Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets kopen - Forum Wereldfietser

Fiets kopen

Ik ben net nieuw op dit forum. Ben een bescheiden fietser maar fiets graag en ben twee jaar geleden naar Rome gefietst. Dit op een meer dan 20 jaar oude Giant. De Giant is op. Ik heb een klein budget. Er zijn een paar opties. Een tweedehands koga miyata traveller. Een tweedehands Trek of een nieuwe Batavus Zonar. Het laatste merk zie ik niet op deze site voorbij komen en vraag mij af waarom dat is. Een nieuwe fiets lijkt aantrekkelijker dan een tweedehands fiets maar ik hoor graag jullie advies.
Deze lijst is om de keuze wat makkelijker te maken;

viewtopic.php?f=8&t=18057

Het feit dat je Batavus niet voorbij ziet komen is omdat hun fietsen niet geschikt zijn voor toeren met bepakking en dat dan lang volhouden zonder gekker reparaties / defecten.

Een 2e hands Koga, Santos, Jan Jansen of IdWorx is dus te verkiezen boven een nieuwe Batavus, Gazelle, Sparta etc.
In mijn ogen is het wel erg makkelijk om te zeggen dat dit merk of dat merk niet geschikt is. Huisgenoot A. rijd op een Koga stadsfiets en die fiets is zeker niet geschikt als fietsvakantiefiets.

Er zijn echt wel gazelle fietsen die goed zijn voor fietsvakanties.

Ik denk toch echt dat je naar de modellen moet kijken en niet alleen naar de merken.

Een koga Traveller, Wordtraveller of randonneur zijn zomaaar een paar modellen die geschikt zijn.
Een Gazelle Marco Polo, brengt je ook wel veilig thuis (geen ervaring)
Een Batavus Zonar, heeft in 2015 van OpPad een "Outdoor Award" ontvangen, en ik vond hun reviews vaak best aardig.
Koga of JanJanssen zijn volgens mij niet zonder meer beter geschikt als de Batavus Zonar. Zowel bij Koga als bij JanJanssen zijn alleen de trekkingfietsen beter geschikt. En afgezien van de bagagedrager en de verstelbare stuurpen zou ik met de Zonar gerust op vakantie durven.
Gelukkig hebben we dit geweldige stuk om fietsen beter te beoordelen op fietsvakantiewaardigheid.

https://fietsvakantie.home.blog
Dank voor jullie reacties. De fahradmanufactur lijkt trouwens ook een goede optie gezien de prijs kwaliteit verhouding. Maar vraag mij wel af of ik met mijn 1,62 niet te klein ben voor deze fiets waarvan ik lees dat die geschikt is voor mensen met een lang bovenlijf. Dat heb ik niet :-)
egopro schreef:
wo 10 apr, 2019 15:51
Ik denk toch echt dat je naar de modellen moet kijken en niet alleen naar de merken.
Helemaal mee eens. Zelfs is het zo dat vooral grote merken fietsen hebben van eenzelfde naam, die in de loop der jaren flink anders zijn geworden. Dat is iets om bij tweedehands op te letten. Niet dat de oudere slechter zijn; regelmatig is het zelfs andersom.
Uiteindelijk is de maat zelfs nog belangrijker dan al het andere: een verder compleet brakke fiets van de perfecte maat rijdt lekkerder dan een foute maat en fout afgestelde fiets van vele duizenden euro's.
Tweedehands Giant Expedition? Waren vroeger (althans de "normale" versies zonder vering e.d.) ook goede fietsen.
egopro schreef:
wo 10 apr, 2019 15:51
In mijn ogen is het wel erg makkelijk om te zeggen dat dit merk of dat merk niet geschikt is. Huisgenoot A. rijd op een Koga stadsfiets en die fiets is zeker niet geschikt als fietsvakantiefiets.

Er zijn echt wel gazelle fietsen die goed zijn voor fietsvakanties.

Ik denk toch echt dat je naar de modellen moet kijken en niet alleen naar de merken.

Een koga Traveller, Wordtraveller of randonneur zijn zomaaar een paar modellen die geschikt zijn.
Een Gazelle Marco Polo, brengt je ook wel veilig thuis (geen ervaring)
Een Batavus Zonar, heeft in 2015 van OpPad een "Outdoor Award" ontvangen, en ik vond hun reviews vaak best aardig.
Jaja, ik ben even gaan kijken;

