Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een Koga vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een Koga vakantiefiets

Hallo,

Ben nieuw op dit forum...

Een jaar geleden voor het eerst op fietsvakantie geweest naar de Middelandse Zee. We zijn inmiddels besmet met het virus en ben nu op zoek naar een goede gebruikte vakantiefiets. Vorig jaar met een gebruikte Trek X500 gefietst van mijn dochter/vriend maar wil nu op zoek naar een goede gebruikte Koga voor onszelf.

Op marktplaats 2 fietsen gezien die me aanspreken: Worldtraveller (staal) uit 1993 en een Roadrunner (aluminium) uit 2008.

Als nadeel van de eerste zie ik de leeftijd, ondanks de goede staat is de techniek toch wat verouderd. Zijn de onderdelen nog verkrijgbaar? 21 versnellingen?

De tweede heeft 27 versnellingen maar een geveerde voorvork welke ik zal moeten vervangen in geval van 4 tassen vm.
Verder in goede staat.

Prijs van beide ligt rond de 150 Euro.

Weet dat het een wat open vraag is maar welke heb ik op termijn het meeste plezier van als vakantiefiets?
Graag hoor ik van jullie!

Bedankt!
Bij fietsen van die leeftijd en prijs zeggen merk en model weinig over hoe goed ze zijn.

e 150 is wel 'verdacht' weinig.

Dus het zal vooral afhangen van de staat waarin ze verkeren.
7-speed spul is zeker nog met wat moeite verkrijgbaar (forumleden zullen vast op verzoek tips geven van websites voor onderdelen) en ook spotgoedkoop. Maar verwacht geen keuze. Cassettes zijn er vaak maar in één type en crackstellen idem; gelukkig zijn die meestal prima geschikt.
Zo'n fiets koop je ook niet meer voor 15 jaar. Desondanks zou het best de moeite kunnen zijn al ben ik bang dat een Koga van 150 euro wel zo afgeleefd is dat er zo veel aan moet gebeuren dat je misschien beter en goedkoper uit bent met een van 450 euro. Voor dat bedrag zijn echt mooie fietsen te koop.
Maar wie weet zijn de fietsen die je bedoelt wel nog best goed.

Leeftijd is zogezegd voor de techniek irrelevant. Sommige fietsen van 35 jaar oud zijn er stukken beter aan toe dan andere van 5 jaar oud.
wil je alsjeblieft aangeven om welke fietsen het gaat?
ik ben nieuwsgierig naar welke je gekozen hebt.
Je mag aannemen dat bij beide fietsen de hele aandrijving aan een midlife-renovatie toe is. Of dat zin heeft hangt af van de staat van balhoofdstel, naven, spaken en velgen, plus een idee wat je ermee gaat doen waarbij een fietsvakantie hogere eisen stelt dan een stadsbarrel. Vervolgens komen er nog kleinigheden en onvoorziene zaken bij.
Zo'n fiets moet je dus ter plekke beoordelen met de kostprijs van vervangende onderdelen in je hoofd en dan een begrotingsschatting in je hoofd maken wat het gaat kosten. Uitbesteden aan een fietsenmaker is stukken duurder.
Onderdelen bestelken en zelf opknappen kost daarbij ook flink tijd. Meestal moet je een aantal keer iets bestellen. De interessantste winkels leveren niet in 24 uur en vervolgens heb je geen tijd tot het weekend.
cantilever remmen: laten staan. 7v : te gedateerd.
mooie fietsen.
ik vind 7-speed niet te gedateerd met wat het aan versnellingen (verzetten) biedt, bijvoorbeeld 'Dick en Els' kwamen er heel ver mee:
Dick en Els 3x7 de wereld over.png
13-34 in 7-speed vind ik niet zo snel. je koopt wel zo een cassette van 12-32.
de remmen zou ik opwaarderen naar korte v-brakes (geen andere remhendels nodig. veel fijner qua remblokjes afstellen) of v-brakes (wel andere remhendels nodig. bijvoorbeeld shimano deore. dan ook andere shifters nodig: dan heb je keuze in draaishifters of iets met duim-wijsvinger-bediening. van shimano, sunrace of sram is er van alles te koop voor 3x7).

