Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Negatieve ervaringen met Rohloff - Forum Wereldfietser

Negatieve ervaringen met Rohloff

Beste Fietsvrienden,

Voor een heel mooi, bekend, aantrekkelijk, niet te weerstaan, ongeëvenaard, bekend zwart/wit tijdschrift met dezelfde naam als deze website moet ik een artikel schrijven over de Rohloff naaf.
In het artikel wil ik eveneens voldoende aandacht geven aan de mindere kanten van de naaf. Nu ken ik zelf wel de mindere kanten van de naaf maar ik zou het goed vinden als ik ook de mening van anderen erin kan verwerken.

Ik ben dus op zoek naar een (of meerdere) Rohloff-naaf-gebruiker die om technische redenen spijt heeft van zijn aanschaf en bereidt is mij goed onderbouwd uiteen te kunnen zetten wat die redenen zijn.
Als je het leuk vind om mee te werken kun je me bellen op: 06 38911078 of mailen naar post@marcomeijerink.nl (mag natuurlijk ook anoniem :lol: )

Het gaat mij dus niet om gebruikers die om financiele redenen spijt hebben. Dat de naaf wat meer kost weten we allemaal wel.

Groet,
Marco

Marco,

Ik heb absoluut geen spijt van de aanschaf, maar het lekken van olie vind ik erg storend. Ik heb een Rohloffnaaf met externe schakelbox. Vooral bij de schakelbox lekt er olie.

Verder niets dan positiefs na 10.000 km met volle bepakking!

Leo

Hoi Leo,

Heb ik ook gehad, waarschijnlijk een 'binnenpakking' lek. Wiel + naaf zijn door de fietsenmaker opgestuurd naar Rohloff. Zonder kosten in iets meer dan een week retour. Wel even je aankoopbewijs en garantiebewijs van de naaf meenemen.

Groeten van Wim

Hallo Marco,

Vorig jaar hebben mijn vriend en ik fietsen met een Rohloff naaf gekocht en wij zijn laaiend enthousiast. Ik probeer wat negatiefs te verzinnen en dat zou het 'koffiemolen geluid' kunnen zijn als je in de 6e en 7e versnelling fietst. Ik weet niet of dat minder wordt naarmate je meer kilometers maakt, maar tot nu toe is dat niet het geval (na 1500 km).

Veel succes met je verhaal!

Groeten,
Agnes

Ik ben zeer teleurgesteld dat de Rohloff naaf een Duitse uitvinding is!
De Britten hebben de fiets uitgevonden en dan komen de Duitsers het verbetern! Pfffff!

Voorsprung durch tekniek (of zoiets?) was het toch?
:lol:

Tja, ik heb inmiddels ook al meer dan 14000 kilometer met de Rohloffnaar. Nadelen? Ik doe hard m'n best om vervelende dingen te verzinnen maar ik kom niet echt ver.

Goed, één nadeel: zo'n naaf moet je een flinke bak geld voor neerleggen. Hij produceert in sommige versnellingen toch redelijk wat geluid maar in de hogere versnellingen (die ik bij normale fietssnelheid gebruik) kan ik daar niet van spreken.

Nadelen? Ik weet ze niet echt. Goed, ik kan er nog 1 verzinnen, je moet hem niet op z'n kant houden in één richting omdat dan de olie eruit lekt (nog geen ervaring mee gelukkig).

Hoewel het ding best wat geld kost, vind ik hem absoluut het geld waard. Sorry, ik kan je dus ook niet echt veel verder helpen.

[edit]
Voor azijnpissers is de Rohloffnaaf een vervelend ding.... er valt weinig over te 'azijnpissen' :lol:

WFvN schreef:je moet hem niet op z'n kant houden in één richting omdat dan de olie eruit lekt
Ik heb nog geen Rohloffnaaf, maar ik denk er wel over. Ik lees dus alles wat ik erover tegenkom, maar dit heb ik nog niet gehoord. Althans wel over lekkende olie, maar niet dat dat te maken heeft met het op z'n kant houden.
Wat betekent dit. Kan je je fiets niet meer plat neerleggen met een Rohloffnaaf of moet je het altijd de goede kant op doen? Zo ja, welke kant. Is dat niet onhandig als je je achterwiel eruit moet halen om je band te plakken?