Gazelle Chamonix; achterwiel ongeschikt ivb spaakpatroon en vering in balhoofd waar je gegarandeerd gedonder mee krijgt. Bagagedrager ongeschikt.
Gazelle Vento; Bagagedrager ongeschikt, verende voorvork
Gazelle Ultimate; Bagagedrager ongeschikt
Gazelle Marco Polo; ah nu komen we ergens, weliswaar 2200 euro maar dan heb je ook wat, aandachtspuntje blijven de naven, zijn die ook XT? Dan zijn ze minder duurzaam als LX of Deore, idem voor het crankstel. En de ‘toe-overlap’ op kleine maten is dramatisch. ( je tenen raken je voorwiel in de bocht ) het damesframe laten staan btw.
Fedor schreef:
wo 10 apr, 2019 20:37
Tweedehands Giant Expedition? Waren vroeger (althans de "normale" versies zonder vering e.d.) ook goede fietsen.
We weten nog niet eens of het om hoteltochten gaat of .... etc. etc. etc,
Misschien eerst de checklist invullen?
Ik vind het allemaal nogal veel gezeik over Koga zou beter geschikt zijn als vakantiefiets als bvb Batavus.
Koop gewoon een stevige fiets en mogelijkheid om dragers te monteren en zeker zo belangrijk ... passende maat en geometrie.
In mijn jonge jaren namen we een fiets en gingen op pad ... al die speciale snufjes die een hedendaagse fiets meer geschikt zou maken voor fietsvakanties bestonden toen niet ... en toch hadden we een fijne fietstocht.
JMA schreef:
wo 10 apr, 2019 19:22
Dank voor jullie reacties. De fahradmanufactur lijkt trouwens ook een goede optie gezien de prijs kwaliteit verhouding. Maar vraag mij wel af of ik met mijn 1,62 niet te klein ben voor deze fiets waarvan ik lees dat die geschikt is voor mensen met een lang bovenlijf. Dat heb ik niet :-)
Ik ben zelf 1,73 meter en rij sinds kort op een Fahradmanufactur TX Randonneur, framemaat 52 cm (het kleinste frame dat ze hebben). Zit perfect voor mij, maar ik hou van een zgn. "sportieve" houding. Voor iemand van 1,62 meter is dat frame m.i. te groot, tenzij je houdt van een zgn. "zéér sportieve" houding, stijl tijdrijder.
Ed kettingvet schreef:
wo 10 apr, 2019 23:28
Ik vind het allemaal nogal veel gezeik over Koga zou beter geschikt zijn als vakantiefiets als bvb Batavus.
Koop gewoon een stevige fiets en mogelijkheid om dragers te monteren en zeker zo belangrijk ... passende maat en geometrie.
In mijn jonge jaren namen we een fiets en gingen op pad ... al die speciale snufjes die een hedendaagse fiets meer geschikt zou maken voor fietsvakanties bestonden toen niet ... en toch hadden we een fijne fietstocht.
In jouw (en waarschijnlijk ook mijn ) jonge jaren maakte Batavus en Gazelle ook nog uitstekende fietsen!
Maar toen koste een Gazelle Tourmalet ook gewoon 1500 gulden. In hedendaags geld zou je daar rustig 2500 euro van kunnen maken.
Ed kettingvet schreef:
wo 10 apr, 2019 23:28
Koop gewoon een stevige fiets en mogelijkheid om dragers te monteren en zeker zo belangrijk ... passende maat en geometrie.
Alsof dat "gewoon" zo gemakkelijk is voor een leek.
Dank voor jullie reacties. Wordt steeds wijzer. Heb de checklist ingevuld. Ook een paar opties voor fietsen erbij gezet.
Ik zie ook dat Santos of Avaghon prachtige fietsen heeft maar ben bang dat deze zelf tweedehands nog te duur voor mij zijn.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Ik zal er het meest fietstochten door Nederland mee maken maar ben aan het sparen voor de Ruta Uberica of de fietstocht door Andalusie van Benjaminse.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Meer relaxt.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Beetje ertussen in maar niet te ver naar voren.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Zal soms voorkomen maar niet heel vaak.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ook dat zal niet vaak voorkomen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Spanje, Frankrijk, Italië.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Ik ga niet kamperen dus zal niet heel zwaar bepakt zijn.

JE LICHAAMSLENGTE
Ik ben klein, 1.62

JE GEWICHT
Ik ben 57 kilo

JE LICHAAMSBOUW
Redelijk normaal denk ik :-)
Maar ik ben klein en heb ook geen lange benen.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ongeveer 10 kilo


WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Randje Utrecht, Noord-holland maar wil best een tochtje maken om een mooie fiets te kopen.

WAT IS JE BUDGET?
Tussen de 800 en 1000 euro.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Ik had een Giant Tracker en was er heel happy mee en ben er naar Rome gefietst.


WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja prima.


