Additionally, paste this code immediately after the opening tag: remmen met mijn world traveller - Forum Wereldfietser

remmen met mijn world traveller

wereldfietsers (en receranten zoals ik :) ), wanneer ik mijn voorrem inknijp van mijn befaamde koga world traveller, lijkt de fiets enigzins te stuiteren. Als ik stil sta en herhaal dit, zit er niet echt speling op de voorvork maar constateer ik wel een redelijke vrije beweging voorwaarts. Kunnen mede eigenaren van een world traveller deze vrije beweging bevestigen?

Cheers Marcel

Heb nu naar schatting 60.000 km op m'n drie jaar oude World Traveller afgelegd. Het probleem dat je schetst is mij onbekend. Heb het nooit meegemaakt.

Hoi,
Als je remt buigt bij elke fiets het frame en de vork enigszins, zodat de assen effectief dichterbij elkaar komen. Bij een slappe fiets wordt het geheel bij een paniekstop tijdelijk ruim meer dan een centimeter korter!
Het probleem van het stuiteren ken ik sinds kort ook. Ik heb er op mijn nieuwe alumiunium Snel Streetracer (niet voor bagagetransport gekocht) ook last van. Remmen inclusief de blokjes heb ik van de vorige fiets meegenomen dus daar kan het niet aan liggen. Misschien ligt het aan de aluminiumlegering van de velgen. (ik heb FIR-velgen)
Op andere fietsen heb ik er nooit last van gehad. (Alesa en Mavic velgen)
Het doorbuigen lijkt me contraproductief voor het stuiteren overigens, want de Snel is de hardste fiets die ik tot nog toe had. Hij heeft overigens een aluminium vork.
Leon

Marcel,

het fenomeen 'stuiteren' bij remmen op de Koga WT ken ik ook.
Naar mijn idee wordt dat veroorzaakt door de zgn. rembegrenzer die in de remkabel voor het voorwiel is ingebouwd. Die moet voorkomen dat je te hard remt, zodat over de kop slaan niet mogelijk zou moeten zijn.

Overigens heb ik er nooit hinder van ondervonden.

Groet,
Freek

hoi,

Ben sinds kort opnieuw fiere iegenaar van koga wt.
Heb een "maiden " trip achter de rug in Schotse Highlands
met deze fiets.Geen hinder ondervonden van gestuiter of zo.
Heb wel bijna geen herten etc. gezien door het waanzinnig lawaai
dat die voorrem produceert.Schijnt typisch te zijn voor V-brakes.
Ben daar echter niet tevreden mee en denk er aan die "begrenzer",
volgens mij ook de boosdoener, er af te gooien.

Nog veel wielies,
Edwin
Edwin,

ik weet niet zeker of je en oude of een nieuwe WT hebt, maar de -oude- keramische Mavic velgen van de Worldtraveller (drie jaar geleden) gingen na verloop haarscheurtjes vertonen tussen de spaakgaatjes. Het kan zijn dat je velg dermate gescheurd is, dat er een rare bobbel inzit die het schokken teweeg brengt. Maar het kunnen ook de remblokjes zelf zijn:

Wat het piepen betreft, stel de remblokjes zo af dat ze 'toe-in' staan afgesteld, dus met de tenen naar elkaar op de velg staan, XT-blokjes die piepen overigens nogal, dat hebben ze vanaf hun geboorte meegekregen. LX blokjes monteren voorkomt het gepiep.
Het piepen heeft ook een goede eigenschap; als ik dwars door de Amsterdamse binnenstad scheur, dan is even remmen genoeg om de mensen die voor mij rijden te attenderen op mijn aanstaande inhaalmanouvre. Zelfs de kamikaze toeristen die op een MacBike of Yellowbike rijden snappen zoiets. Stel dat ik zou bellen.., dan kijken ze verbaasd om...

Eric,

Bedankt voor jouw antwoord en tips. De WT is een model 2003 en spiksplinternieuw toen ik vertrok(400km).Het zijn ook wel Mavic velgen maar eerlijk gezegd heb ik niet naar de blokjes gelet. Dus de origineel gemonteerde zitten er vooraan nog steeds op.Achteraan heb ik reeds nieuwe moeten monteren in Schotland.1600km op
Schotse hellingen hebben hun tol geeist! Niet alleen hellingen trouwens ook de roekeloze schotse autorijders hebben me reeds in de kosten geduwen (nieuwe bar-ends ,lakkrassen etc.) Zie ev.forum "EUROPA".
Tx anyway en als ik in A'-dam ben spring ik zeker eens binnen;

Edwin

Tja Edwin, ik had jouw stukje al gelezen over Schotland. Ik vond het verbazend, want mijn ervaringen in Schotland zijn wel positief, al is dat wel van 9 jaar geleden. Feit blijft dat het wegennet krapjes is, dus ik vemroed dat helaas ook daar het autoverkeer is toegenomen.

Dat gepiep van die velgen komt helaas voor bij de nieuwe V-Brakes. Goed afstellen helpt maar soms niet genoeg. Al kan het nog zo leuk zijn om de andere weggebruikers de stuipen op het lijf te jagen :wink: . Als je echt genoeg van hebt kun je een Brakebooster monteren dit zorgt ervoor dat de vorkpoten minder naar buiten buigen, waardoor je dus nog sneller stilstaat, bijkomend voordeel is dat het gepiep dan vaak ook verleden tijd is.

Peter

FV schreef:het fenomeen 'stuiteren' bij remmen op de Koga WT ken ik ook.
Heeft die WT cantileverremmen of V-brakes?
Ik heb het effect bij mijn Snel vandaag uit de wereld geholpen door de buitenkabel van de voorrem niet meer aan te laten grijpen bij het bovenste lager van het balhoofdstel, maar onder het onderste. Daardoe heb ik een kleine constructie gemaakt waarbij ik het gat door de vork benut, waar normaliter de koplamp, spatbord en/of centerpullrem aan gemonteerd worden. (Helaas heb ik geen digitale camera...)
Het effect was kennelijk te wijten aan het doorbuigen van de vorksteel tijdens het remmen in combinatie met cantilevers, die in combinatie met een boel factoren tot resonantie leidden.
Groeten, Leon