Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlichting fietscomputer - Forum Wereldfietser

Verlichting fietscomputer

Regelmatig maak ik 's avonds een flinke rit op mijn Avaghon. Omdat het ondertussen alweer vroeg donker wordt lukt het me dan niet meer om mijn fietscomputer tijdens het rijden af te lezen. Hoe lossen jullie dit probleem op?
Gr.
Edwin

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien is een lampje erboven iets?

Lampje voor fietscomputer

Dat lampje lijkt me wel wat.
Mijn Avaghon heeft een Rohloff en een racestuur. Omdat mogelijk te maken is er een deelbare racebocht gemonteerd, waardoor de shifter op het stuur geplaatst kon worden. In het midden van de stuur zit nu een verbindingsstuk van die twee stuurhelften, waardoor er daar geen plaats meer was voor een fietscompter. Mijn fietscomputer is nu verhuist naar de stuurpen en zit daar op een adapter gemonteerd. Nu is een stuurpen een stuk groter qua diameter dan een stuur. Ik vraag me dan ook af of zo'n Sigma FC-verlichting wel past.
Edwin

Ik heb het Sigma lampje wel eens uitgeprobeerd en hij is wel OK. Je moet dus wel een knopje indrukken voordat je verlichting hebt. :idea:

Dat Sigma lampje plaats je volgens mij naast je fietscomputer. Eric, zou het mogelijk zijn om 'm op de stuurpen te plaatsen? In mijn geval de enige mogelijkheid omdat mijn FC daar zit. Of is de bevestiging alleen voor een standaard stuurdiameter geschikt?
Edwin

Edwin_van_Eden schreef:Dat Sigma lampje plaats je volgens mij naast je fietscomputer. Eric, zou het mogelijk zijn om 'm op de stuurpen te plaatsen? In mijn geval de enige mogelijkheid omdat mijn FC daar zit. Of is de bevestiging alleen voor een standaard stuurdiameter geschikt?
Edwin
Er zitten twee maten elastiekjes bij, dus dat moet wel lukken. Enige punt van aandacht is dat het lampje wat laag is voor gebruik met hele dikke/hoge computers

Hoi!

Zijn er geen fietscomputers met achtergrondverlichting zoals bij een horloge?

Fiets de wereld (met een onverlichte Sigma),
Whisky

Sigma heeft een fietscomputer met achtergrondverlichting. Is wel direct de top in hun assortiment.
http://www.sigmasport.com is die te vinden. Zoek de bc1606l.
Misschien hebben andere fabrikanten ook wel zoiets. Even wat websites afstruinen.

Hoi!

Dat is een mooi computertje!

Ik heb helaas (?) een paar weken geleden een Ciclo Master CM 213C gekocht met trapfrequentiemeter maar die heeft geen achtergrondverlichting.

Fiets de wereld,
Whisky

Zojuist heb ik de Sigma bc1606l in de winkel bekeken. Een mooi dingetje en inderdaad met backlight. De prijs was meen ik Euro 51. Best veel geld, maar is dan ook top of the line.
Mijn twijfel: het is een draadloze fietscomputer. Nu heb ik ooit verhalen gehoord dat draadloze FC's een slechte ontvangst hebben zodra er een naafdynamo (in mijn geval SON) in de buurt zit. De verkoper had het erover dat er tegenwoordig een andere zend/ontvangst manier dan voorheen wordt gebruikt en dat er zich geen ontvangstproblemen zouden voordoen. Als a-technicus durf ik dit niet meteen voor waarheid aan te nemen. Iemand hier een mening over?
Gr.
Edwin

