Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor de IJslandliefhebbers - Forum Wereldfietser

Voor de IJslandliefhebbers

Beste IJlandliefhebbers,

Komende zomer vliegt de low budget maatschappij Iceland Express vanaf Eindhoven naar IJland.

Ik heb net een fictieve boeking gedaan (vertrek 23 juli en terug op 20 augustus) en ik kwam op een inclusief prijs van 198 euro :lol: Ik heb alleen (nog) niet gekeken wat het kost om je fiets mee te nemen, ik ga ervan uit dat ook dat niet veel geld zal kosten.

Veel plezier in IJsland!

Maikell

Fiets kan idd mee op het vliegtuig... Op de site vind je volgende info daaromtrent:
Can I travel with a bicycle, golf clubs, skis, a snowboard or other sports equipment?

Under normal circumstances, yes. Transportation of items such as golf equipment, bicycles, surfboards, hang gliders and skis costs GBP 15 (EUR 20, DKK 175, SEK 200, ISK 2.000) per flight leg. You do not need to book this service or notify us in advance. However, we do reserve the right to refuse to transport the above-mentioned items if they are in excess of the free allowance of 20 kg. Please note that bicycles must be transported with handlebars turned inwards, pedals removed and tyres deflated. All bicycles going from London Stansted STN must be transported in corrugated cardboard boxes, usually available in bicycle stores.

Please note that even if you pay the transportation fee for the above-mentioned items, their weight still counts towards your total baggage allowance of 20 kg. This means that if the total weight of your baggage including these items exceeds 20 kg you are liable to pay an extra fee for surplus weight. Read more about surplus weight.
Wel vervelend is dat je fiets meetelt voor de totale 20kg (grote bagage) dat je mag meenemen. (20kg grote bagage en 10kg handbagage) en er komt 10€ bij per extra kg... zo zul je wel verplicht worden om enkel het absolute minimum aan bagage mee te nemen :lol:

Je kan je ook afvragen of je IJsland niet moet gaan boycotten nu ze weer zijn begonnen met de walvisvangst ??

Maar die afweging moet natuurlijk iedereen voor zichzelf maken.

Het is niet te doen om op deze manier elk land te gaan bekijken.

We zouden dan ook niet meer in nederland kunnen wonen met ons schandalige uitzetbeleid.

Je kan je ook afvragen of je IJsland niet moet gaan boycotten nu ze weer zijn begonnen met de walvisvangst ??
Die arme lieve walvisjes :cry: Wat een stoute nare mensen zijn al die IJslanders toch. Die werken zeker allemaal in de walvisindustrie. Ik ga daar niet meer op vakantie :roll:

Hmm, om nu een heel land daar op af te rekenen? Op deze manier blijven er weinig landen over waar je dan nog kunt fietsen. Italie valt af vanwege de arme lieve Dolfijntjes die in bij de tonijnvangst sterven, Nederland vanwege overbevissing op de kabeljouw en de schattige varkentjes in de te kleine hokjes etc etc. En dan hebben we het nog geeneens over mensenrechten en wat niet al in rest van de wereld.

@Maikell
Is het misschien mogelijk twee plaatsen te boeken? Een voor de fiets en een voor de passagier? Dan heb je die nare bagagelimiet niet meer. Of zijn andere maatschappijen dan goedkoper?
Misschien kan je wat spullen vooruit sturen naar IJsland?

Fiets de wereld,
Whisky

Volgende keer maak ik er wel een poll van :-)

Ik ben het wel met jullie eens; bekijk je het zo dan kan je bijna nergens meer naar toe, helaas.

Wij hebben afgelopen zomer iets van 25 euro per fiets moeten betalen, enkele reis. Alleen op de terugweg werd er niet eens naar gevraagd.

Fietsen kwamen ongeschonden aan!

Even over die walvissen... wij hebben zo'n tocht gemaakt, harpoen mee en schieten maar! Nee hoor, beestjes kijken en fotograferen.. ik denk ook dat niet elke IJslander blij is met het besluit!

Het is een prachtig land!

Ik denk ook niet dat iedere Nederlander blij is met het uitzetbeleid van Rita V.

Ik wil volgend jaar wel naar IJsland en dit nieuws komt dan ook als gelegen. Ik woon in Den Bosch dus Eindhoven is ook n og eens dichtbij.

Dat van die walvisvangst vind ik ook niet echt nodig. Maar ja, wie zijn wij om een eiland dat verder in zijn eigen energiebehoefte voorziet, nooit in oorlog is en geen grootschalige fokkerijen bezit te gaan beoordelen... Ik kan me nog een actie in de jaren '90 herinneren waarbij we opgehitst door KRO-radio met zijn allen brieven stuurden naar Duitsland omdat daar een huis met Turks gezin in brand was gestoken. Hoe erg dat ook was: onze terechtwijzing viel niet echt in goede aarde. Aan de andere kant hoop ik natuurlijk stilletjes dat er een heleboel toeristen wegblijven zodat het nog rustiger wordt!

@Whiskey. Je kunt natuurlijk altijd twee plaatsen boeken. Is de maatschappij alleen maar blij mee. Ik denk alleen dat je gezien het beleid toch voor je fiets zult moeten betalen.

Even serieus. Ik ga ervan uit dat je alleen via internet het ticket kunt boeken en daardoor er niet onderuitkomt om je fiets vooraf aan te melden (en dus moet betalen). Of je ook voor eventueel over gewicht moet betalen ..... ik zelf denk van wel. Met name voor low budgetmaatschappijen geldt vaak dat ze of linksom of rechtsom geld willen (moeten) verdienen. Kijk maar eens naar Ryan Air. Die vragen voor zowat elke extratje geld.