Opties:

Koga Traveller lady 50 cm
€ 849,00
http://link.marktplaats.nl/m1396576177? ... ialbuttons

Batavus Zonar

Giant Tough road trekking fiets (lees bij op pad
dat hij kwetsbaar is. Nou zal ik niet veel in de regen fietsen)

Trek Fx sport 4

Cube Travel Sport of Kathmandu

Als iemand een goede tweedehands optie weet, hoor ik het graag!
quote=JMA

>>WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
>Ik zal er het meest fietstochten door Nederland mee maken
>maar ben aan het sparen voor de Ruta Uberica of de fietstocht door Andalusie van Benjaminse.
Dan is het natuurlijk de vraag of jer meteen deze fiets daarvoor geschikt wilt hebben of dat je eerst een tweedehands koopt en die over een tijd (1 jaar, 2, 3?) verkoopt voor iets minder om dan een betere te kopen. Als je ondertussen bepaalde onderdelen als bagagedragers of je ideale zadel koopt kunnen die meer naar de volgende fiets.

>>HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
>Meer relaxt.
Gezien wat we al weten is vsf niet je merk.

>>MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
>Zal soms voorkomen maar niet heel vaak.
Dan kun je kiezen voor batterijverlichting als de fiets die je teenkomt toevallig geen naafdynamo heeft maar verder wel heel aantrekkelijk. In Nederland heb je in de zomer zelden licht op de fiets nodig als het tot 10 uur licht is.

>>WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
>Spanje, Frankrijk, Italië.
Net zei je iets anders, maar ik begrijp dat deze landen wel de bedoeling zijn. Voldoende lichte verzetten en goede remmen zijn dus noodzakelijk.

>>WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
>Ik ga niet kamperen dus zal niet heel zwaar bepakt zijn.
>HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
>Ongeveer 10 kilo
Niet kamperen scheelt veel bagagegewicht, dus de eisen aan de fiets zijn een stuk minder.

>Ik ben klein, 1.62
>Ik ben 57 kilo
Da's klein en licht. Een zwaar gebouwde trekkingfiets is dan niet het ideaal, zeker als je ook nog weinig bagage meeneemt.

Als je zo licht bent, weinig bagage en alleen asfalt fietst kun je zelfs aan een niet te extreem lichte wielrenfiets denken met een licht dragertje als de Tubus Fly en iets bredere banden, of je kiest meteen voor een bikepacking opzet.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Randje Utrecht, Noord-holland maar wil best een tochtje maken om een mooie fiets te kopen.

>>WAT IS JE BUDGET?
>Tussen de 800 en 1000 euro.
Moet geod lukken.

>>WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
>Ik had een Giant Tracker en was er heel happy
>>mee en ben er naar Rome gefietst.
Wat is er mee gebeurd? Is hij op te knappen?

>Koga Traveller lady 50 cm € 849,00
> http://link.marktplaats.nl/m1396576177
Zou best kunnen. Er staat helaas niet bij hoeveel versnellingen hij heeft. Als het 24 is, is vindt ik de fiets te duur. Bij 27 is hij ook nog wel aan de prijs. En er moeten geen reparaties aan zitten. Ik zou die enorme satellietschotel .... eh, het stuur dus ... er wel afhalen voor iets bescheideners en het lager zetten. Misschien wil de fietsenmaker het wel in één deal doen.

>Batavus Zonar
Niet eens zo'n raar idee. Als de drager niet bevalt koop je een Fly zoals gezegd en bewaar je deze voor als je de fiets verkoopt. Of de remmen goed zijn moeten anderen even zeggen, heb ik geen verstand van.

>Giant Tough road trekking
Die lijkt me lang voor je, met een diepe zit. Je zou sowieso elke fiets moeten proberen.

>Trek Fx sport 4
>Cube Travel Sport
Zitten er een beetje tussenin.

>Cube Kathmandu
Ik zie een geveerde voorvork en een vaste drager. Lijken me beiden overbodig voor jouw fietstochten, zinloos gewicht en complicerend.

Wat deze fietsen in jouw maat wegen en of ze qua stijfheid niet te stijf zijn kan ik niet zien.
Stevens 6x al bekeken?
Er zijn natuurlijk ook nog merken als Surly en Kona, met de beoogde bepakking prima te doen.
Even afgezien of je er op past, bijv:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Dat is echt super dat er hier zo meegedacht wordt. Stevens 6x ziet er ook heel mooi uit. Zag tijdens het zoeken ook het merk Radon voorbij komen.
Was er eerst van overtuigd dat een 2ehands Koga het beste was maar zie hele mooie alternatieven.
Wordt tijd om wat uit te gaan testen. Wilde in ieder geval in Ede bij de Fietser gaan kijken. Kan ik de Batavus en de Koga gaan testen. (Nieuw Koga alleen voor het uitproberen, maar weet niet of dat iets zegt over oudere modellen.)
Wat is je budget en hoe goed is je te technische kennis? Ik heb hier nog een WorldTraveller staan, deze heeft wel wat aandacht nodig.