Gerd

Hallo,
je moet hem niet op z'n kant houden in één richting omdat dan de olie eruit lekt
Afgelopen winter heb ik mijn fiets vervoerd in de auto met beide wielen eruit. Om de wielen er weer in te zetten heb ik de fiets in alle mogelijke standen gehad (ook op de zijkant) en er is geen drup olie gelekt. Wat mij betreft geen negatief verhaal over olie lekken.

Wel heb ik behoorlijk zitten klooien om de versnelling aan te sluiten, maar dat bleek aan een 'busje' te liggen die niet goed in het houdertje zat, waardoor de versnellingskabel te kort leek. Een kwestie dus van goed kijken. Het aansluiten van de versnellingskabels zelf is een verhaal van het spreekwoordelijke appeltje en eitje.

Gerd: veel succes met je speurwerk. Zoals gezegd hebben wij nog geen seconde spijt gehad van onze Rohloff-naaf.

Groeten,
Agnes

abennen schreef: Afgelopen winter heb ik mijn fiets vervoerd in de auto met beide wielen eruit. Om de wielen er weer in te zetten heb ik de fiets in alle mogelijke standen gehad (ook op de zijkant) en er is geen drup olie gelekt. Wat mij betreft geen negatief verhaal over olie lekken.
Ik heb zojuist de Rohloffwebsite maar eens doorgesnuffeld maar kan er niets over vinden. Het is me verteld, ik heb er dus geen ervaring mee. Wellicht dat het overdreven is.

Vandaag heb ik ook m'n fiets op z'n kant gehad met het tandwiel naar beneden. In die positie is het in ieder geval geen probleem want dezelfde persoon die me gewaarschuwd heeft, monteert de Rohloff in die positie.

Wellicht dat draaiend op z'n zij wel een probleem is?
Wel heb ik behoorlijk zitten klooien om de versnelling aan te sluiten, maar dat bleek aan een 'busje' te liggen die niet goed in het houdertje zat, waardoor de versnellingskabel te kort leek. Een kwestie dus van goed kijken. Het aansluiten van de versnellingskabels zelf is een verhaal van het spreekwoordelijke appeltje en eitje.
Inderdaad, ik heb het ook één keer gedaan. Het is eenvoudiger dan een derailleurkabel. (dankzij de mooie clickbox op de Rohloff)
GerdC schreef: Ik heb nog geen Rohloffnaaf, maar ik denk er wel over. Ik lees dus alles wat ik erover tegenkom, maar dit heb ik nog niet gehoord. Althans wel over lekkende olie, maar niet dat dat te maken heeft met het op z'n kant houden.
Wat betekent dit. Kan je je fiets niet meer plat neerleggen met een Rohloffnaaf of moet je het altijd de goede kant op doen? Zo ja, welke kant. Is dat niet onhandig als je je achterwiel eruit moet halen om je band te plakken?
Gerd
Dat laatste zou ik niet weten. Ik heb een niet-alledaagse fiets; een driewielige ligfiets met stroomlijn (velomobiel) waarbij alle wielen enkelzijdig zijn opgehangen. Om banden te vervangen kan m'n fiets gewoon altijd (nagenoeg) rechtop blijven staan (ik zet gewoon m'n voet onder de bodem om het wiel met de lekke band net los te krijgen van de grond)

Het wordt meer een topic waarin we de naaf aanprijzen i.p.v. de vraag van Marco te beantwoorden. Dit kan natuurlijk ook impliciet als het beantwoorden van zijn vraag gezien worden.....

Gerd,

Volgens mij is het achterwiel eruit halen niet zo'n probleem. Anders was dat wel bij me blijven hangen. Wel wil ik je een tip geven: let goed op hoe de naaf aan het frame gemonteerd wordt. De naaf heeft namelijk een soort van contraplaatje nodig zodat ie niet mee draait als je fietst. Ik kan het niet goed uitleggen, maar bij mijn fiets was dat erg lelijk gedaan. Dankzij het forum van de Wereldfietser wist ik dat dat anders kon en nu hebben ze een zgn. OEM2 plaatje gemonteerd. Er is hier op het forum een heel uitgebreide discussie over geweest. Zoek op 'Testrapport Rohloff' en je zult het vinden.

