Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid Zweden - Forum Wereldfietser

Zuid Zweden

Hoi Hoi!

Ik zit te denken de trein naar Kopenhagen te pakken, zuid Zweden in te fiesten en vervolgens 3 weken rond trappen.

Heeft iemand ervaring met:

a) trein naar Kopenhagen
b) fietsen (vervoeren) van Denemarken naar Zweden
c) rondfietsen in zuid Zweden

???
Alle info zeer welkom!

Thanks alvast,

Froggy
Froggy schreef:Hoi Hoi!


Heeft iemand ervaring met:

c) rondfietsen in zuid Zweden


http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6448

Onlangs van Kopenhagen via Helsingör overgestoken met veerpont Helsingborg (Zweden) naar Lund met Bike-Denmark gefietst. Rondje Zweden was 3 dagen en eigenlijk mooier fietsen dan Denemarken. Persoon+Fiets overtocht was 18 kronen = ongeveer 2,40 euro en duurt 20 minuten.
Trein Helsingör - Kopenhagen was ook niet duur. Denenmarken werkt met tarief zones en een fietskaartje bij elkaar 36 kronen = 4,84 euro. p.p.+fiets
Veel ruimte om je fiets (bepakt) in de treinen te plaatsen.
Op zich zijn dit fietsvriendelijke landen (voorzover wij gereden hebben) met goed aangegeven fietsroutes.

Reis was http://www.bikedenmark.com/default.asp?ID=122&pID=99

Als je wilt kan ik je de route kopiëren/scannen. Was wel aardig, autoluw en glooiend landschap.

Grz Bob
Thanks Bob! :D

Het ziet er goed uit!
Als ik kijk naar de route jullie gefietst hebben in een week dan zie ik dat ik veel verder Zweden in kan met 3 weken tijd - heerlijk!

Hoe vonden jullie het in Zweden qua kamperen, eten e.d.?
Is het zo duur als iedereen zegt?

Thanks!

James

Je zult het niet geloven maar we hadden een fietsvakantie bij de Jong Intratours gewonnen. Van Hotel naar hotel -bagage werd ons nagebracht -
en dagelijks rond de 50 kilometer fietsen (ja dat was afzien :roll:).
Het gegeven paard mag je niet in de bek kijken en dus hebben we die van Denemarken en Zweden uitgezocht.
2 vliegen in één klap nooit geweest en eens kijken hoe zoiets bevalt.

Leuke ervaring en gelijk de laatste .........dit is nix voor ons.

Dus geen camping ervaring daar. Maar gezien de kwaliteit en veelvoud van campers en caravans zal dat geen probleem zijn. Trouwens voldoende plaats om wild te kunnen kamperen. (of dat daar mag ?????)

Eten haha hadden ze ons wijs gemaakt dat het dure landen waren. Nou dat viel reuze mee. Prijspeil als Nederland soms iets duurder maar niet zo dat je zakken geld mee moet nemen. Bijv. We aten een goede (vis)maaltijd in een restaurant met 4 drankjes voor 220 kronen = 27 euro (voor 2 personen) maar daarentegen ook een keer voor 600 kronen. Je kunt het dus zo gek maken als je hetzelf wilt.
Veel goedkoper is daar de pizza of kebab en dat kom je in elke plaats zoals hier de snackbar, veelvuldig tegen. Mocht je van rauwe vis op het menu houden, nou kan je daar je slag slaan. Zo niet gewoon een europese keuken en produkten in de supermarkt die wij hier ook hebben.
Restaurants was wat dunnetjes maar dat is veelal overal op autoluwe routes.
Veel bakkers houden er een koffiecorner op na.

Wij hebben daar niet echt veel ervaring maar hoe meer we naar het noorden kwamen des te mooier het werd, dus dat gaat je lukken in 3 weken!!!

Veel plezier 8)

Ben in juni naar de Noordkaap gefietst, en onderweg door Denemarken en Zweden getoerd. Denemarken vond ik persoonlijk niet heel spectaculair, maar van Zweden heb ik erg genoten!
Heb ook de oversteek bij Helsingborg gemaakt, fiets kan gewoon mee voor weinig geld. Heb het idee dat dat op alle bootverbindingen prima kan!

Zowel in Denemarken als in Zeden prima gekampeerd; verzorgde campings, schoon sanitair. In zuid Zweden genoeg campings, verder naar het noorden wordt het steeds dunner (maar wildkamperen is toegestaan, heb dat zelf niet gedaan, want heb aan het einde v/d dag écht een warme douche nodig!)

Prijzen liggen iets hoger dan in NL, maar viel me niet tegen (niet zo extreem duur als veel mensen roepen!)


Geniet ervan!

Wildkamperen mag, mits 300m (?) van iemands erf of even vragen.
In Finland heb je veel hutten staan in de Nationale Parken die geheel ingericht zijn, en gratis! De regel is: dezelfde hoeveelheid hout bijleggen, als dat je hebt gebruikt (en in de winter binnen leggen!) Nadeel is dat deze hutten soms moeilijk te bereiken zijn.

Als je tijd over hebt -(of Denemarken overslaat): neem de boot van Zweden (stockholm) naar Finland (Turku), die gaat dwars door het Archipel met slechts 1 uur open water. Heel erg mooie tocht!

Niet van te voren boeken via de dure organisaties (Stenaline ed), maar neem een vrachtboot. ALs je een dag van te voren naar de haven gaat, heb je het zo geregeld. Kost haast niks (met auto en 3 personen 30euro dacht ik, maar dat is al een paar jaar geleden), en vooral veel gezelliger!
Denemarken ken ik alleen van de ritten naar Finland, maar ik vond het een saai landschap.

Nog een optie is wellicht vliegen (decadent. slecht voor het milieu ed), maar soms goedkoper. Transavia had vorig jaar rond deze tijd absurde aanbiedingen: Kopenhagen retour 19,- Fiets was toen 20 euro.

Succes& plezier,
groeten Ilse