ik zou deze fiets kiezen, deze helemaal langslopen en daarbij trapas, ketting+cassette+middelste kettingblad (voor) en wat verder nodig is vervangen.
en vooral het achterwiel bekijken: hoe sterk is dat, gezien ook wat je van plan bent (wat weeg je zelf? kan er iets dikkere achterband op, 37-622 i.p.v. 32-622? met hoeveel bagage ga je rijden en gaat een deel van je bagage aan de voorvork?)?

dan de roadrunner: vanwege de verende voorvork zou ik die zo niet willen. de voorvork vervangen is een flinke investering en opletten of dat past (m.n. maatvoering met het voorvorklager). (en in de praktijk blijft zo'n voorvork gewoon heel want we maken ons vaker zorgen dan dat er daadwerkelijk misgaat. "Ja maar als ..." komt er dan als snel. en zo is er altijd wat, zucht)
in die framemaat is er veel moois te koop, dus dan zou ik verder kijken naar een vergelijkbare fiets.

bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... engte-1-85 of
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... a8a3a738c1 (deze zou ik, zodra ketting en cassette vervangen moeten, ombouwen naar 3x8 vanwege de matige en te plastic-achtige shifters) of
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 6ac4aedcef bij deze fiets alsjeblieft het 40-spaaks achterwiel voor vakanties thuislaten ('Ja maar als' :oops: ) en bijvoorbeeld bij bike4travel in Rotjeknor een reis-achterwiel kopen.
Hallo

Bedankt voor alle reacties, geeft stof tot nadenken...
Wat denken jullie van deze?
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... er-maat-57
Ik begrijp dat er vroeg of laat aan deze categorie fietsen onderhoud dient te gebeuren, vind ik niet erg als het uitgangspunt maar een goede basis is.
Meer dan 20 jaar oude fiets, is al gereserveerd. Een dergelijk model in goede conditie is wel geschikt voor de voorgenomen vakantie.

Het voorjaar is spijtig genoeg de slechtste tijd om een fiets te gaan zoeken.
sjefke schreef:
ma 13 mei, 2024 23:17
cantilever remmen: laten staan.
Mijn Avaghon met canti's had toch geen enkel probleem met de afdaling van de steile kant van de Stelvio met 30 kg bagage en honderden andere passen. De 21v waren destijds bij de klim ook geen probleem.
Dus op het niveau dat hier gevraagd wordt is er denk ik niks mis met canti's, behalve dat je ze goed moet afstellen met de juiste remblokjes.
-Daan- schreef:
di 14 mei, 2024 07:31
Meer dan 20 jaar oude fiets, is al gereserveerd. Een dergelijk model in goede conditie is wel geschikt voor de voorgenomen vakantie.
Het voorjaar is spijtig genoeg de slechtste tijd om een fiets te gaan zoeken.
Hoezo? Ze worden nu massaal ingeruild. De doorloopsnelheid is hoog, dat wel. Je moet snel reageren.
De laatst getoonde Koga lijkt me ook flink afgeleefd. Zonder het merk Koga zou hij beslist niet eens de helft opbrengen. Op het middenblad zitten nauwelijks tandjes meer. Niet dat het erg is dat dat vernieuwd moet worden, maar het is een indicatie voor de rest. De fietsen die hoogframe toont zien er veel beter uit, al is dat geen garantie.

Vraag voor tuanis: gaan jullie de fiets zelf opknappen en wat kunnen jullie daaraan wel en niet? Hoeveel tijd is er voor?
tuanis schreef:
di 14 mei, 2024 04:27
als het uitgangspunt maar een goede basis is.
1) is de maat goed? Dat is niet hetzelfde als: kun je de fiets passend maken.

