Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff - Forum Wereldfietser

Rohloff

Hallo Wim,

Drie weken geleden hebben mijn vriend en ik beide een Santos Travelmaster Alu met Rohloff gekregen.
We zijn hier uitermate tevreden mee. Ik weet niet wat het nummer is van onze naven, maar dat ze lawaai (soort schuren) maken in vooral 6 en 7 kan ik beamen. Het lawaai wordt minder in de versnelling onder 6 en boven 7 is het stil.
Wat wij een groot voordeel vinden is dat ie gelijk in de versnelling gaat staan die je kiest. Je kunt dan ook eenvoudig versnellingen overslaan. Ontzettend handig bij afdalen en klimmen.

Hoi Wim!

Ik heb sinds een jaar een Rohloff (had eerst een derailleur maar die overleefde mijn marteltoeren niet) en ik ben hier vaak in de Beierse heuvels en Alpen onderweg (ook in de winter) en begin dit jaar in de de woestijn van Jordanie en de Sinai en de Rohloff heeft er inmiddels 4000 km opzitten.
Inderdaad maakt hij in de 7e aardig wat geluid maar ik ben er inmiddels aan gewend. Het zou met de tijd minder moeten worden maar dat heb ik nog niet gemerkt, misschien hangt dat van mijn geringe gewicht af (60kg) of omdat ik met opzet meestal de 7e (de koffiemolenversnelling) oversla.
De 7e maakt het meeste geluid omdat in de 7e versnelling alle planeetsystemen draaien. Wat je hoort (en een beetje voelt) is duitse preciesietechniek aan het werk :) Je verliest in deze versnelling geen energie hoewel dat wel zo aanvoelt.
Een voordeel is weer dat je altijd hoort in welke versnelling je rijdt, ik vind dat erg handig. Naarboven toe is het stil en nr 11 is geruisloos omdat dit de directdrive versnelling is.
Om het klimmen met bepakking te vergemakkelijken fiets ik met 42 tandjes voor en 17 achter.

Ik zou zo weer voor een Rohloff kiezen, hij doet het altijd, sneeuw, zand, modder etc is geen enkel probleem. Ik kan altijd fietsen terwijl mijn toergenoten onderweg druk doende zijn vastgevroren/vastgekoekte/gezandstraalde derailleurs te repareren. :D
En het terug kunnen schakelen bij stilstand is inderdaad een groot voordeel vooral na pauzes, kaartlezen etc tijdens een klim of voor het stoplicht. En de ketting gaat door de rechte kettingloop veel langer mee en kan dikker zijn.

Een fiets met Rohloff rijdt ietsje anders dan met een derailleur omdat de meeste massa in het achterwiel zit (dikke kont) en het achterwiel daardoor iets meer de neiging heeft om (zonder bagage) iets eerder weg te slippen dan een deraileur op gravel/sneeuw/zand. Maar daar leer je zo mee om te gaan en je kunt het ook benutten om snel bochten te scheuren. Scherp de bocht insturen, stevig remmen en dan druk op de pedalen en dan een oh zo mooie strakke 90 graden bocht :D

Fiets de wereld (met Rohloff),
Whisky

Ik heb het -pas- twee keer meegemaakt dat mensen de Rohloff naaf echt te luidruchtig vonden. Ik hen hen toen aangeraden te gaan rijden op een Easy Transport (idworx) die een afmontage heeft van XT- en SRAM (een zeer goed combinatie). Na een rit van 2 minuten gaven zij de voorkeur hieraan.

Niet dat Rohloff slecht is -integendeel-, maar je moet je wel de volgende punten onder ogen zien:
- De prijs (die is laag t.o.v. de goedkoopste versnellingsbak voor een auto :lol: )
- Bij een excenter-as moet je hem om de 1000 km bij spannen, hetgeen met een ketingspanner niet het geval is.
- Smeerbeurjte om de 5000 km.
- Het schakelen voelt soms wat zompig aan.