Edwin_van_Eden schreef:Zojuist heb ik de Sigma bc1606l in de winkel bekeken. Een mooi dingetje en inderdaad met backlight. De prijs was meen ik Euro 51. Best veel geld, maar is dan ook top of the line.
Mijn twijfel: het is een draadloze fietscomputer. Nu heb ik ooit verhalen gehoord dat draadloze FC's een slechte ontvangst hebben zodra er een naafdynamo (in mijn geval SON) in de buurt zit. De verkoper had het erover dat er tegenwoordig een andere zend/ontvangst manier dan voorheen wordt gebruikt en dat er zich geen ontvangstproblemen zouden voordoen. Als a-technicus durf ik dit niet meteen voor waarheid aan te nemen. Iemand hier een mening over?
Gr.
Edwin
Voor drie tientjes heb je dezelfde computer, maar met minder batterijen maar wel een draadje extra ;)

De draadloze versie is digitaal gecodeerd, dit zou een stuk robuuster moeten zijn dan de oude analoge techniek

Voor drie tientjes heb je dezelfde computer, maar met minder batterijen maar wel een draadje extra ;)
Hier in Sigmaland kost hij maar 22E :D
http://www.yatego.com/bikespezi/p,43efb ... nen-mod-06

Wel vreemd dat je de trapfrequentiemeter extra moet kopen hoewel de computer dat standaard ondersteund...

Whisky

whisky schreef:
Voor drie tientjes heb je dezelfde computer, maar met minder batterijen maar wel een draadje extra ;)
Hier in Sigmaland kost hij maar 22E :D
let wel even op de verzendkosten!


Wel vreemd dat je de trapfrequentiemeter extra moet kopen hoewel de computer dat standaard ondersteund...
Niet vreemd, het snoertje plus sensor is het enige wat geld kost, die chip programmeren is bijna gratis.

De beste verlichting? Een spacegrip op het stuur en daarop gemonteerd een Cat-eye HL-EL700 lampje. Beter is er niet!! :lol: :lol: :lol:

De Vakantiefietser schreef:De beste verlichting? Een spacegrip op het stuur en daarop gemonteerd een Cat-eye HL-EL700 lampje. Beter is er niet!! :lol: :lol: :lol:
Zoek je rottigheid? :shock:

Ha Marten, ja rottigheid is ook iets dat je heel goed hiermee kan vinden! :lol: :lol:

Ik heb ooit in een vaag verleden op mijn brommertje zelf een digitale snelheidsmeter gezet en had in het donker dus hetzelfde probleem. Ik heb daar toen een lampje bovengeknutseld en dat werkte perfect! Dus als je wat vrije tijd over hebt kun je ook zelf wat fabriceren.

Hoi Edwin

Heb toevallig zelf afgelopen vrijdag een draadloos fietscomputertje gekocht en heb ook een naafdynamo.Het klopt en dat weet ik nu zelf dat een naafdynamo kan storen en dat je rare snelheden etc. ziet op je scherm.Heb de computer nu zo ver mogelijk links op mijn vlinderstuur gezet en nu heb ik daar geen last meer van!Het is een Cateye CC-MC100W met backlight en ik heb er 50 euro voor betaald dus......?Hopenlijk heb je hier wat aan.
Greetz Pieter

Even wat stof van dit gedateerde draadje blazen hoor...

Ik fiets ook vaak in het donker en ook ik zou het fijn vinden als mijn computertje beter afleesbaar is in dergelijke omstandigheden.

Zou dit iets zijn?

Bevestig een glasvezeldraadje aan je koplamp, zodanig dat het licht in het draad schijnt. Je gebruikt nu slechts een heel klein stukje van je koplamp. Met de andere kant van dit draadje kan je je computertje verlichten.

Afbeelding

Dit dus...

Ik loop al een tijdje rond met dit idee, maar heb het vooralsnog niet geprobeerd. Is het de moeite waard om het eens te proberen of is dit een debiel idee?

Ik vraag me eigenlijk wel af welke info je wilt zien onderweg? Achteraf kun je ook lezen wat je gepresteerd hebt, wel zo spannend... :D

Zelf heb ik zo'n hoofdlampje gekocht om 's avonds nog te kunnen lezen. Deze zou je onderweg ook kunnen gebruiken om je computer te verlichten.

Denk ook eens aan een leeslampje met ledverlichting van Lumatec. Die kun je vrij eenvoudig met tape op je stuur bevestigen.

Succes.