Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting springt van tandwiel af als ik kracht zet - Forum Wereldfietser

Ketting springt van tandwiel af als ik kracht zet

Heeft iemand een idee hoe dit komt? De afstelling is namelijk vrijwel perfect, alle tandwielen worden makkelijk en snel bereikt zonder veel geratel. Dit geldt voor alle 3 de kransen voor en de 7 tandwielen achter.

Het probleem met doorstrappen treedt overigens alleen op als de ketting voor op het middelste tandwiel ligt.

Alles kan natuurlijk, maar ik denk onmiddellijk aan een versleten ketting!
Mogelijk is het probleem verholpen door deze te vervangen.
Kun je misschien preciseren hoelang deze er al op ligt (aantal km) ...

Groeten, William

En aangezien je ketting specifiek op die tandwielen overslaat, is de kans ook erg groot dat je een aantal tandwielen moet vervangen. Het is vaak niet nodig ze allemaal te vervangen, maar ik geloof dat het vanaf 4 stuks financiëel rendabel is om de hele cassette te vervangen.

Dat is dus 1 versleten tandwieltje en 1 versleten ketting. Waarschijnlijk heb je op een redelijk licht verzet (of met een hoge trapfrequentie) veel vlak gefietst. Wil je zekerheid omtrent de slijtage, dan is er van Rholoff een meetapparaatje waarmee je kunt vaststelen of je tandwielen versleten zijn. Met een ander apparaatje kun je meten of je ketting versleten is.

Bekend probleem, waarschijnlijk is je derailleurkabel niet goed gespannen. Bij de derailleur aan het eind van de kabel zit een kabelspanner. Draai daar eens een slag aan, dan is het waarschijnlijk over. Kun je hem niet vinden, ga dan even bij een fietsenmaker langs.

Als je versnelling gaat ratelen, schakel dan over naar een andere. Een andere kombinatie voorblad/achterblad (vaak voor 1 omhoog en achter 2 omlaag of vice versa) geeft bijna dezelfde vesnelling zonder geratel. Ratelen = Overbodige slijtage.

Martin 8)

Ok bedankt voor de reacties. Ik ga vandaag es met 2 borstels de ketting helemaal schoonmaken.
Het ligt niet aan de afstelling van de derailleurkabel, want die is pas vernieuwd en heb ik echt perfect afgesteld, alle versnellingen doen het perfect. Alleen als er kracht gezet wordt met de ketting op het middelste en grootste blad voor springt de ketting eraf.