Op mijn website heb ik een uitgebreid artikel over onze ervaringen met de Rohloff-naaf geschreven. Bijna niets anders dan lof over de naaf, maar wel dus met misschien een paar nadelen. :lol:

Oh ja Wim, als je een intern schakelmechanisme hebt (dus geen schakelbox) neem dan een extra 0.9 mm kalbeltje mee. Deze moet je overigens om de 10 - 15.000 km vervangen. Rohloff komt binnenkort met de Easy Kit waarbij het kabeltje makkelijker te vervangen is.
En wat de 'herrie' betreft, vraag aan je dealer of hij je kransje wilt omwisselen zodat je in ieder geval in Nederland minder geluid maakt.

Eric Schuijt schreef: Oh ja Wim, als je een intern schakelmechanisme hebt (dus geen schakelbox) neem dan een extra 0.9 mm kalbeltje mee. Deze moet je overigens om de 10 - 15.000 km vervangen.
De -mini- stalen madeschroefjes in de aluminium kabelconnectors zijn na een paar hollandse winters eventueel niet meer los te draaien, (ondanks heet stoken etc).

Bij een nieuwe naaf is het verstandig om de schroefjes een voor een los te draaien en in te vetten, dan heb je onderweg een kans. Of nieuwe connectors meenemen natuurlijk

Hoi Wim,
Volgens mij is je vraag door iedereen al goed beantwoord.
En wat geluid betreft geldt alleen je eigen waarneming en beoordeling.
Veel succes met je keuze.
Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef:Hoi Wim,

En wat geluid betreft geldt alleen je eigen waarneming en beoordeling.
De fiets zelf kan ook veel verschil maken. Carbon en fors oversize aluminium frames, spatborden etc kunnen als flinke klankkast fungeren. Een velomobiel is het ergst ;)

Ik heb een velomobiel (Versatile) met Rohloffnaaf erin. Tja, het ding maakt geluid, dat is zeker. In de ene versnelling wat meer dan de ander. De 8 t/m de 11 vind ik zeer acceptabel. Daarbuiten zitten wat versnellingen die duidelijk meer geluid maken. Ik heb bij het kiezen van de tandwielen getracht mijn gebruikelijke snelheden af te stemmen op de 'stillere' versnellingen.

Maar wat betreft herrie in de velomobiel: een Rohloff maakt niet per definitie meer herrie dan een derailleur. De aandrijflijn zal ook goed moeten zijn want ook daar kan geluid vanaf komen. Het meeste geluid komt echter van de wind die langs je oren suist. Als ik moet kiezen tussen het geluid van de Rohloff of het geluid van suizende wind, dan weet ik het wel. Geef mij maar het tevreden gesnor van de Rohloff. Ik duik dus wat dieper in de fiets om minder wind in m'n oren te krijgen.

Meningen verschillen. Mijn mening is dat de Rohloff zeer acceptabel is qua geluidsopbrengst. Het geluid dát hij produceert weegt zeker niet op tegen het enorme comfort van de naaf.

Ben je een echte 'klimmer' in een stiltegebied, dan kan ik me wel enigszins voorstellen dat je dan de Rohloff minder aangenaam vind klinken. Maar voor op de weg? Rijden maar!

Het geluid van de Rohloff is mij reuze meegevallen. Vanaf v8 t/m v14 hoor ik helemaal niets tijdens het fietsen, de 7e waarin het geluid het ergst is valt mij erg mee. Een soort snorrende toon. Nou moet ik wel zeggen dat ik op het ergste was voorbereid (door alle verhalen over 'herrie') en het geluid steeds minder is geworden naarmate de naaf meer ingereden raakt. Wat mij qua geluid erg is opgevallen is dat de naaf tijdens vrijloop, dus niet trappen en/of bijvoorbeeld heuveltje af, wel aardig wat geluid maakt. Een beetje zoals de ouwe SA 3v naven. Dan maakt het erg veel uit in welke versnelling mijn naaf staat. In de 10e versnelling maakt mijn Rohloff dan het meeste geluid. Waarschijnlijk maakt gewicht en trapkracht van de berijder erg uit met inrijden. De Rohloff op de Avaghon van mijn vrouw maakt wat meer geluid (alhoewel dat ook minder wordt)
Maar wat is het toch een fijn apparaat, het geluid is in geval van mijn naaf te verwaarlozen, probleemloos (bijna schokvrij) schakelen, tot nu toe geen onderhoud en schakelen vanuit stilstand is toch wel enorm fijn. Zeker omdat ik in 90% van mijn ritten een zware Burley met 1 of 2 kinderen aan het sleuren ben.
Een angst van mij blijkt tot nu toe ongegrond te zijn. De sterkte van het achterwiel. Vanwege het geringe aantal spaken was ik bang voor een minder sterk wiel. Bepakking, Burley en mijn gewicht (95kg) blijken geen probleem voor het achterwiel. Erg tevreden dus al met al.
Gr.
Edwin

