Additionally, paste this code immediately after the opening tag: racefiets naar Schotland ? - Forum Wereldfietser

racefiets naar Schotland ?

dag iedereen

ik heb een vraag waar ik vrij snel antwoord op zou moeten krijgen omdat ik bijna vertrek
ik ga naar Schotland met de fiets maar dit is een racefiets met dunne banden gaat dit problemen geven on the road
en wat kan ik en wat kan ik niet doen
Hoe zien de meeste wegen er uit in Schotland, geasfalteerd of kiezel?

alvast bedankt

maarten

Ik neem aan dat je ZONDER bepakking gaat fietsen?

In elk geval zou ik de breedst mogelijk monteerbare banden kopen. Alhoewel ik niet uit eigen ervaring als het gaat om Schotland spreek (helaas :cry: ), is het wegdek buiten onze landsgrenzen al snel van mindere kwaliteit. Je zult best wel over gravel e.d. moeten fietsen.

Succes!

groetjes Johan
mr_mojo schreef:dag iedereen

ik heb een vraag waar ik vrij snel antwoord op zou moeten krijgen omdat ik bijna vertrek
ik ga naar Schotland met de fiets maar dit is een racefiets met dunne banden gaat dit problemen geven on the road
en wat kan ik en wat kan ik niet doen
Hoe zien de meeste wegen er uit in Schotland, geasfalteerd of kiezel?

alvast bedankt

maarten
Zolang je je tot wegen beperkt die op een gewone wegenkaart staan heb je normaal -ruw- asfalt. Wel zal er op hele smalle wegen middenop grint liggen, omdat dat stuk van de weg niet schoon gereden wordt. Oversteken van buitenbocht naar de binnenbocht is dan niet slim.

En uiteraard kun je in Schotland fantastisch mountainbiken

racefiets + bobkar?? :?:

Dunne banden moeten geen probleem zijn hoor.

Ik zou meer tijd aan je regenkleding besteden dan aan je banden!! Ha ha!

In Schotland zeggen ze "If you don't like the weather, just wait 5 minutes!"

Enjoy - het is daar geweldig fietsen!!!

al vast bedankt ik hoop da mijn dunne banden het zullen aan kunne en ik ook :) we weten da we slecht weer zullen hebben maar tog hopen op 1 droge dag en voor de rest genieten zelf alst regent

als er nog tips zijn waar we rekenig mee moeten houden vertel maar gerust is onze 1ste vakantie met fiets

al vast bedankt

De nationale routes van Groot Brittanië gaan vaak door nationale parken. Soms lijkt het of er helemaal geen pad meer is en moet je je fiets modderhelingen van 20 procent opduwen. Als het lang heeft geregend zijn deze paden aardig onbegaanbaar. In ieder geval het deel van Newcastle langs de kust omhoog is veel onverhard en zanderige stukjes. Maar er zullen vast alternatieven zijn.

Ik ben ooit door Schotland en noord Engeland gefietst met mijn ligfiets. Deze houdt niet zo van onverhard, dus ik ben daar geen onverhard stukje tegen gekomen en heb daar prima gefietst!

Afbeelding

Voor een verslag zijn mijn homepage:

http://www.luddo.nl

Het was twee weekjes fietsen, maar ik ben wel veel steile weggetjes tegengekomen.

groet

Luddo

Het hangt natuurlijk wel een beetje van je racefiets af. Moderne racefietsen zijn voor weinig anders geschikt dan echt racen: ze hebben de verkeerde verzetten, ze hebben remmen met korte hoeven zodat er geen dikkere banden of spatborden op passen, ze hebben geen nokjes voor dragers, ze hebben erg lichte en kwetsbare wielen met weinig en fancy spaken, en de zit is erg lang en laag.
Racefietsen van wat jaren geleden (tweedehands nu vaak heel geodkoop)waren veel geschikter. Ze hadden een wat comfortabeler zit, en frames voor remmen met langere hoeven zodat je zelfs met spatborden nog banden van 32 mm kon monteren. Achterdragers wilde ook nog wel. Met zulke fietsen kun je heel goed van hotel naar hotel fietsen, met twee voortasjes op je achterdrager, of - heel klassiek - zo'n grote Engelse zadeltas van Carradice. Dat laatste kan ook voor moderne frames nog wel eens een uitkomst zijn. Voor een mooi modern voorbeeld van zo'n alleskunner van een fiets, zie de site van Marten Gerritsen.
Ik heb jaren geleden op zo'n fiets een lange tocht door Schotland gemaakt, en dat ging prima. Heel mooi. Wees niet verbaasd als de wegen soms wat kapotgereden zijn door vorstschade, maar dat krijg je in koude streken. Ik zou zeker een of twee reservebinnenbanden meenemen, en misschien ook wel een reserve buitenband. Ik zou voor de zichtbaarheid een reflecterend hesje dragen (ze bestaan ook in 'vitrage'stof). En inderdaad, overal in het Verenigd Koninkrijk kunnen de hellingen uitzonderlijk steil zijn. Ik zou eens heel kritisch naar je tandwielen kijken.
Veel plezier,
Wim
mr_mojo schreef:dag iedereen

ik heb een vraag waar ik vrij snel antwoord op zou moeten krijgen omdat ik bijna vertrek
ik ga naar Schotland met de fiets maar dit is een racefiets met dunne banden gaat dit problemen geven on the road
en wat kan ik en wat kan ik niet doen
Hoe zien de meeste wegen er uit in Schotland, geasfalteerd of kiezel?
Langs de Schotse westkust kun je fantastisch fietsen. Negeer de fietsroutebordjes (die sturen je te vaak over grind) en volg de doorgaande wegen. Deze zijn geasfalteerd, vaak lekker smal en buiten het hoogseizoen niet druk. Zeker op de eilanden kom je weinig verkeer tegen. Zorg wel dat je wind mee hebt, of doe als wij en fiets een week lang zwoegend en vloekend met windkracht 7 tegen (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Schotland.htm). En waait het niet, koop dan een netje tegen de midges!

Afbeelding

**edit: ik heb het voor je aangepast! Ellen**
keesswart schreef:Afbeelding
By the way, waarom verschijnt deze foto nu niet?
keesswart schreef:
keesswart schreef:Afbeelding
By the way, waarom verschijnt deze foto nu niet?
Ik denk omdat er een komma in de bestansnaam zit. Daar houdt niet ieder programma van. :(

Hi,
dat je plaatje het niet doe komt omdat je tekens hebt gebruikt in de naam die niet kunnen. Bv de komma en spatie
bas

:?

mr_mojo schreef:al vast bedankt ik hoop da mijn dunne banden het zullen aan kunne en ik ook :) we weten da we slecht weer zullen hebben maar tog hopen op 1 droge dag en voor de rest genieten zelf alst regent

als er nog tips zijn waar we rekenig mee moeten houden vertel maar gerust is onze 1ste vakantie met fiets

al vast bedankt
Volgens mij is er iets mis met je toetsenbord.. je mist wat letters zeg maar...! :) :shock: 8)

Schotland is erg mooi en ongerept. Ik heb er ooit met een vriendin gefietst en de wegen (die wij namen) waren allen verhard.
Heel veel plezier!

Om een beetje een gevoel te krijgen kun je kijken op de site van de Highlands section van de Cycle Touring Club:
http://www.ctchighland.org.uk/FrameSet1.html
en de links in hun links sectie.
Het juni/juli nummer van Cycle, het maandblad van de Cycle Touring Club, had diverse artikelen over fietsen naar en in Schotland. Ik krijg gelijk weer zin.
Wim