere kant: als het aan ProRail ligt dan kan je nergens meer "gewoon" over het spoor.

't Is een beetje de vraag van de kip of het ei, alleen weten we in dit geval dat de spoorweg-overgang er eerder was als de trein.
Fietsen is dan misschien wel erg leuk, mooi en gezond, maar gedwongen een eind omfietsen vanwege de zelfgekozen onveiligheid van een aantal dwazen is raar wisselgeld. In de ons omringende buitenlanden kom je soms leuke kleine tunneltjes tegen (soms zelfs zo klein dat ze bijna niet leuk meer zijn), als er hier een onderdoorgang geklust wordt dan lijkt ie wel op de kortste weg naar Nieuw-Zeeland.

BSM
Nog een klassiek voorbeeld van een afdek-situatie.

Het is wel opmerkelijk dat Prorail wel de moeite heeft genomen om een camera op te hangen maar niet om de overweg bewaakt te maken.

Zou afsluiten een goed idee zijn? De dichtstbijzijnde overweg is 350 meter maar een stuk minder aantrekkelijk:

Afbeelding

Bron: Fietsersbond Routeplanner
daulagari schreef:
zo 25 nov, 2018 12:18
Nog een klassiek voorbeeld van een afdek-situatie.

Het is wel opmerkelijk dat Prorail wel de moeite heeft genomen om een camera op te hangen maar niet om de overweg bewaakt te maken.

Zou afsluiten een goed idee zijn? De dichtstbijzijnde overweg is 350 meter maar een stuk minder aantrekkelijk:

Afbeelding

Bron: Fietsersbond Routeplanner
Je kan je ook afvragen of het omfietsen netto werkelijk veiliger is.
Een aangename fietsvriendelijke route kan een stuk veiliger zijn als eentje waar je belaagd wordt door snelverkeer en/of de uitlaat-kwalmen van dat verkeer.

BSM
Ik hoop dat de verantwoordelijke eigenaren zich realiseren dat in de 153 jaar dat dit spoor er al ligt en waarschijnlijk ook 153 jaar dat deze overgang onbeveiligd is het misschien eens tjid wordt om dit deeltje van het spoor ook aan te passen aan de veranderende werkelijkheid. Dit is geen overgang in een dunbevolkt gebied meer maar een overgang in een toevallig nog niet bebouwd stukje van de flinke stad die de agglomeratie Sitterd-Geleen-Stein-Beek met 134.000 inwoners is geworden.

:wink: Ik zie dat ze al een voorlopige oplossing hebben geïplementeerd: https://www.1limburg.nl/kapotte-goedere ... maastricht