Ik heb nog maar 50km op mijn nieuwe Avaghon Rohloff kunnen fietsen (zaterdag gekocht) en het geluid viel mij inderdaad mee. Eigenlijk maakt-ie alleen in de 7e versnelling een bromgeluid en in de lagere versnellingen een klein beetje geluid; dat beschouw ik als een gegeven (whats's the deal?). Ik heb een nieuw serienummer en een stalen frame, misschien scheelt dat.
Overigens had ik van eerdere websites begrepen dat het een tot tweeduizend km duurt om de Rohloff in te fietsen, maar ik zie eigenlijk niet in waarom (om het geluid in ieder geval niet).

Succes, Willem

Nog even een vraagje in de hele discussie over wel of geen rohloff: wat te doen als je 32-gaats velg kapot gaan in verwegistan? Natuurlijk kun je 32 spaken in een 40-gaats velg stoppen, maar krijg je de as dan wel netjes in het midden?

wat te doen als je 32-gaats velg kapot gaan in verwegistan? Natuurlijk kun je 32 spaken in een 40-gaats velg stoppen, maar krijg je de as dan wel netjes in het midden
Ehm, ik heb ook ergens gelezen over iemand die inderdaad 32 spaken in een 42gaats heeft gespaakt, ik weet alleen niet meer wie. Was dat Corax misschien onderweg in Tibet? Die fietser was er een hele dag zoet mee...

In ieder geval is het altijd mogelijk in Verwegistan een gewone naaf, velg en klassieke deraileur te kopen op de markt. Duurt wel eventjes voordat je alle spulletjes hebt maar naar ik zo gelezen heb is er altijd wel wat te vinden.

Fiets de wereld (met 32-gaats),
Whisky

Peter Rodenburg schreef:Nog even een vraagje in de hele discussie over wel of geen rohloff: wat te doen als je 32-gaats velg kapot gaan in verwegistan? Natuurlijk kun je 32 spaken in een 40-gaats velg stoppen, maar krijg je de as dan wel netjes in het midden?
academische vraag, want 40 gts is ontzettend zeldzaam, terwijl 32 gts (sjieke mtb's) en 36gts velgen (goedkope mtb's) een stuk gangbaarder zijn.

Maar om de vraag te beantwoorden in de geest waarin die gesteld is:

Heb je een 48 spaaks wiel dan kun je in geval van nood een 36 gts velg gebruiken. 3 gaatjes vullen, een overslaan en ipv kruis 3 kruis 4 vlechten. Goede kans dat je met de originele spaken uitkomt, met een beetje gesjoemel want de lengte klopt niet echt.

Voor 40 gaats is geen mooi passend alternatief, vandaar dat ik dat altijd zou overslaan. Of 32 of 36, en als dat nog niet genoeg is 48 spaaks

Ik heb in mij fiets een 32-spaaks voorwiel laten zetten. Als er iets gebeurt met mijn achterwiel, dan kan ik de voorvelg gebruiken om een en ander te herstellen. Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om lokaal een nieuw 26" voorwiel te kopen.