2) voldoet de fiets aan de randvoorwaarden die hebt. Denk aan: hoe breed wil je de banden minimaal, wellicht voorkeur voor 26" of 28" wielmaat (zo noem het voor het (on)gemak even), hoeveel spullen wil je mee, moet er bagage op de voorvork kunnen, zit je liefst wat dieper of juist wat hoger.

3) wat beschouw je zelf als basis. Het frame? frame+wielen? frame+wielen+aandrijving? alleen aandrijving (ja, mensen kopen een tweedehands fiets alleen vanwege de aandrijving :wink:)? frame+sticker op de onderbuis?

4) of de basis goed is kan niemand van een foto beoordelen. Daarvoor zul je de fiets irl moeten zien. Van een foto kun je soms boordelen dat er iets niet goed is. verder gaat het niet.

5) is de maat goed?
Er zijn genoeg nette Koga trekking fietsen te koop voor rond de 300 euro. Je moet dan wel rekenen op eventueel wat onderhoud. Een nieuwe cassette, ketting en kabels zijn het geld niet. Wat wel duur kan worden zijn vooral versleten velgen of soms cranks. Laat verder alles wat nog functioneert gewoon zitten, en ga niet moderniseren: dat is het geld niet waard. De goede maat is natuurlijk cruciaal, net als eventuele frameschade.
sjefke schreef:
ma 13 mei, 2024 23:17
cantilever remmen: laten staan. 7v : te gedateerd.
NIet mee eens. Ik heb jaren gereden op een omgebouwde MTB met cantilever remmen en een 3x7.
Ging heel goed. Op zich geen reden om een fiets te laten staan. MIsschien dat vervangonderdelen voor een 3x7 intussen moeilijker te vinden zijn? En waar die mindere reputatie van cantilevers vandaan komt, geen idee. Lekker veel ruimte voor bredere banden, trouwens.
derdekeer schreef:
di 14 mei, 2024 20:13
En waar die mindere reputatie van cantilevers vandaan komt, geen idee.
Ik denk van dat op veel canti's te lange hangerkabels* zijn gebruikt, wat de remkracht niet ten goede komt. Ook is het denk ik zo dat als een onderdeel uitgefaseerd wordt die onderdelen alleen nog op oude en goedkope fietsen zitten, die vaak slecht onderhouden worden en dan allerlei problemen krijgen. Ook komen er dan natuurlijk de goedkoopste remblokjes op wat ook niet helpt. De onderdelen krijgen dan de schuld.

* Is dat de juiste naam? Ik bedoel dat kabeltje dat een driehoek vormt boven de rem.
Bedankt voor alle nuttige en leerzame tips en reacties.
Ga er mee aan de slag...
Ik laat hier weten wat het geworden is!
Leon schreef:
di 14 mei, 2024 08:51
sjefke schreef:
ma 13 mei, 2024 23:17
cantilever remmen: laten staan.
Mijn Avaghon met canti's had toch geen enkel probleem met de afdaling van de steile kant van de Stelvio met 30 kg bagage en honderden andere passen.
Goed beschouwd zegt dit heel weinig over de kwaliteit van canti’s. Het minimum wat je van een rem mag verwachten is dat hij een stilstaande fiets met rijder op een helling ook in stilstand kan houden. Als je dicht bij dat minimum zit, moet je wel in slakkengang naar beneden, dus voortdurend remmen. Met uitstekende remmen kun je de fiets laten lopen en bijremmen waar nodig.

De kwaliteit van de remmen blijkt dus vooral uit de snelheid waarmee je op een helling veilig naar beneden kunt.

Je kunt de remkracht natuurlijk ook vergelijken uit de remweg op een vlakke weg vanuit een bepaalde snelheid.

Ik denk dat iedereen die fietsen met verschillende typen remmen heeft kunnen vergelijken wel weet dat goed ingeremde hydraulische schijfremmen superieur zijn aan mechanische schijfremmen. Die zijn dan weer beter dan velgremmen, vooral wanneer het nat is. Het beste zijn de hydraulische velgremmen en daarna de V-brakes. Waar de canti’s uitkomen weet ik niet, maar vast niet hoog.