Hoe dan ook, naar mijn idee is deze maatschappij de goedkoopste manier om op IJsland te komen, zelfs als je wat moet bij betalen.

MaikellV schreef:Met name voor low budgetmaatschappijen geldt vaak dat ze of linksom of rechtsom geld willen (moeten) verdienen. Kijk maar eens naar Ryan Air. Die vragen voor zowat elke extratje geld.
Ik vind dit nog wel meevallen.
Voor een retourtje Eindhoven-Madrid ben ik €49.50 kwijt, incl. fiets en bagagekosten. Hier komt dan nog 5 euro reserveringskosten bij, dus voor 55 euro's ga ik lekker fietsen in Spanje en hier komt niets meer bij!!!

Je kunt natuurlijk ook met de boot, vanuit Hanstholm in Denemarken. Die heeft voor een fietser geen bagegelimiet. En bovendien het is veel leuker! Veel duurder hoor ik zometeen zeggen, maar echt dat valt reuze mee. Je bezoekt tussendoor de Faeroereilanden en dat is al een belevenis op zich. En tsja, ik heb nog walvissen gezien, kreeg ik er gratis bij...maar of die er staks nog zijn....En last but not least, je gaat naar het noorden, naar het licht, de laag staande zon met de lange dagen. Staren over de zee naar het avond- en ochtendlicht tegelijk. Echt een aanrader.

whisky schreef: Die arme lieve walvisjes :cry: Wat een stoute nare mensen zijn al die IJslanders toch. Die werken zeker allemaal in de walvisindustrie. Ik ga daar niet meer op vakantie :roll:

Hmm, om nu een heel land daar op af te rekenen? Op deze manier blijven er weinig landen over waar je dan nog kunt fietsen. Italie valt af vanwege de arme lieve Dolfijntjes die in bij de tonijnvangst sterven, Nederland vanwege overbevissing op de kabeljouw en de schattige varkentjes in de te kleine hokjes etc etc. En dan hebben we het nog geeneens over mensenrechten en wat niet al in rest van de wereld.
Dus nu hebben we een legale reden om maar niks te doen?

Heel land erop afrekenen? Nee maar er is maar 1% van de ijslandese bevolking die 1 tot 2 keer per week walvisvlees eet.

Tonijn? dat kapot gekookte spul wat nergens naar smaakt en wat je in een blikkie in de supermarkt kan kopen? Wat dacht je van gewoon niet kopen en in het schap laten staan en wel in Italië gaan fietsen?

Kabeljouw die uit die dumpplaats komt die Noord-zee heet? zou ik sowieso heel voorzichtig mee zijn om te eten.

Varkens in te kleine hokken? Wel eens gehoord van biologische varkenshouderijen? En het vlees van varkens in te kleine hokken gewoon niet kopen?

Je gaat voorbij aan de ijzeren wet van vraag en aanbod, waar geen vraag is, is houdt het aanbod ook op. Lijkt me allemaal niet zo moeilijk.

Het gaat om 9 walvissen. Relatief erg veel ophef over 9 beesten vind ik.

Met die boot waarover in de Volkskrant gerapporteerd wordt wil men inderdaad 9 walvissen gaan vangen... dit seizoen. Misschien zijn er meer boten... O nee, die waren in de jaren tachtig tot zinken gebracht. Hebben ze dan geen nieuwe boten bijgebouwd? Misschien gaan ze dat alsnog doen als de walvisjacht een succes wordt! Ik zou zeggen: alle kinderen en ouwelui weer aan de levertraan om de IJslandse economie te spekken! Is walvisvlees eigenlijk lekker?

van Blaaten schreef:Het gaat om 9 walvissen. Relatief erg veel ophef over 9 beesten vind ik.
Oh :o ?

En waar ligt de grens? bij 9.5? Wanneer mag er wel ophef overgemaakt worden? Bij 19? bij 29 of 39?
Of bedoel je te zeggen, er zijn er nog genoeg die vrij rond zwemmen dus die 9 maakt niet uit?

Gemakshalve vergeet je ook maar de aanzuigende werking die het kan hebben op andere landen. Als zij het doen gaan wij het ook doen. Noorwegen, Zweden, Denemarken. Laten die er ook dan maar per land negen vangen? Dat is toch niet iets om veel ophef over te maken per land?
Maar ondertussen zijn we wel 36 walvissen verder. Komen we al aardig in de buurt van die 39.

Om het over Japan maar helemaal niet te hebben, die zijn er nooit mee gestopt.

Ik zei relatief. Wat ik dus bedoel is dat er wel ergere dingen zijn in de wereld om je druk over te maken. Dingen die niet in de krant stonden omdat die plaats moesten maken wegens ophef over negen walvissen.

van Blaaten schreef:Ik zei relatief. Wat ik dus bedoel is dat er wel ergere dingen zijn in de wereld om je druk over te maken. Dingen die niet in de krant stonden omdat die plaats moesten maken wegens ophef over negen walvissen.
Relatief gezien stond er niet iets anders in de krant, dus blijkbaar maakt de halve wereld zich hier wel druk om en is de ophef meer dan terecht.

Dus de (media)ophef is terecht als de hele wereld zich er daarna druk over maakt. Ik denk eerder dat de media aandacht ervoor heeft gezorgd dat de hele/halve wereld zich er druk over maakt. Dat is het smerige van media. Als de media aandacht was uitgegaan naar bijvoorbeeld de weerloos afgeschoten tibetanen dan had de hele wereld zich dáár druk over gemaakt.

foutje