Wat betreft het geluid, de 5, 6 en 7 maken het meeste geluid, vooral de zeven. Bij 8 t/m 14 hoor je als je je trappers stilhoud een typisch versnellingsnaaf geluid, maar ik vind het geluid wel meevallen. Vooral gezien het feit dat de naaf nog niet helemaal ingereden is.
Als bezitter van drie fietsen met een Rohloff naaf, mag ik me inmiddels wel ervaringsdeskundige noemen, en kan ik misschien ook nog een steentje bijdragen aan de discussie.

Ik heb :
- Avaghon randonneur.
Stalen maat-frame. Verstelbare Rohloff padden, geen kettingspanner
in gebruik als woon-werk fiets, racefiets(!), om-het-huis fiets
3 jaar in bezit, 30.000 km mee gereden

- Santos tandem.
Aluminium. Voorste ketting wordt gespannen middels een excentrische bracket, de achterste middels een kettingspanner
in gebruik als (volledig bepakte) vakantiefiets en voor kleinere tochten in de buurt
3 jaar in bezit, 8.000 km mee gereden

- Santos Travelmaster.
Aluminium, excentrische bracket, geen kettingspanner
in gebruik als mountain-bike. Frame is hetzelfde als de Santos SCC01. Goede voorvork, andere banden, en voila, je hebt een prima, onverwoestbare mountain-bike. Zal bij gelegenheid ook nog wel eens als vakantiefiets ingezet worden (andere banden, bagagedragers, klaar)
1 maand in bezit, 600 km mee gereden

Op alle drie de fietsen heb ik Magura HS33 hydraulische velgremmen. Wat mij betreft een gouden (onderhoudsvrije, probleemloze) combinatie : Rohloff/Magura.

Allereerst : voor wat betreft geluidsproduktie en soepelheid van schakelen is er een flink verschil tussen de eerdere (tot aan ongeveer serienummer 25.000) en nieuwere naven (na nummer 25.000).
Ik was aangenaam verrast met m’n Travelmaster : de nog niet ingereden naaf is vrijwel geruisloos. De 7 hoor je, de 5 een beetje, en de rest absoluut niet.
M’n oudere, ingereden, Avaghon/tandem naven zijn een tikkie hinderlijk in de 7 en maken verder iets geluid in de lage versnellingen. Wat ikzelf absoluut geen issue vind : het is (als het al hoorbaar is) in de orde van grootte van het gezoem van je banden en windgeruis om je hoofd......

Ik ben een absolute Rohloff-fan en zou niet anders willen. Een en ander wel onder het motto “horses for courses”. Ik maak veel kilometers door weer en wind, heb geen tijd voor/zin in onderhoud/schoonmaak en betrouwbaarheid en gebruiksgemak staan hoog in het vaandel.

Ik heb eenmaal een serieus probleem gehad : spaak uit de flens gebroken. Foute boel dus. Het hele wiel opgestuurd naar Rohloff, die de naaf in een nieuwe behuizing gezet hebben en onder excuses binnen 2 weken het hele wiel weer gerepareerd terugstuurden.
Dit was na de officiële garantietermijn van 2 jaar. Commentaar Rohloff : moet in het basis materiaal (aluminiumplaat) gezeten hebben, waarvan we de beste kwaliteit inkopen, maar waarbij een individueel ‘vuiltje’ op een kritische plek nooit helemaal te voorkomen is. Komt vrijwel nooit voor. Recycle (grootste Rohloff inbouwer in Nederland) had het nog nooit meegemaakt. Ik ga uit van een exemplarische fout.

Een beetje olie lekkage gehad. Met name in Suriname lagen er regelmatig een paar druppels onder. Schijnt met de nieuwere naven ook helemaal opgelost te zijn.
Verder helemaal niente, nada, niets. Ook niet met wielen of spaken. Ik heb al drie jaar lang geen slag in m’n wiel of een losse/gebroken spaak gehad ! Dat was in m’n pre-Rohloff leven wel anders !
Elke 5.000 km olie (laten) verversen, elke 8.000 km een nieuwe ketting, achtertandwiel gaat 10.000 km per kant mee, voortandwiel heb ik na 20.000 km vervangen. En dit alles bij heel weinig schoonmaak-activiteit mijnerzijds.