Groeten,
Agnes

Ik heb er zelf geen :cry: , maar ik wil wel een poging doen op basis van wat eerder op het forum is geschreven:

- geluid, vooral in het begin;
- voor sommigen zijn de stappen van 13% wat groot (als je vnl. op vlak terrein fiets), wat dan weer op te lossen is door twee voorbladen te monteren;
- is het uitnemen van het achterwiel - afhankelijk van de wijze van montage - niet ingewikkelder dan bij een derailleur?
- het regelmatig naspannen van de ketting - indien zonder kettingspanner gemonteerd - kan als nadeel worden gezien;
- op langere reizen moeten de handleiding en bepaalde onderdelen mee;
- er gaat een boel knutselplezier verloren...
Marco Meijerink schreef: Ik ben dus op zoek naar een (of meerdere) Rohloff-naaf-gebruiker die om technische redenen spijt heeft van zijn aanschaf en bereidt is mij goed onderbouwd uiteen te kunnen zetten wat die redenen zijn.
minpuntjes:
de rode poedercoat laat los, dus neem een zwarte of blanke
de kleine madeschroefjes van de schakelkabelconnectors krijg je niet meer los na een paar winters

Ik heb wel eens klant gehad die ornitholoog was. Die heeft bewust voor een derailleurfiets gekozen. Fietste die tijdens zijn Rohloff-testrit langzaam door het Amsterdamse Bos, zag hij een zeldzaam pimpelborstje. Vloog die weg omdat hij in zijn zeven reed!

In de Vogelvrije Fietser stond een tijd geleden een stukje van mij. Een lichtgewicht oudere dame vond het inrijden wat lang duren. Ze woog weinig, schakelde niet veel en schakelde nogal langzaam. Toch is ze inmiddels wel gelukkii ermee.

:lol: Interessant om ook naar de psychologische kant te kijken. Stel, ik koop een Porsche 911 en hij rijdt voor geen meter (stugge vering). Zou ik dan zeggen dat het een miskoop is? :lol:
(voor degen die mij niet kent, dit is grappig bedoeld)

Bedankt voor alle antwoorden. Alle nadelen/eigenschappen die tot nu toe zijn genoemd zijn mij bekend (al vind ik het wel leuk om te lezen wat jullie als nadelen beschouwen dus wat mij betreft: blijf ze opschrijven maar ook graag daarnaast on-topic blijven)
Ik ben alleen op zoek naar iemand (een persoon) die spijt heeft van de aanschaf en dat wil onderbouwen.
Het gaat dus niet om het feit dat je een paar dingen van de naaf minder vindt maar dat je heel bewust zegt: deze naaf is niet geschikt voor mij.
Als hij/zij contact met mij zou willen opnemen zou ik dat erg fijn vinden.
En nogmaals....het kan anoniem (ook voor de 911-kopers :lol: )

Tevreden rohloff-rijders heb ik "helaas" al voldoende.

Groet,
Marco

Iemand die een béééééétje in de buurt komt van wat je wil:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6009

Marco Meijerink schreef:maar ook graag daarnaast on-topic blijven
Sorry Marco, dat ik off-topic ben gegaan. Maar ja, voordat ik een rib uit mijn lijf uitgeef (nog steeds het grootste nadeel van de Rohloffnaaf), wil ik alles weten.

Gerd

Op Ligfiets Plaza staan ook ervaringen met de naaf, inclusief negatieve.

ik kan me nog wel een nieuw nadeel bedenken, de nieuwe "slot-dropouts" van On-One, waardoor het oude systeem eerder minder lijkt te presteren... (en ja vindt het echt een vinding!)

Afbeelding

Bas

Ik heb een bezwaar dat met de prijs samenhangt, n.l.: bezit baart zorg. Ik heb een Vittorio met Rohloffnaaf besteld, en de naaf maakt de fiets substantieel duurder. Nu kan ik me de hogere aanschafprijs wel permiteren, maar ik ben bang dat ik 's nachts wat minder gerust wildkampeer als ik bedenk dat mijn fiets van een kleine 3000 euro buiten ligt.....

Hoi Peter,
Als je je daar druk over maakt en je concessies doet wat betreft je tocht moet je een andere fiets kopen.
Wat kort door de bocht maar spullen koop je om te gebruiken en dat geldt ook voor de Rohloff naaf. Als je je tocht aanpast vanwege de naaf dan zou ik liever nog een fiets met helemaal geen versnellingen kopen :lol:
Maar wees gerust, in het verre buitenland valt een rohloff fiets vaak veel minder op. Da's gewoon een fiets zonder versnellingen! (geldt niet in Duitsland, daar herkennen ze een Rohloff naaf al van een km afstand)
grt,
marco