Nog wat tips:
- voor een mountain-bike/wereldfiets heb je m.i. helemaal geen groot verzet nodig. Zorg dat een fiets met Rohloff en redelijk klein verzet heeft, dan blijf je langer uit de lagere versnellingen en heb je iets kleinere stapjes tussen de versnellingen.
Mijn Travelmaster werd standaard afgeleverd met 42/15. Ik heb nu 42/17, maar dat zou best nog kleiner kunnen. Met 42/17 kun je nog steeds 50 km/uur trappen.......
- schakelen gaat het best met korte/felle bewegingen.
Indien nodig (schakelen onder hoge belasting), heel eventjes iets pedaaldruk terugnemen.
Met een beetje handigheid/oefening gaat het allemaal in een fractie van een seconde. Met een Rohloff kun je ALTIJD schakelen. Ook meerdere versnellingen tegelijk.
- de schakelaar zelf kan op den duur wat stroever gaan werken. Loshalen en een beetje dunne olie op doen.

Ten laatste tenslotte, een praktijkvoorbeeld van 3 dagen intensief mountain-biken in de Ardennen. Ik op m’n Travelmaster/Rohloff, m’n dochter op een bijna nieuwe Santos SCC02 met Shimano XT en de volgende problemen :
- tak tussen derailleur, boel verbogen, na een kwartier oponthoud weer bruikbaar (later onderdelen vervangen)
- slag in wiel
- 3 keer ketting eraf
- keertje of 10 gestrand bij een (onverwachte) klim en niet meer kunnen terugschakelen.
En ikzelf? Helemaal niets van dit alles.

Voor wie geïnteresseerd is, er staat een door mij geïnitieerde discussie over Rohloff op een Amerikaans fiets forum:
http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=41945

En verder staat er nog wel iets relevants op onze (tandem) website :
www.t22t.nl Takes 2 2 tandem.

Groeten,
Hans Uittenboogaard.

Eric Schuijt schreef:- Bij een excenter-as moet je hem om de 1000 km bij spannen, hetgeen met een ketingspanner niet het geval is.
Hallo Eric, wat betreft het spannen van die ketting bij de excenter-as: Ik wil voor mezelf even een beeld maken hoe dat er uit 'ziet'.

Moet ik me, als 'beginnend sleutelaar', hierbij voorstellen, dat het alleen een inbusbout aandraaien is? Of is het meer sleutelwerk? :oops: :roll:
En wat is er na 1000 km gebeurt, dat de ketting aangespannen moet worden? Waar moet ik opletten? Is het dat de ketting dan bv slapper begint te staan?

Ja, ik ben dus ook in de markt voor een stalen ros met rohloff.
Een paar weken geleden werd m'n Koga gestolen. Wel balen natuurlijk. Nou goed, heb ik tenminste een goede reden, om voor een nieuw renpaardje te gaan kijken.

Hoi Marc,

kom langs of ga kijken bij een dealer die fietsen heeft met een excenter. Die merken zijn idworx, Santos en Van Nicholas. Maar er zijn er ongetwijfeld meer die ik niet ken of waarvan ik het niet weet.

Het spannen van de ketting is niet veel werk. Het kost maar een paar minuten. De mooiste excenter zit op een Van Nicholas, maar de manier waarop idworx en Santos het doen is ook niet verkeerd.

Span je jouw ketting niet, dan fiets je met een slappe ketting die kan gaan klapperen of in het slechtste geval van je blad af kan schieten.
Binnenkort krijgen wij de nieuwe Koga Signature in staal met een Rohloff naaf. Deze heeft echter geen excenter, maar verstelbare padden. Zie hieronder de achterpad met schijfremnok.

Andere opties met staal en Rohloff (zonder excenter) zijn de bekende merken als Snel, Santos, Vittorio, Van Herwerden en VSF. En misschien dat ik er nog een paar ben vergeten.

Eric

Afbeelding

Oke Eric. Bedankt voor je duidelijke antwoord. :wink: